Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, juni 05, 2015

Een emotionele achtbaan met een heel goede afloop

Het wordt een gebroken plaat, maar alweer is het somber en donker weer bij het opstaan.  Ik voel me ook wat somber want hoe ik ook probeer, ik kan het bezoek aan de hematologe gisteren maar niet uit mijn hoofd zetten.  Altijd al leek mij een beenmerg test heel naar en nu probeer ik me mentaal erop voor te bereiden dat die misschien in mijn toekomst ligt. 

Nog steeds druppels op de bloemen

Maar ja, ik weet dat ik maar beter gewoon ieder moment kan genieten van het leven dat we hebben.  Ik ga dan ook met Rick beneden ontbijten.  We vermaken ons ook weer met de drukte op het deck.  Maar liefst drie eekhoorns vandaag en cardinaaltjes, spechtjes en het kolibrietje dat het buisje alweer leeg heeft.

Rick vertrekt naar zijn werk en ik ga naar boven om mijn uur op de elliptical te doen.  Intussen praat ik met Christine.  Zij is erfgename van een Nederlandse tante, die ze nauwelijks kende, en ze worstelen met de afwikkeling van het testament en erfenis. 

Is er iemand onder mijn lezers, die bekend is met zoiets, want Christine heeft gevraagd of ik kan helpen en ik begrijp het Nederlands natuurlijk wel, maar niet wat de rechten van de erfgenamen zijn.  Zo te lezen zou het Christine en haar broer nog weleens geld kunnen gaan kosten en daar zijn ze natuurlijk allerminst blij mee.

Tijdens mijn gesprek met Christine gaat mijn telefoon en ik zie het nummer van de hematologe.  Zij had gezegd dat ze alleen zouden bellen als er toch iets ernstigs gevonden was dus trillend antwoord ik.  Het blijkt de verpleegster te zijn met nog wat vragen over wat ik gisteren vertelde.  Oef!

Na het uur sporten ga ik Vienna in om wat boodschappen te doen.  Ik neem Cosmo mee en ga als eerste naar Petco waar hij naar hartelust kan snuffelen.  Ik koop een paar lekkernijen en een blikje voer voor hem als traktatie vanavond.  Ik heb het de afgelopen drie weken echt gemist tijd met Cosmo door te brengen!

Bij Walgreens koop ik nieuwe Icy Hot en haal dan lunch bij Noodles & Company.  Cosmo mag daar op het terrasje dus ik eet mijn Tuscan fresca samen met hem daar op.  Het is nog steeds bewolkt, maar een stuk warmer en droog, eindelijk!

De vogels en eekhoorns hebben zich bijna door mijn voorraad heen gegeten dus ik haal nieuw bij Birdwatchers.  Mijn brein werkt intussen overtijd om te bedenken hoe ik mijn leven zou inrichten als ik inderdaad zoiets ergs zou hebben als de hematologe gisteren als mogelijkheden noemde.  In ieder geval zou ik dan nog kunnen genieten van al die leuke beestjes, bedenk ik me.

Thuis vul ik alles weer bij en ga even op het deck zitten genieten van de diertjes.  Ik voel me uit balans en kan mijn gedachten maar niet de positieve kant op duwen.  Ik weet wel waar het gedeeltelijk door komt.  Ik heb toch weer hoop gekoesterd voor iets wat ik hier niet kan bespreken en dat was gewoon dom, want stelde me weer open voor verdriet.

Gelukkig krijg ik welkome afleiding als Chris en PJ Cosmo en mij komen ophalen voor een wandeling.  Chris heeft groot nieuws, want haar oudste gaat trouwen.  Over anderhalve maand nog wel en dat is wel een schok voor Chris, merk ik. 

Bruiloften zijn hier meestal een hele happening, maar Laura wil geen "gedoe" en zelfs geen witte jurk.  Nou heeft Laura drie zussen, die daar andere gedachten over hebben, en haar ouders hebben ook de nodige verwachtingen.  Maar uiteindelijk, zegt Chris, is het hun dag en zullen ze die naar hun wens inrichten.  Toch altijd een beladen iets, zo'n hoogtijdag.
Met alle regen is het heel groen overal!

Net als ik weer binnenloop hoor ik mijn mobieltje gaan.  Heel ongewoon voor mij had ik die thuisgelaten.  Tot mijn schrik zie ik weer het nummer van de hematologe.  Het zal toch niet?  Trillend neem ik op en het is de dokter zelf.

Ze vertelt me dat ze me nog voor ze op vakantie gaat wilde bellen.  En dan zegt ze iets wat maar langzaam tot me doordringt: "want alle testen zijn normaal teruggekomen".  Wat?  Zeg dat nog eens?!  Ja, alles normaal, denkelijk was het toch een virus of het laboratorium van mijn dokter (denk toch echt wel het laatste).

Na nog wat vragen en me ervan verzekeren dat ik dus niet een vervolgafspraak hoef te maken bedank ik haar uitbundig dat ze de tijd nam om me dit nog voor ze een week weg was vertelde.  Ik voel me natuurlijk enorm opgelucht! 

Regelmatig kwam het woord bloedkanker langs de afgelopen maanden en tja, dan ga je je toch wel zorgen maken.  Rick was er gisteren bij en dat was geen luchthartig bezoek van "er zal wel niets aan de hand zijn".  Ik kan het werkelijk bijna niet geloven, maar ben zo blij dat ik toch zo gezond ben als ik me voel!

Zo blij dat ik de waterlanders niet tegen kan houden.  Kai is de enige, die thuis is, en hij krijgt een natte schouder van mij.  Rick en de anderen kan ik niet direct bereiken, maar een voor een zijn zij ook opgelucht en blij.  Vooral Rick, die zich al zorgen maakte dat ik met mijn fibromyalgiepijnen (die nog steeds niet verklaard zijn met deze bloedtesten) nog meer pijn zou moeten hebben met een beenmergonderzoek.

Hij vraagt dan ook waar ik wil gaan vieren dat ik, zoals ze hier zo mooi zeggen, een nieuwe "lease" op het leven heb.  Dat wordt Passion Fin, lekker sushi en sashimi en een koude sake.  Kai komt ook gezellig mee en het wordt een heerlijke ontspannen maaltijd.
Echt een feestdiner

Wat dit alles me wel weer eens duidelijk heeft gemaakt is hoe belangrijk gezondheid is.  En hoe die zomaar opeens niet meer vanzelfsprekend is.  Ik heb een aantal kennissen met kanker en voelde altijd al met ze mee, maar ik heb nu ook wat meer begrip voor de gevoelens van onzekerheid en angst voor uitslagen, die zij moeten meemaken. 

Wat meer begrip en oneindig meer respect voor hun positieve standpunten in zulke moeilijke tijden.  Ik denk nu vooral aan Marijke en Carla, jullie mogen best eens genoemd worden al weet ik niet of jullie dit blog lezen. 

Opgelucht gaan wij het weekend in en eens te meer zal ik van ieder moment proberen te genieten.  Sentimenteel gedoe?  Misschien, maar ook de kleine dingen zijn er om opgemerkt te worden en daar ga ik nog eens harder aan werken!


39 reacties:

Annemiek zei

Wat een goed nieuws en wat zul je opgelucht zijn! En super van de arts dat ze voor het weekend nog belde zodat je niet langer in onzekerheid hoeft te zitten!

Anja zei

Gefeliciteerd met het goede nieuws, dat zal een pak van je hart zijn.!!
Een goede gezondheid is het belangrijkste in het leven.
Fijn dat je dit nieuws voor het weekend kreeg te horen!!
Dus.......een dubbel fijn weekend!!

saskia zei

fijn om te horen dat alles goed is, wat een opluchting moet dat zijn!

Reny zei

Wat een heerlijk nieuws, kan me voorstellen dat je ontzettend bent opgelucht.

Geniet van het weekend !

Groetjes,
Reny

Anoniem zei

Wat fyn petra om te horen dat alles goed is! Van harte!
En wat betreft de erfenis; als het ze geld gaat kosten of je hebt uberhaupt geen zin in een erfenis, dan kun je deze gewoon weigeren cq afstand van nemen......
Ik wens je een mooi weekend wat nu zeker gaat lukken! Ik ben net terug uit spanje en ga lekker varen dit weekend!(nwe baan bevalt trouwens super, voel me bevoorrecht dat ik gelyk al een leuke nwe baan aangeboden kreeg)
Groetjes
Evelyn

Anoniem zei

Wat een opluchting dat jouw bloeduitslag goed is, Petra, en dat jouw dokter dat toch nog even meldt voor het weekend.
Zo heb je tenminste een zorgenloos weekend.
Een goede gezondheid is wel het belangrijkste in het leven, maar als men gezond is besef je dat niet altijd en vind men dat maar normaal.
In ieder geval wens ik jou een gezellig en gezond weekend.
Groeten van Hilde uit B.

Anoniem zei

Wat fijn dat je uitslag goed is! Kan me voorstellen dat jullie erg opgelucht zijn! Een erfenis kun je gewoon van afzien als het je geld kost i.p.v. oplevert. Fijn weekend! Groetjes, Linda

Marieke zei

Fijn dat er geen ernstige dingen uit de testen gekomen zijn. Het fascineert me steeds weer hoe gemakkelijk onze gedachten met ons op de loop kunnen gaan en dan vooral bij negatieve dingen. Ik maak me vaak zorgen om dingen die uiteindelijk meestal goed uitpakken.

Misschien is paleovoeding iets voor je. Ik lees dat veel mensen met fibromyalgie en reuma gerelateerde klachten heel veel baat hebben bij deze manier van eten, omdat het de ontstekingen in het lichaam opheft.

Goed weekend en geniet van de goede uitslag!

Wim zei

Fijn dat je onderzoeken allemaal goed zijn. Voor je Christine staat wat uitleg op de site van de rijksoverheid, google op "Moet ik een erfenis aanvaarden?". Daar kun je wat opties vinden. Wim

Anoniem zei

Hoi Petra,

Dat is gelukkig goed nieuws. Je gezondheid is het belangrijkste.
Er valt nu een last van je schouders af.

Geniet van het weekend en je familie.
Groetjes,
Susan

Unknown zei

Wat een opluchting dat de uitslag toch goed was!!! Fijn dat de arts zo snel terug belde. Wat zit een mens toch snel in de put..... Pluk de dag en blijf genieten van alles om je heen.
Fijn weekend voor jullie allen!

Nel zei

Lieve Petra....

Wat een fijne uitslag. Blij dat je geen lastige punctie moet gaan ondergaan. Ik sluit me aan bij het gezegde van marieke over de voeding.

Ik heb wel eens gehoord dat vis en schelpdieren hier niet zo goed in passen, maar ja er wordt wel heel veel geschreven.

Ik wens je een heerlijk weekend en een fijn begin van je nieuwe "lease on your life"

Gabrielle zei

Heerlijk Petra, een goede uitslag ! Wat ziet het leven er dan weer plots heel anders uit he ?!
Fijn weekend met hopelijk beter weer.

Anoniem zei

Wat fijn dat alles goed is Petra. Zal een last van je schouders zijn!

Marjon

Sally zei

Pffff wat een opluchting. Die onzekerheid is idd zenuwslopend. Had na mijn operatie (voelde het al ervoor) een bobbeltje in mijn borst wat later op mammografie en echo een ontstoken cyste bleek en die toen leeggezogen is. Maar je schrikt toch altijd voordat je de uitslag weet.
Helaas geen tips over erfenis aanvaarden maar weet uit eigen omgeving dat het soms veel geld kan kosten helaas als deze aanvaard is.

Jurgen de Bruin zei

Wat fijn om te horen dat er niets aan de hand is! Gebruik dit positieve nieuws voor de rest van je zorgen en het komt allemaal goed.
Een erfenis verwerpen moet je goed uitzoeken. Wij hebben hetzelfde aan de hand gehad en zelfs achterkleinkinderen, welke nog minderjarig zijn, moesten hiervoor een bewijs via de rechtbank laten halen. Dit moest in het gerechtsdistrict van de overledene. Ik heb me er niet heel erg mee bemoeid omdat het de koude kant van de familie was, maar lees je heel goed in hierover.

Car zei

Ik lees zo af en toe en om onbekende rede ook vandaag. Fijn dat het goed is afgelopen, het balletje had net zo makkelijk door kunnen rollen.
Hoop dat je nig meer de normale kleine dingetjee van het leven gaat zien maar weet ook uit ervaring dat alles al heel snel weer normaal is als de angst weer weg is en het normale leven weer zn gang gaat waarin zoveel mogelijk is.
Laat je vriendin vooral contact opnemen met een Nederlandse notaris en geen handelingen verrichten waaruit opgenaakt kan worden dat een ergenis aanvaard is. Je kan een erfenis aanvaarden onder voorbehoud maar dan moet je het wel goed en tijdig proffesioneel
regelen.

Tineke zei

Fijn dat de uitslag zo meevalt; en terecht geniet je nog bewuster van het leven en je geliefden.
Als je een erfenis onder voorbehoud accepteert , wordt eerste de boedel opgemaakt( wat is voor bezit en wat zijn de schulden) en kun je daarna beslissen of je wilt accepteren of afwijzen. Ook mijn advies is laat je door een nederlandse notaris goed voorlichten.
Fijn weekend toegewenst; wij hebben weer prachtig weer en na klussen aan onze oldtimer gaan we er ook mee rijden.

babarage zei


fijn dat de uitslagen goed waren en er geen verdere testen nodig zijn. een beenmerg onderzoek is niet super fijn maar valt verder redelijk mee overigens. maar goed. niet hoeven is nog veel beter :). gezondheid is zo belangrijk en nog belangrijker is om te blijven onthouden te genieten van elke dag die je hebt. al is dat soms knap lastig.

kwa erfenis. zoals al gezegd hier kun je de erfenis beneficiair aanvaarden. dan erf je alleen op het moment dat er daadwerkelijk iets te erven valt en erf je geen schulden. dit is wel iets dat je bij de rechtbank moet aanvragen en waar kosten aan verbonden. een verwerping van de erfenis loopt ook via de rechtbank vanuit het buitenland zal dat ook nog lastig zijn, dan zul je iemand in Nederland moeten machtigen dit te regelen. en dan moet je ook nog kijken of je kinderen hebt want die worden dan soms in jouw plaats erfgenaam en moeten ook zon verklaring regelen. als er nog familie in Nederland is zou ik daar bij aanhaken als dat kan. Anders misschien toch het beste om professionals in te schakelen om een en ander te regelen want ti's best lastige materie. dat kost helaas ook geld maar ik denk dat er bureaus te vinden zijn die het voor een vast bedrag doen.

jolanda zei

Fijn, dat alles goed is!

Beneficiair aanvaarden is de beste optie en eventueel verwerpen, ook voor de nakomelingen, bij schulden die de baten overstijgen. Zorg dan ook dat de kosten voor uitvaart, ontruiming ed. meegenomen worden. Een Nederlandse notaris kan je goed helpen en als executeur-testementair optreden, maar ook dat kost geld. Bij een positief saldo erft de Nederlandse fiscus ook graag mee. En ook dat kan behoorlijk oplopen.

Anoniem zei

Wat heerlijk dat al de uitslagen goed zijn !!! fijn weekend.Grtjes Toos

Monique zei

Wat zal jij opgelucht zijn! Jammer dat dat oude zeer toch steeds wwpeer een domper werpt op je geluk.

Wat betreft benificair aanvaarden: direkt een Nederlandse notaris de boel laten regelen!

Tink zei

Gefeliciteert met de goede uitslag van je testen. Ik voel met je mee. Ik leef dagelijks met de diagnose lymphoma oftewel 'leukemie'.
Ik test elke 2 of 3 maanden een volledig bloodpanel, met ongeveer 26 buisjes. En iedere keer weer is dit iets hoger en dat iets lager. En 1 keer in iedere 6 maanden een beenmerg punctie.

Wat betreft Christine's erfenis, mijn moeder overleed afgelopen zondag dus ik zit meet eenzelfde probleem. Al kon ik niet bij de uitvaart zijn door mijn bedgebonden zijn, ik moet toch dingen regelen ivm met testament of boedel verdeling.
Christine heeft de Amerikaanse nationaliteit toch? Kan de Amerikaanse Embassy in NL niet helpen met het bemiddelen in het vinden van een advocaat of notaris die ervaring heeft in buitenlandse erven?

Wendy zei

Lieve Petra, wat fijn deze uitslag! Het maakt je weer even bewust van al het mooie en goede in je leven!
Heel fijn weekend en big Hugs uit Nederland

Anoniem zei

Wat een opluchting met die goede uitslag...die onzekerheid als je het nog niet weet is zenuwslopend,dan valt er toch een zware last van je af met zulk goed nieuws...
Ben echt heel blij voor je..je zult wel een sprongetje gemaakt hebben toen je het hoorde.
Wens je een super fijn weekend toe.

groetjes Joke

Anoniem zei

Wat een fijne arts dat ze je de uitslag zo snel heeft doorgegeven. Dan gaat toch even de zon schijnen en voel je je kilo's lichter vind je niet?
Geniet van je weekend AnjaL.

Unknown zei

Gelukkig dat de uitslag goed is kan me voorstellen dat van alles door je hoofd spookt vorig jaar september was bij mij het bloed niet goed en viel het woord leukemie was gelijk helemaal over de zeik naar onderzoek bleek ik een vitamine b12 tekort te hebben en moet ik levenslang aan de injecties maar daar is wel mee te leven. Geniet van je weekend met deze goede uitslag

marielle zei

Wat een heerlijk bericht! Enjoy life en geniet van alles. XMarielle

Irene zei

Wat een goed nieuws en wat super van de hematologe om je dit goede nieuws persoonlijk te brengen!!
Vier het maar goed en geniet maar dubbel en dwars van het leven!
Ik ben blij voor je.

Lieve groet uit Hellevoetsluis
Irene

Anoniem zei

Fijn zeg deze berichten!
Ik zit naar Blauw Bloed te kijken met een verslag over het koninklijke bezoek aan Amerika. Ik heb naar je uitgekeken of je nog in beeld kwam! Groet, Ellen uit Friesland

Sandrah zei

Fijn dat de arts je toch nog belde voor haar vakantie en ook nog met goed nieuws! Ik kan me goed voorstellen dat je zeer opgelucht bent. En je hebt gelijk, geniet van het leven en van alles waar je blij van wordt.

Sandra

Petra zei

@Annemiek - Zeker zo'n opluchting! Ik zat er kennelijk toch wel erg over in.

@Anja - Inderdaad, gezondheid is toch echt wel alles

@Saskia - Dat is het zeker!

@Reny - Doen we! Jij ook fijn weekend!

@Evelyn - Fijn dat de nieuwe baan zo goed bevalt! Wat die erfenis betreft is het probleem dat het ze in alle gevallen geld gaat kosten zo te zien.

@Hilde - Dank je wel, ik hoop ook op een zonnig en gezellig weekend voor jou

@Linda - Hoe dan ook moeten ze betalen voor de rechtbankkosten. Wat een gedoe!

@Marieke - Ik heb (ik zou bijna schrijven helaas, want anders zou er tenminste iets aantoonbaars zijn) geen ontstekingen in mijn lichaam. Over het algemeen vind ik het paleo dieet wel lekker, maar ik geef never nooit niet mijn vis op :)

@Wim - Dank je wel, ik zal er eens naar gaan kijken

@Susan - Inderdaad, last van mijn schouders, zo is het helemaal!

@Greet - Ook terwijl ik me zorgen maakte genoot ik al zoveel mogelijk. Er zijn zoveel mooie dingen in het leven gelukkig

@Nel - Tja, die vis is ook wel erg goed voor je, want visolie werkt ook ontstekingsremmend. Ik neem daar op advies van de reumatologe ook extra van. Ik denk nog altijd en heb dat ook bevestigd gekregen dat alles met mate het beste is.

@Gabrielle - Inderdaad, gek om na een half jaar opeens me niet meer af te vragen wat het in 's hemelsnaam kan zijn.

@Marjon - Dat is het zeker!

@Sally - Dat is het ook, he, we denken meteen aan het ergste terwijl dat helemaal niet het geval hoeft te zijn

@Jurgen - Ja en voor Christine is het extra moeilijk om dit allemaal van overzees te regelen. Leuke tante dat!

@Car - Dank je voor het advies. Ik probeer toch altijd al heel bewust te leven, maar inderdaad soms verwatert dat in de dagelijkse besognes.

@Tineke - Oh, wat leuk, wat voor old timer hebben jullie? Onze buur heeft een gele Jeep

@Babarage - Bedankt voor de informatie. Ik geef het allemaal door aan Christine en zij is ook erg dankbaar want ze zagen door de bomen het bos niet meer

@Jolanda - Ja, de fiscus heeft al de helft geeisd. Het gaat dus om de huur van het graf. Ze wachten nu af hoeveel dat kost. Waarom die tante dat voor haar dood niet zelf heeft betaald is een raadsel.

@Toos - Dank je!

@Monique - Ja, dat oude zeer ga ik toch weer zoveel mogelijk wegsnijden uit mijn leven

@Tink - Allereerst gecondoleerd met het overlijden van je moeder! Ik bewonder jou enorm hoe je met je ziekte omgaat. Ik denk veel aan je en dat je ondanks alles toch zo positief in het leven staat

@Wendy - Dank je wel!

@Joke - Ha ha, wel meer dan een sprongetje!

@Anja - Het was bijna onwerkelijk en ik moest het ook twee keer vragen, ha ha.

@Chantal - B12 was inderdaad ook iets waarop gecheckt is, maar was goed. Inderdaad, met injecties valt wel te leven, blij dat het bij jou ook niet ernstiger was

@Marielle - Doe ik zeker!

@Irene - Vond ik ook zo aardig. Maar ze is ook oncologe en ik denk dat je daarvoor ook een bepaalde empathie moet hebben

@Ellen - Naomi vertelde dat ze Rick even in beeld had zien komen. Om de een of andere reden ben ik niet te zien

@Sandra - Dat ga ik inderdaad nog meer doen!

Marion2 zei

Ach Petra, wat ontzettend naar om zoveel serieuze zorgen tegelijkertijd aan je hoofd te hebben. Gelukkig is het met je gezondheid toch in orde en dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste. En natuurlijk het feit dat je zo'n lieve man en kinderen hebt, die je zo goed steunen. Fijn weekend!

Anoniem zei

In Blauw Bloed heb ik deze avond het verslag bekeken van Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima, bij hun bezoek aan de USA.
Jouw echtgenoot Rick is goed te zien terwijl hij foto's neemt maar jou Petra heb ik niet gezien.
Aan de vele reacties te zien op jouw blog in verband met de bloeduitslag kun je wel begrijpen dat jouw bloglezers met jou meeleven en dat zal wel deugd doen hé Petra.
Groeten van Hilde uit B.

Hester zei

Wat een dag! Ik ben ontzettend blij voor jullie dat de uitslag positief is. Wat een opluchting. Groeten en een fijne zondag. Hester

Anoniem zei



Hier is de uitzending van Blauw bloed van 6juni ,misschien dat jullie zich daar ergens kunnen ontdekken:

http://www.npo.nl/blauw-bloed/06-06-2015/VPWON_1240279

groetjes Joke

Tink zei

@Petra, dank je voor de condoleance! Als ik de leeftijdsgrens van de vrouwelijke kant van mijn moeders kant geërfd heb ik nog 30-40 jaar te goed. Mijn overgrootmoeder werd 105, mijn grootmoeder 102 en mijn moeder 95.
Als ik aan die komende 30-40 jaar denk hoop ik met allemacht dat er of een genezing mogelijk wordt of dat er medicijnen in sneltreinvaart ontwikkeld worden die het leven dragelijk maken!

Anoniem zei

Ontzettend fijn dat je "rollercoaster ride" zo'n goede afloop heeft.
Er is nog zoveel te genieten, te beleven in de toekomst.
Nog een fijn weekend, Yvonne

Petra zei

@Marion - Dank je voor de lieve woorden!

@Hilde - Dat doet me zeker heel veel goed!

@Hester - Dank je wel, het is een heerlijk onbezorgd weekend!

@Joke - Bedankt voor de link, we hebben net even gekeken en Rick is even in beeld.

@Tink - Wow, dat zijn nogal leeftijden!

@Yvonne - Inderdaad, ik hoop nog een lange toekomst te hebben!