woensdag, juli 06, 2016

Dag 2 Aruba: Nederlandse lekkernijen

Eigenlijk was ik al om zeven uur wakker, maar het regent en ik draai me nog een paar keer om.  Om kwart voor acht sta ik toch echt op en is het gelukkig weer droog.  Het is typisch Arubaans weer, warm en vochtig, maar de wind werkt verkoelend.

Rick staat ook op en we halen ijskoffies beneden bij Smit en Doorlas. Vervolgens lopen we naar Bugaloe om daar te ontbijten.  Onderweg zien we nog een paar andere bekenden bij Unique Sports en Rick besluit zich na het ontbijt aan te melden voor een paar duiken.

We ontbijten met zicht op zee en ik heb lekkere spiegeleieren met toast en salsa. Eigenlijk zou ik hier zo de hele ochtend kunnen blijven zitten, maar ik moet naar de fitnessruimte om te sporten.  Rick schrijft ons intussen in bij Unique voor duiken/snorkelen.

Jammer genoeg zijn alle apparaten bezet in de fitnessruimte en ik heb geen zin te gaan wachten voor er een vrijkomt.  Ik besluit dan toch maar te gaan lopen op het pad langs de hotels.  Ik ga Rick melden dat ik dat ga doen en loop dan zo snel ik kan richting het Holiday Inn hotel waar het pad ophoudt.

Er is van alles te zien onderweg en ik ben trots op mezelf dat ik niet telkens voor foto's stop.  Als ik terugloop Facebookt Rick me waar ik ben.  Ik ben toevallig weer bijna terug bij het Hilton en wacht daar tot hij naar beneden komt.  Intussen loop ik rond om mijn stappen bijeen te krijgen.  Het is hier ook erg leuk mensen kijken, trouwens.

Als Rick eenmaal beneden is lopen we richting Eagle Beach. We komen dan langs wat vroeger het Westin hotel was waar wij jaren logeerden. Nu is het een all inclusive Riu hotel voor enkel volwassen.  Het zwembadgedeelte is uitgebreid en het hotel saai beige geverfd, maar verder ziet het er nog veelal hetzelfde uit.

Onderweg lopen er allerlei kleurrijke hagedisjes voor ons uit.  Het valt Rick en mij op dat het wel net als in augustus erg vochtig is, maar lang niet zo warm.  Wij kwamen vrijwel altijd in augustus en vinden uit dat deze tijd van het jaar het Arubaanse regenseizoen is.  Dat is niet anders dan andere Caribische eilanden de hele zomer, maar dit is gewoonlijk zo'n droog eiland.

Eagle Beach is weer prachtig, vooral met de divi divi bomen.  Het is werkelijk het zachtste, witste zand dat ik ooit gezien heb.  Helaas heb ik mijn sportschoenen aan, ik ben vast van plan terug te gaan in mijn sandalen, zodat ik net als Rick op blote voeten door het water kan lopen.

Hier zien we ook een heel aantal schildpaddennesten, die met rood-witte barricades zijn afgeschermd.  Jammer genoeg hebben wij nog nooit een schildpad haar eieren zien leggen of een nest zien uitkomen, hoewel we wel het eerste jaar een baby schildpadje, dat achtergebleven was, gered zagen worden.

Terug in het hotel gaan we een tijdje chillen in het zwembad.  Hoewel, chillen, het water is als badwater, maar mij hoor je niet klagen. Tegen twaalven gaan we naar boven en doen droge dingen aan.  We gaan boodschappen doen, namelijk, en ook gelijk lunch eten.

Onze eerste stop is Digicel, want we blijken niet te kunnen bellen met onze Arubaanse sims.  Dat is niet handig aangezien de restaurants hier graag reserveringen willen.  Het duurt niet lang of dat is geregeld.  Ik maak meteen een aantal reserveringen.

Sinds een jaar of vijf is hier ook een Bruna winkel en daar wil ik steevast heen.  Dit keer krijg ik de Suske en Wiske jackpot, maar liefst acht voor mij nieuwe titels!  Ik heb al sinds mijn kindertijd die stripboeken verzameld en heb alle eerdere nummers.  We kopen ook een Franciens katten verjaardagskalender voor Katja.

Helaas zijn de Libelles en Margrieten al uitverkocht. Die komen iedere zaterdagochtend aan en de verkoopster raadt ons praktisch aan voor de deur te gaan slapen, zo populair zijn die.  Tja, dan kan ik toch goed zonder want dat gaat niet gebeuren!

Nu is het tijd voor Super Food Plaza, een en al Nederlands spul hier, inclusief kleine automatiek met kroketten en frikandellen.  Hier is ook Daily Fish, een viswinkel zoals je ze in Nederland vindt met uitzondering van de barracuda misschien.

Hier bestel ik twee Hollandse nieuwe haringen met uitjes en een bakje Hollandse garnalen.  Rick neemt een losse haring en een broodje haring.  Het is werkelijk of we in Scheveningen zitten, maar dan met 31 graden.

De garnalen zijn duidelijk bevroren geweest, maar smaken toch heerlijk, de haringen zijn echter zo vers als ze op een Caribisch eiland kunnen zijn.  Waarschijnlijk worden die dagelijks hierheen gevlogen met KLM.  Ze zijn dan ook niet goedkoop, maar ik geef graag een fortuin uit voor een (relatief) verse haring!

Rick is nog op zoek naar een saucijzenbroodje, maar helaas serveren ze die niet meer warm bij Super Food.  Dan maar koud vindt Rick en koopt die.  We hebben een kleiner karretje mee, want denken niet zoveel te zullen kopen zonder de kinderen mee.

Ha! Dat karretjes is veel te klein!  Natuurlijk nemen we ook dingen als Spa water, frisdrank, bier en wijn mee, die de meeste plaats innemen, maar dingen als gedroogde mosterdsoep, sambal, Pickwick thee, DE koffie,  Pepsels (kaas en pinda) nemen we mee terug naar huis. Verse kaas en filet Americain, beschuit en broodjes zijn voor ontbijten hier.

Al die dingen worden in een enorme Super Food tas, een Jumbo tas en een doos plus een paar plastic zakken gepakt door een van de vele boodschappeninpakkers.  Dat alles kunnen Rick en ik niet in een keer naar boven dragen, maar in twee etappes lukt het.  Ik zie uit naar een spelt, haver en rogge beschuit ontbijt morgen.

Het is niet het mooiste weer vandaag, eigenlijk het slechtste weer dat wij ooit in Aruba hebben gehad, er dreigt onweer en het is bewolkt.  Maakt niet uit, de temperatuur is zeer aangenaam en aangezien het al drie uur is besluiten we gewoon zwembad en zee te gaan doen.

Rick wil zijn GoPro gaan testen in zee, maar ik heb mijn Suske en Wiskes (en een, weliswaar heel oude, Margriet).  Ik ga lekker in het zwembad lezen, het water is bijna net zo warm als onze hot tub!  Rick komt zo'n drie kwartier later terug en om half vijf gaan we weer naar boven.

Op weg naar het restaurant voor ons avondeten stoppen we even in Oranjestad.  Daar is nu een Pandora winkel en daar lopen we heen.  Ik vind hun Aruba bedels echter niet zo leuk, ik hoop dat Gemani hun Aruba schildpad bedel nog heeft.  Van de mijne is de schildpad kwijtgeraakt.

Jammer van Pandora vind ik dat ze, als ze geen specifieke bedel voor een plaats hebben, afgaan op ingraveringen.  Mijn bedel uit de Cayman Islands van vorig jaar is al zo vervaagd dat ik het woord Cayman niet meer kan lezen.

Ze zijn niet goedkoop, dus ik besluit er geen te kopen.  De verkoopster denkt me nog wel warm te maken door mijn armband en ketting schoon te maken, maar ik ben niet overtuigd dat ik een van die bedels wil.  Ik beloof erover na te denken.

Bij Pinchos krijgen we werkelijk de beste tafel in het restaurant met zicht op de zonsondergang.  We bestellen beiden een champagne cocktail. Ik met blauwe Curacao en Rick een kir Royale en een stel op hun huwelijksreis stelt voor onze foto te nemen.

Rick neemt daarna ook hun foto en we raken aan de praat. We geven hen nog wat aanraders op het eiland.  Dan delen Rick en ik heerlijke Arubaanse viscakes.  De zon gaat onder, maar helaas is er niet heel veel te zien.  Toch krijg ik een paar mooie foto's.
Als hoofdgerecht heb ik de gegrilde zalm, perfect bereid. Die wordt geserveerd met gegrilde groentes en kokosnoot jasmijn rijst, beiden ook zeer smakelijk.  Rick heeft een spiesje met verschillende vleessoorten, die hij ook graag eet (hoewel de biefstuk, waarvan hij mij een stukje geeft, wel erg droog is om de kip genoeg door te grillen).

Wij bieden het pas getrouwde stel een lift terug naar hun hotel aan, aangezien dat op weg naar "huis" is voor ons.  Begrijpelijk slaan ze dat af, ze kennen ons tenslotte absoluut niet.  Wij rijden later dan we dachten terug naar ons hotel..  We zijn beiden moe en gaan lekker (heel vreemde!) programma's op NPO kijken (jee, wat veel Engels in dat "Nederlands"!).  Zodra ik dit blog klaar heb ga ik slapen!

Wat een heerlijke dag!
Ik heb hetzelfde met Pandora, ze hebben, zeker in Europa, weinig specifieke bedels.
Fijne donderdag.

Jullie genieten daar volop. Heb op de site van Bruna gekeken of je tijdschriften online kan bestellen en laten bezorgen in het filiaal van Willemstad. Kan het helaas niet vinden.

Heb een andere site gevonden waar je tijdschriften kan bestellen. Ze sturen ook de tijdschriften naar het buitenland

Groetjes Susan

Wat fijn dat je de grote Hollandse winkel weer hebt gevonden. Wij waren verleden jaar voor 1 dag in Aruba (met een cruise) en de taxi chauffeur wist niets af van die winkel - hij zei die is nu gesloten. Jammer dat we dit geloofden, want ik had best wel (net als jullie) graag een harinkje gekocht. Ik wens jullie nog veel plezier in Aruba met weer leuke foto's.
Groetjes, Ida

Ik vind het ook altijd teleurstellend als ik op vakantie geen bijpassende bedel
van Pandora kan vinden. Hun assortiment zou echt wel wat groter mogen zijn.

Ik ben nu wel benieuwd welke programma's je op NPO hebt bekeken. Ik weet wel dat er niet veel soeps is op het moment vanwege de vele sport en de zomerstop.

@Anja - Vaak kun je wel iets wat met de plaats te maken zou kunnen hebben vinden, maar vandaag hebben we niet Pandora Aruba bedels gevonden, die veel leuker zijn.

@Susan - Dank voor de link, ik zal het eens bekijken.

@Ida - Ach, wat jammer! Dat terwijl het verreweg de grootste supermarkt op het eiland is.

@Marion - Gelukkig heb ik nu een paar leuke, die wel passen, maar niet Pandora zijn. Zo heb ik er wel meer aan mijn armband hangen.

Ik ben ook wel benieuwd welke programma's je bekeken hebt, ik vind NPO-zenders juist altijd zo braaf. NPO zijn de ' publieke' zenders, dus wat vroeger Nederland 1, 2 en 3 was. De commercielen zijn b.v. RTL4, SBS6 etc. en die kunnen heel soms misschien net iets meer de grenzen opzoeken. Ook grappig dat je schrijft dat er zo veel engels in het taalgebruik zit, dat is me nog nooit opgevallen, maar dat zul jij uiteraard sneller merken omdat je al zo lang in amerika woont. Ik denk dat taal inderdaad heel langzaam steeds een beetje verandert. Zo vind ik in jouw taalgebruik er juist heel af en toe best wat plechtige woorden tussenzitten, niet vaak maar soms dat het net wat ouderwetser aandoet. Ik vind het echt ongelooflijk knap dat je nog steeds zo enorm goed Nederlands schrijft, terwijl je toch al zo lang in Amerika woont, en de hele dag alleen Engels hoort en spreekt. Echt groot respect!
groetjes Angelique

@Angelique - Ja, ik weet wat NPO is :), jammer genoeg kunnnen . Ik ben ervan overtuigd en me ervan bewust dat ik soms woorden zal gebruiken, die formeel klinken. Gedeeltelijk zal dat komen doordat ik zo lang weg ben uit Nederland, maar met het schrijven van dit blog wil ik ook mijn Nederlands in stand blijven houden. Ik zou de hele tijd woorden als "leuk, lekker, gelukkig etc." kunnen gebruiken, maar ik zoek juist vaak naar synoniemen. Zo gebruikte ik een paar dagen geleden "misfortuin" in plaats van "ongeluk". Een prima Nederlands woord, maar niet een die veel mensen, inclusief ikzelf, veel zouden gebruiken in dagelijkse gesprekken. Voor mij is dit blog niet enkel een online dagboek, maar ook mijn Nederlandse taalbeheersing op pijl houden en ik neem het erg serieus. De ene avond meer dan de andere, maar het dient dus ook om mijn vocabulaire niet af te laten stompen. Een ook geemigreerde vriendin van mij zei het eens goed: iedereen kent mes, vork en lepel, maar het woord bestek vergeten we als we er niet aan werken.

*een stukje zin viel weg: jammer genoeg kunnen wij vaak de programma's van de commerciele zenders niet zonder VPN ontvangen

Hoi Petra, wat leuk dat je het nog even verder toelichtte! Dank je wel daarvoor! Het zijn inderdaad precies woorden als 'misfortuin' die ik bedoelde met dat het heel af en toe soms wat plechtig klinkt. Maar wat goed dat je dat juist doet om je vocabulaire op pijl te houden, dat zal inderdaad dus ook maken dat je nog altijd zo enorm goed Nederlands schrijft. Ik vind het knap en begrijp het nu nog beter. Thanks!! :) Angelique