maandag, maart 27, 2017

Dag 2 New York: Freedom Tower, Chinatown, Little Italy en Central Park

Die fan maakte enorm verschil en we hebben heerlijk geslapen.  Ik ben blij als Rick om acht uur opstaat, want dan kan ik nog even blijven liggen.  Een half uurtje later treffen we Kai en Bea in de lobby van het hotel.

Rick heeft gisteravond tijdens zijn wandeling een ontbijtcafe gevonden waar ze lekkere croissants en panini's hebben.  Ik bestel een panini met ham, kaas en ei en het smaakt lekker.  Ook de koffie is goed sterk.  De anderen hebben soortgelijke broodjes.

We hebben een druk plan voor vandaag en nemen na het eten een taxi naar de "Freedom Tower", 1 World Trade Center.  De hoogste toren van de stad waar we naar het observatiedek willen.  We kopen kaartjes waarvan de prijs van $34 per persoon wel even schrikken is.  Stiekem zijn we maar blij dat we er gisteren met zijn zevenen geen tijd meer voor hadden!

Na een heel goed gedaan kort filmpje in de lift komen we op de 102de verdieping aan.  Daar krijgen we een film te zien en mogen dan naar binnen.  Voor $15 kun je een iPad huren waarop gebouwen e.d. die je ziet aangewezen worden en over veel dingen lees je wat.  Heel modern gedaan en het maakt het zeker interessanter.

Ook lopen er gidsen rond, die aanmoedigen vragen te stellen.  Rick is gefascineerd door de bouw van deze toren en de andere World Trade Center gebouwen, waarvan ik niet wist dat ze alle zeven zo beschadigd waren dat ze helemaal opnieuw gebouwd moeten worden. Er komen maar vijf van de zeven terug en nummer twee moet nog gebouwd worden.

De gids vertelt er heel interessant over en ook over het lange, hoge dunne gebouw dat in de verte boven alles uitsteekt.  Dat is 432 Park, een heel hoog en dun appartementengebouw.  De architectuur daarvan is zo dat men rekening moest houden met de wind.  Iedere twaalf verdiepingen zijn er dan ook twee open verdiepingen zodat de wind daar doorheen kan.

We bedanken de vriendelijke gids en gaan even in het winkeltje kijken.  Daar zie ik tot mijn verrassing een bedeltje met het One World logo en de spreuk "See Forever" erop.  Hij past aan mijn Pandora armband en dat vind ik een leuke souvenir voor dit reisje.

Bea wil ook graag een Pandora bedel, maar meer specifiek New York.  Eenmaal weer buiten zie ik dat er vlakbij een Pandora winkel zit.  Na wat zoeken vinden we die in de Westfield mall waar ook het nieuwe metrostation is met hypermoderne architectuur.

Bea heeft keuze uit verscheidene bedeltjes waarvan ik de appeltjes ook leuk vind.  Zij kiest echter terecht het Vrijheidsbeeld dat ik ook al heb. Haar armband wordt nog vol zo hier in de VS!

Het is bitterkoud met een snijdende wind dus ik ben blij dat we allemaal (behalve Rick, maar die heeft meerdere laagjes aan) onze winterjassen en sjaals mee hebben!  Ik heb zelfs handschoenen aan, brrr!!

We lopen naar de Brooklyn Bridge waar het boven het water nog ijziger is. Het blijft echter een zeer fotogenieke brug en het zicht op Manhattan is ook prachtig.  We maken er dan ook heel wat foto's ondanks het sombere weer.
Inmiddels is het lunchtijd en die willen we in Little Italy gaan nuttigen.  We lopen door Chinatown waar Bea haar ogen uitkijkt en een bijzonder uitziende "draak"vrucht koopt.  Na de lunch willen we hier nog wat verder rondkijken.

We steken Canal Street over en lopen verder op Mulberry Street waar het opeens Italiaanse in plaats van Chinese restaurants zijn.  We bekijken een aantal menu's en vinden Da Gennaro er gezellig uitzien.

Daar vragen we een tafeltje en bestellen van het lunchmenu.  Ik neem de kreeft ravioli en die is werkelijk om je vingers bij af te likken.  Rick en Bea keuren de lasagna ook goed en Kai heeft een interessant uitziende pasta met spinazie en gorgonzola.  We warmen eindelijk wat op!

Als toetje kiezen we allemaal een cannoli van een karretje

In Chinatown heeft Bea een Tibetaans winkeltje gezien en wil graag daar rondkijken.  Ze hebben inderdaad mooie spullen. Kai en Bea vinden een van de houten maskers mooi, maar net iets te duur.  De verkoopster onderhandelt met ze en uiteindelijk krijgen ze er $7 van afgehaald en is het nu te betalen voor ze.

De tijd vliegt en we hebben nog meer op het programma staan.  We nemen een taxi naar Central Park waar hinderlijke mannetjes ons een ritje met hun riksja willen aansmeren.  Daar hebben we geen oren naar.  We willen zelf lopen.
Dat doen we dus, eerst naar het Imagine gedenkmozaiek voor het appartement waar John Lennon werd vermoord.  Daar is het druk en moet iedereen om de een of andere reden op het mozaiek gaan zitten om gefotografeerd te worden.  Ik krijg nog net een paar foto's zonder mensen erop!

Dan lopen we naar de beroemde brug, die onder anderen in de film Spiderman 3 voorkomt.  Intussen zijn we zo ongeveer bevroren!  We lopen gauw terug naar de bewoonde wereld en bestellen bij Starbucks warme drankjes.

Bea heeft net gemerkt dat de zolen van haar laarsjes los zijn gekomen.  Ze kan daar niet langer op lopen dus het wordt zoeken naar een schoenenzaak.  Dichter bij de Macy's vinden we DSW, maar daar is niets van Bea's gading.

Ook Payless is geen succes, maar aan de overkant slaagt ze bij Famous Footwear gelukkig wel want het seizoen voor laarsjes is zo'n beetje over. De magnetische strip van Bea's credit card werkt niet en deze zaak heeft geen chipmachine.  Rick betaalt dus even voor haar en bij de eerste de beste bank pint Bea geld en betaalt hem terug.

Dan lopen we terug naar Times Square.  Door de kou waarschijnlijk heb ik overal pijn, ook in mijn knieen en voeten.  De anderen willen nog naar de M&M's winkel en Hershey's.  Al dat staan is funest voor mij dus ik zoek de bar in Blue Fin in het W Hotel op.

Daar bestel ik een rose en wat sushi.  Ik ben blij dit gedaan te hebben want het duurt een goed uur voor Rick me komt halen.  Kai en Bea zijn in een van de enorme souvenirwinkels waar ze een magneet hebben gekocht.

Voor ons avondeten hebben we gereserveerd bij de Vodka Room.  We lopen erheen en krijgen meteen ons tafeltje in het gezellige restaurant.  Wat Rick gehoopt had is hier te krijgen, namelijk wodka met allerlei smaakjes.

Rick bestelt een karafje frambozen wodka en ik een glaasje knoflook en peper wodka, die erg lekker is. Kai en Bea nemen beiden een wodka cocktail.  Het eten is ook heel goed, ik kies de gerookte zalm met aardappelpannenkoekjes en de wilde paddenstoelen soep.

Bij elkaar meer dan genoeg eten!  De anderen nemen piroshky's en borscht, ook dat ziet er goed uit.  Rick is in zijn element dus helemaal goed na zijn teleurstelling van gisteravond.

Eenmaal weer buiten miezert het en ben ik doodmoe.  De anderen willen nog fotograferen dus ik neem een taxi naar het hotel.  Een uurtje later komt Rick ook de kamer weer in, ze hebben ook nog een Belgisch drankje gedronken bij BXL.   Het was een drukke, maar erg leuke dag!