dinsdag, november 28, 2017

Dag 7 Nieuw Zeeland en Australie: Quokka's en Fremantle

Zo vroeg als gisteren lukt het ons niet op te staan, maar om zeven uur zijn we toch beiden klaar wakker. Ik voel me nog steeds niet lekker en zin om te gaan sporten heb ik absoluut niet. Ik heb mijn energie nodig voor de dingen, die we vandaag gaan doen.

We douchen en gaan dan naar beneden voor het ontbijt. Het is werkelijk weer superlekker. Ik houd van de gegrilde halve tomaten en de champignons en morgen moet ik van mezelf ook wat witte bonen in tomatensaus nemen, zo Engels!

Vandaag gaan we zonder Saskia op pad. Zij moet haar kamer nog schoonmaken voor inspectie morgen en alles goed inpakken. Dit is haar laatste dag in haar dorm en ze wil ook nog graag wat tijd doorbrengen met de vrienden die ze hier gemaakt heeft.

Rick en ik hebben kaartjes voor de veerboot naar Rottnest Island vanuit Fremantle. Daar komen we keurig ruim op tijd aan en maar goed ook want we zien alleen maar maximaal vier uur parkeren. Wij gaan meer dan vier uur op weg zijn.

Rick gaat navraag doen en wordt naar een parkeerplaats gewezen waar we desnoods de hele dag mogen staan. Gisteren hebben we al een parkeerbon gekregen omdat we ergens verkeerd parkeerden dus dat willen we niet weer.

We kopen nog een flesje water en kunnen dan al aan boord. We nemen plaats op het bovendek. Zo kan Rick ook naar buiten om foto's te nemen. Er komt iemand langs met zakjes in geval van zeeziekte wat mij niet gerust maakt want ik ben weleens heel zeeziek geweest. Gelukkig schommelt de boot wel flink maar mijn maag speelt niet op.

Een half uurtje later meren we aan bij Rottnest Island. Dit eiland is vooral bekend om zijn quokka's, een buideldiertje dat in de rest van Australie vrijwel uitgestorven is. Als we van boord gaan en op zoek naar een toilet zien we er meteen twee. Schattige diertjes zijn het!

Deze twee zijn nogal schuw en Rick en ik balen als andere toeristen ze wegjagen. We besluiten een stukje te gaan lopen. Je kunt ook fietsen huren, maar dan moet je een helm op en als ik ergens een hekel aan heb! Rick wil ook liever gewoon lopen.

Als we bij een afgelegen en leeg strand komen wil Rick hier zijn drone laten vliegen. Die gaat me toch hoog! Ik vind het intussen prima, het is een oase van rust hier en zo ontspannend! Rick laat zijn drone ongeveer een half uur vliegen dus hij moet wat mooie videos gemaakt hebben.

Natuurlijk moet ik ook hier weer even in de Indische Oceaan lopen. Het water is zo helder! Geen wonder dat je verderop ook kunt snorkelen. Ik snap best dat mensen hier vakantie houden. Voor ons zijn die quokka's echter het interessantst.

Rick en ik gaan daar dan ook naar op zoek, maar zien wel poep maar geen diertjes. Tot we op de terugweg een paar fietsen neergelegd zien en mensen op hun knieen. En jawel daar zijn vier schattige quokka's. Absoluut niet schuw en al mag je ze eigenlijk niet aanraken, ik krabbel er eentje achter de oortjes en dat lijkt hij heel fijn te vinden.

Verder respecteren we ze en ze eten lekker door terwijl wij foto's maken. Eentje is wel heel nieuwsgierig en komt aan alles ruiken, inclusief de zolen van Ricks schoenen en mijn handen. Echt dotjes zijn het en zo dociel!

Met moeite verlaten we deze plek en gaan op zoek naar lunch. We strijken neer op het terras van Dome met mooi uitzicht over zee. Niet veel later komt een quokka kijken of wij misschien iets te eten hebben. Het is streng verboden ze te voeren maar dat zouden we sowieso niet doen.
Lunch uitzicht, genieten!

Rick en ik bestellen beiden een salade met gerookte zalm. Hij de caesar en ik de Griekse met ook feta, ze smaken goed en ik ben blij weer eens een bak groente naar binnen te krijgen. De tijd gaat snel, drie uur leek meer dan genoeg, maar we hebben maar een klein deel van het eiland kunnen verkennen.

Geeft niet, ons hoofddoel hier waren de quokka's. Daarvan vind ik er nog een die net probeert een plastic pakje met ketchup op te eten. Ik ben nog net op tijd om het uit zijn bekje te rukken. Dat vindt het diertje maar niets, maar stomme mensen, die zulke dingen op de grond gooien! Ik kan me er zo kwaad over maken!

Rick en ik zien ook nog een enorme hagedis, een pauw (waarvan ik las dat ze in 1912 als cadeau uit India op het eiland geintroduceerd werden, maar zich te snel vermenigvuldigden en alle vrouwelijke pauwen werden verwijderd dus nu lopen er enkel nog mannetjes rond) en een regenboog bijeneter kleurig vogeltje.
Zo'n mooi beest!

Voor we het weten moeten we weer aan boord van de veerboot terug. Dit keer zijn de golven heel wat erger, maar gelukkig heb ik nog steeds geen last van zeeziekte.  De rit gaat ook snel en om drie uur staan we weer in Fremantle.

Daar is Saskia ook net aangekomen met de trein. Ik ga even het toilet opzoeken en als ik terugkom hebben Rick en Saskia elkaar gevonden. Saskia leidt ons naar een parkeerplaats dichter bij het centrum en dan lopen we door de gezellige straatjes. Saskia koopt wat cadeautjes voor de vriendinnen waar ze afscheid van moet nemen vandaag en morgen.

Ook hier zien we weer een hele groep kaketoes, of eigenlijk corella, de Australische kaketoe. Ze hebben mooi blauw rond hun ogen en zijn nogal luid. Ik stel me zo voor dat wij gefascineerd zijn door deze vogels zoals toeristen in ons gebied de eekhoorns zo leuk vinden.
Terug bij de auto wacht ons weer een onaangename verrassing in de vorm van een parkeerbon! Zo zonde van het geld!!! Nergens stond hier aangegeven dat er betaald moest worden, maar kennelijk was dat wel het geval. Gelukkig dit keer "maar" $50 in plaats van $100. Het wordt opletten de rest van de reis!!!
Bougainville en Jacaranda, prachtig samen!

Saskia wil graag haar laatste avond met haar vrienden hier besteden, heel begrijpelijk. Wij zetten haar dus af bij haar dorm en rijden dan door naar Perth. Rick zet mij in het centrum af en rijdt naar het hotel om spullen terug te brengen.

Jammer genoeg sluit vrijwel alles hier om half zes en dat heb ik net gemist. Ik zie ook niet meteen een leuke bar waar we iets kunnen drinken zoals Rick me opdroeg. Ik kijk op mijn telefoon en vind wel een paar leuke plaatsen, maar kennelijk ga ik de verkeerde kant op.

De buurt wordt steeds slechter en ik zie bedelaars en andere louche type, dat allemaal zo dicht bij het centrum. Ik geef wat kleingeld aan deze en gene en zie dan tot mijn opluchting een heuse bar aan de overkant. Daar bestel ik een sauvignon blanc en ga op Rick wachten.

Die komt niet veel later en bestelt een biertje. Daarbij krijgt hij een loterij kaartje waarmee hij een baseball cap wint. Intussen kijken we waar we kunnen eten en besluiten Petition te gaan bezoeken. Daarvan is er een restaurant, een bierkelder en een wijnbar.

Tafeltjes in het restaurant zijn pas na achten beschikbaar en al zegt de vriendelijke man dat dat "maar" anderhalf uur wachten is, is mij dat veel te lang! We proberen dan de wijnbar en daar kunnen we zo aan de bar terecht.

Ze hebben hier een menu van hors d'oeuvres, charcuterie en kaasplankje. Wij bestellen de charcuterie en het kaasplankje, vanmiddag hebben we tenslotte onze groentes al binnen gekregen. Met een glas Australische rose erbij gaat het er allemaal prima in.

We nemen een taxi terug naar het hotel en dan gaat Rick nog even de Ierse pub beneden onveilig maken. Ik heb daar geen energie meer voor. Het lijkt ietsje beter te gaan en de Strepsils, die ik vandaag kocht helpen ook. Hopelijk is het ergste geleden, even afkloppen!