Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, juli 14, 2015

Een rondleiding met een presidentiele vlucht

Alweer ziet het er buiten maar dreigend uit als ik wakker word.  Gelukkig zijn er dit keer geen zware buien in de buurt.  De weerberichten van de verscheidene organisaties zijn het niet met elkaar eens of er vandaag voor de avond regen zal vallen dus ik neem me voor mijn paraplu maar weer mee te nemen.

De mooie crape myrtle bloeit weer naast ons huis

Na mijn snelle ontbijt van wafels en koffie brengt Rick me naar de metro.  Daar aangekomen realiseer ik me dat ik mijn paraplu toch ben vergeten!  De wolken zien er dreigend uit, maar ik heb geen tijd om terug te gaan.  Gelukkig heeft Rick zijn paraplu mee en die past zelfs in mijn bodemloze tasje.

Een half uur later stap ik bij het Smithsonian station uit aan de Mall uitgang waar ik altijd afspreek.  Maar ik zie niemand, die op mijn gezin van vandaag kan lijken.  Na een minuut of tien begin ik me af te vragen of ze bij de andere uitgang staan.  En jawel, precies dan zie ik Michael aan komen lopen met mijn groepje achter hem aan.  Toch handig zo'n helper, hij is ook zo ontzettend aardig, ik krijg altijd een hug van hem.

Vandaag loop ik met het gezin K. uit Santpoort door de stad.  Als we naar het Washington Monument lopen komen we nota bene het gezin wat ik gisteren rondleidde tegen.  Wat een toeval!  Ze wensen ons een fijne dag toe.

Ondanks de bewolking is de temperatuur best aangenaam met zo'n 28 graden en een verkoelend briesje.  Mijn gezelschap komt uit New York en is duidelijk onder de indruk van wat Washington te bieden heeft.  Deze stad verrast veel mensen, want hij is zo anders dan de andere Amerikaanse steden.

We lopen het rondje monumenten, de ganzen en hun uitwerpselen bij het Tidal Basin ontwijkend.  Gelukkig blijft het droog en af en toe breekt de zon zelfs door.  De tieners, twee meisjes, houden het goed vol en er wordt volop gefotografeerd.

Bij de Old Ebbitt Grill grapt Mark dat hij altijd met spanning op onze aankomst wacht, want hij weet nooit of we vroeg of laat zullen zijn.  Ik had eerder gebeld dat we een half uurtje later zouden komen, maar we liepen toch sneller dus lopen eerder dan verwacht binnen.  Onze tafel staat al klaar en we kunnen zo plaatsnemen.

Het voelt toch altijd weer goed om even te zitten in de airconditioning.  Vandaag neem ik mijn favoriete zalmburger met fruit.  De anderen zijn ook zeer tevreden met hun eten.  Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt dat men het eten hier niet lekker vond.

Na de lunch gaan we de voor- en achterkant van het Witte Huis bekijken.  Op het schema van de president op het internet heb ik gelezen dat hij rond 14 uur zal vertrekken naar Philadelphia.  Hij gaat met de helicopter en dat zou natuurlijk leuk zijn om te zien.  Ik heb hem zelf ook nog niet zien vertrekken met de helicopter, wel met de auto en aan zien komen met de helicopter.

We lopen dus gauw naar de achterkant waar de helicopter van zal vertrekken.  Daar is het inderdaad afgezet tot halverwege de "ellipse", zoals altijd als er achter het huis iets gaande is.  Ook staan er een heel aantal mensen in de rij op het gazon achter het huis.  Het is echter al kwart over twee en er is geen helicopter te zien.

M. wil verder, maar zijn gezin wil blijven kijken.  We besluiten tot half drie te blijven, want in mijn ervaring kan dit soort dingen erg lang duren.  De agenda van de president verandert constant.  Precies om half drie horen we echter in de verte een helicopter naderen.
Daar komt de helicopter

Eigenlijk blijken het er twee te zijn (als de president terugkomt zijn het er altijd drie en een landt).  Een ervan landt en staat een minuut of tien achter het Witte Huis.  We zien allerlei benen achter die helicopter lopen, een paar moet van Obama geweest zijn.

Dan stijgt de helicopter weer op en vliegt vlak over onze hoofden weg.  Natuurlijk was dit een fantastische ervaring voor mijn gezelschap.  Zelfs voor mij, want dit heb ik dus ook nog niet meegemaakt. 
Daar komt de Amerikaanse president over ons vliegen!

Na een pit stop bij het White House Visitor Center lopen we door naar het Capitool en dan de Library of Congress binnen.  Na de rondleiding daar is de dag alweer voorbij.  Met zijn allen lopen we naar het Capitol South metrostation en zij kunnen vrijwel meteen mee met de volgende trein dus we nemen gauw afscheid.

Mijn oranje trein komt een paar minuten later en Saskia heeft al ge-sms-t dat ze me in Vienna op kan halen.  Gelukkig had ik vandaag een stuk minder last van mijn enkel.  Het ijs van gisteravond hielp kennelijk goed. 

Eenmaal in Vienna wacht ik een aantal minuten, maar geen Saskia.  Ik sms haar dat ik er ben en duidelijk heeft zij daarop gewacht in tegenstelling tot Kai, die keurig na de drie kwartier, die ik had aangegeven aan kwam rijden.  Tien minuten later stap ik dankbaar in Saskia's koele auto.

Thuis vul ik alle vogelvoerhouders weer op.  Ik probeer de kolibri buisjes ergens anders te hangen in de hoop dat de bijen ze niet vinden.  Ik zou het zo jammer vinden als de vogels niet meer zouden komen omdat de bijen over hebben genomen.

Rick neemt Friends kabobs mee en we eten lekker buiten op het deck.  Helaas worden we al gauw weer naar binnen gejaagd door regen, al blijven de voorspelde zware onweersbuien (nog) uit. We kijken naar America's Got Talent. Morgen geen rondleiding, maar wel een drukke dag dus ik hoop bijtijds te gaan slapen.

6 reacties:

Anoniem zei

Mooi, die foto's van vandaag!

Tineke zei

Wij hebben vorig jaar ook de presidentiele helecopters zien landen en weer opstijgen, met bewakers aan de overkant op het dak; heel indrukwekkend.
Hier lekker zomer weer, begin van de week wat koeler en wat regen en vanaf woensdag weer warmer; bevalt wel
Ik werk nog 1,5 week en heb dan weer 2 weken vrij, waarvan we 1 week naar zeeland gaan; onze 4e vakantie dit jaar.
sterkte voor jou en rick met de enkels; hoe was de uitslag voor Rick?

Anoniem zei

Wat een leuk tasje (vooral die gele maar die past dan weer bij zo weinig).
Wel apart om de president te zien vertrekken in de helikopter, leuk ook voor je gasten.
Nou maar hopen dat de bijen wegblijven het het voer. Ik vind het ook altijd zo'n gezellig gezicht al die vogels in de tuin (en de katten vinden het ook erg leuk!).
Fijne woensdag!
Anja L.

marielle zei

Kreeg gisteravond al een app dat ze het zo leuk hebben gehad vandaag met je!! En ook bijzonder dat ze net Obama zien vertrekken. Word nu wel tijd dat wij zelf ook een x komen voor een rondleiding.
Iig succes met de rest en je enkel. Grt Marielle

Anoniem zei

Wat grappig je geeft een rondleiding aan dorpsgenoten van me.
Wij waren in Washington in de periode van Bush (2008) en hebben van hem ook een foto kunnen maken toen hij op weg was naar de opening van de Football seizoen. Wat een beveiliging gaat daar aan vooraf. Niet te geloven, wegen afgesloten en diverse auto's er voor en er na.
Succes met je enkel voor de volgende rondleidingen.
Jolanda

Petra zei

@Jeanine - Dank je!

@Tineke - Weten we nog niet, maar hij zei dat zijn voet minder pijn doet dus ik denk dat het mee zal vallen

@Anja - Helaas hadden de bijen vandaag het voer weer gevonden dus ik haal het een paar dagen weg, hopelijk gaan ze dan elders heen

@Marielle - Inderdaad, lijkt me leuk jullie in persoon te ontmoeten!

@Jolanda - Kleine wereld! Ja, de beveiliging is enorm. Ik zag ook een brandweerwagen staan voor het geval er iets zou gebeuren met de helicopter neem ik aan