Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, juli 19, 2016

Rondleiding 1 van 4 achtereen

Mijn wekker gaat om tien voor half acht, maar ik ben al zeker een uur wakker dus lees mijn email tot de wekker afgaat.  Ik wou dat ik iedere ochtend zo vroeg al klaarwakker was!  Vandaag komt het in ieder geval goed uit.

Als ik uit mijn kamer stap hoor ik Saskia's fan nog aanstaan en zie dat zij nog in bed ligt.  Ze heeft hoofdpijn en gaat daarom niet naar haar klas, wel naar het laboratorium later hoopt ze.  Ik baal ervan dat zij mijn hoofdpijnen geerfd lijkt te hebben, hoewel ze lang niet zo erg meer zijn als een paar jaar geleden. 

Na een ontbijtquesadilla en een kop koffie verorberd te hebben maak ik aanstalten om naar de metro te lopen.  Net dan gaat de telefoon en ik zie dat het mijn zus is. Ik vraag haar of ik haar op mijn mobiel terug kan bellen en terwijl ik naar de metro loop kletsen we gezellig bij.

Ik ben weleens in zo'n hot car terechtgekomen, maar vanochtend gelukkig niet
 
Al begint de volgende fase van vertragingen e.d. voor onze metrolijn pas morgen toch wordt er veel gestopt en daardoor kom ik maar net op tijd om half tien bij het Smithsonian metrostation aan.  Daar zie ik een gezin van vier zitten die weleens mijn gezelschap van vandaag zouden kunnen zijn.

Dat is inderdaad het geval en ik maak kennis met J., E. en hun zonen J. en N.  Zij hebben over mij te horen gekregen van een bloglezeres.  Heel hartelijk dank voor de reclame als je meeleest!

Zoals altijd begin ik met een korte geschiedenis van deze door een architect ontworpen stad.  Opeens word ik van achteren omhelsd door Michael.  Hij doet me bijna schrikken, maar is de liefheid zelve.  Hij prijst mijn groepje dat ze de juiste uitgang hebben genomen.  Hij heeft inderdaad al een heel aantal keren mijn klanten bij de andere uitgang opgevist.

We lopen als eerste naar het Washington Monument.  Het is vandaag wel warm, maar lijkt niet zo vochtig en er staat een briesje.  Ik vind het tenminste beter uit te houden dan de afgelopen dagen.  De vlaggen hangen nog steeds halfstok voor de vermoorde politieagenten.  Ze kunnen zo langzamerhand wel halfstok blijven hangen, zoveel tragedies tegenwoordig.

Het is vrij rustig bij de monumenten vanochtend.  Dit keer gelukkig geen pootje badende toeristen in het Tweede Wereldoorlog Monument.  Bij het Vietnam Memorial kan ik de muur van verre zelfs gedeeltelijk zonder mensen erop fotograferen.  Dat komt in dit seizoen vrijwel nooit voor.
Zo subtiel is die muur
 
Het Lincoln Memorial daarentegen is flink druk.  Ik hoor vandaag ook overal Nederlands om ons heen.  Hier hebben een vader en dochter ruzie.  Ze hebben waarschijnlijk niet door dat er landgenoten om hen heen staan.

Zoals altijd maakt het Koreaanse oorlogsmonument veel indruk.  Ik haal aan de overkant een koud flesje water van het standje en dan lopen we naar het Tidal Basin.  Hier is het ook vrij rustig en we bewonderen Martin Luther King Jr., Franklin Delano Roosevelt en Thomas Jefferson op ons gemak.
Dan is iedereen wel toe aan wat koelte en even zitten.  Langs o.a. het Bureau of Engraving and Printing waar de dollarbiljetten worden gedrukt lopen we naar de Old Ebbitt Grill.  Na een paar minuten wachten heeft Mark een leuk tafeltje voor ons. 

Rita is onze serveerster en we weten al snel wat we allemaal willen.  De jongens nemen bacon kaasburgers, de ouders Caesar salade en ik mijn nieuwe favoriet de tomatensalade met mozzarella.  Het smaakt allemaal even goed!

Gesterkt gaan we de warmte weer in.  Bij het Witte Huis speelt een bandje, altijd gezellig.  We vinden een medewerker van Big Bus waarmee ze vanavond een monumentenrondleiding gaan doen.  Die laat zien waar ze op kunnen stappen.

Online heb ik gelezen dat Obama vandaag de Attorney General Loretta Lynch en de FBI directeur Comey ontvangt in de Oval Office.  Vandaar dat we waarschijnlijk aan de overkant van de straat moeten blijven. 

In de schaduw vertel ik over de geschiedenis en neem dan aanstalten om een foto van hun vieren te maken.  Voor ik dat doe hoort een andere Nederlandse dat ik haar taal spreek en vraagt of ik een foto van haar en haar man kan maken.  Zo grappig! 

Na een (hopelijk) leuke familiefoto lopen we verder. Bij de achterkant van het Witte Huis loopt er niemand tot vlak bij het hek al is het pad open.  Dan durf ik het ook niet, na al herhaalde malen met de strenge Secret Service agenten te maken hebben gehad. Opeens zien we er toch mensen lopen en E. is net zo'n fotograaf als ik dus we lopen terug en maken foto's aan het hek.
Eerste wereldoorlog monument onderweg naar de achterkant van het Witte Huis

In de schaduw is het best te doen dus zij hebben besloten naar het Capitool te lopen langs Pennsylvania Avenue.  We komen onder anderen langs de FBI en de National Archives waar o.a. de Onafhankelijkheidsverklaring en Constitutie (grondwet) te bewonderen zijn.

Het is altijd weer even volhouden om aan het einde van een lange dag lopen Capitol Hill nog te "beklimmen", maar het lukt ons.  De luchten zijn intussen flink dreigend.  De wolken lijken zich wel samen te pakken boven het Capitool, misschien zijn de hemelgoden ook niet blij met de huidige lichting daar.  Gelukkig gaat alles ten zuiden van ons langs en blijft het droog.

De Library of Congress wordt zoals altijd zeer gewaardeerd.  We bekijken de algemene leeszaal en de bibliotheek van Thomas Jefferson in dit gebouw.  Beneden zien we de twee vijftiende eeuwse bijbels en een van de oudste kaarten van de VS uit 1784.  Die ziet er heel anders uit dan wat het tegenwoordig is.

Mijn voorstel om nu nog een rondleiding in het Capitool te gaan doen wordt van harte afgeslagen.  Ze zijn toe aan wat rust en gaan naar de dichtstbijzijnde Big Bus halte om in de bus meer van de stad te zien.  Bij het afscheid krijg ik een heerlijk zakje drop fruit duo's aangereikt (de eerlijkheid gebied me te schrijven dat daar bij thuiskomst nog maar ongeveer de helft van over is, oeps!).

Terwijl zij hun bushalte opzoeken verwissel ik de SIM weer van Windows Phone naar iPhone om Pokemon Go te spelen.  Helaas lukt het me echter niet in het spel te komen. Het blijft maar laden. Volgens mij moeten ze even in meer servers investeren!  Ik denk dat ze de populariteit van het spel ernstig onderschat hebben.

Bij het Capitol South station hoef ik maar een paar minuten op een trein te wachten. Ik maak me een beetje zorgen over de komende dagen en hoe lang het met het oponthoud gaat duren om naar de stad te komen en terug.  Ik ga er maar ruim de tijd voor nemen. 

Zonder problemen kom ik zo'n drie kwartier later weer in Vienna aan.  Ik loop naar huis en tref daar drie katten en een hond aan bij de deur.  Tot het moment van schrijven heb ik geen idee waar Katja's kat Zorro is. Het is niet mis, al die dieren, gek te denken dat we aan het einde van de zomer enkel Cosmo en Snickers hier zullen hebben.

Om de een of andere reden ben ik helemaal op.  Eigenlijk zou ik nog boodschappen moeten gaan doen, maar de energie is weg. Ook voor ergens anders te gaan eten heb ik geen puf meer.  Ik geef Cosmo eten en bestel Chinees voor mijn avondeten van East Chateau.

Het is alweer tijden geleden dat ik Chinees heb gegeten en ik bestel hot and sour soep, dumplings en Singapore rijstnoedels.  Dat laatste gerecht heb ik nooit eerder op en wat is het lekker!  Ik heb een nieuwe favoriet!  Ik smul, al krijg ik nog niet de helft op, en dan gaan mijn voeten omhoog en de tv aan, want mijn energie moet wel terugkomen voor de rondleiding morgen!

3 reacties:

Anoniem zei

Ondanks de hitte toch weer een leuke rondleiding.
Hier ook hitte voor een paar dagen.
Hopelijk is Saskia vandaag weer beter.
Succes en veel plezier met de rondleiding vandaag.
Groet, Bea

Anja L. zei

Niet gek dat je geen energie over hebt aan het einde van de dag. Je maakt je toch druk of je het je gasten naar de zin maakt, je loopt veel en het is warm. Dat sloopt je aardig lijkt mij.
Is Zorro al terug?
Fijne woensdag!

Petra zei

@Bea - Ja, Saskia was vandaag weer beter gelukkig

@Anja - Zorro heeft zich gisteravond even aan Rick laten zien. Hij verstopt zich gewoonlijk lang niet zo veel