Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, februari 24, 2015

Middagje klassieke kunst

Met een schok ontwaak ik uit een droom waarin ik in geld aan het verdrinken was.  Het zou erger kunnen!  Rick is al helemaal aangekleed en staat op het punt te vertrekken.  "Jij bent vroeg!", zeg ik.  "Niks, hoor, is zijn antwoord, het is bijna half negen!" Wauw, ik slaap zelden echt zo door.

Gauw sta ik op en maak een paar wafels met maple syrup als ontbijt.  Dan vertrek ik naar boven om mijn broodnodige uur cardio te doen.  Een interval om de pijn wat uit mijn spieren te krijgen.  Het is prachtig zonnig weer buiten, maar met een temperatuur van -10 en straffe wind ga ik niet buiten lopen.

Deze witte rozen staan nog steeds van mijn Valentijnsdagboeket en ruiken zo lekker!

Als ik klaar ben maak ik me gauw klaar, pak me dik in en vraag of Kai me naar de metro kan brengen.  Dat doet hij graag, gelukkig, en de trein komt ook net aanrijden zodat ik niet op het perron hoef te staan blauwbekken.

Een half uurtje later stap ik midden in de stad weer uit.  Zo'n andere wereld is dat altijd met de enorme gebouwen en brede avenues.  Ik ben wel meteen verkleumd en krijg hoofdpijn van de wind dus ik haast me naar bakkerij Paul.

Daar is het behaaglijk en warm en Irene heeft al een tafeltje bemachtigd.  We gaan bestellen en ik kan het weer niet laten om het broodje gerookte zalm te nemen.  Om warm te worden neem ik er ook een kop groentesoep bij.  Irene neemt dit keer een broodje kip wat er ook heerlijk uitziet.

We smullen en kletsen en na een uurtje besluiten we de kou weer te gaan trotseren en naar de National Gallery of Art te gaan lopen.  Gelukkig is dat niet ver, want het is onaangenaam om buiten te zijn.

We komen op de begane grond binnen en alle bekende zalen zijn boven.  Maar in de verte zie ik het Kleine Danseresje van Degas staan, weer naar beneden gebracht kennelijk.  We lopen naar haar toe en zien dan dat ze allerlei andere beeldjes van Degas en Rodin hebben.

Al lopend ontdekken we allerlei voor ons nieuwe zalen.  Een ziet eruit als een Middeleeuwse eetkamer compleet met open haard en een als een kerkzaaltje met glas in lood ramen uit de 14e eeuw.  Echt prachtig allemaal, wat een gigantisch en schitterend museum is dit toch!  En dat gratis, wat me des te meer opvalt na 25 euro per persoon voor het Rijksmuseum te hebben betaald gisteren.
 

Boven op de hoofdverdieping lopen we eerst even door de zalen met Nederlandse meesters.  Daar kan ik echt nooit genoeg van krijgen.  Iedere keer zie ik weer andere dingen in schilderijen, die ik toch al vrij vaak gezien heb.  Vooral de Jan Steen is een favoriet van mij en natuurlijk de Vermeers.
Jan Steen
 
Het is gewoon ook een genot door het gebouw te lopen

Dan bezoeken we de speciale tentoonstelling.  Dit keer is het Piero di Cosimo, schilder uit Florence in de Renaissance.  Zijn werken zijn voornamelijk religieus.  Wel erg mooi met sprekende kleuren, maar Irene en ik moeten lachen om de babietjes Jezus, die zien er allemaal niet helemaal babyachtig uit en liggen in onnatuurlijke posities.

De National Gallery of Art heeft vorig jaar de kunst van het Corcoran Museum overgenomen.  Het Corcoran was het oudste museum in Washington, stemmend uit midden 19e eeuw, maar overleefde de huidige tijden helaas niet.  Gelukkig wordt hun mooie gebouw behouden en gerenoveerd en kunnen we nu dus de bijzondere kunst, voornamelijk Amerikaanse schilders, ook in de National Gallery bewonderen.

Voor mijn themafoto van de dag wil ik ook nog een foto van een schilderij van van Gogh nemen en daar een van zijn uitspraken bijzetten.  Dan hebben we weer genoeg kunst gezien voor een dag en lopen naar de ontzettend leuke winkel van het museum. Ik koop er een boek over hoe vogels in de trant van Charley Harper te tekenen.  Dat lijkt me leuk om te doen op een koude middag.
Het weekthema is Spreuken, gezegdes en liedjes

Buiten nemen we weer afscheid en Irene neemt een Lyft auto terug naar huis.  Ik loop over de ijzige Mall naar het Smithsonian metrostation en hoef maar een paar minuten op mijn trein te wachten.  Kai staat me al op te wachten als ik uitstap.  Niet alleen zal ik hem straks gaan missen, maar ook dat hij zo lief telkens voor chauffeur speelt!
 
Thuis doe ik de open haard aan om te proberen warm te worden.  Het lukt me gewoon niet de kou eruit te krijgen!  Zelfs Snickers blijft op dagen als deze liever binnen.  Zodra hij even buiten is miauwt hij alweer bij de deur.  Het is vandaag dan ook niet warmer dan -5 geworden.

Als Rick thuiskomt "lig" ik dan ook in mijn stoel met mijn fleece deken over me heen.  We bestellen Friends voor het avondeten en kijken dan weer naar The Voice.  Het blijft leuk om de coaches te zien strijden voor de zangers.
Ook vanavond weer een prachtige zonsondergang

10 reacties:

Anoniem zei

Hi petra,
Wellicht domme vraag maar wat is een Lyft auto?
Een tip voor erg leuk eten (en voor ieder wat wils) is de Foodhallen in Amsterdam op het Belamyplein, erg leuk en lekker!!!
Groetjes, Evelyn

Tineke zei

Wanneer kan Katja beginnen in haar nieuwe baan, fijn dat ze snel weer aan de slag kan.
Ja, jullie treffen het maar de al die prachtige gratis museums; heel bijzonder.
Sterkte met de kou , het einde is nog niet in zicht; lekker je flanellen pyama onder een joggingoutfit aanhouden. je zult ook wel plezier van je flanellen dekbedovertrekken/lakens hebben . warme sokken is belangrijk; als je voeten maar warm zijn voel je je veel behagelijker

Anja zei

Fijn dat Katja tijdelijk aan de slag kan!
Brrr, nog steeds zo koud......ik ben er wel klaar mee.

Anoniem zei

Soms is het jammer dat dromen niet uitkomen!
Wat lekker al die gratis musea in de buurt. Helaas houdt de prijs mij vaak tegen om naar een museum te gaan. Alhoewel het Rijksmuseum toch wel op mijn lijstje staat.
Groetjes Anja L.

Marion2 zei

Toevallig moest ik vanochtend bij het lezen van een artikel in de krant aan jou denken. Het ging over de (nog?) niet zo bekende Hollandse Meester Joachim Wttewaal (hij leefde rond 1600). Op dit moment is er een expositie van zijn nogal bijzondere/opzienbarende werk in het Centraal Museum in Utrecht. Hij woonde zelf aan de Oude Gracht 58. Later dit jaar komt de tentoonstelling naar Washington, maar eventueel kun je hem wel hier zien als je het leuk vindt en er tijd voor hebt.
http://centraalmuseum.nl/bezoeken/tentoonstellingen/Liefde-en-Lust-de-kunst-van-Joachim-Wtewael/

Marion van de Sande zei

Heerlijk, al die gratis musea. Alhoewel het hier ook wel meevalt, inderdaad een enkel bezoek aan een museum is duur maar wij hebben alle vijf een museumkaart en dan kun je alle musea in Nederland gratis bezoeken, heb je er zo uit. Alleen al in Amsterdam zijn er zo veel leuke musea. Ga vroeg, als je naar het Rijks gaat want later in de ochtend staat er altijd een enorme rij. En weet je dat er ook verschillende erg leuke guided tours te boeken zijn in het Rijksmuseum?

Gaat Kai nu een bachelor doen in Duitsland? En daarna een master? Of blijft hij voor de bachelor in de VS? Ik snap nog steeds niets van jullie systeem, bij jullie universities kun je ook bachelors en masters doen toch? Wat heeft Kai de afgelopen jaren gestudeerd in Richmond en vorig jaar in Duitsland?

Ocharm die Katja, gelukkig dat ze jou weet te vinden als ze het even niet ziet zitten zodat je haar tenminste op kunt beuren. Ze komt er vast wel, snel genoeg zal ze een leuke vaste baan hebben gevonden. Maar jammer dat ze dan niet lekker dichtbij wonen he? Vanochtend belde Charlotte bijna huilend dat ze terug van haar werk naar huis was omdat ze zich zó ziek voelde. Dan zou ik zo graag in de auto willen springen om haar even nog in bed te stoppen en te vertroetelen.

De Foodhallen in Amsterdam zijn inderdaad heel leuk en restaurant Red in Amsterdam serveert enkel tournedos en kreeft. Wel reserveren want heel gewild, als we er eten zit het er ook vol met Amerikaanse toeristen. En Vapiano is lekker voor een goedkope en verse maaltijd, 2 vestigingen in Amsterdam. Mocht je nog meer restaurants of tips willen laat maar horen. Wanneer vertrekken jullie?

Anoniem zei

Ah, uit de toegangsprijs voor het Rijksmuseum maak ik op dat je naar de Late Rembrandt tentoonstelling gaat, daar zijn wij vorige week geweest en het was prachtig. Probeer inderdaad vroeg te gaan, ik weet niet welk timeslot je hebt gekozen maar wij waren er om half 11 en dat was eigenlijk al een beetje te laat. We hebben de lunch gebruikt in het Café van het Rijksmuseum en dat is ook zeer aan te bevelen. Veel plezier !

Sally zei

brrrr ik zo zoooo klaar zijn met die kou. Wel leuk zo'n cultureel dagje en ik mis Paul's enorm. Wordt tijd dat deze keten ook hier komt ;-)

Anoniem zei

De zonsondergang foto's zijn prachtig maar wat hebben jullie een flinke winter dit jaar, nog een weekje en dan naar "warm" Nederland. En dan hopelijk voorjaar voor jullie.
Groet, Bea

Petra zei

@Evelyn - Lyft is een soort taxiservice, net als Uber. Ik heb begrepen dat die in Nederland niet mogen. Bedankt voor de tip!

@Tineke - Katja weet nog niet welke baan ze gaat aannemen, ze heeft liever een permanente. En ja flanel, heerlijk!

@Anja - Nou, anders ik wel!

@Anja - Ik zie ernaar uit het nieuwe Rijksmuseum te zien

@Marion - Bedankt voor de tip! Ik zal kijken, anders wacht ik wel tot het in Washington komt

@Marion - Kai heeft Duits gestudeerd, maar niet vertalen en al heeft hij daar nu ervaring mee het is beter officieel opgeleid te zijn. Hij gaat dus in Duitsland een bachelor vertalen doen. Of hij daarna een masters gaat doen weet hij nog niet.

Hopelijk is Charlotte gauw beter! Inderdaad niet leuk om dan niet even te kunnen gaan vertroetelen.

Met een restaurant dat alleen kreeft en biefstuk serveert doen we Saskia geen plezier dus dat zal het wel niet worden. Vapiano hebben we trouwens ook hier, wil ik eigenlijk wel weer eens heen bedenk ik me.
We vertrekken 7 maart.

@Anoniem - We dacht Kai naar het vliegveld te moeten brengen die ochtend (hij blijft nu toch langer) dus we hebben 11-13 uur, maar zullen proberen er eerder te zijn voor het "gewone" museumgedeelte.

@Sally - Het is maar goed dat Paul niet in Vienna zelf is, want dan was ik er constant te vinden!

@Bea - Nou, warmte wil ik inderdaad!