vrijdag, januari 18, 2019

Over een bootrit en een Mayaanse stad

Mijn telefoonwekker gaat om vijf voor half zeven, maar zoals gewoonlijk ben ik ver daarvoor al wakker. Ik zie een mooie zonsopgang en maak me gauw klaar om te gaan ontbijten. Ik moet om half acht klaar staan voor mijn excursie van vandaag.

Omdat de bediening hier weleens langzaam kan zijn neem ik een op maat gemaakte omelet, die meteen gebakken wordt. Het smaakt goed en dan ga ik in de lobby wachten om opgehaald te worden.

Om vijf over half acht is er nog niemand dus ik bel toch nog maar om zeker te zijn dat de excursie niet toch geannuleerd is. Gelukkig is dat niet het geval en was Mingy enkel verlaat omdat de boot van de twee andere deelneemsters later dan gewoonlijk aankwam. Die twee anderen zijn een moeder en dochter uit Londen.

Mingy vertelt onderweg naar de New River van alles over het leven in Belize. Zij is half Maya en de mensen, die ons naar Lamanai gaan brengen zijn volbloed Maya. De bevolking heeft zo'n liefde voor dit land en het is dan ook heel mooi.

Na een uur komen we bij de rivier aan. Daar staat onze boot al klaar en met zijn vijftienen gaan we erin. Carlos en Elvis zijn onze gidsen en duidelijk zeer ervaren. De boottocht naar Lamanai duurt een uur, maar dat wordt langer omdat Carlos telkens krokodillen (babies en een enorme) ziet en mooie vogels aanwijst langs het water. Vooral de meerkleurige kingfisher is prachtig.

Jammer genoeg merkte ik bij het aandoen van mijn fototoestel dat de batterij, die ik thuis nog op had geladen, leeg is. Rick sms-t dat ik de oplader ook thuis vergeten ben dus ik heb het toestel voor niets meegenomen. Ik neem me voor thuis fotografie gelegenheden te gaan creeren om deze nieuwe camera te leren kennen.

Eenmaal bij Lamanai aangekomen vertelt Elvis van alles over de vegetatie hier. Hij laat ons allerlei planten ruiken, de lekkerste geuren! Deze worden tot specerijen gemaakt. Ook bloeit de staatsbloem, de zwarte orchidee, mooi.

Dan beginnen we aan de anderhalf uur durende wandeling langs de tempels, die uitgegraven zijn. Dat zijn er maar vier. Lamanai was een van de grootste steden van de Maya. Zo'n 60000 mensen woonden hier. Wat wij te zien krijgen is dus maar een heel klein gedeelte. De rest ligt nog onder de jungle begraven.

Dit is hoe de stad er op zijn hoogtepunt uitzag

Een van de tempels is zelfs alleen aan de voorkant uitgegraven. Aan de achterkant zien we dat je niet zou weten dat er een gebouw onder de jungle ligt. Alleen is het een heuvel en heuvels zijn er niet in dit gedeelte van het land. Zo weten ze waar de structuren liggen.

We mogen een paar van de tempels opklimmen en bovenop de grootste hebben we uitzicht over de jungle top. Het is allemaal even interessant. Deze nederzetting is meer dan 3000 jaar in gebruik geweest, van 1500 voor Christus tot 1600 na Christus. De meeste tempels, die wij zien, zijn van na Christus.

Boven onze hoofden zien we een heel aantal howler aapjes in de bomen. We schijnen veel geluk te hebben, want meestal zijn die alleen te horen en niet te zien. Met mijn telefoon lukken de foto's niet zo goed, maar ik heb wel een leuk filmpje van een ervan. Later horen we waarom ze "howlers" heten, wat een geluid maken die!

Inmiddels is het lunchtijd en iedereen ziet wel naar een hapje eten uit. Het wordt lekker, rijst met bonen op de Belize manier gemaakt, gegrilde kip in een pittig (maar niet te) sausje en koolsalade. Het gaat er goed in!

Na nog een kijkje in het kleine museum genomen te hebben lopen we terug naar de boot. De terugweg gaat sneller, al stoppen we nog een paar keer voor krokodillen en een kingfisher, die helaas net wegvliegt als ik een foto wil maken.

Mingy staat ons op te wachten en al kletsend, want Tess en Alex zijn ook erg gezellig, rijden we terug. Voor we het weten zijn we weer in Belize City. Mindy zet de anderen af bij hun pont en brengt mij dan naar mijn hotel.

Zondag en maandag heb ik ook excursies bij haar geboekt want ik wil eigenlijk toch meer van het land zien en Mingy is niet duur. Het enige is dat ik niet genoeg contant geld heb dus ik moet een geldautomaat vinden.

Natuurlijk werkt die in het hotel niet en bij de receptie wordt me aangeraden naar de banken aan de hoofdstraat in de stad te gaan. Dat is een kwartiertje lopen dus dat is te doen. Alleen zijn er geen cruise toeristen meer en ben ik de enige blanke hier.

Niemand doet vervelend, maar het geeft me wel een beetje een unheimisch gevoel. Gelukkig lukt het bij de eerste bank geld te pinnen. Daarna neem ik toch maar een taxi terug naar het hotel . Daar rust ik even en zet foto's en een verhaaltje op Facebook en praat wat met Rick en Katja.
Zonsondergang

Daarna ga ik weer naar de bar beneden. Daar is het heel druk. Kennelijk komt de plaatselijke bevolking hier op vrijdagavond. Ik vind nog net een stoel aan de bar en bestel een bloody Mary van Janice.

Het is mij echter te druk en de muziek te luid. Ik ben moe van de lange dag en besluit eens bij het St. George's restaurant te gaan eten. Daar staat een kip sate op het menu waar ik benieuwd naar ben. Ik bestel het met gegrilde groentes en een salade. De sate saus is lekker en ik ga dit misschien deze week nog eens eten. Ik moet zeggen dat het eten in dit hotel mijn verwachtingen overtreft.

Alweer de derde avond, zoals altijd gaat het snel. Net als gisteren ben ik benieuwd of mijn gids morgen op zal komen dagen. Ik moest wel drie keer bellen om ze zover te krijgen me van het hotel op te halen. Ik hoop het wel want het is mijn enige kans op snorkelen hier deze week.

Bente zei

Kip sate in Belize??? Misschien ook onder invloed van de cruise crew, zoals wij diverse indonesische restaurantjes in Cozumel vonden.
Van die half uitgegraven Maya tempels hebben wij ook in Mexico gezien. Grappig zoals je aan de achterkant slechts zou denken dat het een heuvel is maar er zit een hele tempel onder.
Je vroeg om je Nederlands te corrigeren: het is boottocht ipv bootrit. :-)

Is het verder echt zo gevaarlijk om allen op stap te zijn in Belize City? In Mexico liepen wij ook overal rond (ik probeer altijd zo snel mogelijk uit de toeristische gebieden te komen) en voelde me daar geen moment onveilig.

Veel plezier nog!

@Bente - Bedankt voor de verbetering, ik vond het al raar klinken dus even veranderd. Van de plaatselijke bevolking krijg ik die waarschuwingen. Zolang de zon schijnt is het ok, maar daarna niet. Het aarzelen als ze dat zeggen maakt me onzeker. Ik heb nooit moeite ergens te zijn met veel mensen, maar de weg erheen is nogal leeg als er geen toeristen zijn.

Wat een leuke excursie! Interessante cultuur, de Maya.

Verstandig om een taxi terug te nemen. Je kunt maar beter voorzichtig zijn, zeker als de bevolking je waarschuwt.

Wat een heerlijke dag! Vooral die mooi gekleurde vogels en de aapjes spreken me erg aan.
Maar de Maya cultuur is natuurlijk ook zeer interessant en intrigerend.
Wel balen dat het niet lukte met je nieuwe fototoestel.

Een pinautomaat is niet gebroken, maar kapot of stuk ;).

Wat een leuke en interessante dag heb je gehad.
Ik vind het heel verstandig dat je een taxi terug naar het hotel nam, als zelfs de bevolking je waarschuwd moet je niet eigenwijs doen.
Nog veel plezier vandaag.

@Petra - Ja, dat vind ik wel van alleen reizen, absoluut geen risico's nemen (niet dat we dat doen als we samen reizen, maar ik denk dat we dan wel terug hadden gelopen in dit geval).

@Marion - Zo zie je, de anglicismen sluipen er ongemerkt in. Ik had gisteravond sowieso moeite op de Nederlandse woorden te komen, gek genoeg.

@Anja - Inderdaad, en ik vind het ook niet fijn als er bijna niemand is, zoals als de cruiseschepen zijn vertrokken.