Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, oktober 28, 2015

Een dagje tandarts

Het regent zoals beloofd als Rick en ik opstaan.  Rick maakt koffie terwijl ik me klaarmaak.  Gewoonlijk kleed ik mezelf meteen in sportkleding, maar aangezien mijn tandartsafspraak al om negen uur is maak ik me vandaag meteen presentabel.

Rick vertrekt naar zijn werk en ik bibberend naar de tandarts.  Ik spreek mezelf streng toe, maar erg overtuigend is dat kennelijk niet.  Gelukkig mag ik al gauw mee naar achteren, als er maar eenmaal begonnen is kan het aftellen tenminste beginnen.

Dr. Bobbio is een ontzettend lieve tandarts, die er werkelijk alles aan doet om me zo comfortabel mogelijk te maken.  Het is koud in "de stoel" en ik krijg een opgewarmde deken over me heen.  Dan begint het verdoven, maar ik laat me niet makkelijk verdoven.

Drie kwartier en drie spuiten later spring ik nog bijna uit de stoel als ze met mijn kies begint. Volgens haar heb ik door de fibromyalgie overactieve zenuwen.  Zou zomaar kunnen.  Gelukkig helpt nog een vierde spuit direct onder de kies eindelijk en is die nare zenuwpijn weg.

Gisteravond heeft Trudie mij het luisterboek van Angels and Demons (Het Bernini Mysterie) van Dan Brown laten lenen van haar bibliotheek.  Onvoorstelbaar wat er tegenwoordig kan met de techniek.  Ik doe mijn oortjes in en probeer me zoveel mogelijk op het boek te concentreren.  Ik heb het al een paar keer gelezen, maar het is spannend en houd mijn aandacht.

Iets meer dan een uur later is de oude kroon eruit en weg geschraapt, scans gemaakt en mag ik een drietal uren terug naar huis.  Inmiddels plenst het werkelijk dus mijn plan lekker lang met Cosmo te gaan wandelen vervliegt.

Eigenlijk heb ik nergens zin in.  Mijn kaak doet pijn en de verdoving geeft me een flinke hoofdpijn.  Ik besluit toch te gaan bewegen, maar heb ook geen zin om me te verkleden.  Op de loopband loop ik al lezend een uur op een gewoon tempo.  Zo krijg toch mijn stappen bijeen.

Natuurlijk heeft Cosmo wel een wandeling nodig en er is even een pauze tussen de plensbuien.  Gelukkig zitten er nog meer dan genoeg bladeren aan de bomen.  Mijn "angst" dat ze er vandaag allemaal af zouden worden geblazen is zo te zien niet bewaarheid geworden.


Zodra ik de garage weer binnenloop openen de hemelsluizen zich weer.  Ik voel me niet lekker, ook ietwat duizelig en bedenk dat dat kan komen doordat het lunchtijd is.  Iets wat ik moet kauwen wil ik niet eten met de pijn in mijn kaak en verdoving dus ik besluit mezelf te trakteren op een cheddar en broccoli soep van Panera.

Die bestel ik online en haal ik op en zie dat de tandarts ook hier besteld heeft, haar zak staat naast de mijne.  Later blijkt dat ze dezelfde soep had als lunch.  Thuis smul ik ervan en gelukkig zit de verdoving achterin mijn mond zodat alles er niet meteen weer uitloopt.

De tijd gaat tergend langzaam, maar dan is het eindelijk weer tijd om terug te gaan om de nieuwe kroon te laten zetten.  De verdoving is intussen bijna uitgewerkt.  Het wordt dan ook een pijnlijke aangelegenheid, want kennelijk is meer verdoving geen optie. 

Na allerlei bijgeslijp en gehap wordt de kroon eindelijk vastgezet.  Iemand schreef op Facebook dat ze in een kwartiertje weer buiten stond, bij mij duurt het weer meer dan een uur.

Dan heb je net een aantal uren geleden en "mag" je daarvoor betalen.  Tandheelkunde in de VS is ontzettend duur, geen wonder dat veel mensen met slechte gebitten rondlopen, vooral in de minder rijke gebieden.  Ik heb geluk dat we verzekering hebben, die ongeveer de helft zal betalen, want ik mag $1800 ophoesten!  Kuch!

Mijn energie is op.  De rest van de middag besteed ik op de bank in gezelschap van de katten en Cosmo.  Ik kijk het nieuwe seizoen van Tussen Kunst en Kitsch en buiten plenst het nog steeds.  Best gezellig zo voor een keer.
Snickers

Chris sms-t of ik nog zin heb in onze wekelijkse wandeling.  Als ze schrijft is het vrijwel droog dus ik schrijf terug van wel.  Zij kan echter pas om vijf uur gaan en een paar minuten daarvoor, je raadt het al, begint het weer te plenzen.  We stellen de wandeling dus maar uit.

Cosmo moet echter wel naar buiten.  Gelukkig hebben we een gigantische paraplu, maar Cosmo wil ook niet langer lopen dan nodig is.  Al met al is het miserabel weer en misschien ook maar goed dat ik nu juist naar de tandarts moest, want morgen is het weer mooi.
"Cadeautje" op de garagetrap.  Denkelijk van een buurkat, want Snickers en Meike waren binnen, arm vogeltje

Rick verrast me met lekkere sushi als avondeten.  Ik heb nog steeds flinke pijn in mijn kaak en sushi is zacht.  Het smaakt zeer goed. 

Vanavond is het derde Republikeinse presidentskandidaten debat.  Het is tegelijkertijd vermakelijk en beangstigend wat er uit de monden van sommigen van deze zeer conservatieve mensen komt. 

Donald Trump denkt nog steeds een muur langs de grens van Mexico te bouwen en elf miljoen illegalen te deporteren en hij is de minst conservatieve van allen.  Ik sta best rechts van het midden in mijn denken, maar ik kan me niet voorstellen op een van deze mensen te stemmen!

8 reacties:

Anja zei

Een tandartsbezoek is nooit leuk. Ook ik ben moeilijk te verdoven, heel vervelend.
En ja de tandarts is hier voor veel mensen onbetaalbaar. Ook wij zijn gelukkig goed verzekerd maar bij b.v implantaten
loont het om ervoor naar Nederland te vliegen. Volgens mij hebben jullie meer regen gehad dan wij hier in Norfolk/Suffolk.

Unknown zei

Heb je de hele dag pijn aan je mond gehad.....krijg je ook nog pijn in je portemonnee.... het is inderdaad goed dat je een goede verzekering hebben. Maar ook de helft is voor onze maatstaven erg veel.

Anoniem zei

Nou, deze dag is gelukkig achter de rug. Ik dacht dat de tandarts hier duur was maar jeetje wat een bedrag zeg. Dan kan er best een warm dekentje af.
Fijne donderdag!
Anja L.

Rita Meyer zei

Hier is tandheelkunde ook duur hoor! Implantaat 850 euro, kroon 900 euro. En ik heb dat dan maal vier en ik krijg maar 450 euro per jaar vergoed aan tandartskosten. Maar het gebit is nou eenmaal heel belangrijk. Het is tegenwoordig hier ook zo dat mensen kiezen laten trekken omdat het goedkoper is dan een kroon!

Het is gelukkig weer achter de rug voor je!

yvoone verhoeven zei

hier in Illinois betaal ik 896.00 dollar voor een kroon.

Anoniem zei

Gelukkig dat je tandarts bezoek weer achter de rug is. Zoals jij het hebt gehad, heb ik ook al 3x moeten meemaken. Ik heb ook een goed bedrag moeten betalen, en ben er ook niet vrolijk over. Laten we hopen dat dit het laatste bezoek is!
Groetjes, Ida

Petra zei

@Anja - Ja, het heeft hier goed geregend gisteren

@Greet - Ik vond het schandalig duur!

@Anja - Nou, gebit is een hele investering!

@Rita - Jee, dat is inderdaad ook veel duurder dan ik had gedacht

@Yvonne - Wij wonen ook in een heel duur gebied, maar ik ga toch eens vergelijken met andere tandartsen volgende keer. Hoewel je het natuurlijk wel goed gedaan wilt hebben

@Ida - Ik vrees niet het laatste, maar ik kan de volgende een tijdje uitstellen

Petr@ zei

1800 dollar voor een kroon! Ik heb geloof ik zo'n 650 euro voor mijn kronen betaald (per stuk) en 1900 euro voor een implantaat. 20% van alle behandelingen betaal ik zelf en de verzekering de rest met een max van 1000 euro per jaar. Mijn implantaatbehandeling heb ik dan ook verdeeld over 2 jaar. Dat scheelt flink in de kosten.