Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, februari 15, 2015

IJskoud Valentijnsweekend

Zaterdag

Oei, ik ben heel lui vanochtend en blijf lang na het wakker worden nog in mijn lekker warme bedje.  Rick is allang op en als ik beneden kom roept hij "Happy Valentine's Day!" en drukt me een Starbucks broodje en Americano met mocha smaak in handen.  Lekker!


We ontbijten gezellig en genieten van het kijken naar de net aan de andere kant van ons raam etende vogeltjes.  Rick wil weten welke soorten het zijn en van de meesten weet ik het wel.  Er is een heel verlegen vogeltje, zwart wit met een lange snavel, die ik niet thuis kan brengen.

Wat zou het makkelijk zijn om vandaag het sporten te laten voor wat het is.  Maar ik heb teveel pijn met deze kou en weet dat die beweging nu van essentieel belang is.  Ik sluit een compromis met mezelf en ga tot ik 5000 stappen bij elkaar heb op de elliptical "rennen".

Dan wisselen Rick en ik onze Valentijnskaarten en cadeautjes uit.  Ik heb voor hem een grote fles bijzonder Belgisch fruitbier van Liefmans en een leuke kaart.  Van Rick krijg ik een schattig kettinkje met dubbel hartje van Pandora. Ik doe hem meteen om.

Voor de lunch gaan Rick, Kai en ik naar de nieuwe Zoe's Kitchen.  Ik bestel de Mediterranese tonijn pita en die is heel lekker en licht.  Ik heb er vers fruit bij.  Deze keten doet het niet voor niets zo goed.  Het eten is er gezond en vers.

Op de terugweg gaan we langs de dierenwinkel.  Kai heeft een aquariumpje op zijn kamer gezet en wil daar garnalen voor kopen.  Weer eens wat anders dsan de gewoonlijke goudvissen.

Ons Valentijnsdiner hadden we dan gisteravond al, maar we willen toch nog wat leuks doen nu Valentijnsdag op een zaterdag valt.  We besluiten een film en avondeten te combineren.  Onze keuze valt op Kingsman bij de AMC in Tysons Corner.

We zijn vroeg voor de film dus gaan zoals wel vaker even iets drinken aan de gezellige bar van T.G.I. Fridays.  Ik ben dol op hun skinny cucumber cosmo, lekker fris en niet te zoet.

De film is een op zich grappig verhaal, maar veel gewelddadiger dan ik had verwacht.  Gelukkig is een groot gedeelte daarvan vuurwerk in plaats van bloed.  Toch vinden Rick en ik hem beiden geslaagd.

Het is natuurlijk Valentijnsdag en beredruk in de mall met de kou.  Er is dan ook een wachttijd van maar liefst drie uur bij Coastal Flats!  Gelukkig komen er al gauw twee stoelen aan de bar vrij, vinden Rick en ik ook prima.  We smullen van hun heerlijke gevulde eieren en nemen beiden het broodje kreeft, zeer smakelijk!
De bar hangt vol met Valentijnsballonnen

Bij Barnes and Noble kijken we nog naar een reisgids over Nederland.  We vinden de Lonely Planet, maar zijn teleurgesteld dat de meeste gidsen alleen Amsterdam behandelen.  Ik hoor het iedereen denken: "Ze heeft toch geen gids nodig voor haar eigen land?".  Maar het is al meer dan drie decennia niet meer mijn land  en we zijn van plan allerlei toeristische dingen te gaan doen.

Als we naar buiten lopen zien we tot onze verbazing een witte wereld.  Het sneeuwt nog steeds en er ligt een centimeter, maar het echte verhaal is de enorme wind.  Er worden windvlagen van meer dan 100 km/u verwacht vannacht en morgen wat de gevoelstemperatuur -33 zal maken!
Alles is wit want de sneeuw is keihard tegen de bomen en struiken gewaaid

We hopen maar weer dat de stroom aan zal blijven.   Kennissen elders in Vienna zitten al in het donker, waarschijnlijk tot drie uur vannacht. 

Zondag

Wat een wind vannacht!  Ik kan wel zeggen dat ik het alleen tijdens de tropische storm Isabel zo tekeer heb horen gaan hier!  Gelukkig hebben we stroom gehouden, want dat is lang niet overal het geval lees ik later.

Voor het eerst ooit heb ik in mijn flanellen pijama geslapen en dat was kennelijk zo lekker dat ik met schrik om kwart voor tien pas wakker word!  Rick is allang op en trotseert galant de kou om koffie en ontbijt te halen.
Doornroosje van mijn favoriete schilderes Josephine Wall

Mijn ouders bellen om even bij te kletsen.  Alle drie hun kinderen aan deze kant van de oceaan zitten in de enorme diepvries.  Bij ons is het nog het warmst!  Bij mijn zus is er ook weer zo'n 25 cm bij gevallen. 

Iedereen, die ik in Massachusetts ken, klaagt steen en been.  Ze weten gewoon niet meer wat te doen met alle sneeuw!  Mijn gekke zwager gaat met -20 in zijn zwembroek voor de berg sneeuw, die veel hoger dan hij is staan!

Hier ligt maar een klein laagje, genoeg om het er erg winters uit te laten zien.  Na het lekker warme ontbijt dat Rick meebracht ga ik naar boven om te sporten.  Intussen bel ik mijn broer en schoonzus in Canada en na zo'n drie kwartier ben ik klaar en zijn we weer helemaal op de hoogte van elkaars reilen en zeilen.

Rick heeft gelezen dat er een nieuwe Poolse winkel open is vlakbij ons in Vienna.  Ricks grootmoeder was Pools en zij en zijn moeder maakten veel Poolse recepten in Ricks jeugd.  We gaan eens kijken bij dit winkeltje waar Rick inderdaad zijn hart kan ophalen.  Voor vandaag houden we het bij een paar worsten om volgend weekend met Ricks vader en vriendin te genieten.  We mogen er een paar proeven, heerlijk!
Zoveel keuze aan worsten!

Nu we toch in Vienna zijn gaan we lunchen bij de altijd heel populaire Plaka Grill.  Rick neemt een eenvoudige gyro en ik de ontzettend lekkere avgolemono soep.  Precies lekker voor zo'n ijzige dag.

Eenmaal weer thuis ben ik dan ook niet van plan nog een stap buiten te zetten.   Helaas voor Cosmo zitten er vandaag maar een paar superkorte wandelingetjes in.  Hij is de enige van ons die de kou juist heerlijk vindt.  Zelfs Snickers, die anders meteen 's ochtends naar buiten vlucht, ligt de hele dag met zijn zus op de stoel naast de brandende open haard.
Rick en ik mesten de laatste keukenkastjes en lades uit.  Onvoorstelbaar toch weer wat je over de jaren heen verzamelt!  Zo kom ik maar liefst zes NL stickers tegen, terwijl Kai daar pas geleden nog een nieuwe van bij de Duitse winkel heeft gekocht.  Ook postzegels hoeven we voorlopig niet te kopen, want daar komen we ook een stapel van tegen.

Tevreden met onze nette keuken trakteer ik mezelf op de laatste aflevering Boer Zoekt Vrouw.  Dit vond ik een leukere aflevering dan vorige week.  Verder halen Rick en ik de Jan van Haasteren puzzel weer eens tevoorschijn.  Wat een  moeilijke is dat, maar we schieten nu eindelijk wel lekker op.

Dan ga ik in mijn luie stoel liggen met de voeten omhoog en deken over me heen. Rick bestelt pizza van Zpizza en de tv gaat aan.  De pijn maakt moe en de komende week lijkt er niet veel verandering in de temperaturen te komen.

De wind huilt nog steeds om het huis, het zal vannacht weer -17 worden met een gevoelstemperatuur van -26.  Nu is er ook een "winter storm watch" voor sneeuw morgenavond.  De ene dag lente vorige zondag was dus een gemene plagerij van Moeder Natuur!

Een groot deel van het oosten van ons land lijdt onder een zeer strenge winter en gelukkig komt daar ook de nodige humor mee los.  Heel grappig vind ik de website van Ithaca, New York.  Wat zullen we straks allemaal van de lente genieten!

PS: Wat leuk, de reacties op mijn blog van vrijdag!  Laat er gerust nog een achter, ik lees ze graag 's ochtends bij het wakker worden.

14 reacties:

Anoniem zei

Leuk dat je reageerde op mijn post aan jou, ik begrijp dat jullie naar Nederland komen, als het uitkomt doe dan zeker een dagje Rotterdam, als je info wilt laat het dan maar weten, grtjes Toos.

Coralie zei

Ik lees ook nog steeds trouw mee!
Als ik wat info over Maastricht moet regelen, zeg het maar he.
Wie weet dan ook nog gelegenheid voor een kop koffie op een terras tzt.

Anoniem zei

Hi petra, komen jullie nog naar amersfoort? Mocht je tyd hebben dan zie ik jullie graag.....maar kan me voorstellen dat jullie het superdruk zullen krygen in nederland....groetjes, Evelyn

Marion2 zei

Prachtig kettinkje!

Misschien even bij Bol.com kijken voor een reisgids over Nederland. Daar hebben ze er wel veel.

Ik ben nu toch wel benieuwd hoe het met Ricks voorouders zit. Ik dacht weleens gelezen te hebben dat hij Ierse familie had en, als ik me niet vergis tenminste, misschien ook Nederlandse? Met ook nog een Poolse oma lijkt het me een heel avontuurlijke familie!

Jurgen de Bruin zei

Je hebt de beste Nederlandse reisgids hier zitten! Je hebt kennissen door heel het land, en iedereen wil je helpen. Dat kan je niet in een winkel kopen hoor. ;-) Leuk dat Kai garnalen gaat houden. Ik heb dat ook een tijd gedaan en vond dat erg leuk om te doen. Toen mijn vader overleed heb ik zijn "weesvissen" overgenomen en die vonden de garnalen erg lekker... Door de omstandigheden een ondoordachte aktie. Garnalen vinden ongekookte spaghetti en komkommer wat even gekookt is erg lekker en als ze het erg naar hun zin hebben, dan heb er binnen de kortste keren honderden! Ditt is wel afhankelijk van het soort overigens. Welke garnalen heeft Kai gekozen?

Monique Paauwe zei

Wat leuk dat jullie naar Nederland komen. Wanneer zijn jullie hier? Ik denk inderdaad dat je veel informatie via je lezers kunt krijgen. Ik haal ook veel informatie voor onze reizen naar Amerika van blogs (voor omgeving Washington komende zomer uit jouw blog echt heel veel gehaald).
Laat weten waar jullie verblijven en wat jullie gezamenlijke interesses zijn en ik denk dat er veel bruikbare tips zullen volgen.
Groetjes,
Monique

Anoniem zei

Als je er tijd voor hebt kan ik je een bezoek aan de Keukenhof zeker aan bevelen. Dit jaar in het teken van; van Gogh.
Geopend vanaf 20 maart.
Succes met het selecteren van alle bekende bezienswaardigheden.
Groetjes Wil

Sandrah zei

De link van Ithaca is hilarisch!
Geweldig gevonden.

Kijk anders eens of je een Rough Guide kan vinden over Nederland. Ik vind deze gidsen uitgebreider dan de Lonely Planet gidsen.

Ik hoop voor jullie dat deze kou snel voorbij is.

Sandra

Anoniem zei

Hoi, die link nr Ithaca is inderdaad wel heel leuk!
Het klopt inderdaad dat wij elkaar deze zomer misschien wel ontmoeten.
Grt,
Efie

Irene zei

Kan je iets met onderstaande links of heb je toch liever een papieren reisgids?

http://www.dagjeweg.nl/

http://www.uitzinnig.nl/

http://www.reishonger.nl/reisnieuws/things-you-must-see-in-holland/

https://www.dagtripdoen.nl/bezienswaardigheden/

Overigens is onderstaande toeristenpas een aanrader voor een dagje Amsterdam, je bespaart er een boel geld mee.

http://www.iamsterdam.com/nl/uit-in-amsterdam/i-amsterdam-city-card

naomi zei

Grappig garnalen houden moet Kai na zijn reis gaan beginnen ben benieuwd of ze een lang leven hebben. Ik had ooit goudvissen en de mannen guppy's in 1 bak nou dat was voor korte duur de goudvis at de guppy's op. Zag je zo'n mooie staart uit de mond steken.

Ja soms in reisgidsen is NL heel klein amsterdam en de rest telt niet maar ach google is your friend. Lekker beginnen met de voorpret om programma te maken times fly.

Liefs Naomi

Petra zei

@Toos - Ik weet niet of Rotterdam op het schema gaat staan. Informatie is altijd welkom. Ik ben er het minst bekend van de grote steden, behalve de Euromast

@Coralie - Dank voor het aanbod. Als het enigszins lukt willen we naar Limburg.

@Evelyn - Ja, ik weet niet of we Amersfoort dit keer aandoen. Het is maar zo kort dag

@Marion - Rick heeft vooral Pools en Iers van moeders kant en van vaders kant is hij echt "Amerikaans", van alles en nog wat, inclusief Nederlands en "Native American"

@Jurgen - Kai heeft "ghost shrimp", zegt je dat wat?

@Monique - We gaan 7/3-15/3 en ik moet er binnenkort echt voor gaan zitten

@Wil - Helaas, we zijn er voor 20 maart :(

@Sandra - Ik zal eens kijken of ik die kan vinden

@Efie - Ik denk wel dat het deze zomer gaat lukken, maar er is hier nog zoveel onzekerheid met drie volwassen kinderen

@Irene - Superbedankt voor de links! Ik heb ze opgeslagen

@Naomi - Ja, inderdaad, tien jaar geleden was dat natuurlijk nog een stuk minder

Ron zei

Hoi Petra,

als ik zo vrij mag zijn... jouw ouders wonen die ook in de US? Wonen zij aan onze kant van de grote plas :-)

Petra zei

Mijn ouders wonen sinds een aantal jaren weer in Nederland :)