Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, oktober 29, 2016

Dag 9 Europa: Reims en Epernay

Het was warm in de kamer vannacht en ik voelde soms alsof ik mijn bed uit zou drijven, maar toch word ik om zeven uur uitgerust wakker.  Waarom is dat thuis nu nooit het geval?  Ik blijf nog tot acht uur doezelen, de tijd, die Rick en ik hebben afgesproken op te staan.


Het ontbijt begint om half negen en we zijn rond die tijd beneden. Tristan is er weer en vraagt of we ook eieren willen.  We nemen beiden roerei, maar morgen ga ik gepocheerde eieren bestellen.  Er zijn croissantjes en stokbrood, ham, kaas en zoete lekkernijen.  We laten het ons allemaal goed smaken.

Dan pakken we de fototoestellen en gaan op weg naar Reims.  Om tien uur, net als alles open gaat, komen we er aan.  We parkeren in dezelfde garage bij de cathedraal als gisteren, al neemt het even om die te vinden.

We lopen meteen naar de kathedraal die vooral prachtig is om zijn gebrandschilderde ramen. Helaas hebben de Duitsers ook hier in de Eerste Wereldoorlog huisgehouden en een aantal ramen zijn toen gesneuveld.  Men heeft nu moderne kunstenaars zover gekregen daar nieuwe voor te maken. 

Het verschil is opvallend, in de 13e eeuw was alles zeer strak realistisch en de nieuwe ramen zijn meer kunst, die op verschillende manieren geinterpreteerd kan worden. Ik vind beiden mooi, maar net als met de oude meesters bewonder ik de oudste ramen meer.  Dat men die zonder enig modern hulpmiddel zo hoog heeft kunnen aanbrengen is onvoorstelbaar knap.

Na de kerk bezichtigd te hebben lopen we door het centrum van Reims.  Bij Orange haal ik een USB koord voor mijn iPhone, want hier in Frankrijk wil ik Pokemon Go spelen en de batterij raakt veel te snel op. Ik heb tot nu toe nog geen nieuwe Pokemon gevangen, maar wel meer die ik thuis niet veel zie.

We lopen wat rond en kijken in de Galeries Lafayette. We bedenken wat we voor de lunch willen doen en eigenlijk willen we beiden weer gewoon een belegd stokbroodje.  We kopen die alvast om later te eten bij La Mie Caline.

Rick en ik willen graag de rondleiding bij Taittinger doen en rijden daarheen.  Ik zou er gewoonlijk heen lopen, maar mijn knie doet nog steeds vervelend.  Bovendien spaart ons dit tijd, want we willen vanmiddag in Epernay ook wat champagne huizen bezoeken.

Voor we uit het hotel vertrokken heb ik ook een verzoek tot een rondleiding bij Moet & Chandon gedaan. Daarvan heb ik nu al een mailtje terug. Mijn wens die morgenochtend te kunnen doen komt niet uit, maar we kunnen om kwart voor drie mee.  Dat betekent geen Troyes, maar ik wil die rondleiding wel heel graag doen dus bevestig hem.

Bij Taittinger is de Engelstalige rondleiding om kwart voor twee, perfect voor ons.  We kopen kaartjes en hebben dan nog bijna twee uur.  We lopen eerst naar Martel waar we nog het staartje van hun rondleiding meemaken en daardoor mee kunnen doen met het proeven.

De proeverij gaat in het Frans en ik kan het goed volgen, want de gids spreekt snel, maar heel duidelijk.  Rick verstaat wel wat en ik vertaal wat voor hem. We proeven een brut, een rose en een semi sec.  Ze hebben ook heel handige "kurken" om de flessen wat langer goed te houden.  Daarvan kopen we er een aantal.

Dan lopen we naar de St. Remi basiliek.  Ook dit is een kerk uit de middeleeuwen, 12e eeuw.  Van buiten ziet hij er niet bijzonder uit, heel vervallen.  Van binnen is het echter een openbaring, vooral als Rick twee euro betaalt om de kerk te verlichten.
 
Prachtig!  De gotische bogen en nog meer en ook heel hoge glas in lood ramen, schitterend allemaal.  Met open mond en al fotograferend lopen we er rond. Wat een ontdekking, die door de kathedraal wordt overschaduwd.

We lopen terug naar Taittinger en eten onze lunches.  Het is niet zo lekker als gisteren toen Rick en ik beiden teleurgesteld waren het laatste hapje te eten. Maar mijn broodje met camembert en ham en Ricks stokbrood met ham en gruyere zijn toch heel lekker.
De rondleiding wordt heel interessant.  We hebben de Engelstalige, die nota bene door een Nederlandse wordt gedaan. Ik merkte haar accent al op en Rick bevestigde het en bij navraag bleken we gelijk te hebben. 

We zien werkelijk miljoenen flessen champagne, die allemaal met de hand worden gedraaid.  In deze grotten wordt maar een klein deel van hun oogst gerijpt. Het duurste deel dus er wordt ons op het hart gedrukt de flessen niet aan te raken.
 
Deze grotten zijn historisch.  Het laagste gedeelte is uitgegraven door de Gallo Romeinen, die hier de stenen voor hun huizen haalden in de 4e eeuw.  Verder zijn de gangen het werk van Benedictijnse monniken, die de eerste champagnes maakten.  Het is allemaal heel interessant.



Drie kwartier later staan we weer bovengronds en krijgen een glas van hun brut champagne om te proeven.  Je kunt bij het betalen kiezen voor een, twee of meer glazen.  Aangezien Rick en ik ook in Epernay nog willen proeven houden wij het bij een, zoals ook de meeste anderen.

Op de terugweg naar Epernay komen we langs eindeloze wijnranken.  Ik vraag Rick een van de heuvels op te rijden, want alles is in volle herfstkleuren en zo mooi!  We maken allerlei foto's en als het morgen zonnig is wil ik terug!
In Epernay parkeren we de auto bij ons hotel en gaan dan champagnes proeven.  Het valt tegen hoeveel huizen daarvoor open zijn.  We vinden een leuke boutique bij Collard Picard waar we een lekker rose champagne proeven.
Dan lopen we langs allerlei dichte huizen en eindelijk vinden we de Venoge.  Daar is een vriendelijke Aziatische dame, die ons van alles vertelt over het huis.  We proberen ook hun rose en vragen van alles over de andere huizen.  Ik kan haar goed verstaan, misschien omdat ze als buitenlandse langzaam spreekt.

Als laatste gaan we naar ons "eigen" maison.  Daar proeven we ook een rose en een brut. Bovendien zien we dat we hun wijnen ook naar huis kunnen laten verschepen.  Dat gaan we waarschijnlijk doen voor onze Oud en Nieuw viering.

Rick heeft nog energie, maar die van mij is op. Ik ga even rusten in de kamer terwijl hij op zoek gaat naar een leuk restaurant vanavond.  Dat vindt hij vlakbij.

Het wordt La Banque en we genieten van weer een heerlijke maaltijd. Ik neem de sole meuniere en Rick escalope de veau.  De bediening is vriendelijk, het eten smakelijk en al met al een echt avondje uit.

Terug in het hotel ben ik uitgeteld en begin aan dit blog. Rick sleept alles uit de auto en pakt het in.  Het wordt nu wel duidelijk dat we nog een koffer nodig gaan hebben.  Voornamelijk voor alle glazen, die Rick in Belgie gekocht heeft.  Als dat maar goed gaat!

Morgen gaan we naar onze laatste bestemming deze vakantie.  Maar voor nu lekker slapen na weer een drukke dag.

Foto's van Reims en Epernay staan hier

3 reacties:

Anoniem zei

Ik geniet weer van jullie avonturen.
Wat gaat de tijd snel.
Nog veel plezier.
Groet, Bea

Becs zei

Heel veel plezier nog. Het is altijd of de lezers er een beetje bij zijn met je omschrijvibgen. Prachtig!

Becs zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.