Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, februari 27, 2015

Onverwachte schitterende middag in de natuur

"Het is kkkoud!", zegt Rick als hij afscheid neemt.  Ik moet erom lachen, want het is wel veel kouder geweest de afgelopen tijd dan de -5 vanochtend.  Rick zegt dat hij er nu dan ook meer dan genoeg van heeft.  Dat zegt wat van mijn warmbloedige man, die nog in korte broek loopt als ik allang een jas en lange broek draag.  Ik zou echter ook wel graag eens geen minnetje voor de temperatuur zien staan.


Rick vertrekt naar zijn werk en ik maak ontbijt.  Twee wafels met maple syrup en daarop aardbeien en bosbessen, het ziet er ook nog mooi uit en brengt me op een idee. Het fotografiethema is op het moment "liedjes, uitspraken en gezegdes" en ik besluit de titel van een liedje te "maken" en fotograferen.  Het duurt even voor iemand op Facebook het juiste antwoord heeft gevonden.
"Breakfast in America" van Supertramp

Terwijl ik ontbijt eet krijg ik een Facebook berichtje van Scarlett met wie ik vanmiddag zou gaan lunchen en daarna naar Still Alice. Helaas heeft zij een verkeerde reactie op een medicijn en voelt zich niet goed genoeg om te gaan. 

Dat vind ik natuurlijk heel jammer, maar besluit meteen om dan weer naar Great Falls te gaan.  Hopelijk voor de laatste keer dit seizoen het park met sneeuw en ijs gaan bekijken.  Dat moet lukken voor mijn massage om drie uur.  Ondanks het vriesweer moet ik gewoon naar buiten!

Maar eerst bel ik het Indonesische restaurant in Arnhem, Batavia, en maak daar een reservering voor 13 maart.  Grappig genoeg spreekt degene aan de andere kant van de lijn geen Nederlands.  Stiekem vind ik Engels toch makkelijker dus dat is prima.  Het is allemaal goed, we kunnen met zijn tienen terecht en er zijn veganistische gerechten.

Daarna beantwoord ik een aantal emails van klanten.  Langzaam maar zeker druppelen de aanvragen voor rondleidingen weer binnen.  De eerste dit jaar staat op het moment voor drie april geboekt.

Op een gegeven moment kan ik het niet meer uitstellen, tijd voor de elliptical .   Daar "ren" ik op tot ik 7500 stappen bijeen heb.  Dan douche ik gauw, doe mijn skibroek en warme trui aan en lijn Cosmo aan.  Zijn oren gaan al heel enthousiast omhoog bij het horen van Great Falls en met gemak springt hij in de van.

Als lunch haal ik mijn favoriete bagel, of liever dunne bagel, van Manhattan Bagel.  Die heeft gerookte zalm, wat cream cheese, tomaat, ui en kappertjes als beleg.  In de auto met Cosmo als gezelschap smul ik van elk lekker hapje.

Terwijl ik zit te eten gaat mijn telefoon en ik zie Laura's nummer verschijnen.  Uh oh, nooit goed nieuws zo vroeg op de dag en inderdaad, haar verwarming is ermee opgehouden en ze kan vanmiddag niet komen om mij een massage te geven.  Daar baal ik wel enigszins van, want mijn nek en schouders zitten vooral helemaal vast en geven me hoofdpijn.

Maar ja, niets aan te doen en zo hoef ik bij Great Falls ook niet op de tijd te letten.  Dat blijkt later heel fijn te zijn.  Bij de ingang van het park laat ik mijn pas zien en krijgt Cosmo een Milkbone koekje van de vriendelijke park ranger. 

Na geparkeerd te hebben lopen we het besneeuwde park in.  Er ligt een goede tien centimeter sneeuw en het pad is ijzig waar mensen gelopen hebben.  Het loopt dus vrij langzaam, want een kennis brak gisteren haar pols na uitgegleden te zijn en in zoiets heb ik helemaal geen zin!

We lopen richting de dam en het adelaarsnest.  Van verre zie ik daar geen beweging in, maar wel een heel aantal ganzen en een mooie zwaan in de rivier.  Verder lopend en dichter bij het nest zie ik opeens een adelaar op de rand staan! 

Gauw neem ik foto's van hoe hij of zij wegvliegt.  Dat betekent dat er hoogstwaarschijnlijk gebroed wordt.   Ben je geinteresseerd in een goede webcam van een broedend adelaarspaar klik dan hier.  Ik vind het zulke prachtige vogels!

Na even nog gekeken te hebben of er meer actie is loop ik verder terug richting de watervallen.  Net voor het bezoekerscentrum valt me op het ijs van het grachtje daar op dat er allerlei bluebirds te zien zijn.  Na de cardinaaltjes vind ik deze vogeltjes het mooist hier. 

Nog nooit heb ik ze van zo dichtbij gezien en het zijn er zeker tien!  Ik fotografeer er dan ook op los tot Cosmo het echt niet meer kan uitstaan en begint te piepen.  Het is dan ook zo bijzonder om van zo dichtbij deze schuwe vogeltjes te kunnen vastleggen!

Bij de uitkijkpunten van de watervallen heeft Cosmo vooral heel veel bekijks.  Hij wordt geknuffeld en intussen vertel ik de toeristen over het adelaarsnest en de bluebirds.  We klimmen over zeer ijzige stenen naar het uitkijkpunt voor de grootste waterval.

Daar wacht nog een verrassing, in de spray is een regenboog te zien.  Echt prachtig en ik zou hier wel uren kunnen staan.  Alweer heeft Cosmo er eerder genoeg van dan ik en we lopen verder naar de andere uitkijkpunten.

Het pad daarheen is nogal modderig ondanks dat de temperatuur min een is.  Wij lopen op de sneeuw zodat Cosmo niet vies wordt.  Ik sla het tweede uitkijkpunt over, want daar zijn honden en is het druk.  Meer mensen dan je zou denken genieten vandaag van dit schitterende stuk natuur. Een video hier.

Bij het derde uitkijkpunt kun je alle watervallen zien en dat is dan ook het mooiste vergezicht.  Ik neem wat foto's van mijn hondenmodel met de watervallen.  Hierbij wordt ik geholpen door een groepje Aziatische hondenliefhebbers (ongewoon, Aziaten zijn meestal bang voor honden).  Cosmo kijkt keurig in mijn lens omdat een van hen gek doet achter mij.

Na ze bedankt te hebben voor hun hulp loop ik naar een ander deel van dit uitkijkpunt.  Daar staat een ouder stel uit Purcellville, ten westen van hier.  Zij zijn voor het eerst in achttien jaar in het park en vragen me de oren van het hoofd over de adelaars, gieren en andere vogels, die ze hier gezien hebben.  Ik voel me nu echt ervaringsdeskundige, zo grappig.

Een moeder met twee jonge zoontjes loopt langs en de kinderen zijn helemaal opgewonden door de cardinaaltjes, die ze in de bosjes zien.  Ik wijs haar op alle bluebirds, die ik net voorbij het bezoekerscentrum zag. 

Van die cardinaaltjes krijg ik ook nog een aantal heel mooie foto's.  Dan heb ik Cosmo's fotografie geduld genoeg op de proef gesteld en het loopt ook al tegen vieren.  Ik kan me niet herinneren dat ik ooit in de winter zo lang in dit park ben gebleven!  Het was dan ook zo ontzettend mooi, wat een voorrecht om er zo dichtbij te wonen!

Met mijn EZPass en de HOT banen kom ik zonder oponthoud een kwartiertje later weer thuis.  Rick en ik willen vanavond Koreaanse barbecue gaan eten en ik ga eens kijken of daar nieuwe restaurants van zijn in onze buurt op Yelp. Even terzijde, voor degenen onder jullie, die in de VS rondreizen, is dit de app om te gebruiken om goede restaurants te vinden. 

De meeste Koreaanse restaurants zijn in Annandale, letterlijk buren soms.  Dat is echt Koreatown hier, zo'n tien kilometer hiervandaan, maar zo "ver" wil ik niet weg.  Woo Lae Oak is vlakbij en heel goed en ik maak daar een reservering.  In dit geval ben ik het niet eens met de Yelpers, die het maar drie sterren geven, wij hebben hier eerder gegeten en het was prima.

We krijgen een tafeltje in het gezellige en warme restaurant en kiezen de barbecue voor twee personen.  De bediening is heel goed, al kunnen we de eerste serveerster nauwelijks verstaan.  Eerst worden er biefstuk, garnalen en scallops voor ons gegrild.  Daarbij zijn er kleine gerechtjes met groentes, waaronder kimchi en tauge.
De grill is rechts en de groentes links

De bedoeling is om het vlees in een groot blad sla te wikkelen met de kimchi e.d. en wat saus.  Het smaakt allemaal ontzettend lekker!  Er zijn drie "rondes" van vlees, de tweede is kip en de derde varkensvlees.  Alles smaakt even goed en iedereen is even aardig.  Ik moet straks gewoon een Yelp recensie schrijven, want dit restaurant verdient echt wel meer dan drie sterren.

Het is een goed begin van het weekend.  We gaan dit weekend ons onder anderen helemaal voorbereiden op onze reis volgende week, al staat er al veel vast.  Jullie mogen in Nederland best trots zijn dat er in dat kleine landje zoveel leuke dingen te doen zijn!  Zo, en nu ga ik nagenieten van een dag met een onverwachte grote ster!

Foto's van de zangvogels staan hier

Foto's van de watervallen en Cosmo staan hier




 

7 reacties:

Anoniem zei

Wat een mooie foto's Petra.
Zo een dag zou ik nu ook wel eens willen 😊.
Welke wandelingen kan je ons aanbevelen in Great Falls?

Nederland is zeker een leuk land om te bezoeken. Als wij een weekendje weggaan kiezen we toch regelmatig vr Nederland.
Ik wens jullie alvast veel plezier op vakantie!
Grt, Efie

Anoniem zei

Wat een heerlijke dag, alleen zonde van de massage, als je daar naar uitkijkt en het gaat niet door is dat even een domper.
Alvast een heel fijn weekend, Bea

Petra zei

@Efie - Het River Trail vind ik verreweg het mooist. Dat loopt ook langs de watervallen. Aan de ene kant blijft het op het niveau van de rivier en de andere kant op hoog boven de rivier.

@Bea - Inderdaad, ik kon die massage heel goed gebruiken

marianne zei

Grappig dat je engels inmiddels makkelijker vindt. Aan je blog is dat in ieder geval niet te merken :-).
Benieuwd wat jullie in Nederland gaan doen. Zijn jullie wel eens naar de waddeneilanden geweest? Ik vind zelf texel altijd erg leuk.

naomi zei

Nou over 1 week al weer op NL bodem en mooie temperaturen in vooruitzicht. Echt lente. Grappig dat je het zegt en dan zijn er nog vele toeristische dingen die ik nog niet gedaan hebt. De dagen vliegen om met ook nog tijd voor familie. Fijne voorpret liefs

Petra zei

@Marianne - Engels spreek ik natuurlijk al vele jaren veel meer dan Nederlands, maar Nederlands vloeit ook nog vrij makkelijk, hoor :). Anika en ik zijn na ons eindexamen op Texel geweest, maar verder ken ik de Waddeneilanden niet. Maar we komen al tijd te kort dus die gaan het deze reis weer niet worden.

@Naomi - In deze omgeving heb ik al niet alle toeristische dingen gedaan dus dat gaat in een heel land als Nederland ook niet lukken

Ron zei

Leuk dat jullie in Arnhem gaan eten... ik kom uit de buurt van Nijmegen :-). het Restaurant wat je noemt ken ik helaas niet.