Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, maart 09, 2015

Nederland dag 1: de Zaanstreek

Met schrik word ik om vijf voor acht wakker!  Het is nog vrijwel donker in de kamer en kennelijk heb ik toch nog wat jet lag.  Ik ben echter vastbesloten te beginnen met een half uur cardio dus kleed me gauw aan en ga naar de fitness ruimte een verdieping naar beneden.


Daar staat een elliptical, dus helemaal goed.  Er is ook een andere Amerikaan aanwezig, maar die gebruikt de loopband.  Een half uur gaat altijd snel, dus voor ik het weet ben ik klaar en heb al 4000 stappen bijeen. 

Boven tref ik de kamer leeg aan.  Ik wek de kinderen en niet veel later komt Rick binnenlopen.  Hij was alvast op verkenning uitgegaan en heeft wat mogelijkheden voor ons ontbijt gevonden.  Ik probeer Saskia mee te krijgen, maar de enige mogelijkheid voor haar is Bagels & Beans en ze heeft geen zin in een bagel.  Gelukkig heeft ze ook haar eigen ontbijtrepen mee.

Als Saskia dan toch niet mee is, lopen wij naar Bakker Bart.  Daar zie ik ons de rest van de vakantie wel ontbijt halen.  Het is dichtbij, lekker vers brood en een bakje DE koffie gaat er ook goed in. 

Op ons programma vandaag staat als eerste de Zaanse Schans.  We hebben problemen met onze KPN simkaarten en krijgen geen data.  Rick heeft gelukkig wel de kaarten op zijn telefoon gedownload, zodat hij enkel de GPS nodig heeft.

Die leidt ons echter in rondjes om Utrecht uit te komen.  Het is toch wel moeilijk navigeren voor een Amerikaan.  Ondanks mijn pogingen alles letterlijk in goede banen te leiden bevinden we ons opeens op een weg alleen voor bussen en taxi's.  Hopelijk komt daar geen bon voor!

Na nog een keer per ongeluk een fietspad opgereden te zijn en in een industrieterrein verdwaald te zijn geraakt vinden we eindelijk de A2 en dan werkt de GPS opeens wel goed.  Alleen hebben we hem dan niet meer nodig, want de Zaanse Schans is na Amsterdam zo gevonden.
We bezoeken even het museum, voor een kop thee voor Saskia en de gratis toiletten.  Daarna lopen we langs de molens en gaan binnen bij de oliemolen De Zoeker.  De hele ochtend was het bewolkt, maar nu komt de zon door. 
Op deze HDR foto zie je dat drie molens draaien
 
Rick herinnerde zich dat in een van de molens Zaanse mosterd werd verkocht.  Dat blijkt de specerijenmolen De Huisman te zijn.  Binnen ruikt het er heerlijk naar kruiden.  Een medewerkster in de oliemolen legde uit dat deze molen vroeger de mosterd maakte, maar dat dat tegenwoordig niet meer mag.

Er is wel een erg leuk winkeltje bij.  We nemen een potje van elk van de drie verschillende soorten mosterd mee en ik een zakjes mini kaneelstokjes.  Daarna lopen we door de andere winkeltjes.  Een leuk snoepwinkeltje en de klompenmaker, onder anderen.

Saskia scoort een Nijntje in Nederlandse klederdracht en ik neem melkbekers met koeien erop mee.  Die doen me denken aan mijn oma en opa.  Voor in onze voortuin kopen we iets wat waarschijnlijk geen mens in Nederland in zijn tuin zou zetten: een molentje met een boer en koe, zoiets, maar niet precies zo.

Dan nemen we afscheid van de molens, die ik altijd weer erg leuk en mooi vind.  Heel fijn dat ze op deze manier bewaard blijven.  Ook de leuke Zaanse huizen op de achtergrond maken het allemaal heel echt.

Wij rijden door naar Edam.  Het is al na enen dus we gaan meteen op zoek naar een lunchplek in dit pittoreske plaatsje.  Op het menu van het restaurant van het Damhotel ziet Saskia wel een paar dingen, die ze kan eten.

Het is een wat sjieker restaurant dan we gewoonlijk zouden uitkiezen, maar wel echt Nederlands en dat is wat Rick graag wil.  Het wordt een heel smakelijke maaltijd.  We beginnen met soep, Rick en Kai erwtensoep, die met roggebrood en katenspek wordt geserveerd.  Voor Saskia en mij wordt het tomatensoep.

Daarna heeft Saskia een broodje met verschillende groentes.  Ik smul van de drie minibroodjes met vis, die belegd zijn met paling, garnalen en gerookte zalm.  Rick heeft kroketjes en Edamse kaas, die hij met Kai en mij deelt, die moeten we hier natuurlijk ook eten.  Kai vindt zijn broodje kip ook lekker.

De lunch duurt wat langer dan we hadden verwacht, maar is wel erg gezellig.  De kinderen genieten duidelijk en ik denk dat het heel fijn voor Saskia is dat Kai er ook bij is.  Ze oefenen ook constant hun Nederlands en Rick ook, dus dat is ook goed.

Na nog een kaasje met sambal te hebben gekocht bij de kaaswinkel en wat foto's te hebben genomen zoeken we ons een baan naar Volendam.  Na wat zoeken vinden we de haven en gaan souvenirwinkel in en uit.  Dit doen we echt voor de anderen, want ik vind er niet zoveel aan. 

Saskia zoekt naar dingen met haar naam erop.  Als iemand nog tips heeft waar we die zouden kunnen vinden, graag.  In Volendam vindt zij een pen met haar naam.  Verder vind ik een paar oorbellen met tulpjes dat ik erg leuk vind.

We twijfelen nog even over de foto's in kostuum, maar ik heb er geen zin in, ik heb zelf een authentiek kostuum.  Ik stel voor dat Kai en Saskia er samen op gaan, maar daar heeft Kai geen zin in.  Omdat Katja er niet bij is vind ik een familiefoto ook niet zo geschikt.  Die hebben we tien jaar geleden laten maken en het voelt niet goed zonder haar.
Saskia en ik met onze Volendamse vriend
 
Bij een van de haringkarren eet ik mijn eerste haring.  Hij smaakt weer prima!  Dan hebben we het wel gezien in Volendam en voeren het adres van de KPN winkel in Purmerend in.  Onze simkaarten, die Kai heeft gekocht werken niet en het lukt ons niet ze online op te waarderen.

Ook nu weer hebben we problemen met de navigatie.  Zo erg zelfs dat Rick opeens op de A7 terechtkomt en de volgende afslag pas 11 kilometer verderop is.  Wel jammer, want zo verliezen we veel kostbare tijd.

Eindelijk vinden we het centrum van Purmerend en het overdekte winkelcentrum waar de KPN winkel zich bevindt.  We leggen ons probleem voor aan de medewerker en die gaat het wel even oplossen.  Maar dan blijkt dat wij niets verkeerd deden online, want hem lukt het opwaarderen ook niet.  Klantenservice moet er telefonisch aan te pas komen en dan werkt eindelijk alles.
Purmerend is ook een mooi stadje trouwens

Marken is het laatste doel van vandaag en we komen daar net voor zonsondergang aan.  Dat maakt ook wel voor mooie plaatjes.  Alles is er al dicht, behalve een cafe.  Daar gaan we wat drinken.  De anderen hebben het koud en nemen iets warms.  Ik ben gekleed op het weer en geniet van een koud rose biertje.
 

Terug in Utrecht frissen we ons snel even op en en lopen dan naar Blauw, praktisch achter ons hotel gelegen.  Wat een goede vondst is dit!  Het is Indonesisch eten en ze hebben een vegetarische rijsttafel, die heel makkelijk voor Saskia veganistisch wordt gemaakt.  Ook ik bestel die, maar dan wel met ei.

Kai neemt een individueel gerecht en Rick de rijsttafel met vlees.  Het is allemaal even lekker.  Hun sambal goreng kentang is zoals ik me hem altijd herinner.  Daar kon ik vroeger zakkenvol van op.  We smullen en lopen daarna de tien passen terug naar het hotel.  Later deze vakantie gaan we nog eens rijsttafelen en nu weten we dus dat er inderdaad een aantal gerechten zijn, die Saskia ook lekker vindt.

Op de hotelkamer schrijf ik gauw dit blog terwijl ik tv kijk.  Morgen wil ik weer om acht uur op, dus straks is het meteen bed in en lichten uit. 

Foto's van vandaag staan hier

17 reacties:

Anja zei

Mooie Nederlandse foto’s. Wat hebben jullie veel gezien vandaag!

naomi zei

Wat een leuke toeristische en drukke dag. Ik snap dat de bewegwijzering toch wel wat moeilijk is. Straten dichter ok elkaar en in KM. Leuk dat iedereen zo geniet en NL praat.

Liefs

Anoniem zei

Lekker toeristen dagje :-), de Zaanse schans staat al jaren op mijn lijstje maar nog steeds niet gedaan :-), in de USA de meest vreemde en toeristen dingen bezocht, maar hier in Nederland moet ik er nog heel veel doen :-), geniet lekker verder !!

Grtjes Toos

Belskes zei

Leuk wat jullie allemaal gedaan hebben gisteren! Zo doe ik ook nog wat ideeën op voor uitstapjes in Nederland😊.

Wat vinden de kinderen van de Nederlandse taal? Moeilijk om aan te leren? Of spreken zij het reeds van toen ze klein waren?

Belskes zei

Sorry, ik had nog een eindregel vergeten...😟

Grt,
Efie

Anoniem zei

Lekker toeristisch bezig. Ik heb het vroeger allemaal gedaan en vind er nu weinig aan. Te toeristisch geworden maar voor de buitenlanders alijd interessant natuurlijk.
Wat een lekkere lunch had jij en de andere hebben ook vast genoten.
Inderdaad dat Delftsblauwe spul zal praktisch niemand hier in zijn tuin zetten, uitzonderingen daar gelaten.Utrecht zal vast wel een Xenos hebben, daar verkopen ze van die hele kleine klompjes en andere kleine voorwerpen in het zgn. Delfts Blauw. Ik heb er voor mijn vrienden in Las Vegas heel wat meegeomen en zij vonden het allemaal prachtig.
Voor kleine grappige hebbedingetjes is Tiger ( Oude Gracht ) de aangewezen zaak.Zeer voordelig en voor Saskia echt een winkel om rond te snuffelen.
Als je kaas wilt kopen is het beste adres de markt, ze kunnen het daar ook vacuum zuigen zodat je het mee kunt nemen.
Op Schiphol vind je achter de paspoortcontrole een Holland shop waar je eventueel bloembollen kan kopen.Die zijn voorzien van een cerficaat en kunnen ingevoerd worden. Vorige keer eens gedaan.
Weer een gezellige dag vandaag.
Wat staat er op jullie programma?
Groetjes Wil

Anoniem zei

Lekker, verse broodjes van Bakker Bart.
Vervelend als de GPS het laat afweten, dan blijf je soms zoeken naar de weg. Wel schrikken als je ineens op de busbaan zit!
Die houten molentjes met een mannetje en een molen zie je best vaak hier in tuinen.
Jullie hebben een drukke dag gehad zeg.
Veel plezier vandaag, het zonnetje schijnt (in Amersfoort in ieder geval wel).
Groetjes Anja L.

syl zei

Ahhhhh net een heel stuk getikt, maar niet geplaatst. Poging 2.
Iets met de naam van Saskia is moeilijker te vinden. Haar naam staat, net als die van mij, niet meer in de top 100. We zijn vervangen 😉. De spullen zijn er nog wel, maar soms even zoeken. Vooral cadeauwinkeltjes hebben het, bijvoorbeeld de Expo.

Voor kleine hebbedingetjes moet je zeker de Xenos en de Action even inlopen. Die hebben ook typisch Hollandse dingen liggen voor weinig geld.

Google maps is handig, maar is soms nog wel de weg kwijt. Vooral in dichtbevolkte gebieden zoals steden blijf je in een loop zitten. Maar dat hebben jullie zelf ook al ondervonden. Ik gebruik ook de app van navigon of maze als ik er niet uit kom.

Blauw, lekker eten! We hebben hier in Den Haag ook een vestiging en dat is zooooooooo lekker+

Veel plezier, jullie starten vandaag alvast met een zonnetje.

Anoniem zei

Toch eindelijk eens reageren. Ik ben een nederlandse die in Spanje woont en al tijdenlang je blog volgt. Een gezellig momentje ´s ochtends bij de koffie.
Erg leuk te lezen dat jullie in Nederland zijn, en in Utrecht verblijven. Ik heb jaren in Utrecht gewoond ivm studie en draag die stad nog steeds een warm hart toe.
Ik wens jullie een fijne vakantie!

Wilma Reijnhoudt zei

Wat leuk, gewoon in mijn woonplaats Purmerend en op de dijk in Volendsm. Mijn dochter heeft daar een winkel met wafels, ijs, poffertjes en pannenkoeken...was er gistermiddag zelf ook nog, jammer dat ik jullie niet heb gezien...had jullie zeker herkend! �� veel plezier in Nederland!

marianne zei

Druk dagje :-)! Mooi, die molens bij de Zaanse Schans, moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit geweest ben. Volendam wel, maar daar vond ik ook niet zoveel aan (sorry Volendammers).
Utrecht is echt een crime met de auto met al dat eenrichtingverkeer. Plus de halve Catharijnesingel die open ligt. Gelukkig dat je vanuit je hotel alles kunt lopen, dat scheelt weer. Bij de V&D hebben ze trouwens ook lekkere broodjes (ook voor ontbijt), en als je naar het restaurant op de 4e gaat heb je prachtig uitzicht over de binnenstad.
Veel plezier vandaag weer, op deze zonnige dag!

Anoniem zei

Leuke dag gehad zo te lezen. Wij zijn in Koog aan de Zaan getrouwd en hebben een aantal jaar in de Zaanstreek gewoond en hadden Belgische vrienden nodig om een keer de Zaanse Schans te bezoeken.

Restaurant Blaauw in Utrecht serveert heerlijk Indisch eten en daar komen Marijke en ik ook graag als we in Utrecht zijn.

Sally zei

Wat een gezellig maar vol toeristisch dagje. Leuk dat iedereen Ned probeert te spreken. Veel plezier in de Efteling morgen

Marion van de Sande zei

Wat leuk dat jullie het zo naar de zin hebben! Heel knap van met name Rick maar ook van de kinderen dat ze hier hun Nederlands oefenen.Ik had zondag eigenlijk een afspraak met vriendinnen in Utrecht aan de Oude Gracht maar ik heb hem afgezegd omdat Charlotte eindelijk weer eens een dagje thuis was. Anders waren we vlak bij elkaar geweest.

Jammer van de navigatie, ik dacht dat tegenwoordig iedere auto wel met een navigatiesysteem was uitgerust, vervelend voor jullie. Had ik het eerder geweten had ik Charlotte wel even gevraagd een draagbare navigatie af te geven bij jullie, we hebben er meerdere hier liggen i.v.m. de zaak.

Grappig, de plaatsen die jullie bezoeken, onze jongste is nog nooit in die plaatsen geweest, wel in vrijwel iedere Europese hoofdstad maar Volendam en Marken die kent hij niet. Toch maar eens op de agenda zetten.

Ik ben benieuwd welke plaatsen jullie nog gaan bezoeken, Amsterdam neem ik aan, Haarlem? Maastricht of Den Bosch?

Mocht je nog eens boodschappen doen en je ziet een Lidl: zij hebben een huismerk water en bruisend water dat Saskia heet :-)

Bakker Bart ligt op nog geen 100 meter van onze voordeur dus ons dagelijks brood komt er van en ik steek ook wel eens de straat over voor de lunch. Ook V&D heeft smakelijke broodjes en je kunt zelfs voor heel weinig geld ontbijten bij de HEMA tegenwoordig, ik geloof tot 10 of 11 uur, niet heel uitgebreid maar het kost ook helemaal niets, nou ja, bijna niets.

Veel plezier nog!

Marion2 zei

Zo, dat was een druk programma! Ik snap wel dat het lastig rijden is; het is een erg druk gedeelte van Nederland. Misschien kunnen jullie nog ergens een voordelig navigatiesysteem kopen? Dat is nooit weg. Wij hebben er ook een voor Amerika.

De spullen die jullie voor de tuin hebben gekocht, zie ik wel vaker in tuinen staan. Ik heb zelf twee tuinkabouters, haha. Ik heb ze van mijn oma gekregen, dus het is ook een beetje een herinnering aan haar.

Bagels&Beans lijkt me toch wel wat voor Saskia. Mijn dochters gaan er altijd graag heen. Het is erg populair. Voor mosterd kan ik je Oil&Vinegar aanraden. Het is ongelooflijk hoeveel soorten zij hebben. Het is een leuke winkel, vind ik.

Sandrah zei

Zelfs voor ons Utrechters is de binnenstad een drama met al die werkzaamheden! En de GPS weet het ook niet. Maar het is jullie gelukt om weg te komen.

Restaurant Blauw moeten we ook eens opzoeken. Ik heb er nog nooit van gehoord. Maar zo leer ik nog wat. :-)

Geniet nog lekker, ik ben benieuwd hoe jullie De Efteling vonden.

Sandra

Petra zei

@Anja - Ja, we proppen altijd wel veel in een dag!

@Naomi - KM is niet zo'n probleem, maar het lijkt wel of heel Utrecht open ligt.

@Toos - Dat herken ik wel. Veel van deze dingen heb ik pas na mijn emigratie bezocht.

@Efie - De kinderen spreken Nederlands, maar hebben natuurlijk niet vaak gelegenheid dat ook echt te gebruiken/oefenen.

@Wil - We gaan vrijdag en zaterdag veel in Utrecht zijn, dus ik houd dat winkeltje in gedachten.

@Anja - Ja, prachtige dag was het

@Syl - Bedankt voor de tips!

@Anoniem - Grappig dat is precies de reden dat we in het centrum van Utrecht verblijven

@Wilma - Wat zou dat leuk geweest zijn! Inderdaad jammer.

@Marianne - Een prachtige dag inderdaad. V&D staat vrijdag of zaterdag op mijn lijstje

@Ruud - Grappig dat jullie daar ook vaak komen. Ik vond het erg goed

@Sally - De Efteling was enig, echt ook jeugdsentiment voor mij dat Sprookjesbos

@Marion - Bedankt voor de Lidl tip!

@Marion - De navigatie was op zich prima, maar we hebben nu Waze gevonden, die beter is. We hebben Ah Love Olive Oil dichtbij ons thuis, klinkt net als Oil&Vinegar.

@Sandra - Ik gebruik altijd Trip Advisor en Yelp om goede restaurants te vinden. Klopt altijd.