zaterdag, januari 23, 2016

Dag 3 Trinidad: Eiland toer en scarlet ibis vlucht

Als ik wakker word zijn mijn ingewanden niet blij.  Oei, dat kan ik niet hebben, want ik heb de hele middag een rondleiding met Mr. Nick en aan het einde ervan een boottocht zonder toilet.  Ik voel me verder prima dus besluit maar te kijken hoe het loopt, want Mr. Nick zal pas om twaalf uur komen.

Eerst ga ik beneden in het winkeltje kijken of ze misschien Imodium hebben, maar ze zijn werkelijk heel slecht gesorteerd en hebben enkel pijnstillers.  Ik besluit als ontbijt het zekere voor het onzekere te nemen en eet een banana en toast.  Mijn koffie kan ik echter niet opgeven!

Mijn uur sporten op de elliptical gaat snel voorbij en als ik klaar ben heb ik flinke honger!  Ik douche gauw en loop weer naar de Regency Club waar ik nog een banaan en flesje water haal.  Heel fijn die gratis drankjes de hele dag door!  Ik geniet er buiten met zicht op de palmbomen van.

Regelmatig krijg ik updates van het thuisfront en daar is het bar en boos! Rick moet om de paar uur sneeuw ruimen, zo snel komt het naar beneden. Er ligt in ieder geval een halve meter en het komt nog flink naar beneden.  Ik ben zo dankbaar dat ik naar palmbomen mag kijken!  Ik vind zo'n storm best spannend altijd, maar alles wat ik dan doe is proberen mijn spieren warm te houden en je kunt nergens heen!

Gelukkig werkt mijn lichaam helemaal mee, het was vast iets wat ik heb gegeten, want ze zijn hier dol op heel, heel pittig! Ik voel me helemaal klaar om het eiland te gaan verkennen als Mr. Nick met om twaalf uur op komt halen.  Het is jammer genoeg wel erg bewolkt vandaag, maar de temperatuur is heerlijk.

Als eerste laat hij me interessante gebouwen in Port of Spain zien.  Er zijn een aantal mooie bij, maar over het algemeen is het zo slecht onderhouden!  Heel jammer, want de Caribische charme ontbreekt zo.  De winkelstraat doet me aan Dakar (Senegal) van vroeger denken, grappig genoeg.
Bij een park met veel landhuizen eromheen stopt Mr. Nick.  Ik maak foto's van de landhuizen en dan trakteert hij mij op een verse kokosnoot gevuld met water.  Daar ben ik dol op en is zoiets typisch om in een tropisch land te doen!

Dan hebben we de stad kennelijk gezien en rijden het naar het noorden van het eiland.  Het is een prachtige weg met uitzichten van boven op de zee en het eiland.  Mr. Nick stopt drie keer om mij de gelegenheid te geven foto's te nemen.  Helaas werkt de lucht niet mee, ik hoop dat ze toch wel mooi zijn geworden.

Bij de laatste stop staan een paar standjes met snoepjes en lokale specialiteiten.  Ik neem foto's en Mr. Nick kletst met de mensen daar.  Hij komt terug met een zakje met vier plakjes verse ananas in een sausjes.  Hij biedt me er een aan en zegt dat de Amerindianen (zoals ze de oorspronkelijke bevolking hier noemen) dit "chow" noemen.  Het smaakt heerlijk, een beetje zuur, een beetje zoet en pittig.

We rijden de heuvels weer af en komen aan bij het enige mooie strand dat het eiland bezit, Maracas Bay.  Er zijn wel andere stranden, maar die zijn of te ruig qua zee of heel klein.  Mede daarom is toerisme niet de grootste industrie voor het eiland.  Toch is het een rijk eiland vanwege de olie, gas etc. die er ontgonnen worden.

Mr. Nick vindt een parkeerplaats en eerst gaan we bij zijn favorite van de vele standjes de typische Trinidad lekkernij "Bake and Shark" eten.  Dit blijkt gefrituurde haai te zijn in een heerlijk speciaal gebakken broodje.  We doen er allerlei sausjes op en het smaakt heerlijk!  Nu kan ik ook zeggen haai gegeten te hebben, het smaakte niet veel anders dan een andere zachte witte vis.

Dan ga ik de enige keer deze vakantie mijn tenen in de Caribische zee steken.  Het water is lekker en ik vind het even jammer dat ik verder geen strand zie hier.  Maar ach, ik ben toch meer een zwembad mens als het erop neerkomt en zicht op zee heb ik wel.

Toch een keer mijn voeten in de zee

Mr. Nick vraagt of ik klaar ben om verder te gaan en dat ben ik.  We rijden naar onze laatste stop, Nanan Ecotours.  Met een boot ga ik zien hoe de scarlet ibis (felrode ibis) terug naar "huis" komt 's avonds naar een bos mangroven.

Tot mijn verrassing zie ik hetzelfde Duitse stel van gisteren weer, die ook deze tour gaan doen.  We zijn een half uurtje vroeg en de vrouw en ik kletsen gezellig over ditjes en datjes.  Zij logeren in het gasthuis van hun gids en dat bevalt zeker meneer niet goed.  Ze zijn beiden lang en het bed is kennelijk erg nauw.  We zijn het erover eens dat we verwend zijn, maar mij ook niet gezien zoiets! Geef mij mijn luxe king bed hier bij de Hyatt maar!

Onze gidsen hebben ervoor gezorgd dat we voorin de eerste boot komen te zitten.  We krijgen ook de beste gids door het mangrovenbos vertelt Mr. Nick.  Dat blijkt wel, Cameron weet allerlei vogels te vinden en zelfs een paar slangen, die in de bomen slapen tot schrik van sommige vrouwen aan boord.

Een uurtje nadat we vertrokken zijn komen we op de plaats van bestemming en parkeert Cameron de boot met zicht op een van de mangroven eilanden.  Iedere avond net voor zonsondergang komen daar honderden, zo niet meer dan duizend, ibissen terug om de nacht door te brengen.

Wat ik ook verwacht had, niet de enorme zwermen van rode vogels, die dat eiland bijna rood kleuren.  Ik fotografeer erop los en maak een filmpje (waarmee helaas iets mis ging, maar ik vond er een op YouTube, die ik hier zal plaatsen, precies zo was het).  Halverwege wil ik eigenlijk gewoon genieten van dit schouwspel en niet alleen maar door een lens kijken.  Zo mooi!!

Dit filmpje laat precies zien hoe het was

De vogels blijven maar komen, zelfs als we weer op de terugweg zijn zien we nog een heel aantal overvliegen.  Wat een bijzonder fenomeen is dit!  De vogels zijn zo rood door de garnalen en crabben, die ze eten, dezelfde reden dat flamingo's roze zijn.  Dit eiland is een waar paradijs voor vogelliefhebbers!
Op de terugweg

Terug aan wal staat Mr. Nick me weer op te wachten en brengt me terug naar het hotel.  Hij zei gisteren dat hij wat nerveus was toen ik schreef ook een gids te zijn en zijn vrouw had gezegd te willen afzeggen.  Nu vond hij de twee dagen samen duidelijk ook erg leuk en bedankt mij voor de goede recensie op Facebook gisteravond.  Ik weet als geen ander hoe fijn het is goede recensies te krijgen en de meeste mensen schrijven alleen als ze niet tevreden waren.

We nemen afscheid en Mr. Nick drukt me op het hart terug te komen met Rick en dan zal hij ons ook de apen op een ander eilandje dichtbij laten zien.  Ik vond het zeer geslaagde dagen en heb gezien wat ik hoopte, heel bijzonder waren de kolibrie's en ibissen!  Het is ook een mooi eiland, maar de stadjes helaas niet pittoresk.

In het hotel verkleed ik me snel en neem mijn Surface mee naar de Regency Club.  Daar klets ik onder het genot van een glaasje wijn en wat salade blij met het gezin.  Rick zegt dat er zeker meer dan een halve meter is gevallen, zo niet driekwart meter. Het is moeilijk meten, omdat het zo hard waait.  Het is daardoor ook geen mooie sneeuwval, want alles waait van de bomen.

Ook vandaag neem ik weer sushi als avondeten.  De serveerster weet al dat ik een handrol wil en ik bestel weer twee andere rollen.  Het smaakt ook weer prima.  Morgen en overmorgen zijn ze gesloten dus zal ik de andere restaurants eens gaan verkennen.

Alweer een heerlijke dag was het dus.  Ik ben zo blij deze rondleidingen geboekt te hebben! Ik ga ervan genieten de komende twee dagen gewoon te luieren, maar dat vind ik altijd moeilijk dus had het niet de hele tijd willen doen.

Foto's van vandaag staan hier