Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, februari 10, 2015

Eindelijk een fijne dokter gevonden!

Onvoorstelbaar bijna, maar na de 17 graden van zondag heeft het vannacht zelfs een beetje geijzeld.  De winter zal eind deze week helemaal terugkomen met ook overdag temperaturen onder nul.  Mijn arme zus heeft er nog eens 30 centimeter sneeuw bijgekregen de afgelopen 24 uur en heeft er helemaal genoeg van.  Ik klaag dus maar niet, want ik herinner me de winter van 2010 nog toen wij ook meer dan een meter sneeuw hadden liggen.  Liever kou zonder neerslag dan zoveel sneeuw!


Als ik beneden kom lacht de eerste open amaryllis bloem me toe.  Toen ik deze bol voor het eerst neerzette leek hij helemaal niet te groeien.  Gelukkig heb ik het niet opgegeven, want nu komen er maar liefst acht prachtige grote rode bloemen uit!

Na een ontbijt van aardbeienwafel en een paar koppen koffie rijd ik naar Vienna Family Medicine.  Het is wel heel fijn om een dokterspraktijk slechts vijf minuten van ons huis te hebben, maar als ik zie hoe vol de wachtkamer zit bereid ik me al voor op een lange wachttijd.

Inderdaad, pas na drie kwartier komt mijn NP de behandelkamer binnenlopen zich zeer verontschuldigend voor de vertraging.  Ik mag haar graag na de laatste twee keer dat ik haar zag en hoop vandaag die goede indruk te versterken.  Zou mijn jarenlange zoektocht naar een dokter, die mij echt ligt, nu eindelijk voorbij zijn?

Vandaag ben ik hier om mijn bloeddruk te bespreken en zij neemt alle tijd voor mij.  Dat vind ik belangrijk, want de vorige NP heeft mij zomaar na een keer meten op een hoge dosis van medicijn gezet.  De bijwerking daarvan, weten we nu, was dat mijn witte bloedlichaampjes ernstig verminderden.

Beth, mijn nieuwe NP, was het ook niet eens met de hoge dosis van haar collega en wilde een accuraat beeld van mijn bloeddruk krijgen.  Daartoe moest ik de afgelopen anderhalve maand iedere dag meten en daar heb ik een Excel spreadsheet van mee (je bent met een Microsofter getrouwd of niet, ha ha). 

De reden dat ik Beth zo graag mag is dat zij echt luistert en ik bij haar niet het gevoel krijg dat ik de "domme" patient ben en zij de "alwetende".  Dat was bij de vorige NP wel anders. Duidelijk vindt zij het belangrijk dat de patient inspraak in zijn of haar behandeling heeft. 

Kijkend naar mijn bloeddrukmetingen vindt zij dat die bij tijden maar iets verhoogd zijn en geen zware medicijnen nodig zijn.  Ze schrijft een lage dosis HCTZ voor, een vochtafdrijvend middel, en hopelijk is dat voldoende om de bloeddruk in goede banen te leiden.

We hebben het daarna over hoe erg ik last heb van mijn fibromyalgie.  Feitelijk doe ik alles wat ik kan eraan.  Eventuele medicijnen hebben allemaal flinke bijwerkingen en dan heb ik liever pijn.  Ach, het is altijd de moeite waard toch weer even te polsen of er misschien nog een wondermiddel is uitgevonden.

Over mijn sporten krijg ik een groot compliment. Beth is ervan overtuigd dat dat heel belangrijk is voor haar fibromyalgiepatienten, maar veel mensen doen dat niet.  Daar ben ik me al dertien jaar van bewust, maar ik weet ook dat het heel wat zelfdiscipline vergt.  Ik kan me dan ook voorstellen dat dat lang niet iedereen lukt. Nu maar hopen dat de warme lente snel komt.

Bijna huppelend verlaat ik de praktijk na een afspraak voor over drie maanden te hebben gemaakt.  Ik heb ze ook meteen een aantekening doen maken dat mijn roepnaam Petra en niet Leonora is.  Ik heb zo'n hekel aan mijn eerste naam en iedereen zegt nog "Lenora" ook.  Probleem is dat de verzekeringsmaatschappijen niet uitkeren als de naam niet precies als op de kaart is, dus officieel kan het niet veranderd worden. 

Het is al twaalf uur als ik op de elliptical begin.  Het uur gaat snel voorbij al kijkend naar Downton Abbey en sms-end met Katja.  Zij heeft nu drie kansen op een baan en hoopt toch zeker een daarvan te krijgen. 

Voor de lunch ga ik bij Noodles & Company penne rosa eten.  Dat is op het moment mijn favoriete gerecht daar.  Na het eten loop ik naar Petco voor nieuw eten voor Cosmo.  Daar zie ik ook dat ze nu stukjes hertengewei hebben als botjes.  Met Saskia's filosofie van niet onnodig dieren slachten in mijn achterhoofd neem ik er een van mee.

Bij Whole Foods haal ik nieuwe tulpen en koop ook een orchidee.  We hadden tot Katja verhuisde die van haar in de keuken staan en ik vond dat een prima keukenplant.  Deze bloeit nu mooi, hopelijk kan ik hem later weer aan het bloeien krijgen.  Katja lukte dat wel dus we zullen zien.

Na bij Rite Aid ook al mijn medicijnen opgehaald te hebben laat ik Cosmo thuis even uit.  Het is weer zo koud dat ik niet lang buiten wil zijn.  Ik geef Cosmo zijn nieuwe botje en hij vindt het heerlijk.

Bij Pro Nails 3 maakt Ti mijn nagels weer keurig.  Ik kies dit keer Valentijnsdag rood.  Intussen sms-t Saskia me dat het artikel over haar en Lawrence in het krantje van de high school staat.  Bij thuiskomst brengt Lorraine het krantje.

Het gaat bijna helemaal over het negeren van gewelddadige relaties en seksueel misbruik onder tieners in het huidige curriculum van de scholen.   We zijn zeer trots op onze dochter dat ze haar toch zeer persoonlijke verhaal openbaar heeft gemaakt.  Ze heeft er al een paar zeer positieve reacties op gehad.

Rick komt thuis met kabobs van Friends.  En dan gaan zoals zo vaak op winteravonden de open haard en de televisie aan. 

10 reacties:

Anja zei

Fijn dat je zo tevreden bent over je nieuwe dokter. Heel belangrijk dat je er een goede klik mee hebt en dat ze de tijd voor je nemen. Leonora......haha, heel herkenbaar, ik ben altijd Joanna. Ze spreken het uit als Djo-enna.Jullie kunnen zeker trots zijn op Saskia.

Anoniem zei

Eindelijk heb jij een dokter gevonden die naar jou luistert en niet onnodig medicijnen voorschrijft.
Wat doet Katja dan zo speciaal om haar orchideeën terug in bloei te krijgen?
Groeten van Hilde uit B.

Anoniem zei

Wat fijn dat je een dokter hebt gevonden die naar je luisterd. Dan heb je tenminste het gevoel dat je serieus wordt genomen.
Moet je orgideeën niet gewoon wegzetten en af en toe water geven als ze zijn uitgebloeid. Dat werkt wel bij mijn moeder.
Groetjes Anja L.

Karla zei

Goede dokter is nooit weg! Hier heeft Bayou ook zo'n hertengewei, hij is er dol op.

Anoniem zei

Ik heb het ook zo getroffen met mijn huisarts,ze is prettig in de omgang en neemt rustig de tijd voor je. En dat al 25 jaar. Zij heeft mij ook het middel HCTZ voorgeschreven en daardoor blijft mijn bloeddruk redelijk op peil.
Mijn orchideen bloeiden prachtig, wel 35 tot 40 bloemen per plant.
Ik geef 2 keer in de week een klein beetje water en af en toe wat extra voeding.Zo staan ze zeker ruim 6 maanden in de vensterbank voor het raam. Niet in de felle zon.Na de bloei rust geven, zodra er nieuwe groei zichtbaar is langzaamaan beginnen met water geven.
Helaas hebben ze het tijdens mijn 3 maanden afwezigheid niet gered.
Mijn schoondochter vergat ze nog weleens. Binnenkort wel weer nieuwe kopen.
Groetjes Wil

Sandrah zei

Een goede dokter is zo belangrijk! Fijn dat je een goede hebt gevonden.

Excel is dan ook wel prima geschikt om dat soort overzichten in bij te houden. :-)

Ik heb het al vaker gezegd, maar nu weer: respect voor Saskia! En fijn dat ze positieve reacties heeft ontvangen op het stuk.

Sandra

Susan Rohloff zei

Hoi Petra,
Mijn man Dennis had ook constant last van een verhoogde bloeddruk. Ik werk tegenwoordig met een Amerikaans bedrijf samen dat natuurproducten in de markt zet, en sinds Dennis hun "argi" gebruikt, een voedingssupplement op basis van l'arginine, is zijn bloeddruk onder controle. Ik heb dus echt producten die je met zowel je bloeddruk als de fybro pijnen zouden kunnen helpen. Ik lees elke dag je veel plezier je blog, en wil je graag helpen. Als je meer info wil mag je mailen, bellen, Facebook pb sturen , ;-). Liefs Susan

Petra zei

@Anja - Toch zijn er ook genoeg Amerikanen, die bijnamen hebben. Maar die stomme verzekeringen, grr.

@Hilde - Zij geeft ze iedere week drie ijsklontjes. Geloof het of niet.

@Anja - Misschien is dat het ook wel, lijkt me niet dat Katja ze veel aandacht geeft

@Karla - Cosmo ook!

@Wil - Zonde zeg dat je orchideeen niet hebben overleefd.

@Sandra - Ik kan dus alleen omgaan met Excel als Rick het opzet. Moet het programma eigenlijk eens leren.

@Susan - Ik ben zeker geinteresseerd. Ik slik Hypavera nu en dat lijkt ook te helpen.

Susan rohloff zei

Ik heb je een Facebook berichtje gestuurd, Ik hoor t wel!! Liefs Susan

Tink zei

Ik weet niet of je dit nieuws voorbij hebt zien komen maar ik dacht ik post het toch even de NIH had een jaar geleden het IOM Institute Of Medicine voor 1 miljoen opdracht gegeven een nieuwe definitie en naam voor CFS Chronic Fatigue Syndrome te vinden. Het plan is daar ook Fibromyalgie in onder te brengen omdat die ook geen duidelijk definitie heeft, geen duidelijk onderzoek en geen behandelplan. Met deze nieuwe definitie zouden alle artsen snel een diagnose moeten kunnen stellen.
Afgelopen Dinsdag was de presentatie. De naam die men bedacht/verzonnen heeft en passend vindt is SEID of te wel Systemic Exertion Intolerance Disease.

Je begrijpt dat dit nieuws in de media al volkomen belachelijk is gemaakt. Voor de Nederlandse lezers het us te vertalen naar onverdraagzame inspannings ziekte.
De grappen en belachelijk maken was niet van de lucht de grappen waren vooral over het feit dat Intolerance vertaald wordt naar lazy/lazyness/lui zijn.
Ik persoonlijk denk dat ze de patienten een disservice mee gedaan hebben. Het enige goede punt wat ik er aan kan zijn is dat get gewraakte 'syndroom' vervangen is door 'disease/ziekte'.

Het is de bedoeling dat CFS/FMS onder deze nieuwe naam gaan vallen ook al hebben beide andere ziektebeelden en symptomen. Men hoopt op deze manier meer geld voor onderzoek te kunnen krijgen.
Dit rapport zou met een nog samen te stellen toolkit naar alle GP/PCP's worden gestuurd. Die daarmee aan de slag moeten en niet meer mensen kunnen wegsturen dat het allemaal in hun hoofd zit

Jammer genoeg eindigd het daar ook zo'n beetje. Toen het publiek vragen stelde van hoe nu verder als artsen een diagnose gesteld hebben, wat voor behandeling is er voorhanden, gaf het committee als antwoordt dat dat niet in hun opdracht vermeld stond. Dus dat dat niet tot hun taak behoorde en dat die vraag bij de artsen zelf lag. Jammer.

Ik moet zeggen dat toen ik met mijn dochter in Nederland chatte en het verhaal vertelde dat de nieuwe naam SEID of Onverdraagzame Inspannings Ziekte was, ze van het lachen van haar stoel viel. En ook zij zag meteen dat de media daar onwilligheid en lui van zou maken ipv onverdraagzaamheid.

Nou ben je weer helemaal op de hoogte. Het zal we een poos duren voor men die naam heeft ingevoerd velen zullen nog Fibro en CFS gebruiken. Maar wat zorgwekkender is dat veel mensen hun disability claim en met verzekeringen in de slag zullen moeten. Velen zullen een nieuwe diagnose op papier moeten hebben.