zondag, oktober 08, 2017

Oktoberfest en happy hour

Zaterdag

Rick is alweer vroeg uit de veren maar ik hoor hem niet opstaan en slaap lekker tot half negen door. Het is al warm genoeg om zonder jas ons ontbijt bij Starbucks te gaan halen. Dit wordt voorlopig de laatste mooie dag want orkaan Nate komt onze kant op. Weliswaar sterk verzwakt maar met (zeer nodige, dat wel) regen.

Op de terugweg lopen we over de farmers market. Ik heb een heel kleine hoop dat ze hier net als in Ottawa wilde bosbessen hebben, maar die is tevergeefs. Er zijn vooral veel tomaten en natuurlijk pompoenen.

We kopen niets maar ik vind het altijd leuk om rond te kijken. Het haalt niet bij een Nederlandse markt maar het is ook iets waar de buurt komt kopen. Als we terug naar de auto lopen zien we Niall en Serena, die hierheen gefietst zijn. We hebben hen al lang niet meer gezien en praten even bij.

We zijn ook in het zuiden van de VS en om half tien eten mensen al BBQ ribben

Thuis gaat Rick een fietstocht maken en ik doe mijn stappen buiten op het deck. Dan maken we ons klaar om naar het Oktoberfest in Vienna te gaan. Dat wordt druk bezocht dus we zijn blij als er net iemand weggaat voor een parkeerplek niet te ver weg.

Zulke festivals hebben ook altijd een soort braderie met tentjes van kunstenaars en kleine bedrijfjes. Daar lopen we eerst even langs. Dan kopen we kaartjes voor bier of in mijn geval cider. De Caboose Brewing Company uit Vienna verschaft dat dus, tot Ricks eeuwige ergernis, geen echt Duits bier.

Ons eten is wel Duits, een bratwurst met zuurkool, komkommer- en aardappelsalade. Terwijl we in de hete, want het is een graad of dertig, rij wachten zie ik Sara opeens. Wij gaan donderdag weer samen lunchen en Sara heeft een suggestie, ergens waar we geen van beiden nog zijn geweest.

We bestellen ons eten en gaan dan op zoek naar een zitplaats. Onderweg zien we nog Lois en Jim waar we morgen gelijk mee afspreken. Wonder boven wonder vinden we daarna nog een paar stoelen vlakbij het podium met een Duitse hoempa band.

Het eten smaakt ons prima! De salades zijn lekker licht en de bratwurst niet te vet. De "Buergermeisterin" wordt intussen voorgesteld en blijkt een geemigreerde Duitse te zijn. Zij helpt dit Oktoberfest al jaren organiseren en het is altijd weer leuk al is het natuurlijk allerminst authentiek.

Terug thuis gaan we verder aan de Halloween decoraties. Rick heeft een projector met enge scenes gekocht en die installeren we in Saskia's kamer. Nu wachten tot het donker wordt om te zien of het succesvol is (niet zo, we gaan hem naar Kai's kamer verhuizen en nog wat andere dingen veranderen, maar het gaat er heel griezelig uitzien!).
Onze buddleia zit vol vlinders op het moment (moeilijk te fotograferen met mijn telefoon dus niet scherp helaas)

Intussen besluiten we dat het perfect weer is om te grillen. We gaan naar Whole Foods en kopen avondeten en ik ook wat andere benodigdheden voor mijn ontbijt. Ze hebben van alles te proeven waaronder een heerlijke rose. Na de lunch hebben we geen zin in de hapjes.

We genieten de rest van de middag op het deck van het heerlijke weer. Het zal moeilijk zijn er afscheid van te nemen, maar het is nu eenmaal herfst. Hoewel de temperaturen voor Nederlandse begrippen nog zomers zullen zijn komt er flink wisselvallig weer aan en mijn spieren houden daar over het algemeen niet van.

Voor het avondeten maak ik een verschillende kleuren tomatensalade met verse olijven en augurkschijfjes. Ook maak ik de champignonsaus voor de biefstukken. Rick grilt die laatsten perfect en we hebben er ovenfrietjes met truffelsmaak bij.

We eten gezellig buiten al is het al bijna donker. De krekels zingen hun concert en ik zou dit weer vast willen houden! Waarom kunnen we weer niet onder controle krijgen?

Zondag

Het blijft donker in de kamer dus zelfs Rick staat pas tegen negenen op. Voor de verandering ben ik al vroeger wakker, maar lees wat op mijn telefoon. Het is inderdaad voor het eerst in weken bewolkt en heeft vannacht wat geregend. Daarvan wordt vandaag meer voorspeld.

Rick laat Orion uit en ik vraag of het koud is. Hij lacht me hartelijk uit, het is namelijk om kwart over negen al 24 graden! Zonder jas kunnen we dus ontbijt gaan halen.  Koffies van Starbucks en broodjes van Peet's. Op het deck genieten we ervan.

Dan vertrek ik met Orion naar boven om een uur interval op de elliptical te doen. Rick gaat een nieuwe wifi installatie aanbrengen in de basement. Deze moet tot ver buiten reiken zodat we buiten ook op onze computers kunnen (kan wel achter maar niet voor op het moment).

Als we er klaar mee zijn gaan we de binnenlandse vluchten voor onze Nieuw-Zeelandse en Australische reis boeken. We hebben drie weken en gaan naar Auckland, Perth, Melbourne, Cairns en Sydney. Ik weet het, op zijn Amerikaans, maar het is niet anders.

Het is nog best gecompliceerd want alleen Rick en ik hebben dezelfde reis. De meisjes komen op verschillende tijden, want Saskia wil langer in Perth blijven en Katja komt naar Melbourne. Uiteindelijk zijn de vluchten en huurauto's geboekt, nu de hotels nog.

Voor de lunch gaan we Cenan's, de Turkse bakkerij in Vienna. We bestellen stokbroodjes voor de lunch. De mijne heb ik met zalm en cream cheese, Rick neemt met salami en kaas. Thuis eten we toch weer buiten, de zon laat zich zelfs aarzelend zien! Al die voorspelde regen voor vandaag blijft weg.
Daardoor is dit echt een bonus zomerse dag. We kunnen de hele middag buiten zitten, al is het wel heel vochtig. Ik denk dat er erg slecht weer aankomt (van tropische storm Nate) want ik heb opeens weer erg veel pijn.

Om vijf uur hebben we bij Paladar afgesproken voor happy hour met Lois en Jim, die we gisteren bij het Oktoberfest zagen. Dit is een Cubaans restaurant. Lois en Jim hebben al een tafeltje in het bar gedeelte.

Hun happy hour is heel goed, gerechten van het gewoonlijke menu kosten de helft minder. We bestellen drankjes en Rick en ik delen de drie verschillende salsa's met lekkere taro chips. Lois en Jim delen empanadas en ceviche. Die empanadas bestellen Rick en ik ook want die zien er heerlijk uit.
Rick en ik proeven drie soorten rum

Het is gezellig en het eten en drinken is lekker. Happy hour komt steeds meer terug met veel goedkopere gerechten en drankjes tussen 16 en 19 uur gewoonlijk. Toen ik in de VS kwam was het zoals de Italiaanse aperitivo gratis als je een drankje kocht. Dat is niet meer zo, maar terug van weggeweest met veel goedkopere gerechten.

Wij hebben in ieder geval ook ons avondeten binnen voor een luttel bedrag. We spreken af dit vaker te doen en gaan huiswaarts. Daar laat Orion voor het eerst zien dat ook hij pluche dieren uiteen trekt. Niet zomaar een knuffel maar zijn lammetje wat hij al sinds zijn geboorte heeft. Arme Lamb Chop!