Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, september 09, 2016

Nog een heel warme, maar leuke rondleiding

Ricks wekker gaat om kwart over zeven, maar ik kan nog even blijven liggen.  Met de nadruk op even, want een kwartier later moet ik er ook aan geloven.  Ik rooster een paar wafels als ontbijt en Rick heeft mijn koffie al gezet dus helemaal goed.

We zijn beiden vroeger klaar dan we dachten dus Rick zet me om kwart over acht al af bij de metro.  De trein staat al klaar, maar terwijl ze gewoonlijk om de zes minuten vertrekken, gaan de deuren dit keer pas om vijf over negen dicht.  Niet getreurd, ik zal nog ruim op tijd zijn.

Onderweg bedenk ik me dat ik helemaal geen contant geld heb en dat is altijd wel handig om flesjes water e.d. te kunnen kopen.  Gelukkig herinner ik me dat er een geldautomaat in het Smithsonian kasteel staat.  Zodra ik bovengronds ben loop ik erheen.


Het is even zoeken waar de machine staat en ik vind hem in een zijgang.  Daar hoor ik ook een deel van de rondleiding hier en bedenk me dat ik die weleens wil doen.  De gids vertelt erg interessant.  Iets om in gedachten te houden voor een rustigere tijd.

Eenmaal weer buiten zie ik een groepje van vier in de schaduw staan.  Aangezien er nu veel minder toeristen zijn heb ik zo'n vaag vermoeden dat dit mijn gezelschap van vandaag is.  Dat klopt inderdaad en ik maak kennis met de twee stellen, die elk een voornaam, die met een M. begint, hebben.  Zij komen uit West-Vlaanderen en het is meteen gezellig.

Het wordt vandaag weer flink warm, misschien zelfs recordhitte. M. haalt dan ook meteen koude flesjes water.  Gelukkig valt het op de Mall dichter bij de rivier wel wat mee, al moet ik bij het Washington Monument de transpiratie al van mijn gezicht vegen.  Het is minstens zo vochtig als het vorige week in New Orleans was!

Via het Tweede Wereldoorlogmonument lopen we langs de voor hen uit Forrest Gump bekende Reflecting Pool.  Dan lokken we een paar tamme eekhoorntjes voor we naar het Vietnam Veteranen Monument lopen. 

 
 
 
Die muur is altijd weer imposant met al zijn 58315 namen.  Dit keer ligt er niet veel, een enkele brief.  Het toeristenseizoen is duidelijk voorbij, hoewel het drukker is dan ik in september had verwacht.  Ik hoor veel andere talen, misschien hebben andere landen nog vakantie.

Vanuit het Lincoln Memorial, waar Lincoln nog altijd over de stad uitkijkt, hebben wij ook zijn prachtige uitzicht.  Het verveelt me toch nooit, dit.

We lopen verder naar het Koreaanse oorlogsmonument. Hier is het lekker rustig zodat we foto's zonder mensen erin kunnen nemen.  De negentien soldaten blijven indruk maken.

Aan de overkant kopen we nieuwe flesjes water en lopen dan naar het Tidal Basin.  We bekijken het Martin Luther King Jr. en lopen door de vier "kamers" van het Franklin Delano Roosevelt Memorial.  Dit is overduidelijk een Pokestop, want net als vorige keer lopen er veel mensen Pokemon Go te spelen.

Na Jefferson in zijn tempel bewonderd te hebben lopen we naar de Old Ebbitt Grill.  Daar heeft Mark na een paar minuten een leuke tafel in de hoofdzaal voor ons.  Ik raad hun fameuze crabcakes aan en de serveerster heeft het makkelijk, want die bestellen we allemaal. 

Gelukkig valt het zeer in de smaak.  Hij is ook erg lekker en wordt geserveerd met een mais en tomaat mix en gebakken aardappelen.  De anderen hebben er een biertje bij en ik een diet Coke. 

Over bier gesproken, M. blijkt een expert in Belgisch bier te zijn.  Ik vraag hem dus de oren van het hoofd voor Rick.  We krijgen een aantal goede tips voor onze reis in oktober.  Het is wel een beetje door de bomen het bos niet meer zien, maar we komen er wel uit.

Na de lunch lopen we naar de achterkant van het Witte Huis.  Het is inmiddels 35 graden met een gevoelstemperatuur van 39 graden.  Dat is wel heel ongewoon voor bijna half september hier. Het is niet prettig lopen, vooral niet in de zon.

We hebben dan ook besloten het stuk tussen het Witte Huis en Capitool per fiets af te leggen.  Na aan de voorkant over de geschiedenis van het Witte Huis verteld te hebben lopen we naar het Capital Bikeshare station aan 15th Street.

Daar huren we vijf fietsen en fietsen via het fietspad de heuvel af naar Pennsylvania Avenue.  Het enige nadeel van de Bikeshare vind ik dat je van tevoren goed moet kijken welke stations genoeg openingen hebben om je fiets weer terug te zetten.

Het station het dichtst bij het Capitool staat telkens vol fietsen en heeft geen plek voor vijf fietsen.  Ik vind een station iets verder weg aan de overkant van de Mall.  We slaan dus rechtsaf op 4th Street en rijden naar Independence Avenue. 

Daar vinden we inderdaad genoeg plek bij het station tegenover het Air and Space Museum.  We zetten de fietsen terug, al lukt dat met de mijne eerst niet makkelijk.  M. zet flink wat kracht en dan klikt ook mijn fiets erin.

We lopen Capitol Hill op wat altijd nog niet meevalt.  Het is een flinke heuvel, zeker in de hitte.  Onder een grote boom in de schaduw vertel ik over de geschiedenis van het Congres en het Capitoolgebouw.

We zijn helemaal blij de airconditioning van de Library of Congress in te gaan.  We beginnen bovenaan met de grote leeszaal. Het is hier lekker rustig, dus geen gehaaste medewerker, die ons wegjaagt.
 

Een verdieping lager vertel ik wat over wat we zien.  Hier is ook de opnieuw opgezette bibliotheek van Thomas Jefferson te bewonderen.  Op de begane grond bekijken we de twee vijftiende eeuwse bijbels en de oudste kaart van het nieuwe land, de Verenigde Staten uit 1784. 

Die kaart fascineert me, dat ze zoiets in de achttiende eeuw zonder moderne technieken op papier konden zetten.  Natuurlijk bestond Washington toen nog niet en de grenzen van de dertien oorspronkelijke staten zijn heel anders dan tegenwoordig.

Zij hebben zin om een drankje te gaan drinken en ik weet een terrasje net voorbij het metrostation.  Na de weg te hebben gewezen nemen we afscheid.  Het was weer een leuke dag, ondanks de hitte. 

Op het bord zie ik dat ik een minuut heb voor de trein naar Vienna komt.  Perfect geregeld en het is nog een nieuwe trein ook.  Die vind ik erg mooi en gerieflijk. 

Bijna drie kwartier later stap ik in Vienna uit en ik kan de puf niet meer opbrengen de kilometer naar huis te lopen.  Gelukkig staan er altijd taxi's. Alweer heb ik een heel vriendelijke chauffeur.  Ik vraag me af of ze vriendelijker zijn vanwege de competitie met Uber, want ook deze man bedankt me dat ik geen Uber heb besteld.

Cosmo wacht me al met smart op en ik laat hem gauw uit.  Het vogel en eekhoorn voer op het deck is op dus ik vul het bij.  Dan ga ik met een glaasje prosecco vieren dat ik vandaag zeventien jaar Amerikaans staatsburger ben (en vooral dit jaar zo blij dat ik mag stemmen!) en mijn verjaardagsweekend kan beginnen.

Als Rick thuiskomt vraagt hij waar ik wil eten.  Daar heb ik al over nagedacht, ik heb zin in Indiaas eten.  Bij Turmeric krijgen we meteen een tafeltje.  Ik bestel om te beginnen hun superlekkere kip met gembersoep. 

Alleen geven ze me amper de tijd die te eten.  Halverwege al worden de hoofdgerechten gebracht. Mijn protesten worden niet gehoord.  Gelukkig moet alles toch afkoelen, maar ik heb er altijd een hekel aan als je gedwongen wordt snel te eten.

Het eten is verder wel, zoals altijd, heel goed.  Ik heb saag paneer, de spinazie met Indiase kaas, en Rick de spinazie met lamsvlees.  We hebben er uien- en knoflookbrood en drie sauzen bij.  Het smaakt allemaal zeer goed!

Zo begint mijn verjaardagsweekend.  Altijd leuk om een weekend verjaardag te hebben.  We hebben al leuke plannen.


14 reacties:

Anoniem zei

Beste Petra,
Gefeliciteerd met jouw verjaardag op zaterdag 10 september en maak er een gezellig weekend van en ook proficiat voor jouw 17 jarig Amerikaans staatsburgerschap.
Groeten van Hilde uit B.

Tineke zei

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag; lekker in het weekend; met Rick en kids?
Je hebt tegenwoordig vaak belgische toeristen om rond te leiden; handig voor je trip in de herfst. Als ik het goed begrepen heb gaan jullie niet naar nederland?
Hier monumentenweekend; prachtig weer en veel gezellige dingen ; de molen, een concertje in een tuin en vanavond verlichte vaarparade , gaan we zien vanuit de tuin bij mijn dochter.
morgen gezellig bijpraten hier met 3 ex collega s , en wat wandelen en fietsen met elkaar.

Anja L. zei

Wat een hitte nog steeds, bij ons is het ook nog lekker weer. Ik heb geluk dat ik nu vakantie heb.
Ik wens je een heel fijn verjaardagsweekend toe!

Anoniem zei

Ook hier van harte met je verjaardag.
Weer een leuke rondleiding gehad. Lijkt me leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en dan ook connecties te krijgen.
Heel fijn weekend,
Bea

Anoniem zei

Een heel fijn weekend.

Irene zei

Inmiddels is het de 10e dus bij deze Van harte gefeliciteerd!!

Irene zei

Inmiddels is het de 10e dus bij deze Van harte gefeliciteerd!!

Jort & Suus - On the road zei

Hele fijne verjaardag Petra. En ik moet zeggen. Je bent zo bang dat je rondleidingdagen zo saai zijn, maar deze dag is toch weer anders en ik las dingen die ik nog niet wist.
Wat een fijn systeem om fietsen te huren en ergens anders weer terug te plaatsen. Fijn verjaardagsweekend!

Petr@ zei

Pfff wat een hitte voor een rondleiding. Niet echt leuk meer. Maar goed gezelschap scheelt een hoop.
Klinkt goed, jullie avondeten!

Nancy zei

Hallo Petra, ik lees al een hele tijd je blog en heb nog nooit gereageerd, maar bij deze wordt dat dus rechtgezet. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en ook met je 17 jaar Amerikaans staatsburgerschap! Ik lees je blog iedere dag met veel plezier, zeker ook van de rondleidingen, en geniet ook van de mooie foto's die je maakt. Geniet van je weekend!

Antoinette van Schaik zei

Hiep hiep hoera! 17 jaar staatsburgerschap en jarig! Van harte gefeliciteerd! Misschien ken je Eva Jinek via uitzending gemist, ze had laatst een aflevering oa over het staatsburgerschap. Ze reist van west naar oost Amerika. Een erg leuk programma.

Elly zei

Altijd leuk om je blog te lezen, goed verjaardag weekend en gefeliciteerd met je 17 jaar Amerikaan zijn 🌹🎈🍀

Petra zei

@Hilde - Dank je wel!

@Tineke - Nee, inderdaad staat Nederland dit keer niet op het programma, Duitsland, Belgie en Frankrijk,

@Anja - Vandaag (de 11e) is het werkelijk schitterend weer

@Bea - Ja, is ook leuk en maakt de rondleidingen altijd weer anders.

@Anoniem - Dank je

@Irene - Dank je wel!

@Suus - Jij ook hartelijk dank.

@Petra - Ja, nog een paar keer zweten en dan lijkt het toch echt af te gaan koelen

@Nancy - Dank je wel en heel leuk dat je een reactie achterliet!

@Antoinette - Eva Jinek ken ik niet, maar ga ik eens opzoeken, klinkt interessant.

@Elly - Dank je wel!

Blogger zei

Not playing Pokemon Go? Download On This Link (Built for iOS & Android)