Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, april 12, 2011

Great Falls en Manassas slagveld

Oei, het is wel erg donker, als ik opsta en de radar ziet er geel en rood uit. Niet bepaald gunstig voor een excursie, die voornamelijk buiten zal plaatsvinden.

Door de stromende regen rijd ik naar de sportschool. Daar doe ik gauw een half uur op de stairmaster. Intussen ziet het er buiten gelukkig wel ietsje lichter uit. Meteen thuis raadpleeg ik de radar weer en zie, dat de zwaarste neerslag naar het noorden is vertrokken. Er is nog hoop.

Gauw maak ik me klaar en rijd naar het Vienna metrostation om B. op te halen. Gelukkig spettert het intussen nog maar een beetje, want B. staat al op me te wachten. Hij heeft een excursie naar Great Falls en Manassas Battlefield geboekt.

We maken kennis en rijden dan door de bloeiende buurten naar de watervallen. Zoals altijd maken de enorme landhuizen langs de weg indruk. Net las ik ook, dat het "Witte Huis", dat ook in die buurt staat, te koop is voor een schamele $4,65 miljoen.

Na mijn America the Beautiful pas aan de ranger bij de ingang te hebben laten zien, parkeer ik de van. Meteen, als je uitstapt, is het geraas van de watervallen te horen. Die zitten op het moment lekker vol.

Eerst lopen we richting het adelaarsnest. Ik heb een verrekijker meegenomen om te zien of de vogels "thuis" zijn. Helaas lijkt dat niet het geval, althans, ze zitten niet aan deze kant van de rivier. Jammer, maar het is sowieso een mooie wandeling langs de rivier. Ook hier bloeien de bluebells uitbundig.

Als we bij de uitkijkpunten over de watervallen aankomen, laat de zon zich zowaar zien. Het wordt meteen ook lekker warm. De watervallen zijn prachtig op het moment. Het water kolkt en schuimt, heel woest. Na de drie uitkijkpunten te hebben bezocht, lopen we terug naar de van.


B. wilde graag echte Amerikaanse dingen buiten de stad zien. Tysons Corner voldoet daar volgens mij wel aan. Voor de lunch heb ik het Clyde's restaurant daar gekozen. Dit is een plaatselijke keten, die origineel Amerikaans eten serveert.

Dit gebied staat bekend om zijn blauwe crabben, dus ik raad B. de crabcake aan. Die gaat er volgens mij prima in bij hem. Zelf bestel ik een "crab tower", ook super lekker. Het is een torentje, de onderste laag is rijstcake, dan zeewiersalade, crabsalade en advocado.

Na de gezellige en smakelijke lunch stappen we weer in de van. Ik rijd naar het westen naar het Manassas Battlefield Park. Toevallig is het vandaag ook 150 jaar geleden, dat de Amerikaanse Burgeroorlog bij Fort Sumter begon.

Ook hier geldt mijn America the Beautiful pas als entree. Wachtend op de wandeling met een ranger kijken we wat rond in het kleine museum. Al zijn andere plaatsen beter bekend, als het op Burgeroorlogslagen aankomt, hier in Manassas vonden twee belangrijke confrontaties plaats. De eerste was de eerste officiele veldslag van die bloederigste oorlog in de Amerikaanse geschiedenis.

De ranger vertelt heel interessant hoe het die 21ste juli 1861 allemaal in zijn werk ging. Allebei de veldslagen bij Manassas werden gewonnen door de Confederates (Zuidelijken). Na zijn betoog is het precies tijd voor de film. Deze film heb ik ook nog nooit gezien. Hij geeft een goed beeld van hoe verschrikkelijk de omstandigheden van deze oorlog waren (niet dat alle oorlogen niet verschrikkelijk zijn, daar niet van).

Het park is heel groot en je kunt een route rijden om de verschillende historische plekken te bezoeken. We rijden naar een paar daarvan, waaronder het stenen bruggetje, dat strategisch zo belangrijk was tijdens het eerste gevecht. Het weer werkt redelijk mee, zo af en toe een druppel, maar niets van de voorspelde onweersbuien, gelukkig.

Het loopt tegen vijven en het is alweer tijd om B. af te zetten bij de metro. De dag is omgevlogen en was, dankzij moeder natuur, die het voornamelijk droog hield, goed geslaagd. Het leuke aan de rondleidingen vind ik, dat het iedere keer weer anders is. Zo ook vandaag en ik heb er zelf ook weer het een en ander bij geleerd.

Moe rijd ik huiswaarts. Saskia had me alweer gemist. Haar rapport is er en dat is prima. Het gaat goed met onze jongste spruit en dat is zo leuk om te zien. Op mijn vijftiende worstelde ik met van alles en ik ben blij, dat zij zo lekker in haar vel zit.

Na het avondeten, wat vanavond lekker makkelijk spaghetti met gehaktballen is, ga ik lekker voor de buis hangen. Ook Rick heeft een superdrukke dag achter de rug. Hij heeft deze week allerlei projecten en belangrijke deadlines en ziet enorm uit naar onze vakantie volgende week.

8 reacties:

Anja zei

Fijn dat moeder natuur mee hielp om er een geslaagde excursie van te maken! Leuk dat je er zelf ook hebt bij geleerd.
Fijn dat zo goed gaat met Saskia!!

Petr@ zei

Fijn dat ook deze excursie prima is verlopen. Het weer speelt daarin natuurlijk een rol, maar het moet ook maar klikken met degene die je rondleidt. Zeker als het iemand alleen is.

Super dat Saskia het zo goed doet op school en natuurlijk nog belangrijker dat ze lekker in haar vel zit. Tienerjaren zijn niet altijd de makkelijkste.

Nicole zei

Wat een geluk dat je de verwachte regenbuien niet gehad hebt tijdens je rondleiding. Het moet je een lekker gevoel geven dat ook deze rondleiding weer goed verlopen is.

naomi zei

Hallo

Leuk om je verslag weer te lezen voorbode op vrijdag. Ik heb je bericht ontvangen wij staan om half 10 op Vienna geen probleem.

Gelukkig dat er zo weinig regen is gevallen gister. En fijn dat het klikte met de persoon die je rond leidde.

Je hebt een drukke week deze week don en vrij nog excursies en dan zaterdag naar Orlando. Dus geniet van je uitrust dag vandaag.

Wij gaan zo op naar nog 2 museums en hopen dat het dan droog is en nog kunnen rond lopen en genieten.

Groetjes Naomi

Ineke zei

Wat leuk dat het met je rondleidingen zo goed gaat, veel succes de komende dagen!

Nina zei

Geweldig dat de rondleidingen zo goed gaan en dat je er zoveel plezier in hebt! Succes donderdag met de drukke rondleiddag...

(ik ben nu weer bijgelezen, en wat een drukke zaterdag hebben jullie gehad! Ik was laatst bowlen in Amsterdam en die bowlingbanen daar zien er echt precies hetzelfde uit, (achtergrond) met uitzondering van de US-vlag dan)

Fijn dat het met Katja, Kai en Saskia nu alledrie zo goed gaat! Kunnen Rick en jij straks ook met een gerust hart op stap!

De foto van Cosmo tussen de bluebells vind ik echt heel mooi!

Natasja Valentijn zei

Zo, al weer een rondleiding...gaat goed zo hè? Fijn dat jullie er allebei van genoten hebben en dat het weer heeft meegewerkt.

Petra zei

@Anja - Ik was moeder natuur zeer dankbaar!

@Petra - Inderdaad, ik was wel benieuwd hoe het zou zijn met een man alleen. Maar het ging eigenlijk heel gewoon.

@Nicole - Ja, het is fijn, dat dit ook goed ging, maar om de een of andere reden is het makkelijker buiten de stad. Misschien omdat daar ook zelfs geen Engelstalige competitie is.

@Naomi - Blij, dat je mijn berichtje hebt gekregen. Tot vrijdag!

@Ineke - Dank je wel!

@Nina - Saskia gaat volgende week ook mee, hoor :). Die foto van Cosmo ga ik denk ik vergroten.

@Natasja - Ja, het was weer leuk om de mooie plekjes hier te laten zien.