maandag, juni 11, 2018

"Momchelorette" party met Katja in New York

De wekker gaat om kwart over zes, maar ik was allang wakker. Gek genoeg voel ik me helemaal niet moe en ben zo mijn bed uit en onder de douche. Rick heeft intussen koffie gezet en ik bak een paar eieren met een halve tomaat als ontbijt.

Dan laden we mijn tas in Ricks auto en brengt hij mij naar de zuidkant van het Vienna metrostation. Hiervandaan vertrekken tegenwoordig twee busbedrijven naar New York. Ik heb voor de Best Bus gekozen.

Er staat op mijn ticket dat je uiterlijk een kwartier voor vertrek aanwezig moet zijn anders kan je stoel weggegeven worden. Ik verwachtte dus al een bus daar, maar die blijkt nog uit Manassas te moeten komen.

Om vijf over half acht, vijf minuten verlaat,want je weet hier nooit met het verkeer rijdt de bus voor. De bagage gaat onderin en ik vind een paar stoelen voor mezelf. Gelukkig is het helemaal niet vol dus ik krijg niemand naast me.

Voor we echt op weg gaan halen we een half uurtje verderop nog meer passagiers op in Springfield. Vervolgens rijden we zonder verder te stoppen (behalve voor een pit stop voor de chauffeur) naar New York.

Het gaat allemaal vlot, we komen langs Baltimore en rijden de brede Susquehanna rivier over. Zelfs de brug over de Delaware heeft dit keer geen file. Pas vlakbij New York staan we opeens vast. Twintig minuten later zien we waarom, een waarschijnlijk fataal geweest ongeluk, want de hele bovenkant van de auto is eraf gerukt. Brrr!

Net voor enen zijn we bij de busstop bij Penn Station. Katja is ook net aangekomen en komt naar mij toelopen. We hebben beiden enorme trek en gaan als eerste op zoek naar een restaurant.

Dat zien we aan de overkant, Uncle Jack's. Ik zie bij hun lunchspecials een soft shell crab staan dus ik ben meteen verkocht. Het is een heel chique restaurant en de diner prijzen liegen er niet om. Voor de lunch valt het echter wel mee, al proberen ze me $9 meer te rekenen voor de soft shell crab dan op het bord stond! Het is erg lekker, Katja vindt datzelfde van haar taco's.

Als we klaar zijn roepen we een Uber naar het Skyline Hotel waar ik via Hotwire.com heb gereserveerd. Dat hotel ligt aan 10th Ave en W. 49th Street en het verkeer staat er helemaal vast. Er is iets aan de hand met politie en we zien dat een aantal mensen wordt gearresteerd.

Wij stappen dan maar wat eerder uit want het hotel ligt net om de hoek van al deze drukte. We checken in en krijgen een kamer op de vierde verdieping met uitzicht op de skyline, we zien de top van het Empire State Building nog net.

We frissen ons wat op en gaan dan wandelen door de stad. Het is heerlijk weer, in tegenstelling tot thuis, zonnig en een graad of 23. We lopen eerst naar de Hudson rivier een paar blokken verderop en zien o.a. de USS Intrepid, een groot vliegdekschip wat nu bezocht kan worden. Daar hebben we vandaag geen zin dus we lopen door.

Na een tijdje langs de rivier lopen besluiten we onze route te veranderen en richting Central Park te gaan. Dat is een leuke wandeling maar ongemerkt een heel eind! Net voor we het park ingaan rusten we dan ook even uit met een ijskoffie op het terrasje van Maison Kayser.

In het park zoeken we de Imagine mozaiek op. Katja had die nog niet eerder gezien. Er ligt vandaag maar een roos, maar de man, die er altijd Beatles liedjes zingt, zit er wel. Intussen heeft Katja erge pijn aan haar voeten (ik ook, maar ik ben eraan gewend het te negeren) en gaan we op zoek naar de dichtstbijzijnde subway.

Dat station blijkt gesloten te zijn en ik zie aan Katja dat ze echt niet meer verder willen. Dan roepen we maar een Uber, die ons vlot terug naar het hotel brengt. Daar verkleden we ons voor het avondeten en nemen dan weer een Uber.

We hebben gereserveerd voor het terras van Bar Sixty Five op het Rockefeller Center. Het ligt op de 65e verdieping en heeft prachtig uitzicht op de skyline, inclusief het Empire State building en de Freedom Tower.

Hier op het terras geldt een minimum van $65 per persoon, maar de host zegt al dat we dat met hun menu makkelijk zullen halen. Na met een cocktail getoast te hebben op deze "Momchelorette" party (Katja's woordspeling op Bachelorette party) maken we foto's met het uitzicht.

Dan bekijken we het menu en besluiten een maaltijd samen te stellen van de vele voorafjes, die er zijn. We delen het meeste, alleen niet de gazpacho (voor mij) en de spare rib sliders (mini broodjes voor Katja. Het smaakt ons opperbest en de bediening is ook erg attent.

We wachten hierboven nog tot de zon ondergaat en dan verlaten we het restaurant. We hebben echter nog geen zin om terug te gaan naar het hotel. Aan de overkant is een brasserie met groot terras en daar drinken we nog een wijntje, luisterend naar de live muziek bij Rockefeller Center.

Op 5th Avenue probeer ik vervolgens een Uber of Lyft te bestellen, maar dat gaat telkens mis. Eindelijk na meer dan een half uur lukt het met Uber, die ons niet veel later bij het hotel afzet. Het is al laat en we zijn beiden moe dus we lezen wat en gaan dan slapen, want morgen willen we ook weer alles uit de dag halen.