Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, augustus 07, 2015

Laatste rondleiding voor de vakantie

Voor het eerst in lange tijd wekt mijn telefoonwekker me.  Ik schrik en spring uit bed om uit te vinden dat het pas zeven uur is en ik nog tot kwart voor acht kan blijven liggen.  Hoe ik de verkeerde tijd in mijn telefoon getoetst heb is me nog een raadsel!

Die bonus drie kwartier doezel ik lekker verder en dan staan Rick en ik op.  Terwijl ik me klaarmaak zet Rick koffie. Alweer zie ik op mijn telefoon dat de metro vertraging heeft, zucht!  Ik eet gauw ontbijt en vraag Rick dan me een kwartier eerder dan gewoonlijk weg te brengen.

Zelfs het gratis krantje dat ik in de metro lees heeft het over de vele vertragingen

Dat is maar goed ook, want ik kom pas om vijf voor half tien het Smithsonian station uit.  De weersverwachting was eerst voor regen, maar gelukkig blijkt dat mee te vallen en is het droog.  Het is echter wel opeens een heel stuk koeler met een graad of 21 en een frisse wind.

Al gauw komt het gezin van vandaag op me afgelopen.  Ik maak kennis met F. en A. uit Belgie en hun kinderen 14-jarige L., 12-jarige D. en 8-jarige E.  Grappig is dat hun kinderen ook meisje, jongen, meisje zijn met dezelfde leeftijdsverschillen als de onze.

We beginnen met een bezoek aan het Smithsonian Castle voor een pit stop.  Daarheen lopend ril ik helemaal en vind het toch te koud in mijn korte mouwen.  In het winkeltje in het museum vind ik een roze t-shirt met lange mouwen en Smithsonian in kersenbloesemletters op de rug.  Hij is leuk genoeg om er de vrij hoge prijs voor over te hebben en wat ben ik er blij mee, want ik heb er zo'n hekel aan het koud te hebben!
A. vond dat ik op de foto moest met mijn nieuwe shirt

We lopen naar de monumenten en al gauw wordt duidelijk dat het voor kleine E. wel erg veel stappen zijn.  Haar vader draagt haar bij tijd en wijlen op zijn schouders, maar de hele ronde lopen is duidelijk teveel.



De eendjes in de Reflecting Pool en het eekhoorntje dat bijna uit de handen komt eten zijn eigenlijk veel interessanter dan de monumenten voor de kinderen.  Heel begrijpelijk, natuurlijk. Toch luisteren ze geinteresseerd naar mijn verhalen.  Vooral het Lincoln Memorial en Koreaanse Oorlogsmonument spreken de kinderen wel aan.  Misschien omdat het toch wat tastbaarder is dan een muur met namen of pilaren met staten erop.

Aan de ouders leg ik uit dat we gewoonlijk het hele Tidal Basin rondlopen, maar dat lijkt me niet raadzaam met E.  We besluiten als laatste het Martin Luther King Jr. Memorial te bekijken en van daaruit het Jefferson Memorial.  Het Franklin D. Roosevelt Memorial slaan we dus over.

Als we zo met kleinere kinderen op pad zijn realiseer ik me des te meer hoe wijds en uitgestrekt Washington is.  De straatblokken zijn enorm.  Gelukkig treffen we op weg naar de Old Ebbitt Grill nog een heel tam eekhoorntje.  Deze eet wel uit de handen van de kinderen en dat is natuurlijk wel erg leuk.

Eenmaal in het restaurant blijkt dat Tony een tafel voor vijf in plaats van zes heeft gereserveerd.  Je zou denken dat het het einde van de wereld was, zoveel verontschuldigingen krijg ik van hem en Mark!  Uiteindelijk hoeven we maar een minuut of tien te wachten op een tafel voor zes, geen probleem!

Ook vandaag bestel ik weer het flatbread en A. volgt mij daarin, want zij is vegetarisch en dat is het flatbread ook.  Ze is het met me eens dat het heerlijk smaakt.  F. probeert de crab cakes waar het restaurant bekend om is.  De kinderen houden het bij hamburgers en krijgen nog een ijsje toe.

Met hernieuwde energie lopen we eerst naar de achterkant van het Witte Huis.  Alweer lopen we net weg als de Secret Service de boel gaat afsluiten.  Op het internet heb ik gezien dat de presidentsfamilie om half vijf zal vertrekken voor hun vakantie op Martha's Vineyard.

Voor het Witte Huis zit zoals iedere keer Concepcion.  Ze is ouder dan ik dacht lees ik in het artikel als je op haar naam klikt.  Onvoorstelbaar dat iemand haar hele leven geeft aan een protest dat feitelijk nutteloos is.  Ze protesteert o.a. tegen Israel en de VS zal toch altijd een bondgenoot van dat land blijven.

We zien ook een vrijwel naakt helemaal beschilderd paar dat poseert voor foto's in het park.  Het is niet helemaal duidelijk wat het doel is.  Misschien gewoon een fotografie sessie.
Op het internet zie ik dat er alweer vertraging is met de metro.  Saskia belt ook om te vragen of ze wel naar haar therapie sessie kan komen.  Ik raad haar aan toch maar te gaan en kennelijk gaat het goed.

Om het vele wandelen te verminderen hebben wij ook besloten dat we de metro naar het Capitool gaan nemen.  Daar help ik eerst met het kopen van Smartrip kaarten voor het hele gezin.  Gelukkig kunnen we iedere trein, die langskomt, nemen en hoeven we niet lang te wachten.

Bij het Capitol South station stappen we uit en lopen naar de voorkant van het Capitool.  Daar vertel ik over dat gebouw en dan steken we over naar de Library of Congress.  Dit gebouw spreekt ook de kinderen aan met alles wat er te zien is.  Maar het is ook duidelijk dat het een lange dag voor ze was en het zwembad bij het hotel lonkt.

Samen lopen we naar de metro en daar nemen we afscheid, want zij kunnen met de volgende trein mee.  Ik hoef niet lang te wachten op mijn oranje trein en tegen half vijf ben ik terug in Vienna.  Rick wacht me daar al op met Cosmo in de van.

We rijden dan ook meteen maar door naar de kennel om Cosmo af te zetten.  Gelukkig brengt Rick hem naar binnen na een laatste aai van mij.  Ik vind dat afscheid altijd het enige mindere aan op reis gaan.  Al wordt Cosmo prima verzorgd daar en vindt hij het ook niet erg om te gaan.

Thuis gaan we hard aan het inpakken.  We bestellen kabobs van Friends voor het avondeten, zalm voor mij.  De duik- en snorkelspullen worden uitgezocht door Rick en ik bestel de taxi voor zes uur morgenochtend.  Katja en Kevin hebben een hotel bij JFK vliegveld, want hun vlucht vertrekt nog vroeger dan de onze.  Ik zie enorm uit naar een hele week met zijn allen en probeer niet teveel te denken aan het feit dat dit hoogstwaarschijnlijk de laatste met iedereen erbij zal zijn.


14 reacties:

Anoniem zei

Leuke vakantie met jouw voltallig gezin, Petra.
Groeten van Hilde uit B.

Anoniem zei

Hoop dat jullie een geweldige vakantie hebben, geniet ervan samen met jullie kids !
Grtjes Toos

Anoniem zei

Geniet van je vakantie met het hele gezin.
Goeie reis.
Groetjes Wil

Susan Rohloff zei

Heerlijk, geniet van jullie vakantie!!!

Petr@ zei

Hele fijne vakantie! En dubbel genieten, mocht het inderdaad de laatste vakantie met z'n allen zijn.

Corry zei

Heerlijk hoor met z'n allen op vakantie. Geniet ervan en wie weet willen ze later nog steeds graag mee!

marielle zei

Hele fijne vakantie!!

Anoniem zei

Een hele fijne vakantie. Geniet van elkaar en koester de momenten. Dit worden dan jullie herinneringen. 😀😀

Groetjes Marja uit Den Haag

Marion2 zei

Wat een heerlijk vooruitzicht! Ik ben ervan overtuigd dat dit niet de laatste keer is dat jullie met zijn allen gaan.

Na een aantal jaren niet op vakantie te hebben gekund door omstandigheden, zijn wij niu voor het eerst met zijn tweeën weg. We hebben het fijn, maar ik moet zeggen dat er veel momenten zijn dat ik met weemoed moet terugdenken aan de tijd dat we met de kinderen vakantie vierden.

Heel erg veel plezier gewenst!

Anoniem zei

Prettig verlof, Petra! Geniet van elk moment!

tineke zei

Fijne vakantie en niet zo somber, het is vast niet de laatste vakantie met zijn allen, soms stopt het een paar jaar , maar komt het weer of in andere vorm terug; is mijn ervaring.
De kinderen van tegenwoordig zijn gewend om in de auto naar school/clubjes te worden gebracht en zijn helemaal niet zo gewend om afstanden te lopen, dat valt mij ook steeds weer op.
Wij zijn vandaag terug uit zeeland, maar onze kleindochter; heeft de ziekte van Lym en allegische reactie op de antibiotica; ligt al vanaf woensdag in het ziekenhuis, vandaag direct op bezoek geweest; erg naar , we hopen dat ze helemaal herstelt.

Hester zei

Wij hebben met het gezin een aantal jaren gehad dat we niet met elkaar op vakantie gingen. Nu we allemaal wat ouder zijn, doen we dat af en toe weer. Niet meer elk jaar en we gaan ook apart op vakantie, maar toch ook nog met zijn allen. Als ik lees hoe hecht jullie met elkaar zijn hoop ik dat jullie dat ook gegund is. Voor nu een hele fijne vakantie!
Hester

Unknown zei

Hele fijne vakantie en geniet ervan.

Petra zei

@Allemaal - Sorry, de tijd ontbreekt me even om individueel te antwoorden. We hebben al twee heerlijke dagen achter de rug en genieten van elkaars gezelschap.

@Marion - Geniet van jullie vakantie, het leven gaat zo snel!

@Tineke - Jouw kleindochter is in mijn gedachten. Wat erg en angstig. Ik hoop dat ze er gauw bovenop komt!

@Hester - Uit ervaring weet ik dat als iedereen zo ver uit elkaar woont het heel moeilijk wordt, maar ik hoop op dat er toch moeite zal worden gedaan het om de zoveel jaar te kunnen doen.