Onze webcam

Cul-de-sac Cam

vrijdag, februari 02, 2018

Dag 6 Seattle: Een paar rondleidingen

Niet veel later dan Rick sta ik ook op en maak me klaar erop uit te gaan. Ik haal weer een koffie bij Starbucks en kies dan weer de zalm piroshky bij Piroshky Piroshky. Die is lekker warm met dit miezerige weer.


Dan loop ik naar het park naast de markt want ik heb om half tien een rondleiding door Pike Place Market geboekt via Free Walking Tours Seattle. Natuurlijk zijn die niet gratis want de gidsen werken voor een fooi, maar je mag zelf bepalen wat de rondleiding je waard is.

Onze gids vandaag is Jake, een zeer geanimeerde prater. Hij vertelt wat over de geschiedenis van de markt, die in 1907 is gesticht en met de jaren flink groter is geworden. Vroeger waren het alleen boeren, die er hun producten verkochten, nu zijn er ook kunstenaars en allerlei winkeltjes met bijzondere dingen.



Grappig weetje is dat dagelijkse kraampjes, d.w.z. de niet permanente want niet iedereen zit er iedere dag, alleen maar dingen van eigen makelaardij mogen verkopen. We zien nog net hoe de kraampjes verdeeld worden.


Natuurlijk vertelt Jake ook over Starbucks wat hier in 1971 begonnen is. Het oudste filiaal van het bedrijf is drukbezocht. Een bedrijf mag enkel een zaak in de markt hebben als er nog geen andere filialen bestaan.

Onderweg krijgen we ook het een en ander te proeven. O.a. gerookte zalm van een van de vier viszaken en Dungeness krab van het stalletje van de visboer waar ze de vissen heen en weer gooien. Zij hebben het Guinness wereldrecord van de meeste vissen gooien in dertig seconden. Natuurlijk doen ze het voor ons voor.

Bij weer een andere verkoper proeven we gedroogd fruit en groente, vooral de okra vind ik lekker. En dan proberen we het ongewoonste, gegiste pekelsap (dat is waarschijnlijk niet het goede woord, in het Engels is het fermented brine). Ik vind het lekker en het is goed voor je, dus ik besluit later terug te gaan om een flesje te kopen.

Natuurlijk nemen we ook een kijkje bij de kauwgommuur. Jake vertelt dat al deze kauwgom er sinds november op is geplakt! November was de laatste keer dat de muur helemaal schoon is gemaakt. Ook schijnen er YouTube, video's te zijn waarin mensen die oude kauwgom weer gaan kauwen of hun tong langs de muur doen. Ik vind het al vies, maar zo nog viezer!

Na een uur en een kwartier is de marktrondleiding afgelopen, maar Jake heeft een erop volgende rondleiding over Seattle. Dat lijkt me ook wel wat. We hebben een kwartiertje om even naar de wc te kunnen en in mijn geval ook wat water te drinken en dan ontmoeten we elkaar weer in hetzelfde park.

Dit keer is het groepje wat groter met mensen uit Engeland, Ierland, Argentinie, Taiwan en natuurlijk een aantal van ons Amerikanen. We lopen door de stad en Jake vertelt interessant over de geschiedenis en de gebouwen die we zien. Een deel ervan ken ik natuurlijk al na mijn Underground Tour, maar het meeste is nieuw voor mij.

Aan een lantaarnpaal waar de grote brand in 1889 begon het symbool van de reden van de brand: een omgevallen pot met heel vlambare lijm


Intussen regent het gestaag en is het best koud. Toch blijft iedereen op een man na tot het einde meelopen met de twee uur durende rondleiding. Intussen begin ik ook te bedenken wat ik Jake wil geven. Hij doet het zo enthousiast en met veel extra verhalen en anecdotes dat ik het super interessant vond. Daar beloon ik hem dan ook voor, want als gids zelf weet ik maar al te goed dat je best iets extra's kunt gebruiken.

Nu ben ik wel flink verkleumd en heb helemaal genoeg van de regen. Ik neem een Uber naar Din Tai Fung en bestel daar een lekker warme groente hot and sour soep en een portie soep dumplings. Zo lekker krijg je ze in ons gebied niet!

Als ik klaar ben regent het nog wat harder en stap ik toch maar weer in een Uber en laat me terug naar de markt brengen. Daar zag ik tijdens de rondleiding dat het winkeltje waar ik al de hele week naar toe wil eindelijk open was. Maar helaas, dat was kennelijk van korte duur want het slot zit er weer op.

Volgens Jake zou er om drie uur een rondleiding in The Pike Brewery zijn. Er staan inderdaad borden en ik ga er wachten, maar niemand komt opdagen. Eigenlijk heb ik wel dorst en bestel een koud biertje aan de bar.
Grappige Heineken reclame


Het is inmiddels al na vieren en het begint donker te worden. Ook zie ik mensen al inpakken dus loop gauw naar Britt's Pickles waar we dat sap vanochtend proefden. Alleen heeft hij er geen flessen meer van tot morgenmiddag en dan ben ik al weg. Hij doet het dan maar in een pot voor mij, een goede oplossing.
Mooie reflecties wel met de regen

Het regent steeds harder en ik heb er genoeg van, mijn fibromyalgiepijnen kan ik niet meer negeren. Een Uber brengt me terug naar het hotel waar ik vast aan dit blog begin. Rick heeft vandaag een late dag dus ik ga nog even een wijntje drinken in de bar. Daar zie ik de Nederlandse Microsoft delegatie weer en zwaai naar ze.

Rick en ik ontmoeten elkaar vervolgens bij Seatown Seabar. Dit is ook een restaurant van Tom Douglas net als waar Tracy en ik dinsdag lunchten. Ik neem drie oesters als voorafje en dan twee andere voorafjes van Dungeness crab en bruschetta. Dat blijken flinke porties te zijn en ik had zonder de bruschetta gekund. Het smaakt wel allemaal heel goed en Rick is ook blij met zijn keuzes.

We nemen een Uber terug naar het hotel en dan realiseert Rick zich dat hij zijn tas met laptop en al in het restaurant heeft gelaten. Hij neemt gauw een taxi om het op te halen en gelukkig is alles er nog. Niet veel later is hij terug.

Morgenochtend hebben we nog ontbijt hier en dan is het tijd om naar de "right coast" terug te gaan. Ik mis Orion en de zon, die wij toch veel vaker te zien krijgen dan hier!



7 reacties:

Tineke zei

Wat een intensieve training voor Rick, verandert er zoveel op zijn werk.
gelukkig ben je de 2e week mee en beleef je weer leuke dingen.
Wanneer gaan jullie bij het nieuwe huis van Katja en Kevin kijken? Heeft Katja de baan als verpleegster bij local ziekenhuis gekregen.
Onze dochter heeft ook per 1 maart een nieuwe baan, altijd toch weer spannende tijden.
Wij krijgen een vorst periode met hopelijk veel zon.

Anja zei

Bah wat vies die kauwgom muur.
Goede reis terug naar huis!

Marion2 zei

Je hebt veel gedaan in een paar dagen! Vooral het glaswerk lijkt me prachtig om
te zien.

Grappig om te lezen over de rondleiding over de markt. Ik had van tevoren gelezen
over de markt in Seattle en verwachtte iets heel bijzonders. Misschien een beetje
onbescheiden om te zeggen, maar de markt die hier twee keer per week is, is veel
mooier en groter. Ik zou hem niet willen omruilen, haha. Misschien komen grote
markten met bloemen,planten, groenten, kaas, noten, brood, vis en dergelijke
niet zo veel voor in de VS?

Sophie zei

Weer een leuke (weliswaar koude) dag voor je. Die fermented brine klinkt interessant maar gek. Wat doe je er mee? Niet om te drinken toch? Omdat je zegt dat het goed voor je is en je een flesje wilde halen vraag ik me dat af.is het om in te pekelen of echt pure consumptie?

Goede vlucht terug alvast morgen.

Sandrah zei

Leuk om je verhalen over Seattle weer te lezen, ook een stad die ik nog een keer wil bezoeken. Maar die kauwgommuur! Soms zijn mensen maar vreemde wezens. :)

Grappig, die visboer waar ze de vissen naar elkaar toegooien, heeft ooit meegewerkt aan een filmpje dat gebruikt werd tijdens een cursus over samenwerking. Daar moet ik dan ook altijd aan terugdenken.

Goede vlucht alvast!

Sandra

Anoniem zei

Leuke trip heb je weer gemaakt, balen van die regen......die kauwgom muur is te ranzig maar wel grappig!
Goeie terugreis
Evelyn

Petra zei

@Tineke - Kennelijk is er veel nieuwe technologie te leren, ja. We weten nog niet wanneer we naar New Jersey zullen. Katja begint de 12e met haar baan als verpleegster.

Anja - Nog viezer dan mensen er met hun tong langs gaan, jakkes!!!

@Marion - Misschien vind ik die markt zo leuk omdat het inderdaad vrij uniek is in de VS. En hij is ook vele malen meer dan alleen de markt. Het gebouw heeft zes verdieping en in alle hoeken en gaten vind je grappige ongewone winkeltjes. Aan de overkant ook. Ik kan er eindeloos ronddwalen.

@Sophie - Ja, het is om te drinken. Omdat het gegist is zitten er goede bacterieen in, die je spijsvertering helpen.

@Sandra - Die visboer is wereldberoemd inderdaad en wel terecht want er moet goed samengewerkt worden.

@Evelyn - Dank je!