Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, oktober 25, 2017

Zeventiende Eeuwse Nederlandse meesters hier in Washington

Rick moet er vroeg op uit vandaag en doet Orion in zijn bench zodat ik nog wat verder kan slapen. Om kwart over acht sta ik op en zie weer zon als ik de lamellen open. Orion ligt nog in diepe rust als ik beneden kom. Pas als ik de deur van zijn bench open wordt hij wakker, de slaapkop!

Buiten zit een eekhoorntje van de maiskolf te genieten. Niet voor lang, want als Orion hem ziet zorgt die ervoor dat het beestje gauw de benen neemt. Ik laat Orion naar buiten want die eekhoorns zijn toch veel te snel voor hem.


Als ontbijt bak ik een paar eieren met geraspte kaas erop. Al etend heb ik zicht op de vlammende esdoorn van onze achterburen. Met de zon erop lijkt die wel in brand te staan. Langzaamaan komen de mooie herfstkleuren, maar dat betekent ook het uiteindelijk kaal worden van de bomen. Ricks antwoord als ik kleuren aanwijs is steevast "het begin van het einde", de pessimist.

Dan is het weer tijd voor mijn uur cardio op de elliptische machine boven. Dat gaat vrij snel en daarna douche ik ook maar meteen want de badkamer ligt naast de sportkamer. Het wordt vandaag nog twintig graden dus ik kleed me nog niet in winterkleding.

Mijn wandeling met Orion is maar kort, want er zijn overal mensen en hij blaft en trekt en is echt wel sterk. Ik heb er geen zin in om mijn arm uit de kom getrokken te krijgen en misschien leert Orion ook dat hij geen lange wandeling krijgt als hij zich zo gedraagt (wens is de vader van de gedachte daar).
De monarch vlinders zijn er meer dan andere jaren naar mijn gevoel

Dit weekend is een belangrijke tentoonstelling geopend in de National Gallery of Art: Vermeer en zijn tijdgenoten, die het leven in de zeventiende eeuw schilderden. Ik wil daar heel graag heen en hoop dat het niet te druk gaat zijn.

Gelukkig kan ik de van na tienen makkelijk bij de metro parkeren. De trein staat al klaar en vijfendertig minuten later stap ik uit bij het Federal Center SW station. Ik ga lunchen bij Mitsitam in het American Indian museum voor ik naar de Gallery ga.
Mijn hoop was dezelfde soepen te bestellen als vorige keer en de garnalensoep is er weer.  Helaas is de kokkelssoep op en de squashsoep ook. De medewerker brengt mij een beetje van de kalkoensoep en die smaakt inderdaad ook goed, al ben ik niet zo'n kalkoen fan. Dan bestel ik daar maar ook een bord van.

Er is nog een tafeltje open met zicht op de watervallen en ik neem er plaats. De mensen naast mij spreken een slavische taal en tegenover mij zitten Duitsers. Dat vind ik zo leuk in Washington, dat internationale. 

Na mijn lunch loop ik over de Mall naar de National Gallery of Art. Als ik er binnenloop vraag ik waar de tentoonstelling is en wordt naar boven gestuurd. Daar zal iemand staan, die de weg zal wijzen.


Het is duidelijk een heel populaire tentoonstelling want er is een rij afgebakerd om naar de zalen te lopen. Gelukkig staat er geen rij en ik krijg bij de ingang een brochure aangereikt en loop dan naar binnen.

Meteen ben ik helemaal in de schilderijen. Het zijn allemaal kijkjes in de gegoede huishoudens van Nederlandse burgers. Het leuke is dat er gekeken wordt naar hoe de schilders elkaar beinvloedden. Schilderijen, die op elkaar lijken worden naast elkaar gehangen.
Vrouwen, die kantklossen van Vermeer en Nicolaas Maes 
Vermeer en Jan Steen, de ene sereen, de andere ondeugend

Een Vermeer, die ik nog nooit gezien had, waarschijnlijk Anthonie van Leeuwenhoek

Leuk is ook te weten dat Gerard Ter Borch zijn halfzus Gesina meestal schilderde. Er hangen werken van Vermeer, sommigen heb ik nog nooit gezien, Ter Borch, Gerrit Dou, Jan Steen, Frans van Mieris, Pieter de Hooch en meer. Bijna zeventig prachtige schilderijen zijn er om te bekijken.
Dit tafereeltje vind ik zo mooi, van Pieter de Hooch

De uitleg erbij is ook heel interessant. Ik neem alles zoveel mogelijk in me op en bedenk me dat ik best nog eens wil gaan, want zoveel in een keer blijft niet hangen. Het wordt wel steeds drukker en als ik na een uur de tentoonstelling verlaat staat er inderdaad een rij om binnen te komen. Ik hoorde ook wat Nederlands om me heen, de ambassade maakte ook reclame voor deze tentoonstelling.
Natuurlijk zijn er ook "typisch" Nederlandse dingen te koop en om te eten, dat laatste vind ik wel erg ver gezocht!

Het is prachtig weer en zin om in het museum te blijven heb ik niet. Ik breng nog wel even een bezoek aan mijn favoriete Jan Steen schilderij en loop dan naar het Federal Triangle metrostation. Het is warm genoeg om zonder jas te lopen.

Mijn trein komt al snel en terug in Vienna rijd ik eerst naar Rite Aid om wat medicijnen voor Orion en mezelf op te halen. Dan kijk ik of ze bij Whole Foods mijn favoriete groentesap weer hebben, maar dat is helaas niet het geval. Er is ook geen zalm dus waarschijnlijk voor het eerst vertrek ik zonder iets te kopen.

In de buurt stop ik nog een paar keer om foto's te nemen van tuinen, die versierd zijn. Vanavond is ook de Halloween parade waar heel Vienna, behalve wij, heengaat. Ik zou best willen, maar het is koud en lang en druk en niet voor mijn spieren. Vroeger ging Rick nog wel met de kinderen en het is een leuke traditie in ons stadje.


Thuis laat ik Orion nog eens uit en probeer dan nog wat in mijn spannende boek te lezen. Rick neemt Grieks eten mee, avgolemono soep en een gyro. Allemaal heel smakelijk en dan gaan we een leuke Halloween film kijken op Hallmark. Jammer genoeg gaan ze vanaf morgen alweer kerstfilms uitzenden. Wie wil daar nu al naar kijken?


7 reacties:

Pascale zei

Wat heerlijk, die tentoonstelling! Ik ben laatst op vakantie nog naar het Vermeer Centrum in Delft geweest, waar ze over zijn leven en zijn schildertechnieken laten zijn, dat was zo interessant! Jammer dat ik niet dichter bij DC woon, ik zou die tentoonstelling graag willen zien.

Ik vind de herfst een prachtige tijd, zulke schitterende kleuren en mooi licht overal.

Anoniem zei

Heerlijk al dat Halloween zelfs hier in Nederland wordt er steeds meer aangedaan, Ik ben betrokken bij de school van 1 van mijn oppas kindjes waar we a.s. dinsdag avond Halloween hebben, we hebben een spinnen thema bedacht waar de kinderen vanaf morgen een soort verhaal over krijgen ook maandag en dinsdag gaat dat verder met als doel dat we op dinsdagavond om 7 uur alle kinderen weer hier op school zijn om de school te bevrijden van een giga groote spin :-).

Met een soort van speurtocht in en om de school, en natuurlijk vinden ze daar onderweg snoep ;-), ik heb kilometers drop spinnen zitten rijgen om op te hangen, en veel laken spoken gemaakt en is er een gigantische spin gemaakt die in het gym lokaal hangt en vol met snoep zit als de kinderen hem vinden en moeten uitschakelen.

Alle kinderen komen verkleed en ook wij zijn uitgedost, zo blij dat mijn ooit gekochte Halloween outfit ooit gekocht toen ik met Halloween in de Usa was nog heb :-).gttjes Toos

Anja L. zei

Wat een mooie schilderijen, leuke manier om zo zo te combineren.
Fijne donderdag.

Anoniem zei

Schitterende tentoonstelling zeg, ik hoop dat ze deze tentoonstelling in de huidige hoedanigheid eens in Ned. zullen tonen, zo mooi! Enne, het winkelcentrum bij ons in de buurt is al een kleine 2 weken voorzien van kerstversiering en vanaf 10 oktober! was het grote tuincentrum al 1 grote kerstmarkt, pfffff moet niet gekker worden.... Hierdoor komt Sinteklaas wel erg in het nauw vind ik.
Groetje van Henny Breedijk.

Marion2 zei

Wat een prachtige tentoonstelling!Zo intrigerend om bijna een foto te zien
van hoe de mensen eeuwen geleden eruit zagen en leefden. Hier is een
Pieter de Hooghlaan (dus net wat anders gespeld). Leuk ook om er Nederlandse
spulletjes en eten bij te verkopen.

Inderdaad nog wel heel erg vroeg voor kerstfilms. Ik zou verwachten dat het
na Thanksgiving zou zijn.

MoJuffie zei

Leuk dat je de kantklosters laat zien. Mijn moeder kan dat en krijgt nog af en toe les in oude kanttechnieken van de nonnen in Brugge.

Jouw museumbezoeken maken mij ook enthousiast om gewoon in mijn eentje op pad te gaan. Als ik wacht of er iemand mee wil, dan ga ik dus bijna nooit. Hoe vindt jij het om dat soort dingen alleen te ondernemen?

Petra zei

@Pascale - Ik zou zo graag meer over Vermeer weten, maar er is zo weinig bekend. Heb jij Tim's Vermeer gezien? Heel interessant.

@Toos - Wat klinkt dat als een leuke avond! Veel plezier!

@Anja - Het was echt interessant en ik wil nog eens

@Henny - Ja, bij de Michaels was er ook al geen Halloween meer te bekennen

@Marion - Ik weet niet welke spelling van Pieter de Hoogh de juiste is, met ch was het in deze tentoonstelling.

@MoJuffie - Het is natuurlijk erg leuk met iemand te gaan omdat je dan je indrukken kunt bespreken. Maar ik vind alleen gaan ook erg fijn. Dan kan ik gewoon de tijd nemen (of niet) waar ik wil zonder bang te zijn dat een ander me te snel of te langzaam vindt gaan. Gewoon doen!