maandag, december 11, 2017

Dag 18 Nieuw Zeeland en Australie: De Blue Mountains

We hebben vandaag een wekker gezet want we worden hier in Sydney telkens te laat naar onze smaak wakker. Om kwart over zeven gaat die af en met moeite staan we een kwartiertje later op. Katja schrijft dat zij ook op is en Saskia wil weer niet mee.

Als we alle drie klaar zijn gaan we terug naar de Chrysler Bar waar we gisteren ook ontbeten. Ik bestel weer de long black met melk en dit keer de gepocheerde eieren met kerstomaatjes en ham. Grappig dat ik zoveel zalm had gisteren dat ik het bijna niet op kon. De ham moet kennelijk wel heel duur zijn want daar krijg ik twee flinterdunne plakjes van.

Het is meer dan genoeg eten en Rick en Katja smullen ook van hun keuzes. Terug in het hotel halen we Saskia op en brengen haar naar haar favoriete veganistische restaurant een kwartier rijden van het hotel. Saskia gaat vandaag verder haar eigen ding doen.

Katja, Rick en ik gaan naar de Blue Mountains, een natuurgebied waar de bewoners van Sydney in de zomerweekends heen gaan. We rijden naar Katoomba, anderhalf uur rijden vanaf de stad. Het verbaast ons hoeveel plaatsjes we onderweg zien. In de VS zijn dit soort natuurgebieden veel meer afgelegen.

In Katoomba rijden we naar het uitkijkpunt voor de Drie Zusters, drie rotsen, die zo heten door een locale legende, die zegt dat ze ooit drie zussen waren.  Het is er enorm druk en warm. We nemen foto's en je kunt allerlei natuurwandelingen maken, maar Katja voelt zich niet zo lekker dus we houden het voornamelijk bij uitkijkpunten vandaag.

Let niet op mijn haar, ik ben mijn pony aan het uitgroeien en dat is hoogst irritant

Inmiddels is het ook lunchtijd en er is een restaurant met prachtige uitzichten. Hier halen we lunch, een spinazie en ricotta rol (soort saucijzenbroodje) voor mij, Rick neemt een sausage roll en Katja een broodje. Daarbij bestellen we twee vruchtensalades, niet wetend dat die enorm zijn. We hadden genoeg gehad aan een ervan.
Bij het toeristencentrum halen we een gratis brochure met kaart van dit gebied. Er is natuurlijk enorm veel te zien, maar ja, tijd is beperkt. We rijden naar de Leura Cascades, een mooie waterval, maar een boom is omgevallen waardoor we hem niet goed kunnen zien.

Als laatste gaan we naar de Wentworth Falls. Dat is wat meer van een wandeling eerst naar beneden (nooit mijn favoriet want dat moet je altijd weer naar boven klimmen en dan speelt mijn rug op). Het is zeer de moeite waard echter. We zien een prachtige regenboog onderaan de waterval!

In mijn beste Duits vraag ik een Duits koppel of ze onze foto kunnen nemen. Ze zijn helemaal onder de indruk dat ik Duits spreek zomaar in Australie en doen het met graagte. De waterval is moeilijk te zien, maar toch een leuke foto van ons drieen. Katja maakt vervolgens ook een foto van hun tweeen.
Dan klimmen we weer naar boven en gaan terug naar Sydney. We zijn blij dat we deze excursie hebben gemaakt. Al hebben we op iedere plaats die we bezochten relatief weinig tijd gehad, ik heb toch het gevoel wat hoogtepunten gezien te hebben.

We rijden express over de Harbour Bridge om dat ook meegemaakt te hebben. We hopen er morgen overheen te lopen. Terug in het hotel voelt Saskia zich niet lekker en Rick gaat gauw wat eten voor haar kopen.

Wel vervelend dat we zoveel gezondheidsproblemen hebben deze vakantie. Dat is gewoonlijk niet het geval. Saskia kiest ervoor in het hotel te blijven. Wij lopen naar Circular Quay, een van de gezelligste plekken in de stad.

Eerst nemen we een lift naar boven voor prachtig uitzicht over de haven. We zien de Harbour Bridge en het Opera House op deze manier. Je krijgt er geen genoeg van! Na ettelijke foto's gaan we weer naar beneden.

Daar is Rick geinteresseerd in Buckley's Bar. We krijgen een tafeltje met perfect uitzicht en nemen een drankje en mini loempiaatjes als voorafje. Na het menu bekeken te hebben besluiten we hier ook te eten.

Katja en ik nemen de soft shell crab met Aziatische salade en Rick een pizza. Eerlijk gezegd is het allemaal maar matig. Misschien kiezen wij hier niet de juiste restaurants want behalve de eerste avond bij Ananas is het duur maar niet heel lekker.

Katja en ik nemen een taxi terug naar het hotel en Rick loopt. Het is dat mijn rug weer opspeelt, anders was ik ook gaan lopen. Saskia bestelt eten van Uber Eats en Rick wacht daar voor haar op in de lobby. Dit is onze een na laatste nacht hier, nog een dag genieten en dan naar de kou. Het sneeuwde vandaag in Vienna!

Orion met besneeuwde tuin op de achtergrond