woensdag, maart 06, 2019

Dag 1 Californie: Over een universiteitstour en zeeleeuwen

Na een matige nacht ben ik eigenlijk om half zes al helemaal wakker. Dat klopt wel want gewoonlijk sta ik voor half negen op en het tijdsverschil is drie uur. Ik blijf echter liggen tot Rick om kwart voor zeven opstaat. Saskia is dan ook al wakker.

Rick gaat naar Starbucks voor koffies voor ons en dat duurt een tijd. Ik loop intussen hard op de plaats en tegen de tijd dat Rick terugkomt met mijn koffie heb ik 5000 stappen bijeen. Rick heeft echter geen ontbijt voor mij mee en gaat nu met Saskia op zoek naar haar ontbijt. Ik vraag hem ook iets voor mij mee terug te brengen en uiteindelijk worden dat de egg whites egg bites van Starbucks.

Intussen is Rick helemaal in paniek want alle wegen terug naar het hotel zijn afgesloten door een groot ongeluk.  We moeten om tien uur bij UC San Diego zijn en de tijd begint te dringen. Uiteindelijk parkeren ze de auto in het winkelcentrum vlakbij en lopen terug. Gedrieen lopen we dan ook naar de campus van de University of California San Diego.

Die ligt vlak naast het hotel en het duurt een kwartiertje voor we bij het gebouw waar we ons moeten melden voor de rondleiding zijn. Deze rondleiding is voornamelijk voor eerstejaars studenten en niet voor "graduate" studenten, zoals Saskia, die al een vierjarig diploma zullen hebben. Toch is het leuk om een idee van de campus en de sfeer te krijgen.

De bibliotheek is genoemd naar "Dr. Seuss"

We kijken eerst een filmpje en daarna krijgen we een wandeltour over de campus. Aoife en Rocco zijn onze gidsen en doen het fantastisch. Het is een prachtige campus en ik zie aan Saskia dat ze zichzelf hier wel ziet. Natuurlijk is het nog wat toekomstmuziek, hoewel Saskia ons vandaag vertelde dat ze een half jaar eerder klaar zal zijn dan gedacht, in december dus al!

Na anderhalf uur hebben we de prachtige bibliotheek, de verschillende interessante kunstwerken en meer gebouwen gezien. Heel grappig zijn er midden op de campus hoge gazen hekken aangebracht. Rocco vertelt dat die er zijn om giraffen te vangen.

Een slang als pad en de zonnegod van een Franse kunstenaar

Een aantal jaren geleden had de San Diego Zoo een stroomuitval waardoor op de een of andere manier de giraffen ontsnapten. Kennelijk reizen giraffen altijd dezelfde kant uit en zo kwamen ze terecht op deze campus. Ze werden heelhuids gevangen, maar sindsdien zijn die hekken er mocht het ooit nog eens gebeuren.
Dat blauwe tussen de bomen zijn die hekken

Het was werkelijk een heel leuke rondleiding waarbij beide gidsen constant achteruit liepen zodat ze ons te woord konden staan. Ze gingen zelfs achteruit de trappen op en af. Aoife vertelde dat ze daar speciale training voor kregen.

Het is al na twaalven als we klaar zijn en we bespreken wat te doen. Rick heeft nog niet kunnen douchen en wil dat dolgraag doen en dan de auto ophalen. Saskia en ik gaan in de boekenwinkel kijken en Saskia wil ook graag de bibliotheek van binnen zien.

Rick haalt ons op als hij klaar is en in de tussen tijd hebben Saskia en ik besloten dat we bij Veggie Grill willen gaan eten. Dat is een compleet veganistisch restaurant in een gezellige openlucht winkelcentrum. Rick gaat akkoord want hij vindt een plantaardige hamburger ook best lekker voor een keer.

Het is een goede keus. Ik neem hun zelfgemaakte burger met quinoa, boerenkool en champignons. Die wordt geserveerd met veganistische kaas en kruiden. Ik vraag hem in sla in plaats van een broodje. Ik vind het heel erg lekker, moet ik zeggen. De anderen zijn ook tevreden met hun keuzes.
De tomatensoep was helemaal niet lekker, dat was ik alweer vergeten

Als we weer buiten staan is het opeens kil en de blauwe lucht weg. Het lijkt zelfs of het zal gaan regenen. Rick gaat bellen met de andere universiteit waar Saskia in is geinteresseerd om er zeker van te zijn dat we er terecht kunnen. Saskia en ik gaan intussen shoppen.

Saskia heeft bij H&M een paar leuke dingen gezien en past die aan. Ze staan haar heel goed en passen bij haar doel om er meer volwassen en zakelijker uit te zien. Saskia geeft bijlessen en ze assisteert een professor met lesgeven dus ze wil zich onderscheiden van de jongere studenten.

We hebben net afgerekend als Rick binnenkomt met de mededeling dat we bij de scheikunde afdeling van Scripps University informatie materialen op kunnen halen. Ook verkondigt hij dat het regent. Gelukkig niet hard, maar we haasten ons toch naar de auto.

Terug in het hotel frissen we ons even op en dan gaan we op zoek naar het Skaggs gebouw van Scripps. Dat is niet makkelijk te vinden en eerst komen we in het verkeerde gebouw terecht. De receptioniste daar is er pas voor de tweede dag en kan ons ook niet verder helpen.

Weer een telefoontje leert ons dat we door een tunnel moeten en dan het gebouw zullen zien. Dat is inderdaad het geval en een heel vriendelijke dame daar overhandigt Saskia een pakket over hun scheikunde graduate programma.

Saskia moet deze week ook nog voor een tentamen studeren dus we halen haar laptop op. Zij vindt het leuk om in een café te studeren en we vinden er een in La Jolla Village, het hoofdgedeelte van La Jolla.

Rick en ik gaan vervolgens zeeleeuwen (en vogels) kijken bij La Jolla Cove. Er zijn tientallen zeeleeuwen en bij een aantal kun je heel dichtbij komen. Zo dichtbij op het strand dat er een wacht is, die mensen toeroept afstand te houden en dat het te dicht benaderen van de dieren strafbaar is.

De dieren zijn duidelijk aan mensen gewend want ze trekken zich niets van ons aan. We lopen naar de verschillende plekken en uiteindelijk ook het strand op. Daar zijn een tiental zeeleeuwen, het lijkt een familie want het mannetje beschermt ze tegen alle anderen, die uit het water willen komen.

Een kleintje drinkt lekker bij mamma, zo schattig! Volgens mij zijn er nog een paar jongeren op het strand en een daarvan wil ook bij een vrouwtje drinken maar wordt afgewezen. Het is ontzettend leuk dit allemaal van zo dichtbij te zien. Wil je meer weten over de Californische zeeleeuw lees dan hier.
We zagen een paar mannen gewoon de zee ingaan in een zwembroek tussen de zeeleeuwen, temperatuur van het water 12 graden! En hier staat "zwemmen: fantastisch"

Na een uurtje zijn we wel uitgewaaid en dreigt het weer te gaan regenen. We lopen terug naar de auto en gaan op zoek naar een bar voor een drankje. Die vinden we via Yelp, The Post. We hebben geluk dat daar vlakbij net iemand vertrekt want parkeerruimte is hier een ramp!

Rick bestelt een margarita en ik een bloody Mary. Ze smaken beiden erg goed. Intussen is Saskia ook klaar en loopt van haar café naar de bar. Het restaurant waar we avondeten willen eten is ook vlakbij dus dat komt allemaal goed uit.

Taste of the Himalayas is een eenvoudig restaurant met een uitgebreid menu. Veel ervan is Indiaas, maar er zijn ook Nepalese en Tibetaanse gerechten. Die laatsten kiezen Rick en ik. Ik heb de paneer kaas met gepekelde groentes in tomatensaus en Rick een lamsgerecht. Beiden gerechten, die we niet in ons gebied vinden.

Saskia hoeft zich geen zorgen te maken om koolhydraten en kiest een kerriegerecht met groentes, rijst en roti, een meergranen plat brood. We laten het ons allemaal goed smaken. Eenvoudig als dit restaurant is, het eten is heel goed.

Op de terugweg naar het hotel stoppen we bij Whole Foods. Saskia wil wat ontbijtspullen en ik snacks, wijn en vooral lippenspul. Mijn lippen zijn zo droog dat ze branden. Gelukkig vinden we alles zonder problemen.

Dan gaan Saskia en ik ons ontspannen op de hotelkamer. Ik schrijf dit blog en Saskia leest. Rick wandelt naar BJ's om er nog wat biertjes te drinken. Dit hotel heeft de perfecte locatie voor alles wat we wilden doen. Hopelijk is dat morgen in Los Angeles weer het geval.

Sophie zei

Leuke stad, San Diego! Lijkt me nog iets behapbaarder qua grootte dan LA denk ik. Wat grappig van de giraffen en de hekken. En ik kan me voorstellen dat in het hippe California meer dan genoeg vegan opties voor Saskia zijn!

Jeanny zei

Wat leuk om dit te lezen!! Leuke universiteit, lijkt me. Wat gaat Saskia studeren?

Wat een mooie omgeving! Wat gaat Saskia dan nu nog doen daar (ik snap niet zo goed hoe het allemaal werkt in Amerika).
Fijne woensdag en succes!

Wat een leuke reis tot nog toe. De campus van de eerste universiteit ziet er mooi uit.
Lekker weer verzekerd, is ook fijn.

Handig dat er zoveel veganistische opties in Californië zijn. In Florida valt het me altijd weer tegen.

Ik ben dol op zeeleeuwen! Heb ze een paar keer gezien in Caifornië en zou er bij wijze
van spreken de hele dag naar kunnen kijken.

Leuk stad lijkt me en zo vlak aan de kust. De campus ziet er mooi uit en niet verkeerd als je daar kan gaan studeren. Bovendien een prettig klimaat.

Grappig die zeeleeuwen. Doet me weer denken aan San Francisco.
Succes met het bezoek aan de volgende universiteit.
Groetjes Wil

Ik vond het een erg leuke stad, San Diego. Zou er nog wel eens naar terug willen.

Fijn dat jullie hebben kunnen doen wat jullie wilden doen en zelfs nog tijd hadden om te ontspannen.

Hopelijk wordt het in LA net zo'n succes.

Wat ontzettend leuk dat Saskia naar graduate programs aan het kijken is! Ik kan dat natuurlijk alleen maar aanmoedigen :) En ook leuk, ik zit deze week in Vancouver, dus we zitten in de zelfde tijdzone. Ik ben net aangekomen, maar kijk niet echt uit naar het om drie uur wakker worden morgen ochtend (aangezien ik meestal om 6u opsta).

Veel plezier nog!
Jiudith

@Allemaal - Leuk, de reacties! Keep them coming! Het is al vrij laat en ik wil mijn blog van vandaag nog schrijven dus ieder individueel antwoorden lukt even niet.