Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, december 29, 2016

Gourmetten

De hele nacht droomde ik dat mijn van "gecarjackt" werd en hoe ik uiteindelijk ontsnapte (gelukkig). Waarschijnlijk is dat na het lezen over een plaatselijke vrouw, die vermoord werd door een carjacker. De man ging vervolgens met haar credit cards lekker winkelen, terwijl haar lichaam in de auto lag.  Dat maakte kennelijk indruk op mijn brein en ongewoon voor mij herinner ik me alle details van die enge droom!
 
Pas om half acht word ik wakker uit de nachtmerrie en de honden en Rick liggen nog in diepe rust.  Ik houd me nog even koest, maar een uurtje later is mijn bed een martelwerktuig geworden en moet ik gewoon opstaan.  Gelukkig is Rick ook wakker en de honden ook net.
 
Het heeft vannacht geregend dus Rick laat de honden aan de lijn uit in plaats van in de achtertuin.  Die laatste begint een flink modderbad te worden, ietwat rampzalig met langharige honden!  Ik dacht niet dat ik ooit temperaturen onder nul zou wensen, maar dat zou het in de winter een stuk makkelijker maken ze lekker in de achtertuin te laten raggen.
 
Om half tien wil ik naar Anytime Fitness en tot mijn verbazing wil Rick mee.  Ik waarschuw hem dat ik behalve het halve uur personal training ook nog cardio wil doen.  Toch gaat hij gezellig mee en doet zijn eigen ding terwijl ik met Sharon gewichten doe en daarna die beloofde cardio.  Na afloop merkt Rick op dat nu onze halve dag voorbij is.  Tja, welcome to my world, het voelt soms als een part time baan!

 
Het is zeer fris buiten en er staat een koude wind.  Rick stelt voor de honden uit te laten samen, maar ik denk niet dat het goed is voor mijn spieren om bezweet buiten te zijn.  Rick neemt de honden dan allebei maar mee en ik trakteer mezelf op een lekker warme douche.
 
De mannen hebben nog allerlei vleeswaren om lunch van te eten, maar ik heb zin in soep.  Ik haal een avgolemono soep van Plaka Grill en wat is die toch altijd heerlijk!  Lichte citroensmaak, maar toch pittig met heel veel kipvlees.  Het is de perfecte lichte lunch, want vanavond zullen we zwaarder eten. De verse pita's deel ik met de honden en ben hun beste vriendin! 
Rick kwam opeens met een foto van ons uit waarschijnlijk 1987, onze verloving, we waren zo jong!!
 
Dat avondeten wordt gourmetten.  Dat hebben we alweer een aantal jaren (volgens mij) niet gedaan en Rick en de kinderen hebben het er altijd over tijdens de feestdagen.  Vanavond gaat het er dan eindelijk van komen en Katja vindt het vervelend dat zij er niet bij kan zijn.  We zullen het ook een keer met haar en Kevin doen, beloof ik.
 
Rick en ik maken een lijstje en vragen Saskia wat zij lekker zal vinden. We gaan eerst naar de Giant, want Whole Foods heeft bepaalde "gewone" dingen niet of niet zoals wij die willen.  Dan halen we bij Whole Foods de vis, het vlees en de veganistische producten.  Het gaat weer een feestmaal worden!
Wat vrolijke bloemen om dit blog op te fleuren
 
Thuis maak ik de mini hamburgertjes, snijd de zalm (de huid is er al vanaf gesneden in de winkel) in stukjes en dan de filet mignon in mini biefstukjes, de garnalen gaan in een apart schaaltje.  Kai wilde er ook nog mini worstjes bij. Voor Saskia maak ik een apart bord met mini veganistische hamburgertjes van twee grotere burgers.  Verder hebben we mini veganistische worstjes voor haar, veel groentes en een aantal veganistische sauzen, waaronder cocktail saus, die ik met veganistische mayonnaise en tomatenketchup maak.
Voor Rick, Kai en mezelf maak ik een cocktailsaus met gewone mayonnaise, ketchup en een scheutje cognac en een mosterd-mayonnaise.  Verder hebben we Thaise chilisaus en twee sauzen van Heinz, die we uit Duitsland meenamen, drie pepers en een pittige saus. 
 
Als groentes hebben we een mengsel van fijngesnipperde verschillend gekleurde paprika's, ui en tomaat.  De baby spinazie, champignons en geraspte worteltjes kunnen gekookt worden of rauw gegeten. Verder zijn er Eggbeaters voor een omelet en  maken Rick en Kai pannenkoek (de Amerikaanse versie) deeg voor het dessert.
 
Saskia komt uit haar werk en we dekken de tafel met onze fondueborden waar ik lagen stof van heb moeten wassen.  Ik vraag me weer eens af waarom we niet vaker fonduen of gourmetten.  Het zijn eigenlijk heel simpele maaltijden.
Het wordt smullen en gelukkig hebben niet zoveel teveel gekocht als ik vreesde.  De honden doen zich tegoed aan een paar overgebleven hamburgertjes en een stukje zalm, maar verder zit alles in onze magen!  Het is ook gezellig en ik vind het vooral leuk dat Saskia ook smulde.
 
Kai is hier nog geen week en heeft Orion al drie trucjes geleerd!  Hij doet "shake", "down" en nu ook "roll over".  Cosmo kent die allang en wil ze zo graag laten zien dat een van ons hem vast moet houden, zodat Kai Orion kan trainen.  Daarna mag Cosmo ook voor een snoepje, allemaal zo schattig!




Roll over!
 
Nog twee dagen in het jaar en dan kijk je altijd even terug.  Het lijkt omgevlogen te zijn, maar er is ook weer zoveel gebeurd.  Op persoonlijk vlak is de verloving van Katja en Kevin natuurlijk het grote hoogtepunt van 2016 voor ons. Dieptepunten zijn Saskia's worstelen met haar depressie en voor mij eigenlijk ook mijn eigen strubbelingen met het leven toch nog leuk te vinden.  Gelukkig helpen de medicijnen en ik hoop voor Saskia ook snel. 

6 reacties:

Jurgen de Bruin zei

Alvast een hele fijne jaarwisseling en een heel gelukkig, gezond en geweldig 2017 voor jou en je gezin!

Tineke zei

Leuk die oude foto van Rick en jou, opeens zie ik dat Kai op Rick lijkt.
Hier is het al dagen een kleine wereldje met mist en vorst; ook wel gezellig als je er niet opuit hoeft.
lekker bij de kerstboom, kaarsjes en bij lezen.
Vandaag maar eens de inkopen voor oudejaarsavond gaan doen en voorbereidingen treffen.

Anoniem zei

Gezellig gourmetten. Wij hebben tegenwoordig een grillplaat waar ieder zijn ding op kan doen.
Wat leuk dat Kai zo druk is met het leren van kunstjes.
Alvast een gezellige jaarwisseling, Bea

Marion2 zei

Wat lijkt Kai op zijn vader! Dat is goed te zien op de foto uit jullie jonge jaren.
Leuk ook dat Kai Orion kunstjes leert. Ik vind het altijd zo aandoenlijk als honden een kunstje doen.

Ik vind gourmetten altijd heel geschikt als kerstdiner. Dan hoef je niet te koken, zit je lekker lang aan tafel en kun je ondertussen bijpraten. Als vegetariƫr maak ik dan vaak pannenkoekjes, haha, of smelt ik een blokje kaas op een stukje stokbrood. En tot slot een kerstijstaart toe. Bepaald geen haute cuisine, maar wel makkelijk en heel gezellig.

Voor mij was het redelijk jaar (na veel heel moeilijke jaren). Er is niemand overleden, dat is het belangrijkste. De ontwikkelingen in de wereld/maatschappij baren me wel steeds meer zorgen en dat had ik voorheen nooit zo.

Een gezellige Oudjaarsdag en jaarwisseling gewenst!

Anoniem zei

Vervelend he zo'n nacht. Ik kan me herinneren van vroeger dat ik droomde van een vlieg op het behang en dat ik in een hele grote kamer lag. En die droom kwam herhaaldelijk terug.
Gezellig met elkaar gourmetten, hoewel ik er geen fan van ben. Eenmaal mee gemaakt en ik vond die baklucht erg vervelend.
Liever maak ik chinese fondu in bouillon. Schoonzoon wil graag kaasfondu, dus zal ik me daar morgen op storten. En voor vanavond wordt het franse uiensoep. Momenteel werkt Cathy overdag en dan is het wel makkelijk als mams voor het eten kan zorgen.Houd me weer bezig tijdens deze luie maanden.
We zullen morgenavond echt niet de Strip op gaan voor het vuurwerk.Die mensenmassa en dat voor 8 min. vuurwerk. Kunnen wel vanaf de tuin iets zien.
Ik wens jullie een hele prettige jaarwisseling en de beste wensen voor 2017.
Groeten vanuit Las Vegas,
Wil

Petra zei

@Jurgen - Dank je, jullie ook!

@Tineke - Hier is het ook koud, van mij mag het weer als dinsdag worden!

@Bea - Dank je, jullie ook!

@Marion - Haute cuisine hoeft van mij ook niet met kerst, het moet vooral lekker maar makkelijk zijn.

@Wil - Heerlijk, kaasfondue! Moeten wij ook weer eens doen!