Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, maart 10, 2015

Nederland Dag 2: Efteling en Kasteel de Haar

Vanochtend heb ik mijn wekker voor kwart voor acht gezet, want ik wil er weer om acht uur uit, maar ook nog even blijven liggen voor ik uit bed moet.  Dat lukt goed.  Rick wordt tegelijkertijd wakker en gaat weer door de stad lopen.

Eerst was ik van plan om een half uur op de elliptical te doen, maar het is zulk mooi zonnig weer en ik wil er echt op uit.  Ik beperk het vandaag dus tot een intensieve twintig minuten en ga dan gauw naar boven om me klaar te maken.

Eerder dan gisteren lopen we dan ook al naar Bakker Bart.  Ook Saskia gaat mee, al heeft ze al gegeten.  Het is natuurlijk ook voor haar een stuk leuker om door de stad te lopen dan in de hotelkamer te zitten.


Vandaag kiezen Kai en ik een broodje gezond als ontbijt.  Het brood dat ik kies heeft heel veel zaden.  Het is wel heel veel brood!  Dat ben ik niet gewend, dus geef Kai de helft van het brood.  Het bakje DE smaakt naar meer, maar daar hebben we geen tijd meer voor.

We lopen via de Vismarkt terug en kijken naar het menu van Graaf Floris.  Daar staat ook een veganistisch gerecht op, dus helemaal goed voor Saskia.  We maken een reservering voor vanavond.  Bij de Groene Winkel koopt Saskia een nieuwe soort reep om uit te proberen.  Gelukkig lukt het tot nu toe redelijk dingen voor haar te vinden bij de restaurants.

Vandaag staat de Efteling op het programma.  Ik ben zo kinderlijk opgewonden, want heb daar heel goede herinneringen aan.  Ook Rick herinnert zich nog het een en ander en roept de hele tijd "papier hier".

Dit keer komen we zonder problemen Utrecht uit.  Pas vlakbij de Efteling wordt het weer even onduidelijk door wegwerkzaamheden.  Met een beetje puzzelen komen we eruit en rijden de vrijwel lege parkeerplaats van de Efteling op. 

We hebben al kaartjes, al was er nog even paniek voor we vertrokken.  Ik zag dat we per ongeluk twee keer hetzelfde ticket hadden geprint en een barcode nummer miste.  We probeerden nog het alsnog te printen, maar de website was down.  Opluchting dus als ze codes ook op mijn telefoon gescand kunnen worden.

Het Sprookjesbos is waarvoor ik echt weer naar dit park wilde.  Daar beginnen we dan ook mee.  Ik zie weer de rode schoentjes, een sprookje wat ik vroeger zo eng vond!  Het geitje in de klok, gelukkig nog steeds niet gepakt door de wolf.  Doornroosje, die zo echt lijkt, omdat ze ademt en nog veel meer.

Kai en Saskia hebben er ook veel plezier in.  De helft van de sprookjes kennen ze wel, die zijn wereldwijd beroemd.  Maar Vrouw Holle, het Meisje met de Zwavelstokjes (ook al zo zielig) en Ezeltje Strekje bijvoorbeeld zijn onbekend.  Kai laat de ezel wel even een dukaat poepen.

Rick herinnert zich dus vooral Holle Bolle Gijs en zijn "papier hier" en Lang Nek.  Ik zou nog veel meer kunnen schrijven over de sprookjes hier, maar ik denk dat de meesten van mijn lezers ze allemaal wel gezien hebben.  In ieder geval nemen we ruim de tijd voor dit gedeelte van het park.

Als we het laatste sprookje hebben gezien (oh, en wat zijn die waterlelies toch nog steeds mooi) is het lunchtijd.  In het Octopus restaurant vinden we allemaal wat lekkers.  Ik besluit "slecht" te zijn en dit mijn saucijzenbroodje lunch te maken.  Verder hebben ze ook zeer smakelijk uitziende broodjes, kunnen Amerikaanse pretparken een voorbeeld aan nemen.

Na het eten beginnen we aan het ons onbekende deel van het park.  Eerst Droomvlucht, die Saskia en ik vooral leuk vinden.  Dan Villa Volta, we vinden dat alle drie een unieke ervaring, hoewel ik me eerst wel vervelend duizelig voel. 

De Vogel Rok is leuk en in de Pagode gaan we naar boven voor een mooi uitzicht.  Dan is het tijd voor de achtbanen.  De Python vind ik maar matig en daarna voel ik mijn nek en schouders wat.  Aangezien die net deze week eens wat minder pijn doen tot nu toe durf ik Joris en de Draak niet aan.

Ook Rick hoeft daar niet per se in en houdt me gezelschap terwijl de kinderen hem uitproberen.  De Vliegende Hollander ziet er wel tam genoeg uit voor mij.  Dat is dan ook een leuk ritje, echt nat worden we niet, maar een paar spetters.

Als laatste gaan we in Swiss Bob, een bobslee ritje.  Dan nog even in de winkel kijken en een parkeerkaart halen en we nemen weer afscheid van de Efteling.  Ik ben heel blij dat we dit gedaan hebben.  We hebben allemaal genoten, ik zag Kai en Saskia duidelijk veel pret hebben en foto's nemen.

We wilden eigenlijk nog een rondleiding in Kasteel de Haar in ons schema passen, maar hebben wel door dat dat te ambitieus is.  Omdat het niet heel ver uit de weg ligt besluiten we er nog even heen te rijden om het tenminste van buiten te zien.

Helaas zijn alle hekken gesloten dus we kunnen het alleen van verre zien.  Volgende keer dan maar inpassen, maar we zien zo ook wel dat het een indrukwekkend kasteel is.  Nadeel aan in deze tijd van het jaar reizen is dat zulke dingen dicht zijn, maar een groot voordeel is hoe rustig het overal is, zoals bij de Efteling.

Terug in het hotel hebben we een half uurtje om even te relaxen.  Dan lopen we naar Graaf Floris waar onze tafel al klaarstaat.  Het wordt weer een prima maaltijd.  Saskia is heel blij met haar roergebakken groentes, linzen en kikkererwten met basmati rijst. 

Rick en Kai kiezen een vleesgerecht en ik het dagmenu.  Dat bestaat uit een heerlijk voorafje van portobello met gorgonzola.  Het hoofdgerecht zijn heel malse ossehaaspuntjes met roergebakken groentes en als dessert (reden dat ik dit nam) vanille ijs met kletskoppen en caramel.  Ik deel de kletskoppen met Kai en laat het vanilleijs liggen, maar vooral die kletskoppen, mmmmm!!!

Rick wil nog graag bij Beers&Barrels een biertje halen.  Het is een gezellig restaurant onderaan de Oude Gracht.  Het is maar goed dat we al gegeten hebben, want Amerikaanser kan hun menu bijna niet (en dan nog het Amerikaanse dat ik helemaal niet lekker vind).  Maar het is er wel heel gezellig en we genieten van een wijntje en biertje.

We zijn echter allemaal moe dus na een drankje lopen we terug naar het hotel.  Terwijl ik dit blog schrijf vermaak ik me enorm met Op de Proef Gesteld op RTL4 waarbij twee mannen naar Dutch Harbor in Alaska reizen.  Vooral als ze anti-zeeziekte middelen zoeken in een drugstore moet ik erg lachen.  Senakot-S lijkt hun wel goed, want het eindigt in kots, ha ha!  Of ze de juiste middelen vinden is me niet duidelijk.

Ook morgen hebben we weer een vol programma dus we maken het weer niet laat.  Wat ik vooral heel erg leuk vind is te zien hoe de anderen genieten.  Vooral Rick en Saskia, die laatste is geen grote reisliefhebster als enige in het gezin dus haar veel plezier te zien hebben doet me veel goed.

Vanavond had ik ook contact met Katja, die natuurlijk ook heel graag hier zou zijn geweest.  Zij zit nog steeds middenin werkonzekerheid.  Ze heeft genoeg kansen en nu dus die tijdelijke baan, maar een andere praktijk heeft haar benaderheid voor een permanente positie, die ze liever zou hebben.  Veel onzekerheid dus nu, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Foto's van vandaag staan hier en hier

10 reacties:

Anja zei

Wat fijn dat jullie zo genieten en dat het zulk mooi weer is!

Anoniem zei

Wat een leuke dagen hebben jullie al achter de rug. De Efteling blijft geweldig en wat je schrijft over de keuze aan eten in de Efteling, gelijk heb je, in de USA lijkt het menu in de pretparken vaak hetzelfde! Nog veel plezier verder en wat boffen jullie met het weer, heerlijk joh! Groetje van Henny Breedijk.

Jort & Suus - On the road zei

Wat heerlijk dat jullie zo genieten en wat treffen jullie het met het weer in Nederland.
Bij de Efteling zijn ze inderdaad flink aan de weg bezig. Dat veranderd met de week.
Op de proef gesteld dat is wel een leuk programma met een van onze leukste koks, Herman de Blijker, de dikke, die een top restaurant in Rotterdam heeft, Las Palmas, en Martijn Krabbe, zoon van Jeroen Krabbe zijn een leuk duo samen. Maar ik heb ook enorm gelachen hahaha. Ik sla ook in in de USA.
Geniet er maar volop van de komende dagen.

Jort & Suus - On the road zei

Leuk detail en anekdote over de efteling. Ik heb daar vroeger gewerkt, woonde tien minuten fietsen er vandaan. En heb er mijn man leren kennen. Die had een abonnement en kwam een fristi bij me kopen. ;-)
Vandaar onze gezamenlijke liefde voor pretparken

Tineke zei

Mooie foto's heb je gemaakt.
Mijn zus geeft rondleidingen op kasteel Haarzuilen, is in deze tijd in het weekend open en om te wandelen altijd.
Hoe is het met de computervriendin en Kai gegaan , vorige week?

Anoniem zei

Hallo Petra en familie,

Al een tijdje lees ik jullie blog mee.
Vind het erg leuk om jullie avonturen in Amerika te lezen omdat ik zelf ook verzot ben op Amerika.
Ook vind ik de avonturen die jullie nu in Nederland mee maken erg leuk!

Als Saskia nog dingen met haar naam zoekt, kunnen jullie ook is kijken bij De Tuinen. Hier hebben ze vaak wat magneetjes, mokken of sleutelhangers met naam.

Nog heel veel plezier in Nederland!

O en nog een tip voor lunch, wat jij Petra misschien wel kent, een broodje Mario! Heerlijke Italiaanse bollen of pizza stukken!
http://www.broodjemario-utrecht.nl

Groetjes,
Kim v. D.

Anoniem zei

De waterlelies, daar heb ik zulke goede herinneringen aan. En inderdaad, "papier hier".
Veel plezier vandaag!
Anja L.

Anoniem zei

Wat fijn dat jullie het allemaal naar de zin hebben. En inderdaad nu naar de Efteling betekent dat je alle attracties kan doen.
Ik alweer benieuwd wat er vandaag op het programma staat.
Veel plezier, Bea

Sandrah zei

Wat jammer dat Kasteel De Haar gesloten was. Het is zo mooi daar. Gelukkig hadden jullie er al een leuke dag op zitten.

Veel plezier vandaag!

Sandra

Petra zei

@Anja - Het is echt prachtig!

@Henny - Ja, we boffen enorm!

@Suus - Oh, dat is Martijn Krabbe! Lijkt inderdaad op Jeroen. En leuke anecdote!

@Tineke - Volgens mij is het door de weeks ook open, maar waren wij gewoon te laat

@Kim - Oh, wat een goede tip! Wij hebben De Tuinen hier al gevonden, maar nog niet gekeken

@Anja - Zo leuk, die Efteling!

@Bea - Het lukte me alweer de blog op tijd online te zetten :)

@Sandra - Vanavond ook weer heerlijk gegeten bij Artisjok, ken je het?