Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, december 12, 2017

Day 19 Nieuw Zeeland en Australie: Saskia's verjaardag en afscheid van Oz

Het blijft moeilijk op tijd op te staan en Rick en ik zijn al blij als we om kwart voor acht naast onze bedden staan. De meisjes antwoorden nog niet op onze Facebook berichtjes dus als we klaar zijn gaan we op het terrasje tegenover het hotel koffie drinken.


Het is vandaag Saskia's tweeentwintigste verjaardag en zij heeft een veganistisch restaurant voor het ontbijt gevonden. Het is in een andere buurt dus we vragen de auto op. Wij zijn voornamelijk in het CBD geweest, maar we hebben al gezien dat er andere gezellige buurten zijn.

Bij Shift Eatery krijgen we met gemak een tafeltje. We zijn ook al best laat. Dit menu is compleet veganistisch en ik moet toegeven dat ik moeite heb iets te vinden wat me lekker lijkt. Uiteindelijk kies ik de kaas tosti met veganistische kazen en meer.

Rick is slim en neemt een paar donuts. Dat had ik ook moeten doen. Over het algemeen vind ik altijd wel iets lekkers op een veganistisch menu, maar bij het ontbijt is er teveel nagedaan spul. Ik vind de vegan cheddar nog wel lekker, maar wat ze cashew kaas noemen doet me bijna kokhalzen. Toch lukt het me een halve boterham te eten.

Katja heeft ook moeite met haar keuze, maar eet het wel op. Gelukkig vindt Saskia het wel heel erg lekker en daar gaat het om. Dit is haar verjaardag tenslotte.

We rijden terug naar het hotel en leveren de auto af. Dan gaan we terug naar Soul Pattinson, de apotheek die Saskia's vorige recept vulde, want Saskia heeft nog een recept. Alleen kan het dit keer niet. Ze hebben de pillen niet en het recept heeft "repeats" dus het kan een tweede keer gevuld worden. Dat is om de een of andere reden een probleem.

Rick neemt dat niet zomaar aan en terwijl Saskia en ik naar een mouwloos topje voor haar zoeken bij H&M loopt hij terug naar de vriendelijke apotheker van een paar dagen geleden. Die verwijst hem naar de CBD apotheek en raadt aan te zeggen dat we het land uit gaan en dus dat tweede potje pillen niet nodig zullen hebben.

Rick sms-t mij enthousiast dat het inderdaad gelukt is. Zo hoeft Saskia niet zonder haar broodnodige medicijnen te zijn. We slagen voor het topje en de dames gaan ook nog bij Sephora kijken.

Dan lopen we naar Wild Life, de Sydney dierentuin. Rick heeft nog altijd de wens om een platypus te zien en die hebben ze hier. Verder hebben ze allerlei reptielen waaronder een gigantische krokodil. Ook de koala's zijn weer schattig al zijn ze achter glas. We mogen tussen de kangoeroes lopen, maar die zijn niet geinteresseerd in ons dit keer.
De platypus zijn veel kleiner dan ik had verwacht! Echt de helft zo klein en heel snel. Een foto nemen lukt absoluut niet en zelfs een filmpje mislukt. Enfin, we hebben er een gezien. De Tasmanian Devil daarentegen wordt wakker en komt ons van dichtbij bekijken. Ik had een heel lelijk beest verwacht, maar ze zien er best schattig uit (hoewel ze heel sterke kaken hebben en flink kunnen bijten).

Bij de cassowary, een "grond"vogel zoals de emoe en de struisvogel alleen mooier, wordt er net een praatje erover gehouden. Wij waren in cassowary gebied toen we het regenwoud dichtbij Cairns bezochten. Wij zagen er natuurlijk geen dus blij deze nu te zien. Ze zijn de dodelijkste vogels ter wereld want ze hebben twee mensen doodgeschopt. Hun binnenste teen is zo'n scherpe nagel dat die als een soort dolk werkt.

Saskia en ik vinden wel dat de verblijven heel klein zijn bij deze dierentuin. Saskia is eigenlijk tegen dierentuinen, maar omdat Rick zo graag die platypus wilde zien heeft ze zich toch geschikt. Ik vond de opvangen, die we nabij Melbourne bezochten veel leuker. Maar die platypus hebben we gezien!

Het is inmiddels ruim lunchtijd geweest. Saskia wil een acai bowl en zegt ons gewoon te gaan eten waar we willen. Dat wordt een Italiaans restaurant aan het water. Katja en ik delen een frutti di mare pizza, die heel lekker is, en Rick neemt een antipasto met allerlei vleeswaren.

Het smaakt ons allemaal heel goed, maar nu is het tijd om de birthday girl van lunch te voorzien. Gelukkig hoeven we maar een blok te lopen en daar is Maria's Healthy Shack. Saskia bestelt haar acai bowl, Katja een watermeloen en andere vruchten sap en ik iets wat "de bloated" heet, komkommer, selderij, gember en citroen. Het is heerlijk verfrissend.

Dan gaan we nog wat shoppen. Voor haar verjaardag wil Saskia graag een jurk of ander kledingstuk uitkiezen bij Gorman (waar we ook onze leuke regenjassen kochten). Ze slaagt leuk met een jumpsuit.

Op de weg terug naar het hotel gaan we eerst nog een souvenirwinkel in. Daar kopen Katja en ik nog wat dingetjes, voor mij een kerstboomversiering. Die kunnen we dit weekend er meteen inhangen. Ik denk dat ik thuis makkelijker de kerst "spirit" ga krijgen. Hier is het te ongewoon met dit zomerse weer ondanks de versieringen.


Saskia wil nog een enorme boekenwinkel in en Katja besluit terug naar het hotel te gaan. Ik vermaak me in die boekenwinkel prima en Saskia vindt er wat ze zoekt. Zij is zo klaar om terug naar de VS te gaan! Ze mist haar vriendinnen en haar katten. Australie was een gemengd succes voor haar, maar ze heeft veel geleerd.

In het hotel verkleden we ons en we hebben geregeld dat het hotel ballonnen in Saskia's kamer hing. Ook geven we haar een kaart voor haar verjaardag. Het is zeker een andere verjaardag dan anders, maar hopelijk geniet ze er desondanks van.

Ons laatste avontuur van deze vakantie is de Harbour Bridge oplopen. Je kunt hem ook beklimmen, maar dat zou voor ons vieren $800 kosten en je mag geen foto's nemen. Dat slaan we dus maar over. Het uitzicht vanaf de brug is sowieso prachtig.

We lopen aan de linkerkant naar boven, want iedereen rijdt hier niet alleen links maar loopt dat ook, Logisch als ik erover nadenk. Halverwege vinden we dat we het wel gezien hebben. We nemen de nodige foto's en lopen dan terug.





Onderaan de brug bij het Australia Hotel roepen we een Uber. Die brengt ons naar het vegetarische restaurant voor Saskia's verjaarsdiner, Yulli's. We hebben geluk en krijgen de laatste tafel!

Het eten is erg lekker, ik deel de papadum met drie sausjes met Rick en Katja en mijn "hoofdgerecht" is de haloumi kaas. Daarvan kan ik nog geen derde op, zo machtig! En ze noemen het een "medium" gerecht, niet eens een groot gerecht! De anderen hebben dumplings en die zien er ook zeer smakelijk uit.

De meisjes nemen daarna een Uber naar een restaurant met allemaal pindakaas gerechten. Daar hadden ze het in Melbourne al over dus ik ben blij dat het nog lukt. Rick en ik nemen een taxi terug naar het hotel.

Veganistisch eten is niet Ricks ding en hij heeft nog trek. Hij gaat bij het Flynn restaurant naast het hotel nog wat eten. Ik heb wel genoeg gegeten en ga naar boven om in te pakken en alvast mijn haar te wassen zodat dat morgen niet hoeft.

We kijken nog wat tv en dan gaan we onze laatste nacht in Australie in. Morgen staat ons weer een ellenlange reis te wachten, hoewel denk ik korter dan de heenreis, want de vlucht van San Francisco naar Washington is bijna twee uur korter. We hebben zo genoten, maar zijn ook weer klaar om nu kerst te gaan vieren en onze viervoeters weer te knuffelen!

0 reacties: