Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, juli 05, 2015

Onafhankelijkheidsdagweekend

Zaterdag

Gelukkig heeft de Icy Hot zijn werk gedaan en heb ik vannacht heerlijk geslapen.  We slapen vanochtend ook lekker uit, vergemakkelijkt door de donkere kamer.  Als ik de fan uitzet hoor ik het geroffel van de regen op het dak, jakkes!

Op mijn radar app zie ik dat het niet lang zal duren, want op een regenachtige Onafhankelijkheidsdag zitten we niet te wachten!  Er worden voor vanmiddag ook wel onweersbuien voorspeld, maar hopelijk is het vanavond voor het vuurwerk droog.

Als ontbijt eten Rick en ik ontbijtquesadilla's en drinken bij de koffie en thee ook een glaasje granaatappel mimosa, die we gisteren bij de Fresh Market hebben gekocht.  We toasten op de 239ste verjaardag van ons land.  Ik denk weer aan de vele keren dat ik de Onafhankelijkheidsverklaring heb gezien en hoe er gevochten is voor die vrijheden, die we nu zo vaak voor lief nemen.


Na het eten ga ik een uur interval doen op de elliptical.  Ik merk meteen dat ik veel meer energie heb dan gisteren en het gaat prima.  Intussen lees ik ook in het eerste boek van een nieuwe serie over tijdreizen, The Chronicles of St. Mary van Jodi Taylor.  Ik ben benieuwd.

Mijn patriottische kleding gaat weer aan en het zou geen 4 juli zijn zonder hot dogs.  Rick grilt heerlijke Nathan's hot dogs, die we op brioche broodjes eten met verse jalapeno pepers (scherp!), mosterd en ketchup.  Amerikaanser kan het niet en voor een keertje erg lekker.  In Vienna is er vanmiddag een wedstrijd wie de meeste hot dogs kan eten.  Daar moet ik dan weer niet aan denken!

Het is lekker warm weer en we gaan op het deck zitten.  Rick zet zijn vakantiefoto's en filmpjes op Facebook en ik kleur een bloemenmandala in.  Ik kies dit keer de hortensia plaat, die planten staan hier nu allemaal volop in bloei.

Om een uur of drie begint het in de verte vervaarlijk te rommelen.  Op de radar zie ik onweer aankomen.  Het trekt zoals gewoonlijk te noorden van ons, maar gaat wel richting Washington.  Rick en ik komen dan ook in een enorme stortbui terecht op weg naar de stad.  Er is letterlijk een muur van regen, die op ons afkomt.

Gelukkig neemt het eenmaal in de stad weer af.  We hebben geen enkele moeite een parkeerplek te vinden in de garage van het Reagan gebouw.  De hele dag parkeren kost hier $13 vandaag.  Er wordt op 4 juli altijd aangeraden de Metro te nemen, maar na het vuurwerk sta je dan uren in de mensenmassa's te wachten op een trein.  Wij vinden zelf rijden en parkeren dus veel relaxter.
Vanwege angst voor terreuraanslagen is zelfs het leger aanwezig om ons veilig te houden

Het is een gezellige drukte in de stad.  Door het eerdere onweer moest de Mall ontruimd worden en overal lopen kleddernatte mensen.  De sfeer is er niet minder feestelijk door.  Vrijwel iedereen draagt wel iets met de Amerikaanse vlag en duidelijk komen mensen van heinde en ver om deze feestdag in de hoofdstad mee te maken.

Wij gaan eerst naar de Elephant & Castle pub.  Daar is het flink druk, maar we hoeven niet lang te wachten voor er een tafeltje voor twee vrijkomt.  We bestellen een drankje en hun heerlijke nachos.  Intussen kijken we twee voetbalwedstrijden, de dameswedstrijd tussen Duitsland en Engeland voor de derde en vierde plaats in het wk en de wedstrijd Chili-Argentinie voor de Copa America.  Onze favorieten Engeland en Chili winnen.

Voor het avondeten hebben we gereserveerd bij Del Frisco's Grille naast Elephant & Castle.  Daar hebben ze een speciaal 4 juli menu.  Ik bestel een kleine salade en hun voorafje van tonijn taco's, allemaal heerlijk.  Als toetje wil Rick nog graag de gesmolten lava cake en ik kan het natuurlijk niet laten daar ook een paar hapjes van te nemen.

Het is intussen zo'n drie kwartier voor het vuurwerk zal beginnen.  We banen ons een weg naar de Mall en sluiten aan in de rij voor de tassencontroles.   Dat gaat lekker snel en we vinden een mooi plekje dicht bij het Washington Monument om het vuurwerk te gaan kijken.

Vlakbij speelt een band partriottische liedjes en veel mensen zingen mee.  De sfeer zit er helemaal in.  Er gaat dan ook een gejuich op als precies om 21:09 het eerste vuurwerk de lucht ingaat.  Het is weer prachtig, ik heb nog nooit mooier vuurwerk gezien dan hier in Washington op 4 juli.  Natuurlijk helpt het ook om het monument op de voorgrond te hebben.  Er is zelfs vuurwerk in de vorm van een U, S en A tot groot vermaak van het publiek.  Intussen speelt de band door en het is weer fantastisch om mee te maken!

Veel te snel voor ons gevoel is het kwartier alweer voorbij (filmpje van de finale).  We zijn het erover eens dat er toch niets boven dit meemaken in de stad gaat.  De laatste keer dat we gingen was volgens mij alweer tien jaar geleden!  We nemen ons voor volgend jaar weer te gaan!

De rit naar huis verloopt wel heel langzaam, maar liever in een file in de auto dan moe eindeloos op het perron wachten en in een overvolle trein reizen.  Tegen elven rijden we onze oprit weer op.

Zondag

Heerlijk heb ik weer geslapen, ik ga aandelen in Icy Hot kopen!  Eindelijk is het ook weer zonnig en lijken de onweersbuien zich tenminste een dag niet te zullen laten zien.  De vele regen heeft er wel voor gezorgd dat mijn plantjes op het deck er prachtig bij staan. 

We hebben eens zin in een ander ontbijt en gaan naar Crepe Amour voor crepes.  We nemen alle drie een niet zoete crepe, die van mij met gerookte zalm, wat cream cheese en spinazie.  Buiten op hun terrasje smullen we ervan.

Thuis is het weer tijd voor mijn cardio.  Dit keer doe ik drie kwartier op de elliptical en ga de rest van de stappen tijdens een wandeling met Cosmo bij elkaar krijgen.  Ik neem mijn macrolens weer mee, want wil naar de mooie tuin van een oude Aziatische meneer om daar wat foto's te nemen.  Hij heeft zelfs een bananenboom in zijn tuin!





Het is toch wat verder lopen dan ik had verwacht en pas zo'n drie kwartier later zijn Cosmo en ik weer terug.  Daar treffen we een gewonde Rick!  Hij maakte een fietstochtje door de buurt en ging terwijl hij een heuvel af ging gemeen onderuit.  Zijn onderarm, hand en knieen vertonen flinke schaafwonden.  Gelukkig is er niets gebroken!

Saskia is naar Richmond vertrokken om een nieuwe tattoeage te laten zetten.  Kai, Rick en ik eten een broodje buiten op het deck en dan vertrekken de mannen naar de bioscoop.  Ze gaan Terminator kijken, een film die niet aan mij besteed is.  Zo heb ik een lekker rustig middagje het rijk alleen.
Mijn "Close ups" themafoto van vandaag is Saskia's oog

Even overweeg ik naar het zwembad te gaan, maar daar is het in het weekend altijd erg druk en de kans op een ligstoel in de schaduw klein.  Ik besluit van deck, hangmat en tuin te gaan genieten met mijn gevederde vriendjes om me heen.  Die worden steeds brutaler en zitten gewoon op het randje van de stoel naast me!  Gevolg is wel dat ik constant poepjes van de stoelen moet halen, maar dat neem ik maar voor lief.

Gisteren heb ik al een kleurplaat gedaan en vandaag heb ik zin om weer een zentangle te proberen.  Ik heb een boek van Charley Harper met gestyleerde vogelplaatjes, die zich er perfect voor lenen.  Ik teken er een na en besteed de volgende uren aan patronen tekenen om het vogeltje in te vullen.  Ik ben tevreden over het resultaat en het is zo leuk om te doen!

Rick en Kai komen enthousiast thuis van de film, Arnold Schwarzenegger was weer goed.  Ze hebben ook avondeten mee.  Ik maak mijn komkommersalade met azijn en zout en Rick grilt de spiesjes met kip en biefstuk.  Daarbij genieten we van een nog warm stokbroodje.

We eten buiten, maar houden ook een oog op de voetbalwedstijd USA-Japan.  De VS dames scoren vier keer achtereen voor Japan er ook een doorheen krijgt.  Duidelijk is voetbal hier steeds populairder, want mijn hele Facebook staat vol met berichtjes van mensen, die kijken. Go USA!

Na een heel goede wedstrijd zijn de USA dames FIFA wereldkampioenen!!!  Ik krijg regelmatig de vraag of ik dan hetzelfde gevoel heb als wanneer Nederland speelt en wint.  Daar kan ik een volmondig "ja" op antwoorden.  Het nagelbijten tijdens de wedstrijd was ook hetzelfde als wanneer het Nederlands elftal speelt. 

Saskia komt thuis met haar nieuwe tattoo op haar dijbeen.  Deze is om littekens te verdoezelen en ik vind hem ook mooi.  Het is wel iedere keer weer moeilijk te zien hoeveel schade zowel emotioneel als lichamelijk die ene jongen heeft kunnen berokkenen.  Je wilt zo graag beschermen als ouder, maar dat is lang niet altijd mogelijk.  Nu kunnen we enkel steunen.
 

8 reacties:

Anja zei

Mooie foto's van het vuurwerk met het monument op de voorgrond!.

Anoniem zei

Wat een mooie foto's zowel van het vuurwerk als de foto's met je macro lens!
Fijn ook dat die Icy Hot zo goed werkt! Zo heb je toch wat aan het weekend gehad en kon je lekker naar het vuurwerk.
Groetjes Anja L.

Marion2 zei

Lijkt me erg mooi het vuurwerk plus muziek. Helaas deed het filmpje het niet.

Ik vind de hortensia's echt prachtig ingekleurd. Heb je dat met potlood of stift gedaan?

Wat vreselijk dat Saskia zo zwaar te lijden heeft gehad van die jongen. Goed en fijn dat ze het zo heeft kunnen camoufleren.

Anoniem zei

Wat een prachtig vuurwerk en wat fijn dat ice hot je zo heeft geholpen.
Inderdaad, aandelen kopen!
Fijne week, Bea

Jurgen de Bruin zei

Ik dacht aan een heel andere Charley Harper... (Two and a half men) ;-)

Is er trouwens een reden dat het vuurwerk op 21.09 begon?

Grt,
Jurgen

Sandrah zei

Mooie tattoo! Ik zeg het nog maar een keer: Wat een sterke dame is Saskia. Hoe zij, ondanks alles, haar leven weer heeft opgepakt... Petje af, hoor.

De allereerste keer dat ik in Amerika kwam, was op 4 juli 1992. Helaas viel het vuurwerk toen volledig in het water door zware regenval. Maar ooit hoop ik de festiviteiten mee te maken. Lijkt me fantastisch! :-)

Sandra

Petra zei

@Anja - Dank je, het was moeilijk fotograferen dus ik ben blij dat er een paar gelukt zijn

@Anja - Inderdaad wat was ik blij dat ik me beter voelde na vrijdag!

@Marion - Het filmpje zou het wel moeten doen, vreemd. Die kleurplaat heb ik met stift gedaan, dat vind ik sprekender dan potlood.

@Bea - Het is een wondermiddeltje!

@Jurgen - Geen idee, ik vond het ook een grappige tijd.

@Sandra - Saskia worstelt nog wel en wil nu cognitive behavior therapy gaan proberen. Hopelijk helpt haar dat.

Anoniem zei

Fijn dat je weer zo bent opgeknapt na zo'n pijnlijke dag eerder in de week en dat Rick een grote steun voor je is zo'n dag.
Triest dat je dochter op jonge leeftijd al het nodige heeft moeten meemaken en ze zelfs na het beeindigen van de relatie nog zo hard aan de nasleep ervan moet werken.
Yvonne