Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, mei 07, 2015

Rondleiding en gezellig uit eten met mijn ouders

Vanochtend kunnen we ietsje later opstaan, want Rick moet ook in Washington zijn en kan mij dus met de auto brengen.  Het belooft alweer een warme dag te worden en ik eet lekker buiten op het deck ontbijt.


Zonder oponthoud rijden we naar de stad waar ik dan ook wat vroeg aankom.  Gelukkig, want nu heb ik tijd om gauw even de toiletten in het Smithsonian kasteel op te zoeken.  Echt wel handig, die zo dichtbij het metrostation te hebben.

Eenmaal terug bij de uitgang van het station komt mijn groepje van vandaag al snel op me aflopen.  Ik maak kennis met de familie S. uit B.  Zij zijn met zijn zessen, ouders, kinderen en een vriend.  Ik merk meteen dat ook dit weer een leuke rondleiding gaat worden. 

Het gesprek verloopt meteen enthousiast en er zijn veel vragen wat ik altijd een leuke uitdaging vind.  Gelukkig weet ik op de meeste ervan wel antwoord.  Soms verbaas ik mezelf over hoeveel ik eigenlijk over de vroege Amerikaanse geschiedenis weet. 

Het is dit keer wel heel druk en door de ene schoolgroep na de andere banen we ons een weg langs de monumenten.  Vanochtend weerspiegelen de monumenten mooi in de Reflecting Pool.  Ik maak eens een selfie in de muur van het Koreaanse oorlogsmonument voor mijn "Ik ben hier" themafoto van vandaag.
 

Volgens mij heeft iedereen wel plezier in de rondleiding en er wordt gefotografeerd en aandachtig geluisterd naar wat ik te vertellen heb.  Langs het Tidal Basin is het een stuk rustiger en we bekijken het Martin Luther King Jr. memorial.  De uitspraken uit zijn speeches hier zijn weer heel actueel.

Na de laatste twee presidenten monumenten bezocht te hebben lopen we naar de Old Ebbitt Grill.  Daar staat onze door Tony uitgekozen tafel al klaar.  Dit keer probeer ik eens de flat bread met kaas en champignons, erg lekker!  De anderen zijn ook zeer tevreden over hun keuzes.

Een uurtje later staan we weer buiten en lopen naar het Witte Huis.  De president is daar nog heb ik online gelezen en gaat pas later vanmiddag naar Oregon.  Jammer genoeg zien wij hem of zijn familieleden niet. 

Na de voor- en achterkant bekeken te hebben  lopen we Pennsylvania Avenue af.  Als we bij de National Archives aankomen zouden ze toch wel graag de Onafhankelijkheidsverklaring en Constitutie zien. 

We gaan aan de andere kant van het gebouw kijken hoe lang de rij is om naar binnen te gaan en tot mijn verbazing staat er geen rij.  We kunnen dus zo naar binnen en hoeven ook niet lang te wachten voor we de documenten kunnen bekijken.  Ik vind het altijd bijzonder deze documenten waarmee de eerste moderne democratie werd gecreeerd hier te kunnen bekijken.
De Rotunda waar de documenten liggen, die mogen niet gefotografeerd worden

Na Capitol Hill opgeklommen te zijn, want zo voelt het na de hele dag lopen, gaan we als laatste de Library of Congress binnen.  Daar bekijken we ook weer de bibliotheek van Thomas Jefferson waar ik telkens nieuwe bekende boeken ontdek.  Dat niet alleen, maar ik zie ook nog steeds nieuwe spreuken op de muren. 

Buiten is mijn rondleiding afgelopen en nemen we afscheid.  Zij gaan nog even het Air and Space museum bezoeken en ik loop naar de metro.  Rick sms-t dat hij me in Vienna kan komen ophalen en staat daar al te wachten als ik het station uitloop.

Gauw frissen we ons wat op en rijden dan naar het Mosaic District.  Mijn ouders logeren in "ons" hotel daar en wachten ons al op.  Ze zijn gisteren aangekomen en het is goed ze weer te zien.

We lopen naar ons restaurant van vanavond, de Four Sisters. Het wordt daar weer smullen van de heerlijke Vietnamese loempiaatjes en ik bestel mijn favoriete gehakt in druivebladeren gerecht.  Na het eten lopen we nog even naar Pastry Xpo en bestellen wat zoetigheden, waaronder macarons voor mijn moeder en mij.

Een aantal daarvan gaan we in de bar van het hotel onder het genot van een glaasje wijn nog even oppeuzelen.  Helaas heeft Rick echter last van zijn maag.  We nemen daarna dus snel afscheid en spreken af voor morgen.  Hopelijk heeft Rick niets vervelends opgelopen, hij is duidelijk helemaal niet lekker.

Foto's van vandaag staan hier.

4 reacties:

Anja zei

Wat een leuke rondleiding weer! Hopelijk knapt Rick snel weer op.

Jurgen de Bruin zei

Leuk dat je ouders er zijn. Moederdag is ze er ook nog?? Ik ben al aan het aftellen want volgende week kom ik ook weer naar jouw kant van de plas. :) Wens Rick maar veel sterkte.

Anoniem zei

Wat gezellig dat je ouders er zijn.
Ik hoop dat Rick is opgeknapt, last van je maag is vervelend.
Gelukkig klikt het steeds als je een rondleiding doet, het lijkt me verschrikkelijk als er geen klik is.
Groetjes Anja L.

Petra zei

@Anja - Gelukkig was hij vandaag weer beter

@Jurgen - Ja, moederdag ook. Veel aftelplezier!

@Anja - Inderdaad, gelukkig is het maar een keer voorgekomen dat het moeilijk was een gesprek gaande te houden