Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, oktober 02, 2015

Duitsland dag 3: Een dagje Speyer

Vannacht heb ik heerlijk geslapen al merk ik nog steeds dat ik tegen de ochtend juist dieper ga slapen en dromen.  Daardoor moet ik echt even een half uurtje wakker worden voor ik me goed genoeg voel om op te staan.  Vreemde gewaarwording, maar dat zal de jet lag wel zijn.


Gauw maak ik me klaar en loop naar beneden naar de ontbijtkamer.  Hier staat de koffie al klaar en een uitgebreid buffet met broodjes, vlees/gerookte zalm, kaas en fruit.  Ik laat het me goed smaken en zend intussen Kai een Facebook berichtje om te kijken hoever hij is met opstaan.

Ook hij blijkt aan het ontbijt te zitten en we spreken af dat hij daarna naar het hotel komt.  We nemen de Citroen en rijden eerst op Kai's aandringen naar de universiteit, al is die binnen loopafstand.  We lopen daar door een lange gang tot Kai de kamer vindt waar hij moet zijn.

Na een paar minuten wordt Kai daar binnen geroepen.  Hij krijgt zijn studiepapieren mee, maar de dame zegt ook iets over dat hij misschien nog 650 euro studiegeld moet betalen.  Dit is een dependance van de Johannes Gutenberg universiteit in Mainz en ze heeft nog niet van het hoofdkantoor gehoord.  Ik merk dat Kai dat geen fijn nieuws vindt, maar ik houd hem voor dat het niets is vergeleken bij wat Katja straks voor haar verpleegstersopleiding zal moeten neertellen. Dat helpt hem het wel relativeren, zie ik.
De universiteit is ook in een oude vestiging gehuisvest

Intussen heb ik dorst gekregen en ik heb nog geen enkel klein zaakje met snacks en drankjes gezien.  Ik besluit dus weer naar de Lidl te rijden, maar dat gaat even mis.  Ik heb dit keer nota bene beter richtinggevoel dan Kai en wilde rechtsaf slaan wat de juiste beslissing zou zijn geweest.  Kai zegt echter dat het linksaf moet zijn en zo raken we even de weg kwijt.

Niet voor lang want zo groot is Germersheim niet, maar we zien toch nog wel een ander deel van het stadje.  Ik verbaas me erover hoe weinig winkels er zijn, echter.  Of we hebben de winkelstraat nog niet gevonden. 

Bij de Lidl is het een drukte van jewelste, want morgen is het hier in Duitsland een feestdag en is alles gesloten.  Kai en ik hebben ons dan ook voorgenomen het land te ontvluchten.  Ik heb enkel een paar flesjes Cola light en water nodig, maar sluit netjes achteraan in een rij vol volle wagentjes. 

Een dame in de rij naast de mijne ziet dat en vraagt of dat alles is wat ik ga kopen.  Als ik dat beaam laat ze me voorgaan, heel aardig.  Ik bedank haar dan ook uitvoerig, want ik denk wel dat dat een kwartier gescheeld heeft.  Ik sluit aan achter haar voorgangster, die een volle kar afrekent.  Als ik daarvan het eindbedrag hoor valt mijn mond open: 51 euro!  Wij wonen duidelijk in een heel duur gebied, want die kar had bij ons zeker $150 gekost!

Voorzien van mijn natje zijn we eindelijk klaar om op avontuur te gaan.  Al ver voordat ik wist dat ik met Kai mee zou kunnen gaan zag ik dat Germersheim heel dicht bij Speyer ligt.  Voor lezers van Kruistocht in Spijkerbroek, een van mijn favoriete jeugdboeken, dat Kai ook gelezen heeft, een bekende stad.  Ik ben dan ook heel benieuwd naar hoe deze middeleeuwse stad er in het echt uitziet.

Als eerste gaan we echter iets heel moderns doen en naar de Media Markt daar.  Kai wil graag een televisie kopen en nog wat andere dingen.  Hij vindt al gauw een zeer redelijk geprijsde OK televisie en ik kan me niet herinneren een rookmelder in zijn appartement te zien dus koop daar ook een van (bij nader onderzoek zijn de rookmelders er gelukkig wel).

Dan gaan we op zoek naar de Dom van Speyer en de GPS leidt me door de kleinste straatjes van het oude stadje.  Zo krijg ik mijn vuurdoop nauwe Europese straatjes rijden wel!  Gelukkig gaat het allemaal goed, maar af en toe slaan de vlammen me uit! 

Uiteindelijk komen we op het domplein uit en lacht Kai me uit, want ik zie niet goed waar auto's moeten rijden.  Ik bijt hem toe dat hij dan maar moet gaan rijden, want dat heeft hij tot nu toe geweigerd.  Maar goed, dat was even een minder moedermomentje en tot mijn opluchting zie ik vrijwel meteen daarna een enorme parkeerplaats om het stadje te bezoeken. 

Een dag daar parkeren kost 3 euro dus dat kan er ook nog wel vanaf.  We lopen via een mooi pad naar de kathedraal. Deze is grotendeels in de 11e eeuw gebouwd en dat vind ik zo bijzonder!  Het ingangsportaal stamt uit de 19e eeuw, maar ook dat is mooi en groots gedaan.


We gaan er binnen en kijken wat rond, maar zien dan dat we ook kaartjes kunnen kopen om de bijna duizend jaar oude crypte te bekijken en naar boven kunnen klimmen in een van de torens.  Dat vinden we wel erg leuk en ik koop twee kaartjes voor 9,50 euro ieder. 

Daarbij krijgen we ook een audiotour en aangezien het beklimmen van de toren pas twintig minuten later kan beginnen we daarmee.  Er is al zoveel over de buitenkant en omgeving van het gebouw te horen dat die twintig minuten zo voorbij zijn.

Een jongedame, die haar naam niet zegt, leidt ons vervolgens naar boven naar de "Kaisersaal".  Ik had geen idee wat me daarvan voor te stellen en haar Duits versta ik maar half.  Gelukkig (omdat ik me dan niet zo stom voel, zeg maar) zegt Kai later dat hij het ook niet goed kon volgen, ze sprak erg binnensmonds en plaatselijk.

Wat ik ervan begreep is dat fresco's van taferelen met heiligen niet meer in de kerk pasten (waarom, geen idee).  Die werden dus door middel van een ingewikkeld proces naar deze zaal stukje voor stukje verplaatst.  Nu zien we dus een stuk of acht schilderijen met Maria, Bernard de Clairvaux, die in deze kathedraal overal te zien is (hij leidde kruistochten) en sint Steven, die ook al geen makkelijk leven had.

Erg jammer dat ik maar zo weinig van haar Duits kan volgen, want het is allemaal wel interessant.  Dan wijst ze ons de deur naar boven in de toren en Kai en ik beginnen aan de klim.  Kennelijk zijn wij heel snel want we hebben alles al gezien als de anderen ook boven komen.

We staan in de linker toren vooraan van de kathedraal en hebben schitterend uitzicht.  Het weer had ook niet beter kunnen zijn, 22 graden en letterlijk geen wolkje aan de lucht!  Ik geniet met volle teugen, want dit is echt mijn "ding".  Gelukkig delen Kai en ik deze interesse ook.

Eenmaal weer beneden luisteren we verder naar de geschiedenis van deze 11e eeuwse kerk.  Werkelijk onvoorstelbaar dat zo'n duizend jaar geleden hier al mensen liepen!  In de crypte zien we ook de graven de keizers en hun keizerinnen, die deze kathedraal hebben laten bouwen, beginnend met Konrad II (die blijkt in Utrecht te zijn overleden zie ik nu, en dan zijn zoon Heinrich III en diens zoon Heinrich IV).


Tot onze verbazing hebben Kai en ik zo'n anderhalf uur in deze kerk rondgelopen.  Onze magen knorren en we gaan op zoek naar een terrasje.  Die zijn in dit gezellige stadje makkelijk te vinden.  We strijken neer bij het enige lege tafeltje van Triumphalis.  Al gauw is het zo warm dat de jas uit kan!


De serveerster draagt dirndl kleding en er staan traditionele Duitse gerechten op de kaart.  Ook gerechten, die speciaal van hier uit "Pfalz" komen.  Daarvan kies ik er een, de leberknoedel met saurkraut und brot.  Kai neemt een schnitzel en we genieten beiden van onze keuzes.

Het is ook wel erg lekker ontspannen zitten hier, maar we willen nog meer van het stadje zien.  We lopen eerst naar de Altpoertel.  Mijn oorspronkelijke plan was daar naar boven te gaan, maar dat zou het uitzicht vanaf de kerktoren lang niet evenaren dus we lopen er enkel omheen.

Onderweg maakt Kai me attent op een Galeria Kaufhof.  Daar heb ik twee jaar geleden in Muenchen in allerijl een paar Mac broeken gekocht, die mijn favoriete jeans werden.  Een daarvan scheurde echter in Alaska en ik mis de broek nu al! We lopen er binnen en tot mijn vreugde vind ik een blauwe en een zwarte Mac spijkerbroek, die me perfect passen!

We lopen verder en ik fotografeer erop los met de leuk gekleurde huizen hier.  We bekijken nog een paar wat modernere kerken (uit laat negentiende, begin twintigste eeuw, ik zeg tegen Kai hoe anders we denken hier in Europa, want in delen van de VS en Canada zouden die historisch zijn).

De Gedaechtniskirche en St. Josephskirche zijn beiden mooi door hun glas in lood ramen en toch ook weer beiden heel anders.  In tegenstelling tot de Dom lopen we hier even binnen en maken een paar foto's en hebben het dan wel gezien.

Via een zijstraatje lopen we dan naar nog een oud middeleeuws kerkje, de Dreifaltigkeitskirche, maar die is dicht voor renoveringen tot 2017, jammer genoeg.  Als laatste gaan we op zoek naar het Jodenhof wat ook middeleeuws en interessant moet zijn.

Ook daarvoor moeten we echter entree betalen en door het hek vinden we het er niet erg bijzonder uitzien.  Ik denk ook dat we een beetje genoeg cultuur hebben gesnoven voor een dag.  We besluiten op hetzelfde terrasje waar we lunchten nog wat te gaan drinken en mensen kijken, altijd leuk.

Dan zeggen we Speyer gedag, maar ik hoop Rick dit stadje ook te kunnen laten zien binnen afzienbare tijd.  Het stelde mij absoluut niet teleur, vooral ook niet omdat ik me er na het lezen van sommige recensies weinig van voorstelde.  Ik kon Rudolf uit Kruistocht in Spijkerbroek hier zo rond zien lopen!

Zonder oponthoud rijden we terug naar Germersheim.  Op de autobahn verbaast het me hoe makkelijk je opeens 140 km/u rijdt.  Ik ben geen langzame rijdster en het is maar goed dat mijn GPS app me waarschuwt als er wel een snelheidslimiet is en ik te hard ga.

Bij Kai's appartement parkeer ik de auto en laat hem daar voor het gemak voor de nacht staan.  Het is tenslotte maar honderd meter of minder lopen naar het hotel.  Op Kai's kamer zet hij zijn televisie in elkaar en vindt uit dat hij daar nog een antenne voor nodig heeft.  Ook heeft hij een transformator voor zijn XBox nodig.  Maandag gaan we dus naar Mannheim, denkelijk, de dichtstbijzijnde grote stad.

We zijn best moe van de dag en het is lekker even op Kai's kamer te ontspannen.  We spelen samen Trivia Crack in het Duits waar ik erbarmelijk slecht in ben!  Gek genoeg vind ik de vragen in vrijwel alle andere talen, die ik speel (Engels, Nederlands, Frans, Italiaans en Spaans) veel makkelijker.  Maar het is natuurlijk leuk voor Kai om al twee keer bijna zonder tegenstand van zijn moeder te winnen!

Om kwart voor zeven lopen we naar ons restaurant voor vanavond, Las Tapas.  Daarover heb ik goede dingen gelezen en ze stellen niet teleur.  We beginnen met een tomatenbroodje te delen, lekker knoflook verse tomaat op brood, doet me weer aan Barcelona denken.

Kai neemt kaas, worstjes en olijven als zijn tapas, ik de gegrilde groentes, garnalen in knoflooksaus (heerlijk!) en gemarineerde sardines.  Het smaakt allemaal prima en zoals het met tapas gaat denken we eerst te weinig te hebben, maar na afloop blijkt het precies genoeg.

Kai brengt mij als een ware gentleman terug naar het hotel en we spreken af dat ik morgen na het ontbijt zijn kant op kom.  Morgen weer een avontuur en een land waar ik nog nooit in gereden heb.  Ik ben benieuwd, ik overkom deze reis allerlei stiekeme angstjes.  Wie weet rijd ik voortaan onvervaard Europa door, ha ha.

Foto's van vandaag staan hier.

12 reacties:

Pascale zei

Een gezellige dag, ik geniet weer van jouw verslagjes. Ik denk dat ik Kruistocht in Spijkerbroek maar even opnieuw ga lezen, met jouw blogje ernaast! Ik lees nu ook dat Katja de verpleging in gaat, dat had ik kennelijk ergens gemist. Studeren in de VS is inderdaad een stuk duurder. Kennissen van me in NL stonden met hun oren te klapperen toen ik vertelde hoeveel een opleiding in fysiotherapie hier kost!

jolanda zei

Lidl is een goedkope supermarkt en concurreert met Aldi en Penny op prijs en met duurdere Duitse supermarkten als Rewe, Edeka en Real op kwaliteit en assortiment. De Nederlandse vestigingen van Lidl verkopen (bijna) geen A-merken, de Duitse wel maar alleen van die producten waar klanten echt merktrouw zijn zoals cola, ketchup en koffie. Maar die huismerken van Lidl (en Aldi, zelfde systeem) zijn gewoon goed en winnen regelmatig bij tests.

Ik weet niet waar je morgen heen wil, maar de Duitsers zijn vrij en dan kom je een stad als Venlo na de middag niet meer in. De Duitsers in de grensstreek gaan dan massaal fun shoppen over de grens omdat bij hun de winkels dicht zijn.

Bente zei

Mijn zoon heeft Kruistocht in Spijkerbroek vorig jaar in de Engelse vertaling gelezen.
Er zijn niet zo veel NL schrijvers vertaald in het Engels maar dit boek wel. Er is ook een film van met Engelse ondertiteling.

Ik wist ook niet dat Katja de verpleging in wil. Wanner gaat ze beginnen?

De Lidl mag dan wel een goedkope supermarkt zijn maar ik vind het leven in de VS nog steeds enorm duur. Ik ben zo $50 kwijt voor wat kleine boodschappen terwijl ik daar in NL minstens het dubbele voor kan krijgen. Ik mis ook nog steeds de dingen die in NL erg goedkoop zijn en hier verschrikkelijk duur zoals bladerdeeg, gerookte zalm, lekkere kruidenkaas etc.

Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.

saskia zei

leuk! geniet van deze dagen samen!

Anoniem zei

Kan me niets meer herinneren van dat boek, de kinderen hebben het allemaal gelezen.Toch eens kijken of dat boek nog ergens in een kast staat.
Wat betreft de boodschappen heb ook ik gemerkt dat heel veel in de States erg duur is.Net wat Bente schreef ; de zalm, bladerdeeg, alle kaassoorten , goed brood.
Ik neem ook altijd kilo's kaas mee als ik naar Cathy ga.En de nodige franse kaasjes.
De Lidl is inderdaad een goedkope supermarkt, ik kom er nooit want die zaak is niet
in mijn buurt. Ben aangewezen op AH, niets mis mee.Ter vergelijkking voor een
krop sla betaal je in de VS zeker $ 3, bij AH 89 eurocent.
Maar voor vlees, vleeswaren, brood, verse groente ga ik toch het liefst naar de speciaal winkels.En voor kaas naar de markt.
Interessant over jullie belevenissen te lezen, jullie doen weer veel cultuur op.
Prachtig al die gebouwen en kerken.
Geniet er nog maar lekker van.
Groetjes Wil

Marieke zei

Leuk dat je in Speyer geweest bent. Ik rijd er al jaren langs op weg naar onze wintersportbestemming, maar ik ben er nooit geweest, maar na je foto's te hebben gezien geloof ik dat ik er toch maar eens moet gaan kijken. Veel plezier!

Sally zei

Wat een leuk dagje. Ik ken Speyer alleen bij nacht toen we eens onverwachts een tussenstop/overnachting inplanden tijdens een vakantie. Heb duidelijk wat gemist en er een dagje aanvast moeten plakken.

Marion van de Sande zei

Wat hebben jullie het leuk samen. En als ik in dat deel van Duitsland ben, in een middeleeuws stadje moet ik ook altijd aan Dolf en zijn reis denken. Ik was zelf al dol op het boek en heb het daarna ook weer 3 keer bij onze kinderen mee gekregen.

Vandaag alles dicht, ik neem aan dat je naar Frankrijk gaat, Strassbourg misschien, een mooie stad. Of over de Autobahn ben je ook zo in Colmar, ook een prachtig oud plaatsje op de grens tussen Duitsland en Frankrijk.

Katja verpleegkunde? Dus geen geneeskunde meer? Ik vind het overigens wel heel vreemd dat de school Kai niet eerder heeft laten weten wat de kosten zijn voor de opleiding. Nou is 650 Euro niets maar toch. Toch even goed navragen hoor, Charlotte heeft een deel van haar studie ook aan een buitenlandse universiteit gedaan en ik kan me dat soort bedragen niet herinneren.

Over het verschil in kosten voor opleidingen: mensen vergeten vaak dat we hier een aanzienlijk deel van het onderwijs betalen uit belastingen, dit ook om het onderwijs toegankelijk te houden voor iedereen. Dat wordt wel minder want voor een tweede master betaal je tegenwoordig echt de hoofdprijs helaas.

Veel plezier nog!

Ann zei

Fijn dat het goed meevalt voor jullie !
Ik spreek redelijk goed Duits, maar die plaatselijke dialecten zijn idd niet altijd even goed te verstaan ...
Lidl is sowieso een goedkopere winkel, Aldi ook als hij basisvoedsel zoekt.

Petra zei

@Pascale - Ja, ze heeft nu toch besloten verpleging en dan eventueel NP te doen. Ze doet er nu de prerequisites voor. Dit is het huidige plan, stay tuned, als je begrijpt wat ik bedoel.

@Jolanda - Ik begrijp wat je bedoelt met Lidl. Aldi hebben we in de VS ook, maar geen filiaal dicht bij ons. We waren gelukkig al voor elven in Strasbourg, want inderdaad, helemaal vol met Duitsers en toen we weggingen veel parkeergarages "complet".

@Bente - Inderdaad, ik sta hier ook versteld van het verschil. Nu winkelen wij ook niet bij de heel goedkope supermarkten en daar weet ik het aan, maar jij schrijft dus dat het bij jullie ook zoveel duurder is.

@Saskia - Dat doen we zeker en ik kan niet wachten tot Rick deze omgeving ook ziet

@Wil - Kai heeft ook een Penny dichtbij. Voor hem genoeg, maar ik zou een soort AH hier toch wel missen. Ik heb wel een slager gezien hier, maar geen bakkerij, maar dat kan omdat we die niet gevonden hebben. Voor Kai is het allemaal prima.

@Marieke - Ik heb er echt van genoten, maar ik ben dan ook wel een geschiedenisfreak natuurlijk.

@Sally - Inderdaad, echt wel de moeite waard.

@Marion - Strasbourg inderdaad. Katja heeft geneeskunde allang opgegeven, veel te moeilijk, lang en duur. Toen was de keuze tussen Physician Assistant en Nurse Practitioner en die laatste lijkt haar het meest haalbaar. Daarvoor moet ze alleen eerst een (geaccellereerde, dat wel) verpleeegstersopleiding doen. Ze hoopt daar volgende herfst aan te beginnen.

Petra zei

@Ann - Sorry, miste je berichtje. Voor Kai is Lidl en Penny plenty, voor mij zou ik echt wel de wat meer luxe dingetjes missen.

Tineke zei

Je treft het wel met het weer, plaatsje ziet er leuk uit. Apart dat ze de rondleiding voor jullie ook niet in het engels geven ?
Ja , ons; evenals mijn dochter viel het ook al op dat de supermarkten in de vs echt veel duurder zijn, maar uit eten gaan is bij jullie weer goedkoper en veel meer gezondere keuzes.
Mijn andere dochter en gezin zijn dit weekend vlak bij Berlijn en krijgen waarschijnlijk ook wel wat mee van de viering van het samengaan van de duitslanden. Mijn oudste kleindochter logeert dit weekend bij ons; had haar eigen programma; hockeywedstrijd en slaapfeestje bij vriendin; ook gezellig.