Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, augustus 01, 2016

De monumentenrondleiding met Kai

Er hangt wat mist als ik beneden kom, maar die trekt al snel op en de zon komt tevoorschijn.  Saskia is aan haar laatste schoolweek begonnen en zo te horen heeft ze deze klas prima volbracht. Donderdag is zowel haar laatste les als haar laatste werkdag bij de Whole Foods in Fairfax.  Wel leuk, want zo kan ze ook wat tijd met haar broer doorbrengen.


Rick vertrekt naar zijn werk en sms-t dat het verkeer in Vienna vreselijk is. Een van de drie hoofdstraten zal zes weken gesloten zijn omdat er een rotonde wordt gebouwd.  Dat is inderdaad flink te merken op weg naar de sportschool!  In plaats van vijf minuten doe ik er bijna twintig over en het is geen spitsuur meer!

Hierdoor heb ik minder tijd voor cardio dan ik wilde en Sharon komt me ook nog eens een kwartier vroeger dan onze afspraak halen.  Maar ach, ik zal vanmiddag ook meer dan genoeg lopen dus eigenlijk heb ik geen cardio nodig.

Sharon laat alle spieren weer aan bod komen, maar wat teveel schouders naar mijn smaak.  Vorige week had ik daardoor de volgende dag veel pijn dus ik vraag haar het wat te minderen.  Ze rolt mijn schouders na afloop ook, hopelijk helpt dat.

Kai is aan het skypen met Bea als ik thuiskom.  Ik maak me gauw klaar en dan neemt Kai afscheid van zijn geliefde.  We lopen naar de metro waar de trein al klaarstaat. Vrijdag ontspoorde er een trein op ons traject, maar daar is vandaag gelukkig niets meer van te merken.

Ook hoeven we onderweg niet meer te wachten dus na een klein half uurtje stappen we bij McPherson Square uit.  Kai heeft aangegeven graag mijn rondleiding langs het Witte Huis en de monumenten te willen doen. 

Maar eerst gaan we lunchen.  Ik heb bij de Old Ebbitt Grill gereserveerd en stel Kai voor aan Mark.  Die vindt het duidelijk leuk mij hier eens met een familielid te zien.  We krijgen een mooi tafeltje midden in het hoofdgedeelte van het restaurant.  Kai vindt het gezellig en dat is het ook.

Als ik met klanten hier lunch neem ik natuurlijk altijd de minst dure gerechten dus het is ook weleens leuk om van de kaart te kiezen waar ik zin in heb. Ik begin met een kop gazpacho, die heel erg lekker is. 

Dan het broodje met kreeftsalade, zoals je het in New England krijgt, met een bakje fruit.  Het is heerlijk! Kai smult ook van zijn gegrilde groentes met kaas broodje.  Het is gezellig zo met mijn volwassen zoon lunchen!

Na het eten beginnen we aan mijn "rondleiding".  Kai's Nederlands is goed genoeg dat ik hem dezelfde anecdotes en feiten kan vertellen als ik altijd doe. Hij is absoluut het meest geinteresseerd in geschiedenis van onze drie kinderen en wil ook alles lezen waar we langskomen.

De minister president van Singapore is op bezoek, al is het officiele bezoek pas morgen.  De Singapore vlag hangt dan ook uit bij het Blair Mansion waar bezoekende staatshoofden sinds het begin van de Tweede Wereldoorlog logeren. De president is echter in Atlanta vanmiddag dus we mogen gewoon tot vlak voor en achter het Witte Huis komen.

Het is minder warm dan het is geweest, maar nog steeds tegen de 35 graden.  Dit is volgens het verhaal de laatste dag van deze hittegolf (een hittegolf hier is als de temperatuur boven de 90 graden Fahrenheit komt (32C)). Het is echter wat bewolkt en in de schaduw goed uit te houden.

Na Kai het grappige verhaal over het Washington Monument verteld te hebben lopen we via het oude huisje van de sluiswachter naar het Tweede Wereldoorlog Monument. Alles wat ik vertel is nieuw voor Kai, het is werkelijk net alsof ik een nieuwe toerist rondleid.

Intussen heb ik flinke dorst gekregen en koop een fles water bij het standje bij het Vietnam Veterans Memorial.  Bij de Muur is het weer vrij rustig.  Ik wijs de belangrijke dingen aan en hoef Kai ook bepaalde dingen niet te vertellen aangezien hij die gewoon uit de Amerikaanse geschiedenis al weet.
We zien de ingehuurde hond de Canadese ganzen uit de Reflecting Pool jagen
In het Lincoln Memorial blijven we even, want Kai wil de toespraken op de muren lezen.  Het is hierboven altijd zo benauwd dat ik buiten blijf wachten. Ook hier weer horen we allerlei Nederlands om ons heen en Kai merkt op dat de Duitsers ook goed vertegenwoordigd zijn.

Via het Koreaanse oorlogsmonument lopen we naar het Tidal Basin.  Het Martin Luther King Jr. Memorial is nieuw voor Kai.  Het Franklin D. Roosevelt Memorial niet, maar alle symboliek daar is wel iets waar hij niets van wist.
 
Onderweg naar het Jefferson Memorial zie ik mensen op fietsen van de Capital Bikeshare rijden.  Ik bedenk me dat dat eigenlijk de perfecte manier is om terug naar het Smithsonian metrostation te rijden.  Het bespaart heel wat lopen.

Kai is het met me eens en na het Jefferson Memorial bekeken te hebben lopen we naar het fietsenstation ernaast.  Er is een special en het kost maar $2 voor een half uur per fiets.  Helemaal goed, we krijgen een code en halen twee fietsen uit de stalling.  Eindelijk krijg ik eens de kans om de bikeshare te gebruiken!

Het bevalt prima, al is er geen plaats vrij op de Mall om onze fietsen terug te brengen.  Gelukkig kunnen we ze bij de stalling bij de andere ingang van het station wel kwijt.  Onze trein komt vrijwel meteen aan en een half uurtje later stappen we in Vienna weer uit.

We lopen terug naar huis en doen dan meteen onze zwemkleding aan.  Mijn enkel doet weer pijn en ik wil niet meer lopen.  Heel lui rijden we dus naar het zwembad.  Het koele water voelt heerlijk na de warme middag in de stad.

Pas als Rick sms-t dat hij thuis is gaan we huiswaarts.  Terwijl we op onze Zpizza's wachten laat Kai zijn Nederlandse tentamens zien.  Die heeft hij heel goed gemaakt en zijn zeker moeilijk voor iemand, die geen officiele Nederlandse opleiding heeft gehad.  Ik vind het heel knap van hem!

Zo eindigt weer een leuke dag met nieuwe herinneringen.  Ik probeer niet stil te staan bij hoe snel de tijd gaat.  Het is alweer augustus en de zomer half voorbij.  Zaak om van iedere dag optimaal te genieten nu ik stukken minder pijn heb.

11 reacties:

Anja zei

Gezellig en bijzonder om de rondleiding samen met Kai te doen!

Petr@ zei

Wat leuk dat Kai jouw rondleiding wilde doen. Ook helemaal in het Nederlands of ga je soms automatisch over op Engels?

Anja L. zei

Wat een leuk dagje zo met Kai! Misschien kun je vaker met gasten die fietsen gebruiken, het is ook een leuke manier om afstanden af te leggen.
Ik hoop nog steeds dat we eens naar Washington kunnen komen maar als Trump aan de macht komt gaat dat niet gebeuren.
Fijne dinsdag!

Marion2 zei

Wat een ontzettend leuke dag zo samen. En wat ziet Kai er goed uit. Ik vroeg me af welke taal jullie samen praten.

Gisteravond keek ik een oude aflevering van Undercover Boss en zag toen beelden van de hoofdstraat van een zo te zien typisch Amerikaans en gezellig stadje: blijkt het Vienna te zijn! Ze waren bij Donatos Pizza.

Ron zei

A Private tour... leuk! ook voor Kai dat hij dingen nog niet wist.. enjoy Summer, hier ist het inmiddels als weer bijna herfst :-(

Anoniem zei

Hallo petra ...een reactie vanuit thassos waar ik op vakantie ben ...ik blijf je blogs lezen bij wifi ontvangst ...leuk om te lezen dat je zoon geinteresseerd is in je rondleidingen..n ook dat hij gezellig met je op stap wilt...groetjes vanuit t warme thassos

Anoniem zei

leuk, fietsen! Ben gek op fietsen in grote steden.
Ik vraag me dat idd ook af, stel je voor als Trump aan de macht komt.... zal je daar dan als toerist ook 'last' van hebben. Hij moet immers niets hebben van buitenlanders.
Marjon

Christa Goes zei

Leuk om te lezen dat Kai zoveel interesse heeft. Begrijp ik het goed dat je de rondleiding aan hem ook in het Nederlands hebt gegeven? Petje af voor Kai. Heel knap. Wat vond hij nu uiteindelijk van je rondleiding?

Christa Goes zei

Leuk om te lezen dat Kai zoveel interesse heeft. Begrijp ik het goed dat je de rondleiding aan hem ook in het Nederlands hebt gegeven? Petje af voor Kai. Heel knap. Wat vond hij nu uiteindelijk van je rondleiding?

Petra zei

@Anja - Ja, was heel leuk

@Petra - Nee, ik spreek geen Engels met de kinderen

@Anja - Met meerdere mensen is het wat ingewikkeld en wordt het ook duur, helaas

@Marion - Die Donatos is inderdaad in het centrum van Vienna (heb er nog nooit pizza van gehad)

@Ron - Kai wist de meeste dingen niet, hij heeft heel wat geleerd gisteren

@Anoniem - Dank je en geniet van je vakantie!

@Marjon - Trump is hard bezig zich zeer onpopulair te maken, maar mocht hij aan de macht komen dan zal hij niets tegen blanke toeristen doen

@Christa - Ja, in het Nederlands en hij vond het erg interessant

Anja L. zei

Helaas is mijn man niet blank dus Amerika wordt het dan echt niet meer.
Maar ik zag in de krant dat zelfs steeds meer mensen in zijn eigen partij genoeg van hem krijgen.