Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, september 26, 2016

Koel, maar heerlijk weer voor een rondleiding

Om een uur of half vijf hoor ik een piepje van Orion en Rick gaat eruit om hem naar buiten te laten.  Kennelijk geeft hij zo aan dat hij moet plassen, want dat geluid maakte hij gisterochtend ook.

Helaas voor Rick moet hij een uurtje later alweer op.  Saskia moet vandaag getuige zijn bij de rechtszaak tegen de vrouw, die haar in augustus aanreed.  Rick wil haar daarbij bijstaan en ze moeten om negen uur in de rechtszaal zijn.  Aangezien Richmond twee uur rijden is moet Rick er vroeg op uit.

Cosmo en Orion gaan weer lief verder slapen, maar mij lukt dat niet meer.  Om half acht sta ik dan ook ietwat geradbraakt op.  Het bewolkt en maar een graad of zeventien.  Erg koel dus opeens na nog dertig graden op vrijdag. Ik kleed me dan ook in lange broek en sportschoenen voor mijn rondleiding.

Beneden heeft Berend-Jan al koffie gezet en ik maak ontbijt voor ons beiden.  Na de broodjes ei brengt Berend-Jan me even met Kai's auto naar de metro.  Daar nemen we afscheid, want BJ gaat later vanochtend naar Philadelphia.

Alweer neem ik de bus naar West Falls Church en moet daar even op de trein wachten.  Al met al duurt het iets langer dan een uur voor ik in bij Smithsonian weer uitstap.  Ik ben nu wel erg vroeg en ga in het Smithsonian kasteel nog even meeluisteren met de rondleiding daar.


Dan ga ik op een bankje wachten op mijn gezelschap van vandaag.  Opeens hoor ik mijn naam noemen en maak ik kennis met R. en A. uit Hellevoetsluis.  Ik vertel ze de korte geschiedenis van het ontstaan van Washington en dan gaan we op pad.

Het is fris met een koele wind en ik ben blij toch een jas mee te hebben genomen.  Het is echter wel veel lekkerder wandelweer dan de afgelopen maanden.  We lopen langs het nu voor onbepaalde tijd gesloten Washington Monument.  De lift heeft problemen en er moet geld komen om die te maken.

Het Tweede Wereldoorlog monument maakt veel indruk en er wordt druk gefotografeerd.  Ik voel mijn korte nacht wel en hoop maar dat ik het goed vol ga houden.  Ik merk vooral dat ik moe ben aan het feit dat ik telkens per ongeluk in het Engels begin.  Hopelijk valt dat hen niet op.
Via het Vietnam Veteranen Memorial gaan we het Lincoln Memorial binnen.  Daar is het, zoals altijd, flink druk.  Er zijn nog steeds heel wat toeristen in de stad. Ook veel groepen, die voor de opening van het Afrikaans Amerikaanse museum eergisteren kwamen, ongetwijfeld.
Na de negentien soldaten van het Koreaanse oorlogsmonument bewonderd te hebben lopen we naar het Tidal Basin.  Daar is het bij het Martin Luther King Jr. Memorial vrij druk. Alweer groepen, die voor de opening van het museum hier zijn.  Ik kan niet wachten dat museum te gaan bekijken, maar er zijn pas over een paar maanden weer kaartjes voor te krijgen (gratis, maar je moet een tijd afspreken).

Bij het Franklin D. Roosevelt memorial is het rustig en ook Jefferson mag zich niet in veel bezoekers verheugen.  Nu vind ik op een dag als vandaag zijn monument maar kil.  In de hitte van de zomer is het lekker die tocht, maar nu niet.
Voor de lunch hebben we nog tijd om de achterkant van het Witte Huis te bekijken.  Bij de Old Ebbitt Grill is het vrij rustig (wat wil zeggen niet compleet idioot druk).  Mark heeft meteen een tafel voor ons. 

A. neemt een lekker wijntje en ik zou ook graag, maar aangezien ik zo moe ben lijkt me diet Coke een beter alternatief.  Ik bestel verder een flatbread met tomaat en kaas en A. heeft de mosselen terwijl R. de crabcake sandwich neemt. Het smaakt ons allemaal prima.

Met volle magen gaan we weer verder.  Ik vertel over het Witte Huis aan de voorkant daarvan.  Dan lopen we naar het Capital Bikeshare station en halen drie fietsen op.  Ik hoop zo dat dit $2 voor een half uur experiment permanent wordt!

We fietsen Pennsylvania Avenue af en steken dan de Mall over.  Bij het station tegenover het American Indian museum zetten we de fietsen terug en lopen Capitol Hill op.  Het Huis van Afgevaardigden is in sessie zie ik van verre.

Achter het Capitool vertel ik over de geschiedenis van de wetgevende macht van de VS en het gebouw waarin het Congres gezeten is.  Dan lopen we naar de voorkant en dan door naar de Library of Congress.
Dit gebouw is altijd een perfect einde van een leuke rondleiding.  Het maakt met zijn mozaieken en schilderingen altijd veel indruk. We bekijken Jefferson's bibliotheek, de vijftiende eeuwse bijbels en de eerste kaart van de VS.  Eigenlijk is de bibliotheek van binnen een mini rondleiding in mijn rondleiding.
Eenmaal weer buiten nemen we afscheid.  Zij gaan nog even naar het American Indian Museum en ik loop naar de metro.  Als ik bijna in West Falls Church ben sms-t Rick of hij mij in Dunn Loring kan ophalen.  Heel fijn, want dat is maar een station verder.

Op weg naar huis vertelt Rick over Saskia's ervaring als getuige.  De vrouw, die haar aanreed, bekende schuld en bleek uiteindelijk wel verzekerd te zijn.  Saskia kreeg een paar vragen van de rechter, maar het ging gelukkig allemaal goed en nu kan ze het achter zich laten.

Ook vertelt Rick dat Lorraine hem ge-sms-t heeft dat ze de honden uit de tuin moest halen.  Kleine Orion heeft Cosmo ertoe aangezet onder het hek door te gaan graven. Binnen hebben ze echter helemaal geen schade aangericht.  Rick en ik hebben wel besloten Orion's bench op te zetten, want daarin is hij getraind, gelukkig.


We zijn beiden heel moe van de korte nacht.  We bestellen makkelijk Thais voor ons avondeten en gaan het presidentiele debat kijken.  Ik heb er allerlei gedachten over, maar ben te moe om die op te schrijven. 

10 reacties:

Corry zei

Altijd vervelend zo'n korte nacht! Vandaag proberen een beetje rust te nemen. Je moet natuurlijk nu wel 2 hondjes uitlaten. Hier nog niets in de krant over het debat. Ik ben benieuwd.

Wendy zei

Wat vind ik het bijzonder om te lezen hoe jullie met de (inmiddels) volwassen kids omgaan, zoals BV Rick nu ook tijd vrij maakt om Saskia te begeleiden in deze rechtszaak! Dat komt zo overeen met mijn eigen opvoeding en zoals ik er ook altijd wil zijn voor mijn eigen kids! Mooi!

WaT een boefje is die Orion.... Dat hij die brave Cosmo in eens partner in crime heeft gemaakt met graven in de tuin haha
Groetjes Wendy

Irene zei

Wat leuk, toeristen uit Hellevoetsluis, mijn woonplaats!
Heel vervelend wanneer je zo moe bent dat zelfs focussen op waar je mee bezig bent energie kost.

Irene zei

Wat leuk, toeristen uit Hellevoetsluis, mijn woonplaats!
Heel vervelend wanneer je zo moe bent dat zelfs focussen op waar je mee bezig bent energie kost.

Sonja zei

Knap dat je toch nog een blog hebt gemaakt. Mooie rondleiding. Oh Orion maakt van Cosmo weer een puber :-)

Anja L. zei

Oh, oh, dat gaat wat worden met die deugniet erbij!
Wat fijn dat de vrouw die Saskia aanreed toch verzekerd was, dat zal een hoop schelen (hoop ik).
Fijne dinsdag!

Marion2 zei

Ik snap wel dat je doodmoe was. Duurt je rondleiding niet maar liefst zeven uur? En daarnaast een gebroken nacht, vroeg opstaan, een logé, en een jong hondje,... Superknap dat je daarnaast ook nog een complete blog schrijft. Hopelijk kun je je vandaag helemaal wijden aan het jonkie.

Anoniem zei

Mijn eerste gedachten bij Orion waren: 'oh, jee, arme Cosmo en hoe ga je 2 sterke honden uitlaten als je pijn hebt' .... Vast het moedertje in mij :) en dan te bedenken dat ik bijna 20 jaar jonger ben :) Maar komt vast goed allemaal. XO
Marjon

Anoniem zei

Dat was ook mijn eerste gedachte ; hoe zal het gaan als je 2 sterke honden uit moet laten. Ik heb ervaring met de honden van Cathy want dat zijn er 4 . Ik de makkelijkste en zij en Cees de 3 anderen. Een feest als ze naar buiten gaan en vooral naar het hondenpark. Gebeurt niet vaak meer want daar hebben ze geen tijd meer voor.
Maar ze hebben een hele grote tuin waar ze kunnen rennen en spelen naar hartelust.
En uiteraard dagelijks de tuin rond met een schep om de hondenpoep op ruimen.

Dat zal voor jou in het begin korte wandelingetjes worden, neem ik aan. En dan samen met Rick in het weekend een lange. Hoop dat het weer nog een beetje meewerkt voor je
zodat je er in het weekend nog op uit kunt.
Als ik Cosmo en Orion zie dan smelt ik gewoon. Ik vind ze zo leuk.
Maar nog een paar weken en dan kan ik genieten van het viertal in Las Vegas.
Groetjes Wil

Petra zei

@Corry - Rust nemen? LOL, maar ik heb wel beter geslapen

@Wendy - Ja, als ik geen rondleiding had gehad was ik gegaan, maar heel fijn dat Rick kon. En het is een boefje, maar ik vind hem voor een puppy vrij rustig

@Irene - Vreemde kortsluiting in mijn brein was het. Gewoonlijk houd ik de twee talen heel goed gescheiden.

@Sonja - Ik denk het ook, maar ze doen het steeds beter samen. Orion volgt Cosmo ook echt als kleine broertje, schattig

@Anja - We zullen tenminste hopelijk ons eigen risico terugkrijgen

@Marion - Inderdaad een drukke dag gisteren!

@Marjon - Cosmo vindt het nu al leuk, ze spelen heerlijk met elkaar. En ik ben vrij sterk, hoor, plus er moeten flinke trainingen aan te pas komen.

@Wil - Zo sterk zijn de honden niet en ik ben nog lang niet te zwak om ze aan te kunnen. Bovendien ga ik ze goed samen laten trainen en voor nu doe ik ze een gentle leader om. Vanochtend ging het prima.