zondag, maart 10, 2019

Dag 5 Californie: Over het laatste universiteitsbezoek en een ritje buiten de stad

Saskia heeft gisteravond de gordijnen helemaal dicht getrokken en daardoor is het erg donker in de kamer. Ik word als eerste wakker om half acht en ga meteen douchen. Rick sms-t me in de badkamer dat hij koffies gaat halen.

Saskia is nog in diepe rust als Rick terugkomt en we besluiten ondanks de regen een wandeling te gaan maken. In de donkere kamer blijven is geen optie. Het regent echter flink en mijn paraplu is niet compleet beschermend.

We lopen naar de "crookedest street of the world", Lombard Street waar die een klein stukje met haarspeldbochten heeft. Wij lopen de 255 treden op naar boven en hebben daar mooi uitzicht. Alleen jammer dat het plenst!

Zelfs Ricks regenjas is doorweekt en mijn jas ook ondanks de paraplu. Via de heel steile heuvels lopen we weer naar beneden en gaan in de lobby van het hotel op Saskia wachten. Dat duurt maar en duurt maar en opeens krijgt Rick een sms van Saskia waar we blijven.

Het blijkt dat zij op de een of andere manier langs ons is gelopen en al bij Eight AM, ons ontbijtrestaurant, is. Er staat een rij, maar Saskia is nummer drie en het gaat snel. Blij om warm en droog te zitten krijgen we binnen het kwartier een tafel toegewezen.

Rick en ik bestellen een frittata met allerlei groentes en champignons. Saskia neemt avocado toast met tomaat. Alles komt ook hier met een bakje fruit, ik eet er de bramen, frambozen en bosbessen van. De frittata is ook erg lekker, geen wonder dat dit restaurant ook zo populair is.

Als we weer naar buiten lopen is de regen eindelijk opgehouden. Er komt zelfs wat zon tevoorschijn. We vragen de auto van de valet en gaan op weg naar University of California Berkeley. Dat is een van de bekendste UC campuses.

We rijden er over de Bay Bridge heen. Dat is een nieuwe ervaring voor ons. Het blijkt dat verkeer de stad in op het bovendek rijdt en wij de stad uit daaronder. Niet veel later rijden we Berkeley in.

De universiteit ligt op een heuvel en met veel geluk vinden we een parkeerplek. Het is werkelijk een prachtige campus! We lopen er wat rond en nemen foto's. Saskia weet dat dit een veel te prestigieuze school voor haar is, maar het is toch leuk om te zien, zelfs vanuit een toeristisch perspectief.

We rijden terug naar San Francisco waar Saskia weer in een café wil studeren. We brengen haar naar het Beacon Café, vlakbij de kerk waar Marilyn Monroe met Joe di Maggio trouwde. Ik ben intussen zo vaak in San Francisco geweest dat ik Rick en Saskia er van alles over kan vertellen.

Rick en ik willen nu het weer wat beter is naar Muir Woods. Daarvoor rijden we eerst de Golden Gate Bridge over. Altijd iets bijzonders, al hebben we dit al meerdere keren gedaan. Dit keer is de brug helemaal helder en schijnt de zon zelfs. Ik ben blij met de foto's, die ik ervan neem.

Aan het einde van de brug is er een parkeerplaats zodat je foto's kunt nemen van de brug en de skyline van San Francisco. Het is wisselvallig weer en er waait een ijskoude wind. Het mag dan tien graden zijn, ik neem die paar foto's en kan dan niet wachten de auto weer in te gaan!

Nu rijden we naar Muir Woods. Onderweg zien we allerlei borden dat we een reservering moeten maken daarvoor. Op een gegeven moment zelfs een groot bord "Reserveer nu, want hierna is er geen mobiel bereik meer".

Wij stoppen dus langs de weg en Rick bestelt kaartjes om te parkeren en om het park in te gaan. Dat laatste had achteraf niet gehoeven want ik heb een Nationale Parken Pas. Weten wij veel, het is allemaal heel onduidelijk. Ook staat er dat we een formulier moeten downloaden, maar dat lukt niet.

Op hoop van zegen rijden we dus de vallei in naar Muir Woods. Gelukkig blijkt de barcode voldoende om te mogen parkeren. We hebben echter $30 teveel betaald omdat we niet wisten dat mijn pas zou werken als toegang. Heel erg vind ik dat niet want dat geld gaat naar onderhoud van deze mooie natuur.

We lopen het houten pad af en vergapen ons aan de prachtige enorme redwoods. De meeste zijn honderden, zelfs soms duizend jaar oud. Het valt op een foto niet weer te geven hoe hoog deze bomen zijn. Onderweg leren we ook het een of ander over deze reuzenbomen.

Helaas heb ik geen geschikte schoenen mee om in aan modderig natuurgebied te wandelen dus als het planken pad een natuurpad wordt keren we terug. Onze magen knorren toch inmiddels want het is al half twee. Tijd om op zoek te gaan naar een lunchrestaurant.

We weten dat we dat in Sausalito gaan vinden. Jammer genoeg is de eerste keuze om onverklaarbare redenen dicht, maar in het centrum van dit toeristische stadje parkeren we de auto en gaan op onderzoek uit.

Het eerste restaurant dat we zien is veel te sjiek. Rick weigert daarheen te gaan. Dan lopen we langs de hoofdstraat en komen bij Barrel House terecht. Dat ziet er goed uit en we vinden nog twee stoelen aan de bar.

We hebben hier ook mooi uitzicht over de baai en op San Francisco. Ik bestel een bloody Mary en neem de ceviche als lunch. Rick heeft een biertje en de rode snapper sandwich als lunch. We zijn zeer te spreken over alles.

Terwijl we terugrijden naar San Francisco sms-t Saskia dat ze haar opladingskabel van haar telefoon kwijt is. Rick zegt dat hij een kapot koord vond toen we bij de Golden Gate brug waren om te fotograferen.

We kopen een nieuw koord bij Walgreens en rijden dan naar het Beacon Café waar we Saskia vanochtend afzetten. Ik loop naar binnen met koord, maar geen Saskia te zien. Onverrichterzake keer ik dus terug naar de auto. Het blijkt dat Saskia alweer terug in het hotel is.

Dat is niet ver weg dus we geven de auto weer af bij de valet van het Marriott. Boven in de kamer brengen we Saskia haar nieuwe kabel en dan gaan Rick en ik op weg naar Pier 39. Daar strijken we nogmaals neer in de tiki bar waar we gisteren met Suzanne en Marcel waren. Dezelfde bloody Mary smaakt weer zo goed!

Hier houden we het met gemak een paar uur uit en intussen zoeken we restaurants om samen met Saskia te kunnen eten. Dat is niet erg succesvol, jammer genoeg. Als we afgerekend hebben gaan we nog de verschillende menu's bekijken.
Bij Boudin, de zuurdeeg bakkerij deze schattige brooddieren

De restaurants hier zijn voornamelijk vis of Italiaans. De veganistische keuzes zijn dan ook salades, pasta met groentes en bruschetta. Die vindt Saskia allemaal niets. De oplossing is dat Saskia iets van Loving Hut besteld om bezorgd te worden en Rick en ik gaan bij Cioppino's eten.

Dat restaurant is druk maar er is plaats aan de bar wat toch meestal onze voorkeur heeft. Rick neemt een krab en garnalen cocktail en dan de krabcakes. Ik neem de Louie salade met Dungeness krab, die is heel erg lekker en meer dan genoeg voor mij.

We lopen terug naar het hotel en Rick neemt Saskia's eten mee naar boven. Morgen gaat hier de zomertijd in dus we proberen ons daaraan aan te passen. Het hotel herinnerde ons er ook nog aan. Maar beter ook, stel je voor dat we het niet wisten, dan zouden we onze vlucht zeker missen morgen!

PS: Geen idee waarom Blogger opeens raar deed halverwege dit blog. Het lukt me niet het te verbeteren. Soms ben ik ook gewoon te moe om te schrijven en het perfect te maken  maar ik hoop dat het toch leesbaar is zo