Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zondag, juni 26, 2016

Weekend zonder Rick, maar wij maken er iets van

Zaterdag

Voor mijn wekker om acht uur af zal gaan ben ik al wakker  Jammer genoeg zie ik geen zon buiten, maar ik heb goede hoop dat die zich spoedig zal laten zien.  Saskia is tegelijkertijd met mij op en we maken ons klaar en eten ontbijt.  Ik maak een crumpet met amandelboter en geef Cosmo natuurlijk ook een hapje.

Saskia heeft lief aangeboden mij naar de stad te brengen voor mijn rondleiding.  Daar ben ik heel dankbaar voor, want met de Metro weet je het op het moment niet.  Daar worden allerlei reparaties aan gedaan en de schema's zijn niet betrouwbaar.

Zonder problemen rijden we de stad binnen.  We zijn het erover eens dat we zouden willen dat het verkeer altijd zo was.  Binnen de twintig minuten zet Saskia me voor het Witte Huis af.  Voor de uitgang van het McPherson Square metrostation wacht ik op mijn groepje van vandaag.

De Washington "skyline"

Als er om tien over half tien nog niemand is bel ik toch maar eens.  Zij hebben besloten vanaf hun hotel te wandelen en zijn er bijna.  Gelukkig, want soms staan mensen bij de andere uitgang van het station te wachten.

Inderdaad zie ik een paar minuten later een gezinnetje met een jongetje in een buggy aankomen.  Ik maak kennis met Belgische S. en G. en hun jochie M.  Aan hoe groot M. is denk ik dat hij zo'n vier jaar oud is, maar hij is pas twee (bijna drie)! Zo'n schattig ventje!

We lopen langs de voor- en achterkant van het Witte Huis naar het Washington Monument.  Daar wil kleine M. echt uit zijn wandelwagentje.  Zijn ouders vertellen dat ze hem daar in New York net vier dagen vrijwel onafgebroken in hebben gehouden uit angst hem in de menigtes kwijt te raken. Geen wonder dat het jochie zin heeft zijn beentjes eens te strekken.

Hij loopt best snel en bij het Tweede Wereldoorlog Monument vindt hij het ook wel erg leuk even zijn handjes in het water van de fonteinen te dompelen.  Hij rent telkens parmantig voor ons uit.  Echt een heel lief goedlachs knulletje. 
 

Zijn ouders hebben veel films en series, die in Washington spelen gezien, dus veel komt hen bekend voor.  De Reflecting Pool onder anderen uit Forrest Gump.  Jammer genoeg is er als wij er langs lopen geen reflectie vanwege de wind. Later vanaf het Lincoln Memorial is die er wel.

Kleine M. is helemaal gecharmeerd van de vele eekhoorns, die vandaag wel erg actief zijn.  Na een korte pit stop lopen we door naar het Vietnam Veterans Memorial.  M. zit weer in de buggy met een lekkere snack.

De zon schijnt inmiddels vrolijk en het wordt warm, al is het niet vochtig.  Ik moet S. en G. ervan overtuigen dat dit echt gewoon een lekkere zomerse dag hier is, want het is zeer warm voor Belgische (en Nederlandse) begrippen.  Het Vietnam Memorial is altijd heter, want dat zwarte graniet absorbeert enorm.

Bij het Lincoln Memorial nemen we de lift naar boven. Het is er enorm druk, vandaag is het echt duidelijk dat het toeristenseizoen begonnen is. Kleine M. wil weer uit zijn buggy, dus we nemen de trap naar beneden.

Soms denk ik dat deze halve dag rondleiding zoveel relaxter is.  Ik heb geen reservering voor de lunch dus hoef niet constant op mijn horloge te kijken.  Gelukkig ken ik Mark bij de Old Ebbitt Grill, maar het blijft toch een tijd om naar te streven, zo'n reservering.

G. vraagt ook waar hij het best de wedstrijd tussen Belgie en Hongarije kan kijken morgen.  Ik raad Elephant & Castle aan.  Daar spelen ze alle wedstrijden met geluid op meerdere schermen.  Hij maakt er een notitie van.

Bij het Koreaanse Oorlogsmonument is een ceremonie gaande.  De namen van Koreaanse soldaten, die er omkwamen, worden afgelezen.  Ook staan er allemaal kransen van ieder land van de Verenigde Naties wat meedeed, inclusief Nederland.  Erg indrukwekkend is het weer.

Kleine M. wordt duidelijk moe en krijgt zijn Dumbo speeltje en speentje.  Dat kalmeert hem helemaal en hij zit gedwee in zijn buggy.  S. vertelt dat hij er echter nooit in slaapt.  Wat dat betreft waren Katja en Kai wel fijn, die sliepen uren terwijl ik met ze door New York wandelde.

We lopen door het Martin Luther King Jr. Memorial en dan langs het Tidal Basin naar het Franklin D. Roosevelt Memorial.  Ik bedenk me dat tot 1994 enkel het Jefferson Memorial langs deze vijver stond.  Dit monument is uitgebreid en weer heel anders dan de anderen. Ik vind het supergoed gedaan met al de symboliek hier.

 
We kunnen niet helemaal langs het Tidal Basin naar het Jefferson Memorial lopen, want het is overstroomd.  Het moet dan vloed zijn, kennelijk.  We bekijken Jefferson in zijn Memorial en dan bedenken S. en G. dat het tijd is voor hen om naar het hotel terug te gaan.
Dat is nog zo'n drie kilometer verderop en S. ziet het niet zitten dat te lopen.  Kleine M. is duidelijk aan een slaapje toe.  Zij besluiten een taxi te gaan nemen en we nemen afscheid.  Ik vond het een heel leuke rondleiding met dat vrolijke ventje en zijn ouders!  Soms heb je iets met een kind en dat had ik met hem vandaag.

Mijn maag rommelt en ik besluit naar een van de terrasjes langs Pennsylvania Avenue te gaan.  Onderweg klets ik met Rick, die even tijd heeft voor hij naar de bruiloft gaat.  Ik druk hem op het hart veel foto's te nemen.  Als het niet zo'n, excusez le mot, kloteneind weg was zou ik ook gegaan zijn. 

En dan kregen we net vandaag een uitnodiging voor de bruiloft van een nicht van Rick.  Jamie heeft hier een paar jaar geleden gelogeerd en we hebben veel contact, maar de datum is 10 december, een dag voor Saskia's 21ste verjaardag.  Ik wil die mijlpaal van onze jongste echt niet missen en we zullen dus niet naar Jamie's bruiloft kunnen gaan.  Twee weken voor Kerst is ook altijd een heel drukke tijd bovendien.

Intussen loop ik verder naar Cafe du Parc.  Daar krijg ik een tafeltje op hun terras.  Ik hoop op een koude soep, maar die hebben ze niet.  Wel zie ik een Alsatian Flammkuchen met gerookte zalm op het menu staan. 

Die Flammkuchen heb ik vorig jaar met Kai een aantal keren gegeten en ik moet die proberen.  Het smaakt werkelijk net als in Strasbourg!  Het is genieten hier op het terras tussen de toeristen.  Ik realiseer me weer eens dat ik hier in een van de meest bekende steden ter wereld zit.  Ik smul van mijn lunch en klets intussen met de kinderen en Rick op Facebook.

Katja en Kevin vieren woensdag dat ze twee jaar samen zijn.  Daarvoor hebben ze tot maandag het huisje van Kevin's ouders aan het strand.  Kai en Bea zijn naar de dierentuin in Frankfurt geweest en Kai stuurt foto's daarvan.  Saskia begint maandag met biologie bij het Community College en moet een varken ontleden daarvoor.  Moeilijk voor een veganist is dat. Rick stuurt foto's van de bruiloft.

Als ik klaar ben met eten loop ik naar het festival dat duidelijk gaande is langs Pennsylvania Avenue.  Ik ben maar blij dat ik geen volle dag rondleiding had, want ik zou niet weten hoe ik zonder de $15 entree te betalen erlangs zou kunnen.  Het is een BBQ festival, mijn minst favoriete cuisine hier in de VS.

Gelukkig heb ik net gegeten.  Ik zie van alles in de menigtes hier, waaronder een bichon met een zonnebril op.  Die zou Cosmo toch echt niet toelaten!  Tijd  om de stad weer te verlaten. Ik loop naar het McPherson Square station en wacht bijna een kwartier op mijn trein.

Daarna kom ik zonder oponthoud in Vienna aan.  Zo'n andere wereld is het weer opeens.  Ik loop terug naar huis waar Saskia tv shows kijkt.  Ik ben moe, vooral mijn voeten, en de hangmat lonkt. Ik ga er anderhalf uur in liggen ontspannen met een diet Coke.

Dan krijgt Cosmo honger en moet ik wel weer naar boven.  Ik help Saskia met haar parkeerpas voor het Community College waar ze maandag begint.  Dan rijden we in Saskia's auto naar Sushi Yoshi, ons favoriete (en niet alleen het onze, uitgeroepen tot beste Japanse restaurant in Washington en omgeving recentelijk) sushi restaurant.

Gelukkig heeft Saskia gereserveerd en helemaal goed een tafeltje buiten. Saskia bestelt haar favoriete avocado sushi en edamame.  Ik heb een bord vol sashimi en wat sushi.  Het is erg gezellig zo met mijn jongste en we hebben een goed gesprek.  Ik herken mij als twintigjarige erg in Saskia, meer dan de andere twee, die altijd hun voorkeuren al wisten.

Vanavond kijken we o.a. een House Hunting International over Amsterdam.  Wat een dure stad is dat! Ik dacht dat de huurprijzen hier duur waren, maar je krijgt hier meer voor wat je in Amsterdam kan huren!

Saskia gaat vroeger dan ik naar bed, want zij moet morgen om negen uur al werken.  Rick belt nog met een verhaal over de builoft en dan ga ik ook bedwaarts.  Wat morgen gaat brengen is nog een verrassing.

Zondag

Om acht uur hoor ik Saskia al bezig en komt Snickers me kopjes geven.  Ik heb echter nog geen zin om op te staan en doezel tot een uur of negen door en internet nog in bed.  Mijn plannen met een vriendin gaan niet door wegens ziekte van de vriendin, Saskia is naar haar werk en Rick rijdt vandaag terug dus haast heb ik niet.

Als ik dan eenmaal aangekleed beneden ben besluit ik mezelf op Duck Donuts te trakteren.  Eerst rijd ik door de drive thru van Starbucks en bestel een venti Americano met zes shots, suikervrije caramelsiroop en een beetje magere melk.  Hij wordt bij het raampje perfect afgeleverd.

Duidelijk ben ik niet de enige, die zin heeft in donuts, want er staat een flinke rij bij Duck Donuts.  Ik bestel twee in maple icing gedoopte donuts met stukjes bacon erop.  Thuis geniet ik op het deck van anderhalf ervan, twee hele is me net teveel. 

Dan moet er weer bewogen worden, maar ik kan me er met dit heerlijke weer niet toe zetten binnen te gaan sporten.  Weer "ren" ik iets minder dan een uur op de plaats en haal zo mijn 10000 stappen bijeen.  Intussen belt Rick dat hij weer op weg naar huis is en hijgend sta ik hem te woord.

Na mijn sporten laat ik Cosmo uit, die maar al te graag meegaat.  Ik kan er niet over uit wat een zalig weer het is en besluit ter plekke vanmiddag naar het zwembad te gaan.  Het is een genot om door de groene buurt te lopen.  Heel wat mensen hebben mooie tuinen en de hortensia's bloeien prachtig.

Omdat we helemaal geen wc papier meer hebben en al een dag zakdoekjes ervoor gebruiken rijd ik snel naar Safeway.  Daar haal ik ook gelijk wijn, want ze hebben een koop een fles en krijg de tweede voor tien cent aanbieding.  Niet te versmaden, natuurlijk.  Hier maak ik ook mijn maandthema "perspectief" foto van de enorme rij met verschillende cereals.

Vanochtend deed ik me tegoed aan een niet erg gezond ontbijt dus als lunch haal ik een lekkere lichte salade van Chop't.  Ik vind dit verreweg de lekkerste saladewinkel, want dat door elkaar hakken mengt de smaken zo goed.  Hoewel Sweet Green ook heerlijk is, maar die zit wat verder weg.
Mijn salade staat klaar om ge"chopt" te worden

Op het deck smul ik van de bak vol vitamientjes en kleed me dan in bikini.  Het is gezellig druk in het zwembad, maar ik vind nog een ligstoel, die ik de schaduw insleep.  Net als vorig jaar vind ik dat er veel te weinig parasols zijn.

Als de kinderen het water uitmoeten ga ik eens kijken hoe dat aanvoelt.  Voor het eerst dit seizoen is het lekker.  Niet warm, maar ik hoef ook niet "door".  Ik doe een kwartier aan allerlei oefeningen.  Mijn voornemen is om een lijst van zwembadoefeningen uit te printen en te doen.  Daar is het vandaag echter wat te druk voor.
Het perfecte liedje voor Rick vandaag

Het is dertig graden, maar in de schaduw met het windje een beetje koel.  Ik heb althans kippenvel.  In de zon is het echter zeer aangenaam, maar ik moet uitkijken niet te verbranden.  Na nog een paar koele duiken en lekker lezen, al lukt het me niet echt in het boek te komen, loop ik na vijven weer terug naar huis.

Saskia is daar inmiddels en maakt zich klaar om met haar vriendinnen te gaan eten.  Dat betekent dat ik alleen ben en ik besluit aan de bar bij Pazzo Pomodoro een lekkere Aperol Spritz te bestellen en hun spinazie en ricotta agnolotti (hadden ze net zo goed ravioli kunnen noemen) met tomatensaus als avondeten.  Gewoonlijk is de bar gezellig druk, maar vanavond ben ik de enige klant, waarschijnlijk willen de meeste mensen op een terrasje eten.

Terwijl ik eet belt Rick.  Ik denk dat het is om te vertellen dat hij dichter bij huis is, maar het blijkt dat hij zonder benzine langs de snelweg staat.  Hij wacht altijd lang met benzine tanken en in deze auto kan hij maar een kilometer of honderd zonder te tanken.  Hij had er niet op gerekend dat de tankstations ver uit elkaar zouden liggen.  Ben ik even blij niet meegegaan te zijn!

Pas een uur later is AAA geweest met extra benzine en is Rick weer onderweg.  Zijn aankomsttijd is nu na middernacht, terwijl hij voor tienen vanochtend vertrok.  Denkelijk lig ik dan al in bed.

Het is zo heerlijk buiten dat ik nu om kwart voor negen nog op het deck zit te schrijven.  Wat is de zomer toch een heerlijk jaargetijde!  Straks lichten de bomen weer op met vuurvliegjes en ik zag net al een vleermuis rondvliegen.  Ondanks dat Rick weg was heb ik van het weekend genoten.




8 reacties:

Anoniem zei

Ik ben ook zo gek op Chop't! Hoop dat ze er toch eens hier in Richmond gaan openen. We hebben trouwens sinds een paar weken een Wegmans - en maar vijf minuten van ons huis - zalig!

Vraagje over Sas - is ze met zomerklassen bezig (ik zag de biologie)? Gaat ze nog naar de West Coast? Of blijft het VCU? Ik heb geloof ik wat gemist, de afgelopen maanden, maar de examens hier waren idioot intensief dus ik heb niet iedere dag kunnen lezen wat ik normaliter wel doe.

Anja L. zei

Zo'n Chop't zaak lijkt me heerlijk om in de buurt te hebben.
Zal Saskia niet vaker tegen die dingen als een varken ontleden als ze biologie wil gaan doen? Dat lijkt me moeilijk voor haar.
Wat had Rick een pech. Moest hij vandaag weer werken, dan zal hij weinig geslapen hebben.
Fijne maandag!

Marion2 zei

Ooo, ik kan me helemaal in Saskia inleven hoe vreselijk het moet zijn om een dier te moeten ontleden (ben vegetariër). Hopelijk kan ze er aan wennen. Ik wist niet dat er vegetarische sushi bestond. Wat een eye-opener is jouw blog toch vaak voor me. Leuk, want dan kan ik ook eens mee naar zo'n restaurant.

Als ik jouw verslag over de rondleiding en het weekend lees, krijg ik weer veel zin om naar Amerika te gaan. En dat terwijl ik steeds zeg dat ik nu eens een ander land wil zien. Ik vrees het ergste;).

Anoniem zei

Leuk weekend heb je gehad. Grappig mannetje, ik kan met mijn kleinzoon ook zo wandelen. Van ons huis naar de hei en weer terug is toch 8000 stappen.
Ik moet er niet aan denken een varken te ontleden. BAHH. Sterke Saskia.
Fijn dat Rick weer heelhuids thuis is.
Groetjes, Bea

Tineke zei

Wij genieten ook zo van het zomer seizoen ; zijn weer lekker op Texel en genieten van de zon; lekker fietsen en lekker eten.
Waarom gaat Saskia Biologie doen? wat zijn haar plannen voor na de zomer.
Spannend dat Katja trouwplannen heeft !
Wij genoten dit weekend van een scholenorkest optreden van onze kleinzoon en een ballet/streetdance optreden in het theater van 2 kleindochters; zo leuk.

Anoniem zei

Zo jammer dat Rick zo lang op de AAA moest wachten, wij hebben ook eens 45 min. gewacht.
Ik heb ook de show gezien van de woning in Amsterdam, best wel verrassend om te horen hoeveel het kost om te huren, 1 van de apartementen was $2400 per maand! Grappig om te horen hoe klein ze alles vinden, de trap te nauw, de kamers te klein, en het verkeer buiten (wat hadden ze verwacht in Amsterdam?) Ik heb ook eens een show gezien van Utrecht en Eindhoven, ook duur!
Groetjes, Ida

Petra zei

@Jeanine - Saskia doet biologie deze zomer op NOVA Community College. In augustus gaat ze verder bij VCU, ze wil de pre-vet richting op.

@Anja - Ja, Saskia weet dat ze vaker dieren zal moeten ontleden. We hebben inderdaad een kort nachtje gehad

@Marion - Dat gevoel hebben wij met Aruba. We zouden eigenlijk andere eilanden moeten uitproberen, maar we worden toch telkens weer naar Aruba getrokken

@Bea - Ik heb nog nooit iets ontleden in mijn leven en hoop het zo te laten. Katja en Saskia hebben ook al een kat moeten ontleden, brr!

@Tineke - Biologie wordt haar major. Dat moet als ze pre-vet (dierenarts voorstudie) wil doen. Die trouwplannen van Katja zijn nog heel vaag, hoor, zal nog wel een paar jaar duren.

@Ida - Ik ga eens op zoek naar die in Utrecht, leuk! Ik vind het altijd zo'n leuke show, trouwens.

Petra zei

@Marion - Nog even over die vegetarische sushi, ze hebben daar flinke keuze in! Ook groente rolls met allerlei verschillende groentes en met tofu