Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, augustus 30, 2016

Een weer eens heel andere rondleiding

Gelukkig heb ik vannacht beter geslapen al gaat de wekker nog veel te vroeg om zeven uur! Saskia is ook nog thuis en ik ga haar auto bewonderen, want gisteravond was ik al in bed toen ze terugkwamen.  Ik vind het een mooie kleur en Saskia is heel blij mee, hij heeft alle nieuwe snufjes, die haar oude auto niet had, zoals Bluetooth.


Iedereen, die in dit gebied woont, weet dat het spitsverkeer ontzettend slecht is.  Ik maak gauw roerei met tomaat en ham en een flinke kop koffie.  Dan neem ik afscheid van Rick en Saskia en stort me in het verkeer naar de stad.

Vandaag heb ik een heel andere rondleiding dan gewoonlijk, meer drie korte rondleidingen buiten de stad.  Ik heb er erge zin in, maar eerst moet ik bij het hotel van mijn gezelschap van vandaag geraken en dat is niet eenvoudig!

Mijn GPS geeft drie verschillende opties aan en ik kies de kortste tijd, want de kortste weg kan langer duren.  Het ziet er veelbelovend uit en ik schiet redelijk op tot ik halverwege compleet stil kom te staan.

Mijn verkeersapp laat zien dat het om een ongeluk lijkt te gaan en niet veel later zie ik de brandweerwagen en ambulance aankomen.  Ik sta er vrij dichtbij, maar kan behalve de zwaailichten niet zien wat er gaande is. Ik zie mijn extra tijd langzaam wegtikken en kan geen kant op!

Eindelijk mogen we er in een baan langs en dan zie ik wel dat dit geen klein ongelukje was.  Ik herinner mezelf eraan dat het belangrijker is om veilig te rijden dan op tijd aan te komen.  De neiging om te gaan haasten is groot, maar niet aan te raden.

Gelukkig geeft mij GPS aan dat ik nog steeds voor de afgesproken tijd aan zal komen.  Alleen zegt die dat ik op mijn bestemming ben en er is geen Fairmont hotel te bekennen.  Gelukkig ken ik dit hotel en weet dat de ingang dan aan de andere kant moet zijn.  Ik bel C. toch maar even om te zeggen dat ik er echt bijna ben.

Om vijf over half tien, vijf minuten te laat, kom ik eindelijk aan.  Het Washingtonian verkeer is niet goed voor mijn bloeddruk, dat is zeker! Maar ik ben er heelhuids wat die mensen van het ongeluk niet kunnen zeggen.

Binnen maak ik kennis met C. en J.  In mijn email raadde ik hen aan van tevoren online kaartjes voor Mount Vernon te kopen, maar dat is er niet van gekomen.  Op mijn telefoon zie ik dat er alleen nog kaartjes voor kwart voor vijf te krijgen zijn. 

Oorspronkelijk had ik Mount Vernon voor vanochtend gepland, maar niet getreurd, dan keren we de volgorde om.  Via de concierge van het hotel boeken we die kaartjes.  We zouden natuurlijk kunnen gaan en kijken voor hoe laat er nog kaartjes aan het loket waren, maar dat zou de rest van ons schema in gevaar brengen.

Onze eerste bestemming is nu Arlington National Cemetery en ik denk dat ik mijn GPS daarheen instel.  Alleen heb ik Memorial Drive gekozen, in plaats van Memorial Avenue en we komen vlakbij het Pentagon als de GPS zegt dat we op onze bestemming zijn.  Duidelijk niet de hoofdingang van de begraafplaats.

Gelukkig is die wel gauw gevonden en ik parkeer de van.  Eigenlijk hadden C. en J. gisteren ook mijn rondleiding in Washington willen doen, maar ik was dus al geboekt.  Als vervanging hebben zij dan een Gray Line dagtour gedaan met een bus.  Daar waren ze absoluut niet tevreden over!

Men ging langs bijna alle monumenten (behalve het Jefferson om een of andere reden), maar de gids gaf weinig achtergrondinformatie. Ik vind dat erg jammer voor ze dus vertel ze gedurende de dag nog een en ander van mijn rondleiding in de stad.

We lopen als eerste naar de graven van de Kennedy's.  Die van John F. Kennedy en zijn vrouw zijn met de eeuwige vlam het indrukwekkendst.  Die van zijn broers Robert en Edward zijn simpele witte kruizen.


Dan lopen we naar het Graf van de Onbekende Soldaten.  Alleen de soldaat uit de Vietnam oorlog is geidentificeerd, die uit de Eerste en Tweede Wereldoorlogen en de Koreaanse oorlogen liggen er nog steeds.  De wacht loopt hier 24/7, in de zomer wordt hij of zij om het halve uur afgewisseld met een ceremonie.

Wij komen er een kwartier voor de ceremonie aan en gaan even in de schaduw op een bankje wachten.  Arlington Cemetery ligt op een flinke heuvel dus even uitpuffen is wel lekker.  Een paar minuten voor de ceremonie gaan we in de hete zon staan wachten op de eerste rang.

Deze ceremonie is altijd heel indrukwekkend en ik vind het super dat op het moment een vrouw de commandant is!  Zij klinkt ook flink streng als ze ons beveelt te blijven staan en niet te praten.  Ze inspecteert het geweer en kleding van de vervangende wacht en vindt er iets om bij te stellen.  Dat heb ik nooit eerder gezien.

Om ons heen staat een hele groep Amerikaanse militairen dus ik verwacht nog dat er meer ceremonie volgt, maar dat is niet het geval.  Zij waren er kennelijk ook om gewoon de ceremonie gade te slaan.  Als die klaar is zoeken we even de koelte onder het amphitheater op waar ook drinkwaterfonteinen zijn, een vriendelijke militair wees ons de weg.

We bekijken de monumenten voor de astronauten van de Challenger en Columbia space shuttles, die hun leven gaven voor de ruimtevaart en gaan dan op zoek naar de trap naar het Arlington House.  Die vinden we na enig zoeken.

We klimmen naar boven waar we prachtig uitzicht over de stad hebben.  In het huis is enkel de begane grond te bezoeken, maar ook dat is wel leuk om te zien.  Robert E. Lee woonde hier voor de Burgeroorlog en zodra hij generaal werd in het Zuidelijk leger heeft zijn rivaal in het Amerikaanse leger zijn landgoed in beslag genomen en er een begraafplaats van gemaakt.  Het huis is ingericht zoals de Lee's er woonden.
Het graf van Pierre L'Enfant, die de stad ontwierp, maar in armoede stierf omdat het Congres weigerde hem te betalen  

Helemaal heuvel af lopen we terug naar de van.  Ik stel mijn GPS in op Old Town Alexandria en via de mooie George Washington Parkway rijden we erheen.  Ik kan de van makkelijk kwijt in de parkeergarage onder het stadhuis.

Het is lunchtijd en we lopen naar het Chart House waar we op het terras plaatsnemen.  Het is nog even zoeken naar drie schaduwplekken en die vinden we.  C. en ik bestellen beiden de feta en watermeloensalade, die ruim voldoende is voor een lunch.  J. neemt de caesar salade met garnalen. 

We zitten aan het water en het is lekker genieten.  Zij hebben een reisbureau en boeken ook weleens mensen naar Washington.  Ik vertel dus meer over mijn rondleidingen in de stad en zij vertellen over Gent en meer.  Het gesprek vloeit vlot en voor we het weten is het al bij tweeen!

We rekenen af, want ik wil ze nog wat meer van Alexandria laten zien voor we naar Mount Vernon gaan. We lopen even snel door de Torpedo Factory waar J. vooral geinteresseerd is in de torpedo's, die hier tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlogen werden gemaakt, maar het ook leuk is te zien hoe het is omgetoverd in ateliers voor kunstenaars. 

Dan lopen we door het historische plaatsje.  Grappig hoe ook hier de bezienswaardigheden in een rondje liggen (bijna).  Ik ben dol op Alexandria, want er is zowel Revolutionaire (we zien het graf van de onbekende soldaat van de Revolutionaire Oorlog) als Burger Oorlog geschiedenis (we zien de Confederatie soldaat, die naar het zuiden kijkt).


Mijn favoriet hier is het Carlyle House. Dit huis werd in 1752 gebouwd en er wordt gezegd dat hier de Amerikaanse revolutie begon.  De Britse generaal Braddock kwam hier logeren bij John Carlyle, de Schot die hier woonde.  Hij keek neer op de Kolonialen en hij en zijn mannen waren slechte gasten (Braddock overleefde deze reis ook niet, hij stierf koppig als hij was in een gevecht met Indianen in de Franse-Indiaanse oorlog).

Wij zoeken de van weer op en via de mooie George Washington Parkway rijd ik naar Mount Vernon.  Daar zijn we net te laat voor de informatieve film, maar we mogen het theater nog in, want we hebben maar vijf minuten gemist.  Deze film is door een Nederlander gemaakt en erg goed.

Na afloop lopen we naar het huis en het is tien voor half vijf.  Onze reservering is voor kwart voor vijf, maar we kunnen meteen mee met de volgende groep.  Binnen in het huis mogen we geen foto's maken al vergeet ik dat bijna als ik de sleutel van de Bastille zie, die Markies de Lafayette aan George Washington stuurde als symbool voor vrijheid.

Prachtige uitzichten

Het huis lijkt kleiner dan het is.  We zien waar de Markies logeerde en ook het bed waar George Washington in stierf.  Ik weet dat veel Europeanen denken dat er geen geschiedenis is in de VS, of althans heel kort.  Dat kan zijn, maar het was een explosieve geschiedenis en dit huis ademt die van de man, die dit land naar onafhankelijkheid hielp en daarna als eerste president op de rails zette.
Eenmaal weer buiten zien we de originele keuken, bijzonder, want veel keukens brandden af, vandaar dat ze altijd buiten het huis geplaatst waren. De rondleiding is dan klaar en ik ben weer aan de beurt. Ik laat C. en J. de graven van de Washingtons zien en vertel hoe het Congres ze eigenlijk in het Capitool wilde hebben.  Het testament van George voorkwam dat echter.
Het graf van George Washington

We bekijken de andere werkkamers en de slavenkwartieren en halen dan een flesje water in het winkeltje daarnaast.  Het is tenslotte wel 33 graden.  Hier zien C. en J. ook de dvd van de film, die we eerder zagen (eigenlijke lengte 50 minuten) en nemen die mee voor thuis.

Nu is het historische gedeelte gesloten vermeldt een strenge politieagent.  We mogen zelfs niet meer naar de wc daar.  Heel vriendelijk wijst hij ons de toiletten in het hoofdgebouw.  Daar is het museum gesloten, jammer want ik had daar nog wat dingen willen laten zien.

Na de pit stop lopen we terug naar de van en voer ik het Fairmont Hotel in mijn GPS in.  Laten we zeggen dat ik hen nog wat meer van Washington laat zien, zo, want met de spits is het moeilijk navigeren.  Ze krijgen dus ook nog Embassy Row te zien voor ik ze eindelijk veilig bij hun hotel afzet.

Het was zo gezellig dat ik denk dat we elkaar wel nog een keer gaan zien.  Misschien in Belgie, als wij daar zijn binnenkort, misschien weer hier.  We hebben zeker dezelfde reisinteresses.  J. vraagt nog of ik wat mee wil drinken, maar het is al laat en ik kan niet in het donker rijden dus zeg dat hopelijk nog tegoed te houden.

Dan stel ik mijn GPS in naar huis en via de meest ongewone route neemt het me warempel minder dan een uur voor ik onze oprit weer oprijd!  Dat is echt wel een wonder, lang leve GPS (al dacht ik dat eerder vandaag absoluut niet).

Rick heeft intussen Cosmo al naar de kennel gebracht en Saskia's huurauto ingeleverd vlakbij.  Zij heeft haar nieuwe auto mee naar Richmond.  Hopelijk blijft die nu een tijdje onbeschadigd. Het is nooit Saskia's fout, maar wij krijgen het gevoel dat mensen in Richmond niet goed kunnen rijden met alle problemen, die Saskia al heeft gehad!

Het was een lange dag voor mij, maar ik heb er ook van genoten (behalve het verkeer, ik kan me nu voorstellen dat mensen, die daar dagelijks inzitten, dit gebied maar niets vinden).  Ik had een heel leuk gezelschap en kon eens andere dingen in deze omgeving laten zien.

Voor het avondeten bestellen we Chinees. Dat wordt binnen het halve uur bezorgd en is zo lekker.  Ik zou best een babi pangang of mihoen goreng willen, maar de hot and sour soup en Singapore rijstnoedels zijn ook heerlijk. 

Dan gaan de voeten omhoog en hoop ik op tijd naar bed te gaan.  Morgen gaat de wekker nog vroeger dan vandaag!  Maar de rest van de week wordt weer eens wat anders dan anders.

PS: Het valt me op dat als ik over rondleidingen schrijf er zo weinig reacties zijn.  Ik denk er wel over op die dagen geen blog te schrijven, want altijd moe na afloop.  Voor de familie annalen zijn de rondleidingen niet allemaal belangrijk.  Ik wil eens zien wie deze verslagen leest?  Het is altijd weer werk om te schrijven na zo'n lange dag.

39 reacties:

Pascale zei

Ik moet bekennen dat ik me meer tot de "huis tuin en keuken" verhalen en reisverhalen aangetrokken voel, maar deze rondleiding vond ik juist leuk om te lezen omdat deze anders dan anders was. Ik snap best dat je moe bent na zo'n dag en zou het heel begrijpelijk vinden als je dan liever geen blog schrijft.

Anoniem zei

Mooie auto heeft Saskia. Hoop dat ze veel rijplezier heeft.
Ik lees met veel belangstelling Je rondleidingen. Ik heb het echt met je te doen als het erg warm of slecht weer is.
Wat leuk dat je nu een keertje de rondleiding buiten de stad heb mogen doen. Mout Vernon, lijkt mij zeker de moeite waard om te bezoeken.

Wij weten uit ervaring dat je een goeie gids ben en hopen dat je blijft schrijven over de rondleidingen.
Daarnaast is het een goeie mogelijkheid om voor je zelf reclame te maken.

Groetjes,
Susan en Jack

Anoniem zei

Ik lees iedere dag je blog met veel interesse, deze rondleiding was weer eens iets anders en erg leuk om te lezen, maar ik begrijp helemaal dat op dit soort dagen het schrijven van een blog extra vermoeiend is......
Wellicht heb ik iets gemist of niet onthouden maar waar gaan jullie naar toe (omdat Cosmo in kennel zit)?
Mooie auto van Saskia!
Groetjes,
Evelyn

Corry zei

Ik lees vooral mee als ik tijd heb dus best wel vaak. Vind het ook leuk om te lezen. Deze rondleiding vond ik ook weer erg leuk omdat het "off the beaten path" was.

Het is echt heel bijzonder dat je elke dag schrijft en ik kan het me ook goed voorstellen dat je vanwege de vermoeidheid wel eens een dag (of wat) over zou willen slaan. Vooral doen wat goed voelt.

Nina zei

Wat leuk dat jullie elkaar waarschijnlijk nog vaker kunnen zien!
Vervelend dat gehaast 's ochtends, maar gelukkig voor jou alles veilig.

Unknown zei

Ik lees gewoon elke dag je blog en dan is het wel dat de blogs van de rondleidingen vaak hetzelfde zijn. Maar doordat je de hele dag beschrijft, is er ook vaak genoeg nog wel andere leuke of minder leuke informatie. Ik ben persoonlijk dan wel regelmatig lui om een reactie te plaatsen. Maar als ik lees wat jij al jaren lang over je leven heb weggeschreven is dat zeker een GROOT compliment waard!!! En ondanks dat het vermoeiend is zou ik het zeer waarderen maar ik denk je kinderen zeer zeker later ook dat je door blijft schrijven. Hoe gaaf is het dat je je hele leven hebt beschreven en daar ook nog mooie foto' s als herinnering bij hebt staan. Het is een dagboek à la deze tijd!

Vandaag was zeker een hele andere interessante dag. Ik wil mischien nog wel een keer allleen de plas oversteken en dan is Washington voor een paar dagen ook een leuke optie. Ik als iets concreters heb geregeld zal ik je zeker een privébericht doen.

Bedankt voor elke dag leuk leesplezier!

Anoniem zei

Beste Petra,
Ik kan wel begrijpen dat je na zo'n rondleiding wel moe bent, maar toch lees ik elke dag graag jouw blog ook over de rondleidingen.
Spijtig genoeg reageer ik niet altijd daarop, het is niet omdat er geen reacties zijn dat jouw blogs niet gelezen worden.
Doe vooral waar jij je goed bij voelt en in ieder geval bedankt om jouw leven te willen delen met je vele lezers.
Groeten van Hilde uit B.

Mar zei

Ik lees juist graag over al je rondleidingen,omdat ik vorig jaar in Washington ben geweest! Het is bij het lezen weer altijd eventjes terug genieten van al dat moois in Washington!In ieder geval bedankt !

Unknown zei

Ik lees de verslagen alle maal. Ben zelf ooit daar geweest met mijn echtgenoot en realiseer me dat we niet echt voorbereid waren om alles te zien. Moet nog eens terug gaan maar er is nog zo veel te ontdekken. Ben net terug van Moskou en Sint Petersburg.Zeker een aanrader. Blijven schrijven hoor.

Unknown zei

Ik lees de verslagen alle maal. Ben zelf ooit daar geweest met mijn echtgenoot en realiseer me dat we niet echt voorbereid waren om alles te zien. Moet nog eens terug gaan maar er is nog zo veel te ontdekken. Ben net terug van Moskou en Sint Petersburg.Zeker een aanrader. Blijven schrijven hoor.

Anoniem zei

Stiekeme meelezer zal zich ook eens melden. Ik vind het heerlijk om jouw blog te lezen, vooral omdat me dat altijd een heel kort vakantiegevoel geeft. Klinkt misschien raar, maar we zijn zo'n 13 keer in de VS op vakantie geweest, waaronder ook in Washington (veel te kort en wat was het heeeeeet!) maar omdat we sinds 2010 twee honden hebben zijn we er bijna niet meer geweest. Die reizen mis ik, maar de honden zijn ook super leuk. Als we weer eens die kant uit kunnen, is mijn eerste wens van San Francisco naar Seattle o.a. om Yosemiti een tweede kans te geven, maar daarna Washington DC en dan zuidelijker. Groetjes, Cornée

De Gulle Aarde zei

Ik lees ook elke dag mee hoor Petra, maar reageer zelden. De rondleidingverhalen lees ik ook graag. Zou graag zelf eens naar de Verenigde Staten willen, helaas is dat financieel gezien niet zo'n goed idee :-), maar op deze manier krijg ik toch heel veel mee!
groetjes, Hanneke
(Ik zie dat er op andere blogs ook veel minder wordt gereageerd dan een paar jaar geleden, het ligt dus niet aan jou maar is denk ik meer een algemene trend)

Anja L. zei

Wat leuk om iok eens zo'n andere rondleiding te doen. Ik vind het altijd leuk om over je rondkeidingen te lezen.
Wat een aparte kleur heeft de auto van Sakia, het lijkt brons.
Gaan jullie weg omdat Cosmo in de kennel is.

Sonja zei

Petra, ik geniet altijd van je blogs over de rondleidingen, soms zoek ik zelfs nog wat dieper op wiki. Arlington heeft een diepe indruk op me gemaakt, als ik er over lees in je blog ben ik daar weer helemaal terug, sereen en zo bijzonder.
Overigens lees ik je blog altijd met veel plezier, welk onderwerp ook, maar verzuim meestal te reageren, niet erg attent van me :-(.

Marieke zei

De huis- en tuinblogs vind ik leuk om te lezen, maar ik geniet ook heel erg van je blogs over de rondleidingen. Die doen me terug denken aan eigen trips naar Washington en de rondleiding die we met jou hebben gedaan. Wat mij betreft gewoon doorgaan, maar ik zou het ook kunnen begrijpen als je er voor kiest dat niet te doen of een verkorte versie.

Wens Saskia veel veilige kilometers met haar nieuwe auto!

Anoniem zei

Ik vind de rondleidingen ook ontzettend leuk om te lezen! Mooie auto van Saskia, prachtige kleur. Wanneer gaan jullie naar Europa? Ik ga zaterdag weg - vier weken, wel erg lang, maar ja, drie congressen (werk, dus, en dan twee weken tussendoor lekker naar mijn moeder en gezellig ook vriendinnen zien en mijn zus en broer).

Jeanny zei

Iedere keer opnieuw geniet ik van je blogs en ook van de rondleidingverhalen. Het is net alsof jezelf meeloopt. Vaak geef ik geen reactie, omdat mijn reactie al door iemand anders gegeven is, haha. Ik ben benieuwd, waarom je vandaag vroeg gaat op staan. Veel plezier!!

Wentje zei

Hoi Petra, ook ik vind de rondleiding dagen na al die jaren van meelezen nog altijd interessant. Je weet er toch iedere keer weer een bijzonder verhaal van te maken en vaak lees ik over details die ik toch nog niet kende uit je eerdere blogs. Bovendien vertel je ook altijd over de mensen en hun reacties, het weer etc dus zaken die iedere dag anders zijn.
Toch begrijp ik wel dat het voor jou pittig is na zo'n volle dag! Dus alle begrip als je een andere keuze maakt, of als je zou besluiten om dat gedeelte van de dag in korte variant te doen!
Veel succes met de keuze!
Lieve groet Wendy

Karin zei

Hoi Petra,

Ik geniet zeker ook van je verhalen over de rondleidingen.
Hoe vaak je er ook over schrijft, elke keer leer ik weer wat nieuws.
Dus blijf vooral doorgaan.!!

En wat een mooie kleur heeft Saskia's nieuwe auto zeg.

Jurgen de Bruin zei

Ik ben ook iemand die geniet van je verhalen over de rondleidingen. Sterker nog; hierdoor ben ik zelf ook naar Washington gekomen. Bij het deel over Arlington "liep" ik in gedachte met jullie mee. In werkelijkheid hebben wij 2X het treintje genomen omdat we genoeg loopwerk hadden en het ook snik heet was. We zijn de laatste keer wel naar het Iwo Jima monument gelopen vanaf de ingang van Arlington en dat was ook een pittige wandeling. Door de temperatuur overigens, niet door de afstand.
Blijf dus je blog schrijven, je hebt er een flinke schare fans door!

Petr@ zei

Wat een leuke auto van Saskia. Hopelijk gaat deze een hele tijd mee.

Leuk eens een andere rondleiding dan die langs de monumenten. Dit is een rondleiding die mij persoonlijk ook meer zou aanspreken.

Jouw verslagen van de andere rondleidingen vind ik ook altijd leuk om te lezen. Ze zijn nooit hetzelfde. Ik reageer alleen niet altijd omdat ik het vaak in de trein naar mijn werk lees en dan niet genoeg tijd heb. Zal er aan proberen te denken want reacties op je verhalen zijn natuurlijk erg leuk en ook jij doet er moeite voor.

Rita Meyer zei

Deze blog heb ik weer helemaal gelezen, maar andere blogs over rondleidingen sla ik meestal over. Het is natuurlijk veel van hetzelfde en ik vind het ook leuker om over het dagelijks leven te lezen. Washington ken ik nu wel ;-).

Anoniem zei

Ik lees elke dag elk blog, ongeacht het onderwerp ;-)
Washington heeft ons hart gestolen, inmiddels zijn we er 3 keer geweest en ik voel nog wel een tripje opkomen. Eigenlijk alles wat ons reishart begeert : het ligt in ons favoriete vakantieland, veel musea wat wij erg leuk vinden, goed openbaar vervoer dus geen auto nodig, goede shopmogelijkheden en lekker eten in de vele verschillende restaurants. Ik heb dus een documentje aangemaakt met alle mogelijkheden waar je over schrijft. Tips voor de volgende keer !
Ik reageer ook zelden, denk ik nu een keertje of 3 gedaan maar dat betekent niet dat ik niet enorm geniet van je verhalen.
Dus : vooral doorgaan !!!!

NB : maar je gezondheid gaat ten alle tijden voor. Dus als je vermoeid bent na zo'n rondleidingen dag, of wanneer dan ook snap ik heel goed dat je een dag overslaat.

Groetjes, Caroline

Jort & Suus - On the road zei

Hoi Petra, ik lees elke dag. Jouw blog is voor mij het begin van de dag. Ook al je rondleidingen, want elke dag is anders. Ik vind het ontzettend interessant, maar ook kan ik me voorstellen dat het voor jou 's avonds dan vermoeiend is. Je moet doen waar jij je het allerbeste bij voelt.
Lieve groetjes, Suus

Jort & Suus - On the road zei

Hoi Petra, ik lees elke dag. Jouw blog is voor mij het begin van de dag. Ook al je rondleidingen, want elke dag is anders. Ik vind het ontzettend interessant, maar ook kan ik me voorstellen dat het voor jou 's avonds dan vermoeiend is. Je moet doen waar jij je het allerbeste bij voelt.
Lieve groetjes, Suus

Anoniem zei

Hallo Petra,

ik lees ook altijd trouw jouw blog en vind ook de rondleidingen leuk om te lezen.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet vaak een reactie achter laat. Zal voortaan wel proberen te doen.

Gr.Evy

Familie Langens zei

Hoi, ik loop tegenwoordig achter met lezen, en dan vind ik het niet meer zo leuk om te reageren :-) maar ik lees alle blogs. En ik vind het reuze interessant, onze kinderen zijn nu nog niet zo geïnteresseerd, maar een bezoek aan Washington staat dankzij jouw verhalen heel erg boven aan mijn lijstje, dus blijf vooral schrijven, ik vind het knap dat je iedere dag je verhaal schrijft en het ook zo interessant beschrijft, zodat ik toch bij wil blijven!

Marion2 zei

Wat een ontzettend leuke rondleidingen deed je vandaag. Ik kan me voorstellen dat dit voor mensen ook een heel interessante optie is. Jaren geleden ben ik in Mount Vernon en op Arlington geweest, beiden meer dan de moeite waard, en vind het leuk om daarover te lezen.

Afgelopen vakantie in Florida waren wij verbaasd door het hoge aantal mensen die achter het stuur aan het telefoneren en apppen waren. We vroegen ons af waarom er niet bekeurd werd en na enig onderzoek kwamen we erachter dat je daar in de auto mag bellen :0). Ik weet niet of het in Virginia ook mag, maar zouden daar de vele aanrijdingen mee te maken hebben?

Sandrah zei

Ook ik lees altijd je blogs over de rondleidingen. Het doet me dan weer denken aan de dagen die ik een paar jaar geleden in Washington heb doorgebracht. En ik vind het knap hoe je iedere keer weer interessant over een rondleiding kan schrijven. Maar ik geef het toe, ik reageer niet vaak.

Sandra

Anoniem zei

Ik lees ook graag je rondleiding blogs en de andere natuurlijk ook, vooral over de dieren ;-), ik ben echter zeer slecht in reactie geven. Ik vind het dan ook bewonderenswaardig dat je elke dag weer een blog schrijft en het ook nog interessant houdt! Ga zo door zou ik zeggen, maar ik kan me voorstellen dat je op rondleidingsdagen even overslaat hoor! Ik blijf toch wel lezen.

Groetjes Tine.

Anoniem zei

Wat heeft Saskia toch een lieve paps !!

Ik kan me voorstellen dat je na zon rondleiding te moe bent. Moet eerlijk bekennen dat ik om de rondleidingen heen lees na een tijdje... ben persoonlijk niet zo van de geschiedenis. Maar er zullen genoeg lezers zijn die het wel leuk vinden.buiten dat doe je het wel heel leuk. Kan me voorstellen dat je steeds meer boekingen krijg.

Nu lekker uitrusten... fijne woensdag
Groet Nel

Ps...ik kan steeds niet met google inloggen dus typ nog wel eens voor niks.

Anoniem zei

Wat heeft Saskia toch een lieve paps !!

Ik kan me voorstellen dat je na zon rondleiding te moe bent. Moet eerlijk bekennen dat ik om de rondleidingen heen lees na een tijdje... ben persoonlijk niet zo van de geschiedenis. Maar er zullen genoeg lezers zijn die het wel leuk vinden.buiten dat doe je het wel heel leuk. Kan me voorstellen dat je steeds meer boekingen krijg.

Nu lekker uitrusten... fijne woensdag
Groet Nel

Ps...ik kan steeds niet met google inloggen dus typ nog wel eens voor niks.

Anoniem zei

Ja hoor, je rondleidingverhalen vind ik ook leuk om te lezen, al is het dan (meestal) dezelfde route die je loopt, het verhaal erover is altijd anders.
Met groetjes van
Lian

Petra zei

@Allemaal - Wauw, wat een reacties, duidelijk loont het om ook de rondleidingen te blijven beschrijven! Dank voor het leuke leesvoer bij het opstaan vanochtend!

@Evelyn - We gaan een paar nachtjes naar New Orleans.


@Jeanine - We gaan 19 oktober naar Europa. Veel plezier daar!

@Marion - Inderdaad is er geen wet in Virginia dat je niet in de auto mag bellen. In DC en Maryland wel.

Anoniem zei

Je dagelijkse blogs zijn leuk en interessant om te blijven lezen. En natuurlijk lijken al die rondleidingen hetzelfde maar je plaatst er altijd mooie foto's bij.
Telkens weer vanuit een andere hoek of met een prachtige lucht. En ook de geschiedenis van al die mooie gebouwen zijn boeiend. Des te leuker dat je gisteren een hele andere rondleiding had. Voor jou zelf ook natuurlijk. !!
Ik zou maar al te graag diverse steden en parken in de VS willen bezoeken , helaas zit dat er niet in. Was ik 20 jaar jonger dan was het wellicht wel te doen.
Nu ligt mijn prioriteit bij Las Vegas omdat ik daar mijn dochter en haar man kan bezoeken.En dan blijf ik daar voor een paar maanden. Eindelijk kan ik zeggen dat de vlucht is geboekt en ik in november naar Cathy kan. Heb haar voor het laatst gezien in juli 2015 dus verheug me erop de feestdagen daar door te brengen,
Saskia heeft een leuke auto zeg, goed van Rick dat hij er zo snel achteraan ging.
Cathy en Cees rijden al jaren Kia sport. Zijn er heel tevreden over.
Jij hebt binnenkort ook wat te vieren. ? Is het niet je Birthday weekend ?
Vandaar dat Cosmo alvast naar de kennel is. Ben benieuwd waar de reis naar toe gaat. Heel veel plezier deze komende dagen.
Groetjes Wil

Anoniem zei

Eerlijk gezegd lees ik al jaren bij je, maar reageer nooit.
Elke dag lees ik je verhalen, het hoort een beetje bij mijn dag.
Groetjes uit het Gooi.

Anoniem zei

Ik lees je blogs met veel plezier.
Compliment voor de dagelijkse discipline!
De standaard gedeeltes van de rondleiding-blog sla ik grotendeels over. Wat mij betreft is dat teveel herhaliong en mag je deze inkorten.
Groetjes,
Encinitas

Margaret zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Margaret zei

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verslagen over de rondleidingen meestal oversla.