Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, januari 01, 2015

Oud en Nieuw

Oudejaarsdag

Gisteravond hebben Rick en ik eindelijk eens ons "nieuwe" (in oktober geinstalleerde) huisalarm aangezet.  Natuurlijk vergeet Rick dat prompt als hij stilletjes de honden wil uitlaten vanochtend.  Kai, Saskia en ik liggen nog in diepe rust als horen en zien ons opeens vergaat. Oeps, het is weer even wennen om het af te zetten 's ochtends!

We zijn allemaal dus klaarwakker en ik wil de badkamer inlopen, maar het licht gaat niet aan.  Jawel, hoor, de stroom is weer uit!  Alweer staat er op het bandje van Dominion Power dat die tussen een en drie uur weer aan moet gaan. 

Dat komt mij helemaal niet uit, want ik heb de oven nodig om mijn oliebollendeeg te laten rijzen!
Gelukkig duurt het allemaal niet zo lang en nog voor mijn koffie, die Rick net voor de stroomuitval had gezet, koud is, doet alles het weer. 

Dit jaar heb ik voor het eerst ooit een helper met de oliebollen.  Gisteravond kwam Kai met het idee om in een van de bakken beslag geweekte gedroogde abrikoos en appel te doen.  Hij wil dan ook wel helpen met bakken.

Zoals ieder jaar heb ik weer drie pakken mix van Atlanta besteld bij TheDutchStore.com.  Dat beslag rijst altijd enorm goed.  Behalve Kai's combinatie heb ik ook rozijnen in rum geweekt voor de tweede lading en een kom gaat zonder fruit de oven in om te rijzen.


Als alles in de warme oven staat met een vochtige doek eroverheen ga ik naar boven voor mijn laatste sportroutine van het jaar.  Ik zet de elliptical vrij licht, want ik wil kunnen "rennen", zodat ik mijn tienduizend stappen in een uur zal halen.  Dat gaat allemaal prima.

Eenmaal weer beneden is het deeg mooi luchtig en heeft Rick de olie al in de friteuse laten opwarmen.  We bakken dit keer in de garage, want met twee graden is het me buiten te koud.  Ik laat Kai zien hoe het moet en binnen de kortste keren heeft hij 25 prachtige goudbruine oliebollen gebakken.

De andere twee ladingen doe ik.  Bij elkaar hebben we uiteindelijk zeventig oliebollen, dus hopelijk komt iedereen vanavond met een lege maag.  Het ziet er in ieder geval wel weer heel erg Nederlands uit, vooral met de Delfts blauwe onderzetters op de achtergrond.

Rick is intussen al druk bezig geweest wat hapjes voor vanavond te maken.  Met de schalen, die we gisteren al maakten, rest mij alleen nog de twee salades voor te bereiden.  Dat zijn een zalmsalade en een hamsalade, beiden lukken weer goed, al zeg ik het zelf.  Zo hebben we vanavond een buffet met negen schalen koude hapjes na het afschieten van het vuurwerk.

Al om half drie is alles klaar.  Volgens mij is het nog niet eerder zo vroeg gelukt.  Naar mijn gevoel sta ik op Oudejaarsdag altijd de hele dag in de keuken.  Het is dus heerlijk een aantal uren lekker te ontspannen.

Christine belt om bij te kletsen en we hopen elkaar ook in 2015 weer te zien.  Mijn stille hoop is nog steeds dat ze ooit terug hierheen verhuizen, maar dat zit er voorlopig niet in en ik weet niet of dat ooit wel gaat gebeuren.  In Alabama zullen ze niet blijven, maar dit gebied is ook wel erg duur om te wonen.

Katja sms-t dat ze het wel erg saai vindt op Oudejaarsdag bij Kevins ouders.  Ze mist zelfs het voorbereiden van het buffet hier en dat zegt wat, want daar wilde ze vroeger nooit bij meehelpen.  Vanavond gaan ze wel lekker met zijn tweeen uit en ik raadde haar al aan om Kevins familie ook oliebollen voor te zetten.  Dat vond ze weer wat teveel van het goede.

Voor Saskia hebben we hummus, bruschetta en olijftapenade bij het buffet, maar zij wil ook nog graag veganistische cupcakes.  Die zijn alleen te krijgen bij Sticky Fingers in Washington en met een paar vriendinnen gaat Saskia daarheen.

We eten vanavond makkelijk tomatensoep met worstjes en brood.  Dan kleden we ons netjes aan.  Ik heb een nieuwe "gouden" jurk, die vorige week de helft van de prijs was.  Na de brand kan ik mijn zilverkleurige jurk niet meer vinden en ik herinner me niet of ik die bij het opruimen heb weggegeven.
Klaar om te feesten

Alles staat klaar als de eerste gasten rond half tien komen.  Lorraine heeft nog een schaal met vers fruit en kaas mee.  Het wordt heel gezellig.  Kai kletst ook vrolijk met deze en gene en Saskia heeft een hele groep vrienden en vriendinnen uit de buurt over. 

Voor we het weten is het tijd om het buffet klaar te zetten en de glazen met champagne uit te delen.  Dan is het aftellen tot de bal op Times Square valt.  Een luid "Happy New Year" klinkt door ons huis en de glazen klinken.


Dan roept Rick iedereen naar buiten voor het vuurwerk.  Dit jaar dragen Ross, Jim en Chuck ook bij.  In Virginia is siervuurwerk toegestaan, maar de anderen hebben een paar vuurpijlen en ander luchtvuurwerk.  Iedereen, die staat te kijken, vindt dat natuurlijk prachtig, maar al gauw komt er een man uit de straat achter ons klagen.

Volgens hem trilt zijn huis van het lawaai en hij heeft de politie gebeld.  Die komt inderdaad niet veel later gewoon kijken.  Rick vraagt wat er aan de hand is en de man heeft geklaagd over geluidsoverlast.  De agent vindt vuurwerk kennelijk ook wel leuk, want hij blijft nog even kijken. Die klager zou het in Europa heel verschrikkelijk hebben!

Na het vuurwerk nodig ik iedereen uit om mee te eten van het buffet dat Rick en ik voorbereid hebben.  Daar wordt gretig gehoor aan gegeven en als om een uur of twee de laatste volwassene vertrekt past alles wat er over is op een schaal!

Saskia blijft nog tot laat Cards Against Humanity spelen, maar wij gaan naar bed, na weer een gezellige jaarwisseling.

Nieuwjaarsdag

Pas om elf uur staan we op, ontzettend laat voor ons doen, maar ik voel me wonder boven wonder goed uitgerust.  Aangezien we gaan brunchen eet ik slechts een paar crackers als ontbijt, maar er gaan wel twee sterke koppen koffie in!

Dan was ik de champagne- en wijnglazen waarmee de keuken volstaat af.  Al onze 25 champagneglazen zijn gebruikt en gelukkig zijn er dit jaar geen gesneuveld.  Ook de schalen krijgen een wasbeurt en zo ziet de keuken er alweer zeer presentabel uit.

Boven hoor ik Kai al bezig op de loopband en ik ga naast hem op de elliptical sporten.  Ik stel hem in voor een half uur en hoop zo tenminste 5000 stappen te halen.   Intussen bel ik mijn ouders en laat een berichtje achter, want er wordt niet opgenomen.

Mijn zus neemt wel meteen op en het halve uur sporten vliegt al kletsend voorbij.  Net als ik op het punt sta de douche in te stappen belt broer uit Canada ook en we wensen elkaar een gelukkig nieuwjaar.  De hoop is elkaar weer te zien dit jaar, misschien gaat het Rick en mij lukken naar Ottawa te gaan.

Iedereen kleedt zich weer netjes aan en we gaan op weg naar Georgetown.  Daar heb ik om twee uur de brunch bij het Four Seasons hotel gereserveerd.  Een brunch op Nieuwjaarsdag is al sinds ik hier woon een traditie. 

Ook vandaag is het weer smullen geblazen.  De lekkerste hapjes staan klaar.  Ik beperk me vooral tot de vis.  Daar zijn oesters, crabklauwen, gamba's, kreeftsalade, verscheidene soorten gerookte zalm, ceviche, tonijn en een overheerlijke bloody Mary crabcocktail.


Saskia krijgt van de chef te zien welke gerechten veganistisch zijn.  Ze vindt genoeg om het ook voor haar een lekkere maaltijd te maken.  Ook de salades zijn heerlijke combinaties en er zijn verschillende kazen en charcuterie.  Al met al vullen we onze magen met het ene liflafje na het andere.

Kroon op de maaltijd zijn hier altijd de desserts.  Vooral de witte macarons zijn superlekker, maar alles wat ik proef is alsof er een engeltje op mijn tong piest, zoals mijn opa altijd zei.  De mimosa's, die erbij geschonken worden maken het geheel extra feestelijk.

Op weg naar huis sms-t Katja dat ze teveel een kater heeft om vandaag terug naar huis te komen.  Rick en ik hadden dat al wel verwacht.  We kennen onze pappenheimers zo langzamerhand.  Nu komt ze ergens morgen terug. Niet voor lang, want maandag begint ze haar nieuwe baan.

Thuis pakken we onze traditionele Nieuwjaarsdagcadeautjes uit.  Voor mij blijkt er nog een leuk paar oorbellen van Harry Mason onder de boom te liggen.  Nu is het onder de boom dus echt leeg en dit weekend zullen we hem aftuigen.  Deze boom is mooi van vorm, maar hij verliest enorm veel naalden in vergelijking met andere soorten, die we de afgelopen jaren hebben gehad.

We kijken nog even naar de spannende football "bowl" wedstrijd tussen Ricks vroegere school Michigan State University en Baylor University.  Tijdens de brunch leek MSU zeker ruim te gaan verliezen, maar op het laatste moment winnen ze met een punt.  Rick is dus heel blij!

Voor Kerst hebben we een XBox One versie van het grappige kwisspel "You Don't Know Jack" gekregen.  We kunnen dat met onze telefoons als "controller" spelen. Dat gaan we de rest van de avond doen met de resterende oliebollen en lekkere hapjes voor als we na de enorme brunch toch nog trek krijgen.

2015 is officieel begonnen en ik wens iedereen een heel fijn en vooral gezond jaar!

PS: Leuk feitje, dit is blog nummer 3535 :)
Ook dit jaar doe ik weer een dagelijkse themafoto.  Januari's thema is "Nummers"



12 reacties:

Unknown zei

Een mooi woord, "liflafje".

De beste wensen voor het nieuwe jaar!

Anja zei

Ik wens jullie een mooi en gezond 2015 toe!
Fijn dat je hulp had met de oliebollen bakken. Inderdaad, die buurman moet eens een weekje rond de jaarwisseling naar Nederland gaan.
Ik verheug me ook weer op onze (foto) uitstapjes!

Becs zei

De beste wensen voor het nieuwe jaar Petra! En natuurlijk ook voor je gezin.

Monique zei

Petra,

Ook jij de beste wensen! Ook in 2015 blijf ik je graag volgen. Wat schrijf jij toch leuk.
Uit je blog heb ik zoveel leuke plekjes in en om Washington gehaald dat de 3 dagen die we hier in juli zullen verblijven vast te weinig zijn.

Gr.
Monique

Tineke zei

2015 ; wat een mooi rond getal; ben benieuwd wat het jou en je gezin en ons gaat brengen.
Goed dat je zoveel oliebollen hebt gebakken. Wij hebben ze in het dorp voor een goed doel gekocht; net als de appelbeignets.
Hier was veel mooi siervuurwerk.

Anoniem zei

Een gezond en gelukkig nieuwjaar voor jullie allemaal. Bedankt voor je blogs ik lees ze altijd met veel plezier.
groetjes, Lucy

Sandrah zei

Als eerste natuurlijk de beste wensen!

Leuk dat het jaarlijkse feestje weer een succes was. Grappig dat je nog altijd de oliebollen zelf bakt, maar zo te lezen zijn ze ieder jaar weer een groot succes. Eet je ze zelf ook?

Sandra

Irene zei

Voor jou en je familie alles wat wenselijk is voor 2015.
Gezondheid, liefde, voorspoed en geluk.
Ik hoop ook dit jaar weer van je blogs te mogen genieten, ik vind ze heerlijk om te lezen, vaak sluit ik er de dag mee af.
Lieve groet uit Hellevoetsluis, Nederland.
Irene en gezin.

Petra zei

@Guus - Jullie ook!

@Anja - Kan niet wachten!

@Becs - Ook voor jullie!

@Monique - Leuk dat jullie deze zomer hier komen!

@Theo - Same to you!

@Tineke - Siervuurwerk vind ik wel het leukst, moet ik zeggen. Dat geknal hoeft van mij niet.

@Lucy - Hetzelfde voor jou en dank voor het compliment!

@Sandra - Ik heb een halve rozijnenoliebol op (gedeeld met Cosmo ;)). Ik ben er niet dol op, maar anderen duidelijk wel.

@Irene - Dank je wel! Jij ook al het beste in 2015!

Anoniem zei

Wat een gezellig uiteinde en begin heb jullie gehad.
Ik wens jullie nogmaals een fantastisch 2015 toe.
Gefeliciteerd met blog 3535 en ik lees al heel wat jaren mee.
En hoop dat nog lang te doen.
Groet, Bea

Anoniem zei

Ook vanuit koud Ottawa wens ik jullie allen een heel Voorspoedig en Gezond 2015 toe. Wat leuk dat jullie misschien dit jaar weer naar Ottawa komen, misschien kunnen we elkaar ontmoeten in de buurt van de Hollandse winkel?
Groetjes, Ida

Petra zei

@Bea - Leuk dat je al zo lang meeleest!

@Ida - Als we een beetje tijd hebben lijkt me dat leuk. We gaan echter meestal maar voor een kort weekend. Maar als er een bezoek aan de NL winkel bijhoort is het leuk elkaar te zien, natuurlijk!