Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, maart 17, 2015

St. Patrick's Day

Alweer ben ik voor mijn doen vroeg wakker en sta om half acht op.  Kai is ook al op, duidelijk speelt de jet lag ons nog parten.  Vanochtend mis ik net de zonsopgang, helaas, want volgens mij was die weer spectaculair.j

Het is vandaag St. Patrick's Day, een Ierse feestdag, die ruim gevierd wordt in de VS.  Rick heeft heel wat Iers in zich, vandaar het rode haar van Kai en Saskia.  Ik natuurlijk geen druppel, maar het is toch altijd een feestdag, die wij ook meevieren.

Als eerste maak ik echter een compleet Nederlands ontbijt.  Ik heb individuele plakken ontbijtkoek meegenomen, drink koffie uit een van mijn nieuwe Blond mokken en drinkyoghurt uit een van mijn koeienbekers.  Het smaakt allemaal prima!


Lekker vroeg sta ik daarna al op de elliptical.  Ik stel hem in op een uur interval en kijk intussen een aflevering van House of Cards.  Heerlijk om weer een serie te hebben, die de saaie cardio uren sneller voorbij laat gaan!

Dan maak ik me gauw klaar en vraag Kai me naar de metro te brengen.  Daar wil ik de groene fontein bij het Witte Huis gaan zien.  Sinds 2009, hun eerste jaar in het Witte Huis, hebben de Obama's deze traditie op St. Patrick's Day.

Het is weer een lekker warme dag met zelfs zo'n 21 graden, alleen helaas wel bewolkt als ik bij McPherson Square uit de metro stap.  De fontein voor het Witte Huis ziet er zo wit als altijd uit, dus ik loop naar de achterkant.

Jammer genoeg kunnen we niet dichtbij het hek komen.  De president heeft traditiegetrouw de Ierse minister president op bezoek.  De twee leiders vergaderen vanochtend in het Witte Huis, lees ik in het schema van de president, en zullen lunchen in het Capitool. 

Dat laatste vind ik interessant en zodra ik allerlei politieactiviteit zie loop ik gauw naar de hekken waar de presidentiele stoet altijd uitkomt.  Niet veel later komt de stoet inderdaad en twee officiele limousines.  In de achterste zie ik de president duidelijk zitten. 

Dit is voor het eerst dat ik Obama van zo dichtbij zie!  Dat is toch wel iets bijzonders om mee te maken!  De meisjes naast mij dansen helemaal van enthousiasme.  De Secret Service agent vlakbij ons heeft moeite zijn strenge gezicht in plooi te houden.

Het is intussen lunchtijd en ik wil graag buiten eten met dit weer.  Ik loop naar bakkerij Paul, koop een sesambroodje met gerookte zalm en ga op het marmeren randje van de fontein (die nog uitstaat) van het U.S. Navy Memorial.  Wat een superplekje is dit met uitzicht op het National Archives gebouw.  Ik zie weer uit naar mijn rondleidingen (de eerste is op 3 april).

Teruglopend naar het Witte Huis, want ik hoop nu de president weg is wel bij het hek te kunnen komen, zie ik allerlei kleurige standbeelden van fietsers bij het Reagan Building staan.  Het blijkt om Mexicaanse straatkunst te gaan.  Las Bicicletas is een reizende tentoonstelling en er staan hier 83 stalen standbeelden van fietsers, geen enkele hetzelfde.

Inderdaad kan ik nu tot bij het hek achter het Witte Huis komen en maak een paar foto's van de groene fontein.  Het blijft leuk om zoiets wat over de hele wereld nieuws is zo even met eigen ogen te gaan bekijken.

Als laatste bezoek ik de Enid Haupt tuin achter het Smithsonian kasteel.  Er bloeien veel sneeuwklokjes en de magnolia's en andere planten hebben flinke knoppen.  Nog een paar weken en dan zal het hier weer prachtig zijn. 

Eigenlijk dacht ik voor mijn dagelijkse themafoto de fontein bij het Witte Huis te kiezen om "water" van het "Bingo" lijstje te krassen.  Ik vind het hek van deze tuin echter heel mooi en kies dan maar "hek".  "Water" is toch wat makkelijker te vinden dan een mooi hek.

Bij het Smithsonian station moet ik tien minuten op een trein wachten.  Ik bel Kai weer om te vragen me op te halen, want om onverklaarbare redenen blijft mijn linkerknie pijn doen.  Anders had ik terug gelopen, want het is zulk heerlijk weer en de zon schijnt ook weer vrolijk na een korte periode van bewolking.

Cosmo, Snickers, Flapjack en ik gaan dan ook lekker voor het huis genieten van de warmte.  Cosmo heeft echt lentegekte en rolt en rent door de tuin.  De katten daarentegen gaan als koningen om mij heen liggen.  Ik lees mijn boek eindelijk eens uit, ik merk dat ik op het moment een stuk minder lees, ga echt door fases.

Rick zal vanavond pas heel laat thuiskomen en Kai en ik gaan toch wat St. Patrick's Day gevoel meekrijgen bij Glory Days Grill.  Daar bestelt Kai de Iers-Amerikaanse Reuben sandwich met corned beef en kool.  Ik neem de compleet lokale crabcake, maar als "toetje" een Baileys.  Intussen bespreken we Kai's toekomstplannen, die steeds duidelijker vormen aannemen.

Thuis gaan de benen omhoog en ga ik programma's kijken, die ik tijdens onze vakantie heb opgenomen.  Ik bedenk me dat ik ook nog twee Boer Zoekt Vrouw afleveringen achterloop, maar met het mooie weer wil ik vooral buiten zijn.  De komende dagen wordt het wat koeler, dus wie weet.

Foto's van vandaag staan hier.



4 reacties:

Unknown zei

Zo, ik ben weer helemaal bijgelezen... Wat hebben jullie een geweldig mooie week in Nederland gehad! Het weer was goed en wat hebben jullie veel gedaan!!! Ook Nederland is prachtig en Utrecht is heel mooi. Daar moeten we toch nog eens een stadswandeling gaan maken....

Tineke zei

Grappig om te zien dat door de strenge winter de bloemen bij jullie nu 'achter lopen'. Hier zijn de sneeuwklokken al bijna allemaal uitgebloeid.

Anoniem zei

Misschien vind je de serie Treme ook leuk om te kijken tijdens het sporten. Die gaat over muzikanten in New Orleans na Katrina. Ik vond het een geweldige serie met heerlijke muziek! Groet, Ellen uit Friesland

Petra zei

@Greet - Ja, Utrecht is echt mijn favoriete stad in Nederland, maar ja, ik ben ook wel bevooroordeeld ;)

@Tineke - Inderdaad. Ik hoop dat we lekker lange bloeiperiodes krijgen, want soms kan het hier dan opeens zo snel gaan dat alles tegelijk bloeit

@Ellen - Ga ik opzoeken, bedankt voor de tip. Ik had inderdaad ook van die serie gehoord en ik was pas nog in Treme