donderdag, december 26, 2019

Over de botanische tuin en Georgetown Glow

We hebben heerlijk geslapen en worden tegen achten allebei wakker. We wekken Saskia ook want die moet nog inpakken voor haar reis naar Houston. We maken ontbijt en dan doe ik een half uurtje cardio.

Door het latere opstaan moet ik me daarna naar Anytime Fitness haasten voor de personal training. Bijna had ik het afgezegd om met Rick mee te kunnen om Saskia weg te brengen. Saskia vindt dat echter niet nodig want ze wil gewoon afgezet worden en verder geen emotioneel gedoe. Ik begrijp het en we nemen thuis afscheid.

Het halve uur met Sharon gaat snel en Rick sms-t dat Saskia ingecheckt en wel is. Op de terugweg speel ik wat Pokemon Go en tegelijkertijd met Rick ben ik weer thuis.
We hebben nog genoeg overblijfselen van Kerstavond dat we weer een lunch daarvan maken. Morgen moet ik echt wat anders eten anders ga ik het (vrijwel hetzelfde) buffet zaterdagavond niet meer lekker vinden. Rick is het roerend met me eens. Er is zoiets als teveel van het goede.

Om twee uur ontmoet ik Chris bij Caffe Amouri, een heel populair cafe in het centrum van Vienna. Ik ben opgelucht dat we nog twee stoelen aan een gemeenschappelijke tafel vinden. Chris bestelt drankjes terwijl ik de stoelen bezet houd.

Chris en ik gaan in april naar Parijs en ik zag gisteren dat de hotel situatie zo rond Pasen niet gunstig is. Ik heb de vrijheid genomen al een hotel voor ons te boeken in de buurt van de Sorbonne. Ik ga eerder dan Chris om ook wat tijd met Kai en Raquel door te brengen.

We boeken Chris' vlucht en zij keurt het hotel ook goed. Het is even lopen naar de bekende bezienswaardigheden maar in het ergste geval nemen we de metro. Ik vlieg 6 april en dan komen Kai en Raquel 7 april. Met hen logeer ik in een appartement dichtbij Centre Pompidou.

Zij vertrekken 10 of 11 april en dan verkas ik naar het hotel waar Chris en ik zullen verblijven tot de 18e. Het vooruitzicht 11 volle dagen in Parijs door te brengen stem mij heel blij en Chris is nog nooit geweest dus we gaan van alles bezichtigen.

Net na drieen ben ik weer thuis en Rick en ik vertrekken naar de stad. Daar willen we de tentoonstelling met de treinen zien in de Botanische Tuin bij het Capitool. Die is er ieder jaar en Rick is zelfs nog nooit in de Botanische Tuin geweest.

Het duurt even voor we een parkeerplaats vinden en dan lopen we naar de ingang. Daar staat een flinke rij om naar binnen te gaan, iets wat ik nog nooit heb meegemaakt. Maar ja, ik heb het geluk dat ik gewoon door de week op rustigere tijden kan gaan.

We sluiten aan en het gaat vrij vlot. Het wachten is de moeite waard want behalve de treinen zijn er ook handgemaakte modellen van botanische tuinen uit het hele land te bewonderen. Een aantal daarvan wil ik nu bezoeken. Vorig jaar waren het treinstations dus ieder jaar is er iets anders te bewonderen.

We lopen door de sprookjesachtig verlichte tentoonstelling en bewonderen daarna de bekende gebouwen en monumenten van Washington, nagemaakt met alleen maar natuurlijk materiaal. Het is zo knap gedaan!

Als we buiten komen zien we de zonsondergang in het westen en het Capitool met zijn kerstboom in het oosten. Washington op zijn mooist is het. Vervolgens gaan we naar het oudste deel van de stad, Georgetown uit 1751. Daar parkeren we de auto in een parkeergarage en gaan op zoek naar de kunstinstallaties van Georgetown Glow.

Net als vorig jaar valt ons dat weer erg tegen. Misschien omdat ik foto's van bijvoorbeeld Glow Eindhoven heb gezien. Naar deze kunst moet je echt zoeken en dan is het niet erg spectaculair. We vinden er drie en dan vindt mijn voet het genoeg geweest.
Er zijn twee installaties van Nederlanders. Ik had die met de fiets wel willen zien, maar mijn gescheurde pees protesteert erg. Er zit niets anders op dan in januari die dure injectie te gaan halen om het te repareren. De andere Nederlandse installatie zien we wel, maar dat is een (vinden wij) saaie witte ster op een gebouw.

We hebben een reservering voor het avondeten bij het Belgische restaurant The Sovereign. Als we er aankomen besluiten we aan de bar te gaan zitten. Rick is helemaal in zijn nopjes want ze hebben zijn favoriete Belgische kerstbieren.

We beginnen met bitterballen, die ik erg lekker vind met veel vlees, maar Rick vindt ze niet Nederlands genoeg. Ze zijn dan ook volgens Belgisch recept natuurlijk. Daarna smul ik van een heerlijke bietensalade en een biefstuk tartaar. Rick is ook zeer te spreken over zijn maal.

Na het eten verlaten we het gezellige Georgetown weer en rijden huiswaarts. Daar sms-t Saskia, die inmiddels in Houston is, instructies voor het voeren van haar katten. Dat doen we dan als afsluiting van deze leuke dag.