Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, mei 03, 2016

Kunst snuiven en stemmen

Heel ongewoon word ik niet wakker als Rick opstaat en pas als hij onder de douche stapt doe ik mijn ogen open.  Het is toch weer bewolkt en niemand, die op mij wacht vandaag.  Maar ik heb een plan en dat maakt dat ik toch nog voor Rick vertrekt naast mijn bed sta.

Aangezien de achtertuin een modderboel is na alle regen laat ik Cosmo even uit.  Het is met zeventien graden een aangename temperatuur. Ik loop rond het pleintje en denk dan klaar te zijn.  Maar nee, meneer vindt dat niet genoeg en hij weigert de oprit op te lopen!  Dan nog maar een stukje maar niet te lang want ik heb koffie nodig!


Rick heeft mijn koffie al klaar staan, ik blijf dat zo lief vinden en zeg dat waarschijnlijk niet vaak genoeg tegen hem.  Rick houdt namelijk niet van gewone koffie en drinkt 's ochtends thee.  Mijn broodje met eiwit, geitenkaas, boerenkool en zongedroogde tomaatjes van Evol! smaakt er goed bij.

Dan is het tijd om te sporten.  Ik heb veel pijn dus beweging is essentieel, echter mijn rechterknie doet ook pijn als ik trappen loop.  Ik doe dus maar een knieband om en dat helpt. Terwijl ik op de elliptical sta zie ik af en toe zonnestralen de kamer binnen schijnen.

Na het uur maak ik me gauw klaar en laat dan Cosmo nog even uit.  Het is een lekkere temperatuur van een graad of twintig, maar de wolken winnen het nog van de zon. Cosmo zou alweer wel langer willen lopen, maar ik wil naar de stad.

Even sta ik in tweestrijd of ik naar de metro zal lopen of rijden, maar kies toch rijden zodat ik meteen door kan als ik terugkom. Na even zoeken zie ik dat er heel veel gereserveerde plekken vrij zijn op de eerste verdieping.  Als je na tien uur komt mag je er parkeren.  Heel fijn, want ik wil zo min mogelijk trappen lopen met de pijn in mijn knie.

Zo'n tien minuten later zit ik in de trein naar Washington.  Het duurt een goed half uur voor ik bij Federal Triangle uitstap.  Dat is langer dan de trein, die ik vroeger van Amersfoort naar Utrecht nam, vandaar dat ik het altijd nog als een treinrit bekijk.

Met zicht op het U.S. Navy Memorial en de National Archives geniet ik van een broodje gerookte zalm op het terrasje van Paul. In de verte zie ik blauwe lucht aankomen en mijn jas kan zeker uit.  Wat een verrassing, want het weerbericht was weer druilerig en slecht.
Pennsylvania Avenue

Terwijl ik naar de National Gallery of Art loop wordt het helemaal zonnig en lekker.   Eigenlijk ben ik hier om een sombere middag in het museum te genieten van alle mooie schilderijen.  Nu het echter mooier weer blijkt te zijn besluit ik mijn favoriete gedeeltes te bezoeken.
Zo groot is het museum, het kan niet op de foto!
Dat zijn ten eerste de Impressionisten waar ik ook nog een gids een interessant verhaal over het tarweveld schilderij van van Gogh hoor vertellen.  En dan natuurlijk de Nederlandse en Vlaamse meesters waar ook weer een paar nieuw verworven schilderijen hangen. 
Stilleven van van Gogh

Dan loop ik naar beneden en raak verdwaald in het gedeelte met meubelen en serviezen.  Het is zo'n gigantisch museum!  Gelukkig is de uitgang toch vrij snel gevonden en ik loop de beeldentuin in.  Het is intussen maar liefst 24 graden!
 

Een van de kunstenaars is Coosje van Bruggen, zeker van Nederlandse afkomst

Om de een of andere reden krijg ik altijd dorst in musea en bij het Metropolitain Cafe haal ik een Pepsi Light.  Er is hier een enorme fontein, die bogen van verschillende lengtes spuit.  Als ze op hun hoogst zijn is het een prachtig gezicht. Eromheen zijn allemaal marmeren bankjes en ik geniet van mijn drankje en de omgeving op een daarvan. Natuurlijk is er ook van alles te zien aan mensen uit alle hoeken van de wereld.
 
Op weg naar het Smithsonian station loop ik nog even door de vlindertuin van het Natural History museum.  Daar zijn nog geen vlinders te zien, maar wel veel bloemen. De zomer komt eraan en het stemt mij helemaal blij!

Lang hoef ik niet te wachten op de trein terug naar Vienna.  Daar pakken donkere wolken zich samen in het westen, maar ik rijd nog met mijn raam open naar de Vienna Presbyterian Church waar vandaag de verkiezingen voor het stadsbestuur worden gehouden.

De burgemeester, Laurie, is een goede kennis van ons en zij weet mij te vertellen dat Rick hier al vroeg vanochtend was.  Zij staat dus al de hele dag hier!  Gelukkig viel het weer erg mee.  Ik loop naar binnen en na mijn rijbewijs te hebben gegeven en mijn adres te hebben genoemd, krijg ik een stemkaart.  Daarmee wordt me het stembiljet overhandigd en ik stem voor Laurie (die geen tegenstander heeft) en twee stadsbestuursleden, die ik ken.
Met een "I voted" sticker loop ik weer naar buiten en wens de kandidaten succes.  Bij Pie Gourmet haal ik een spinazie en kip quiche voor het avondeten.  Dan laat ik nog voor de regen Cosmo uit en we zijn net voor het weer losbarst thuis.

De eekhoorn en kolibrie deert het weer duidelijk niet, want beiden komen tijdens de bui eten. Jammer genoeg is de kolibrie me weer te snel af, maar het eekhoorntje kan ik filmen.  Zodra het droog is komt het cardinalenpaar ook en ik maak een goede foto van het mannetje.  Ooit zal het ook lukken met het vrouwtje dat zo mogelijk nog schichtiger is.
 

Rick komt thuis en we warmen de quiche op, die we met een groene salade eten.  Het smaakt zoals altijd weer heerlijk.  De volgende keer wil ik eens een andere quiche proberen, ze hebben zoveel verschillende soorten.

Tijd voor benen omhoog en bankhangen.  Ik ben moe en heb veel pijn.  Ik zal blij zijn als dit wisselvallige weer voorbij is (althans, ik hoop dat dat de reden is).  Toch heb ik genoten vandaag, brein over pijn (klinkt goed als een nieuw motto)!
 
 
PS: Ik had 356 lezers gisteren. Wie leest hier mee? Ik zou het leuk vinden dat te weten.

17 reacties:

Anoniem zei

Nou ik lees natuurlijk gewoon weer elke dag mee. Vandaag nog 'savonds maar vanaf vrijdag weer ' s morgens vroeg met mijn eerste kop koffie! Ik zal nu ik je heb ontmoet vaker je laten weten hoe ik altijd van je blogs geniet! Ingeborg

Veerle zei

Dag Petra, ik lees je blog elke ochtend tijdens mijn ontbijt. Ik woon in Leuven (België) en ik lees je blog erg graag. Je schrijft over zeer vele onderwerpen zonder ooit te persoonlijk te worden. Dat is zeer aangenaam om te lezen. Dankzij jou ben ik er ondertussen van overtuigd dat Washington een zeer mooie stad is. Als we ooit die richting uitkomen, boeken we jou zeker als gids. Geniet van je dag. Groetjes,
Veerle

Anoniem zei

Beste Petra,
Ik ben één van jouw 356 anonieme lezers, en ik bedank jou voor je dagelijkse verslagen en dat te willen delen met jouw lezers.
Spijtig genoeg reageer ik niet altijd op jouw berichten, waarvoor mijn verontschuldiging. Niettegenstaande lees ik praktisch elke dag jouw verslag.
Groeten van Hilde uit B. en nogmaals bedankt.

Karlijn zei

Ik! Ooit heb ik me eens voorgesteld, Karlijn, oorspronkelijk uit Noord-Nederland maar nu alweer 15 jaar in Zuid-italië. Ik lees elke ochtend je blog voordat ik onvermijdelijk mijn bed uit moet. En dat is nu (7.30). Bedankt voor je gezellige en informatieve verhalen. Ik hoop dat de zomer snel komt.

Anoniem zei

Dat is een mooi aantal lezers.
Je hebt er weer een leuke dag van gemaakt.
Ik zie bij de weersvoorspellingen dat je even door moet bijten.
Wij hier zijn van de "hel" in de hemel gekomen, eindelijk zonnetje en mooie temperaturen.
Groet, Bea

Unknown zei

Hoi Petra, ook ik lees mee. Ben 27 jaar geleden aupair geweest in Chevy Chase. Volgende week ga ik weer op bezoek bij mijn aupairfamilie. Wat verheug ik met erop om hen te zien maar ook om weer even door de stad te dwalen. Ik vind het heerlijk om jouw verhalen te lezen en me voor te stellen waar je gaat en staat. In het jaar dat ik er woonde heb ik heel wat keren met bezoekende vrienden en familie de monumenten bekeken. En zo stel ik me jou dan ook voor bij rondleidingen. Heel leuk om te lezen. Daarnaast heb ik een hond en wordt geplaagd Door reumatische pijnen, dus nog meer herkenning.
Groetjes Miriam

Anja L. zei

Grappig, nu je schrijft dat je nu langer onderweg bent naar Washington dan vroeger van Amersfoort naar Utrecht vraag ik me af waarom ik niet vaker naar Utrecht ga. Het is inderdaad niet zo ver met de trein (of zelfs de bus). En Utrecht is ook een leuke stad.
Jammer dat het weer nog steeds niet stabiel wordt bij jullie. Ik hoor net dat het hier dit weekend zelfs 25 graden kan worden. Heerlijk!
Fijne woensdag.

Anoniem zei

Hoi Petra
Ook ik ben al een tijdje een " stille lezer". Ik vind het erg leuk om in de trein een aantal blogs te lezen, met die van jou begin ik, omdat ik er vanuit kan gaan dat je hem dagelijks bijwerkt. Dat zal vast veel tijd en inspanning kosten, maar ik vind het heel leuk om te lezen en volgen.
Dankjewel daarvoor.
Angelique

Anoniem zei

Hi petra, 2e poging om bericht achter te laten....ik lees nog steeds iedere dag en geniet van je goed geschreven blog en prachtige fotos! Hier nu eindelyk ook goed weer dus lekker varen in loosdrecht etc en volgende week nr spanje!
Groetjes uit amersfoort,
Evelyn

Anoniem zei

Ja, ik lees ook nog steeds mee. En met veel plezier moet ik zeggen. Hopelijk kan ik in de toekomst nog eens naar de VS en dan jouw stad bezoeken. Wij doen normaal altijd redneck dingen, haha, rodeo, countyfair, dragrace bezoeken. Maar zijn ook in Chicago geweest, heel mooi. En New York, ons te druk, haha. Wie weet, ooit....
Groetjes Tine.

Vega zei

Ook ik lees al enkele tijd je blog , de laatste 3 jaar vanuit Lubumbashi Congo ( wanneer het internet me niet in de steek liet) , sinds 5 maanden terug uit Belgie .
In 2014 was ik 7 weken in de VS , waarvan 4 dagen in Washington , een fantastische stad !!
In 2017 staat het terug op het programma als citytrip( Mijn man werkt voor Brussels Airlines , reden genoeg om nog eens de plas over te vliegen )Hoop dan een gidsbeurt bij jou te kunnen reserveren !Groetjes , Veerle

christel zei

Hoi Petra,

Ik lees je blok al een aantal jaren en ben je tegen gekomen toen wij in Amerika woonde..
Helaas zijn wij na vijf jaar weer terug moeten keren naar Nederland, maar ben je altijd blijven volgen.
Elke dag weer leuk om te lezen wat je allemaal doet.
Blijf vooral nog doorgaan zodat we kunnen genieten van het leven daar.
Groetjes Christel Didden

Sandrah zei

Ook ik lees bijna iedere dag je blog, maar moet bekennen dat ik niet iedere dag een reactie achter laat. Ook mijn excuses hiervoor. Ik weet maar al te goed hoe veel werk erin gaat zitten. En dan hou ik alleen maar een blog bij in de vakantie.

Wat een heerlijkheid om onverwacht zo'n mooie dag te hebben. Groot gelijk dat je een groot deel ook buiten hebt doorgebracht.

Ik hoop voor je dat de zomer toch echt snel gaat komen, want de vooruitzichten zijn niet al te goed, zie ik.

Sandra

slindt zei

En ook ik lees nog steeds elke dag je blog. Zoals ik op Facebook al heb gezet heb ik veel respect voor je. Elke dag trouw het blog bijhouden. Super! Ik weet dat het best wat werk is. Maar ik geniet van je leuke verslagen! Goed voornemen is om wat vaker te reageren.

slindt zei

En ook ik lees nog steeds elke dag je blog. Zoals ik op Facebook al heb gezet heb ik veel respect voor je. Elke dag trouw het blog bijhouden. Super! Ik weet dat het best wat werk is. Maar ik geniet van je leuke verslagen! Goed voornemen is om wat vaker te reageren.

Anoniem zei

Ook ik lees iedere dag mee. Al heel wat jaartjes inmiddels. Heb je blog via het aaforum ontdekt.
Helaas ben ik ook niet iemand die veel reageert , op je blog of op het forum.
Door jou heb ik Washington al een tijdje op mijn wensenlijst, maar doordat ik inerns wat vliegangst heb gekregen is het er nog niet van gekomen.
Bedankt voor het meelezen!
Greet uit Nederland

Petra zei

@Ingeborg - Leuk! Goede reis terug!

@Veerle - Hopelijk komt het er eens van jullie de stad te laten zien!

@Hilde - Leuk dat je een berichtje achterliet, maar voel je niet verplicht hoor :)

@Karlijn - Wat zou ik nu graag in Zuid-Italie zijn! Maar langzaam komt beter weer in het vooruitzicht

@Miriam - Hee wat grappig dat je in dit gebied hebt gewoond. Het is wel heel erg veranderd in de tussentijd! Veel plezier alvast!

@Anja - Gelukkig ziet het ernaar uit dat het vanaf zondag ook weer lekker wordt

@Angelique - Graag gedaan, altijd leuk om te lezen dat mensen dit blog graag volgen!

@Evelyn - Veel plezier met de vakanties!

@Tine - Ja, dan moet je ook echt een keer hierheen komen inderdaad. Even naar het westen zit je zo in redneck country ;)

@Veerle - Dat zou leuk zijn! Brussels Airlines vliegt direct op Washington, maar dat wist je waarschijnlijk al

@Christel - Dat ga ik zeker proberen, na zoveel jaren is dit blog echt een naslagwerk geworden voor ons

@Sandra - Ik hoop dat het weerbericht boven mijn blog slechter is dan het in werkelijkheid wordt!

@Sandra - Ik vind het ook nog steeds leuk om te doen, zodra het een straf wordt houd ik ermee op, maar dat zie ik niet snel gebeuren

@Greet - Hopelijk kan je je vliegangst overwinnen, lijkt me heel vervelend om te hebben!