Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, juni 01, 2015

Kranslegging door de koning en koningin

Onze telefoonwekkers gaan al om half zeven af, want we willen vanochtend de kranslegging door koning Willem-Alexander en koningin Maxima bij Arlington National Cemetery bezoeken.  We willen nog voor de begraafplaats open gaat daar zijn, zodat we een goede plek kunnen bemachtigen.

We maken ons snel klaar en trekken nette kleding aan.  Rick heeft zelfs een jasje aan, terwijl het zo vroeg al een vochtige 25 graden is.  Dan hebben wij vrouwen het toch makkelijker en luchtiger!

Onderweg is het bewolkt, maar dat blijft niet zo

Onderweg halen we bij Starbucks ijskoffies en ontbijt wat we in de auto opeten.  Om kwart voor acht komen we bij de begraafplaats aan, maar men laat auto's nog niet parkeren. Dat laat Rick niet op zich zitten en gaat vertellen dat we hier voor een speciale ceremonie zijn.  En inderdaad, de politieagent wuift hem door.

Net voor achten mogen we naar binnen en we lopen zo snel mogelijk naar het Graf van de Onbekende Soldaat waar de ceremonie om negen uur plaats zal vinden.  Nu moet je weten dat Arlington Cemetery op een heuvel is gebouwd en de Tomb of the Unknowns is nog best een stuk lopen.

Rick klaagt dan ook steen en been, maar weigert zijn jasje zolang uit te doen.  Eenmaal bij het amfitheater worden we naar het vak met publiek gebracht.  Daar kom ik naast Mary-Ann te staan en we zien nog een aantal bekenden.  Wij staan vrijwel vooraan, achter een paar rijen Nederlandse militairen, maar met goed zicht op waar de krans gehangen zal worden.

Aanvankelijk is het wat bewolkt waardoor de temperatuur te doen is.  Helaas, en ik dacht niet dat ik dat ooit zou schrijven, komt na een tijdje de zon helemaal door en staan wij lekker te braden.  Ik heb vooral met de mannen te doen, ook de militairen, die allemaal in vol uniform zijn.

We zien een gewone wisseling van de wacht.  Ook wel bijzonder om de Nederlandse militairen die plechtigheid van hun Amerikaanse collega's te zien gadeslaan. 

Dan beginnen de voorbereidingen voor de kranslegging.  De Amerikaanse tweede wereldoorlogveteranen worden naar hun plaatsen gereden.  We zien hoe de wereldvlaggen in een lange rij soldaten worden gebracht.  Denkelijk zal het koningspaar daar langs lopen.

De Honor Guards van alle vier de branches van het Amerikaanse leger lopen de trappen aan weerszijden van het graf van de onbekende soldaat op.  Ook komt de Pershing Army Marching Band met een leider met een grote bontmuts zoals de wachters bij Buckingham Palace ook hebben.

De volgorde van plechtigheden wordt aangekondigd en dan komt het koningspaar voorlopen.  Eerst wordt vervolgens het Wilhelmus gespeeld en daarna de Star Spangled Banner.  Allemaal erg indrukwekkend. Filmpje van het Wilhelmus hier.
 
De krans, die koning Willem Alexander en koningin Maxima vervolgens leggen, is heel mooi.  Allemaal witte bloemen en de sjerp is natuurlijk rood, wit, blauw en hun initialen staan er in het goud op.  Als laatste wordt Taps gespeeld en dan gaat het koninklijk paar weer naar binnen.  Rick en ik hebben alles goed kunnen gadeslaan, heel bijzonder!

We denken terug te lopen naar de auto, maar horen dan dat het koninklijk paar ook nog een paar graven gaat bezoeken aan de andere kant van het amfitheater.  Daar wachten we nog op en nu kunnen we ze nog beter zien.  Wel een beetje jammer dat ze helemaal geen blijk geven te zien dat er zoveel Nederlanders uit dit gebied gekomen zijn, maar het is natuurlijk allemaal erg serieus en plechtig.

Koningin Maxima ziet er werkelijk prachtig uit in haar zwartwitte jurk.  Ook de koning ziet er goed uit.  Het is erg leuk om ze zo van dichtbij te hebben gezien!

Wij haasten ons terug naar de auto waar ik blij ben nog wat van mijn ijskoffie over te hebben.  Rick heeft een conference call dus ik kijk intussen welke foto's gelukt zijn.  Alles ging zo snel dat ik er veel weg moet gooien omdat ze onscherp zijn.  Toch zitten er een paar goede tussen.

Thuis verkleedt Rick zich snel en vertrekt naar zijn werk.  Ik heb op de begraafplaats al vijfduizend stappen bij elkaar gekregen en lijn Cosmo aan voor een wandeling om de rest bijeen te krijgen.  Het is werkelijk enorm vochtig!

Dat is kennelijk aan mij te zien, want als ik niet veel later mijn boodschappen afreken bij Whole Foods vraagt de kassajuffrouw me of het zo vochtig is buiten.  Ik vertel maar gauw dat ik de hond net uitliet en er daarom als een verzopen rat uitzie!

Thuis zet ik mijn meegebrachte tulpen in vazen.  Een boeket is oranje en ik bedenk me dat ik ongemerkt in een Nederlandse bui ben.  Mijn lunch is allerminst Nederlands, echter, ik geniet op het deck van lekkere bruine rijst sushi.

Even denk ik erover om naar het zwembad te gaan, maar ben daar toch te lui voor.  Ik ben al gekleed voor de sportschool en heb, omdat ik vanochtend dus bij de ceremonie was, om drie uur personal training.

Als ik naar de sportschool rijd begint het al te spetteren.  Ik besluit dus maar in de garage te parkeren waar Sharon ook net uit haar auto stapt.  Als we aan ons uur beginnen roffelt de regen op het dak en flitst de bliksem links en rechts met bijbehorende enorme donderslagen.  Gauw sms ik Kai of hij Cosmo mee de basement in kan nemen.  Daar hoort hij het lawaai niet zo.

Alle spieren komen aan bod en dat was hard nodig na de vorige week niets aan gewichten te hebben gedaan.  Het is vreemd om 's middags nog te sporten, maar het gaat me prima af.  Eenmaal weer buiten is het ook alweer droog, zo snel gaan die buien.

Het is weer eens tijd om mijn nagels te laten doen, want ik wil nette handen voor mijn rondleidingen de komende paar dagen.  Mijn gewoonlijke dames hebben op maandag vrij dus Tracy (natuurlijk niet haar echte voornaam, zoals zoveel Vietnamese dames een heel saaie Amerikaanse naam aannemen) wordt het vandaag.  Ze doet het netjes en met bijna neon roze nagels verlaat ik de zaak weer.

Saskia voelde zich de hele dag misselijk, maar kennelijk heeft het jongetje waar ze een aantal middagen per week op past haar genezen.  Ze heeft de hele dag niet gegeten en haalt Rick over van Sunflower te halen.  Dat vind ik ook altijd lekker, dus doe vrolijk mee.

Rick komt dus met ons proviand thuis en intussen dondert het flink om ons heen.  De ene na de andere waarschuwing over zwaar onweer en overstromingen komt op onze telefoons, maar zoals zo vaak gaat alles om ons heen.  Wij krijgen nauwelijks iets, gelukkig voor Cosmo.

Nu hopen dat het de komende dagen ook niet de hele tijd gaat regenen, want dan zijn rondleidingen een stuk minder leuk.  Even allemaal duimen voor droog weer morgen en overmorgen dus!

Foto's van de kranslegging staan hier.

19 reacties:

Ymkje zei

Heel bijzonder om daar zo dicht bij te kunnen zijn en leuk dat wij mee kunnen kijken dooe de foto's en de filmpjes.

Pascale zei

Ik vond het heel leuk om al je foto's en filmpjes te zien. De koning en koningin zijn waardige vertegenwoordigers van ons geboorteland. Ik ben telkens weer weg van haar kleding, ze ziet er geweldig uit (maar die zwarte handschoenen zullen wel warm geweest zijn!). En ik weet dat ze ook een hele intelligente vrouw is. Ik zou voor geen miljoen haar levenspad gekozen hebben, maar bewonder haar enorm.

Anoniem zei

Wat leuk dat jullie naar de ceremonie zijn geweest en Willem en Max zo als ze hier in de volksmond worden genoemd :-) van zo dicht bij hebben gezien, er was hier gisteravond een uitgebreid verslag van op de tv. heerlijk dat mooie weer bij jullie hier vandaag storm en regen en de temp. is om te huilen zo koud het lijkt wel herfst i.p.v. voorjaar bah, fijne dag grtjes Toos

Jort & Suus - On the road zei

Wat bijzonder om ze van zo dichtbij te zien. Prachtige foto's Petra. Maxima zag er zoals altijd weer prachtig uit. Ik duim met je mee dat het droog blijft met de rondleidingen.

Jurgen de Bruin zei

Dat is een pittige wandeling geweest op Arlington! Wij zijn de eerste keer toen we er waren weer gauw terug gegaan om een kaartje voor het treintje te kopen. Het was toen ook erg heet en zagen ineens hoe de begraafplaats op een heuvel lag.
Leuk dat het koningspaar zo goed te zien waren vanaf de locatie waar je stond. Ik had wel verwacht dat het helemaal afgeschermd zou zijn. Ze hadden ook wel even met een potje verf en een kwast langs het carillon kunnen lopen, haha! Ze doen hier namelijk ook 1X per jaar zo'n soort klusje. Ik hoorde trouwens net op de radio dat de Nederlandse verslaggever al 15 uur vertraging had omdat er zoveel vluchten waren gecanceld vanwege het slechte weer. Misschien moet je voor jezelf ook een setje van die flipperpumps bestellen... :-)

Unknown zei

Wat een bijzondere ervaring om zo dicht bij het Koningspaar te komen!! Jullie hadden er veel voor over! Er leek volgens jouw foto's niet zoveel publiek bij te zijn. Zaterdag zal er in het programma blauw bloed wel veel aandacht aan geschonken worden. Kijken we meteen of we jullie zien....

Anoniem zei

Toch bijzonder om zo iets bij te wonen. Jullie vroeg opstaan werd wel beloond met mooie plekken.
Ik zal duimen dat het weer de komende dagen goed blijft, hier is het weer één dag herfst. Ik ben vanochtend al drijfnat geworden op weg naar mijn werk (eigenwijs, ik wilde mijn regenjas niet aan).
Groetjes Anja L.

Marion2 zei

Wat een indrukwekkende bijeenkomst! En wat mooi dat jullie er zo dicht bij konden staan! Toen het gisteravond op het journaal was, had ik al een klein vermoeden dat jij er heen zou kunnen gaan en heb ik gekeken of je er stond. Maar dat was niet te zien.
Wel zwaar dat het zo heet was.

Ik denk dat het van het soort gelegenheid afhangt of ze met het publiek kunnen/mogen praten. Op tv zie je met name Maxima nog wel eens handen schudden en een praatje maken met mensen. Ze komt altijd wel hartelijk over.

Anoniem zei

Wij hebben niet zoveel met het koningshuis. Wij zijn daarentegen wel fan van 'willy' van lucky tv.
Google dat maar eens. Zo grappig!

Marion van de Sande zei

Wat leuk om hier een wat uitgebreider verslag van gisteren te lezen, ik had overigens helemaal niet mee gekregen dat ook Rick bij je was, wat leuk dat jullie met z'n tweeën waren!

We hadden het gisteren al even over het al dan niet iets hebben met het koningshuis en eventuele trots richting die twee mensen die jou en je volk vertegenwoordigen.
Na jouw verslag van vandaag bedenk ik nog iets waar ik gisteren niet aan gedacht heb:

Wij Nederlanders (en met ons vele andere Europeanen) zijn 70 jaar geleden bevrijd van de Duitsers door o.a. vele Amerikaanse mannen, jongens vaak nog. Zij hebben ons veel leed bespaard en zijn er direct verantwoordelijk voor dat wij tegenwoordig nog steeds overal onze mening ongezouten kunnen geven. Het idee dat mijn man en zoons dat voor een ander volk duizenden km verderop zou doen..., nee, ik geloof niet dat ik het ze toe zou staan. Enkele van deze jongens waren er gisteren bij op Arlington. ÉÉn keer per jaar worden ze kennelijk daar bedankt en wat mij betreft kunnen ze daar niet genoeg en niet zwaar genoeg voor bedankt worden. Ik denk dat het voor hen een grote eer zal zijn om bedankt te worden door de "hoogste vertegenwoordiging" denkbaar van ons land. Dus alleen al vanwege deze mannen/deze jongens doen wat mij betreft WA en Maxima dit ieder jaar en of je nu overtuigd monarchist, overtuigd republikein of helemaal niets bent, alleen al vanwege de daden van deze Amerikaanse bevrijders zou iedere Nederlander deze actie van het koningspaar een goede zaak moeten vinden. Omdat we die Amerikaanse mannen heel veel schuldig zijn.

Nancy zei

Bedankt voor deze leuke update! Gaaf om te lezen en helemaal super, dat jullie erbij waren!

Anoniem zei

Ziet er zeer indrukwekkend uit.
Via jouw zien we er meer van dan hier op tv. Daar hadden ze een klein stukje en verder zaten ze gezellig bij Obama.
Ik hoop dat je droge rondleidingen hebt.
Ik begrijp dat Saskia de oppas baan heeft gekregen.
Groet, Bea

Anja zei

Wat een bijzondere ervaring. Jammer dat ik er niet bij kom zijn maar ik heb genoten van je foto’s en filmpjes.

Tineke zei

Ik hoorde ook al van mijn dochter dat het erg warm was en ver lopen, maar wel indrukwekkend. Toch jammer dat ze niet even de tijd nemen voor de nederlandse toeschouwers.
Leuk dat Saskia een oppasbaantje heeft. Solliciteert ze nog verder of voldoet dit?

Unknown zei

Leuk om je verslag te lezen. Ik had er over gedacht om er ook heen te gaan met het is net even teveel gedoe met de kinderen enzo.

Anoniem zei

Bijzonder om het van zo dichtbij mee te maken.
Ik hoop dat je mooi weer hebt tijdens je rondleidingen.

Groetjes,
Wendy

Ann zei

He vervelend al dat gedonder...
Hier geven ze vrijdag 30 graden en zaterdag natuurlijk ook al onweer...

Anoniem zei

Ja het voelt heel byzonder,als je het koningspaar zo dichtbij meemaakt.
Het zal daar wel heel stil geweest zijn ,bij die kranslegging.
Toen de koning en koningin een bezoek bracht aan onze stad,was het gezellig rumoerig.
Heb toen ook nog een hand van haar gehad...dat voelt ook byzonder..
Leuk dat jullie erbij waren...grote vrouw is Maxima he.
De koning heeft laatst nog totaal onverwacht een prive bezoekje hier in mijn dorpje gebracht,maar dat wisten toen maar weinigen..ik wist het ook niet toen,
zag het later op de regionale tv en daags erna in de krant..

groetjes Joke

Petra zei

@Ymkje - Bijzonder was het zeker!

@Pascale - Ze maakt inderdaad het paar, want van hem gaat niet veel uitstraling uit

@Toos - Hier was het de afgelopen dagen ook opeens helemaal niet lekker

@Suus - Gelukkig waren er geen enorme buien, maar het was niet mijn favoriete weer

@Jurgen - Ha ha, ik zie Wim Lex en Max al verven daar bij het carillon!

@Greet - Oh, leuk, ik ga dat programma ook kijken als het lukt

@Anja - Zo was ik gisteren eigenwijs en had te koele kleding aan

@Marion - Dat zal vast wel, ik had alleen wel verwacht dat ze tenminste even zouden zwaaien toen ze naar een van de graven liepen. Dat was niet zo plechtig als de ceremonie

@Anoniem - Zoals ik al op FB schreef, ik was ook gegaan als het de Nederlandse president was geweest. Had niets met het koningshuis te maken

@Marion - Ik ben het roerend met je eens!

@Nancy - Vonden wij ook!

@Bea - Ja, ze past een paar middagen op een heel leuk jochie

@Anja - Californie is nog leuker, vast :)

@Tineke - Ze probeert nog meer oppasbaantjes te krijgen. Dat betaalt beter dan een gewoon baantje

@Guus - Het zou ook veel te warm zijn geweest voor de kinderen!

@Wendy - Dank je, het was helaas niet best weer, maar ik heb het overleefd

@Ann - Helaas hoort onweer hier wel echt bij de lente, zomer en herfst

@Joke - Het was zeker stil en heel eerbiedig, erg mooi.