Onze webcam

Cul-de-sac Cam

maandag, november 19, 2012

Gezellig middagje Downtown DC

Vannacht heb ik de vreemdste dingen gedroomd.  Voor de verandering herinner ik me er gedeeltes van.  Het was een beetje science fiction-achtig.  Telkens werden we naar verschillende werelden gebracht (wie "we" waren was me niet duidelijk) en moesten dan zo onopmerkelijk mogelijk leven in die werelden. 

Er was een persoon in iedere wereld, die naar ons op zoek was, en als die ons zou vinden zou dat geen goede afloop hebben.  Het lijkt alsof mijn brein de Hongerspelen en de mysteries, die ik op het moment de een na de een verslind, tot een nieuw verhaal heeft gemaakt. 

Ondanks de wilde dromen word ik toch uitgerust wakker.  Ik geniet nog even van de warme lijfjes van Cosmo en Flapjack tegen me aan en boven op me en moet er dan toch echt uit.  Rick en Saskia zijn allang vertrokken naar school en werk.  Morgen heeft Saskia dus een latere start en donderdag (nota bene Thanksgiving) begint haar online Duits.  Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Gisteravond heeft Saskia weer haar ontzettend lekkere veganistische muffins gemaakt.  Voor ze naar bed ging zei ze nog dat ik er wel een als ontbijt mocht hebben.  Die laat ik me dan ook goed smaken.  Wat ze er precies allemaal indoet, weet ik niet, maar die kleine muffin vult goed.

Bij de sportschool wacht Sharon me al op.  Ze heeft weer een rigoureuze gewichtenroutine gepland voor mij.  Intussen kletsen we over van alles en nog wat.  Onder anderen over de wilde kalkoen, die haar zoon Teddy dit weekend heeft neergeschoten. Op Sharons Facebook staan foto's, maar daar staan haar kinderen ook op, dus die plaats ik hier maar niet.  Het beest ziet eruit als op de foto van de link.

Sharon gaat hem voor Thanksgiving braden, maar ze vertelt dat ze ook een "gewone" kalkoen zullen hebben, want een wilde smaakt heel anders.  De tamme kalkoen ziet er ook iets anders uit, voornamelijk een heel stuk dikker (natuurlijk).

Na het uur personal training doe ik twintig minuten cardio, want ik heb haast.  Ik heb om half een in DC afgesproken met Irene voor de lunch.  Zij is weer terug in de stad na de zomer in Michigan door te hebben gebracht.

Het is lekker weer, dus ik loop naar de metro.  Daar staat de trein al klaar en een paar minuten later vertrekken we.  Een half uur later stap ik bij Metro Center midden in de stad weer uit.  Per ongeluk kom ik bij de verkeerde ingang uit, maar ik ben toch wat vroeg, dus geen probleem.

 
De nieuwe restaurant trend is "Food trucks", rijdende restaurants

Precies om half een kom ik bij Zaytinya aan en Irene staat al te wachten.  Het is heel leuk haar weer te zien!  Lunch bij mijn favoriete restaurant in de stad met een gezellige vriendin, hoeveel leuker kan een maandag nog worden?! 

We krijgen een tafeltje bij het raam en bestellen een glaasje wijn om Irene's terugkeer te vinden.  We hebben al allerlei plannen voor de winter, waaronder een museumclubje.  Als je lokaal meeleest en geinteresseerd bent, laat het dan even weten.

Het goede aan dit restaurant is dat ze met alle dieten rekening houden.  Daarom is het ook Christine's favoriet hier.  Irene mag geen peulvruchten of noten en er zijn heel wat gerechten op het menu, die die ingredienten hebben. 

Meestal is het makkelijk om noten achterwege te laten en dat doen we dan ook bij de citrussalade met fetakaas en pijnboompitten.   Het is sinaasappel, grapefruit, olijven, ui en feta in een heel erg lekkere dressing.  De pijnboompitten krijg ik er apart bij. 

Daarna hebben we ieder een eigen "mezze" gekozen.  Irene een lekker pannetje met garnalen en ik de Libanese couscous (dikkere "granen" dan de gewone couscous) met Engels erwten en paddestoeltjes en een heerlijke saus.  Het is werkelijk weer smullen!  Ik heb hier nog nooit iets gehad wat niet voortreffelijk en bijzonder smaakte.

Na het eten stelt Irene voor nog even bij Macy's te gaan winkelen.  De Macy's in New York is natuurlijk de originele en grootste, maar deze in Penn Quarter in Washington is hun belangrijkste filiaal in ons gebied.  Dat is ook te zien aan de versieringen en later lees ik dat we net het onthullen van hun Kerstetalages hebben gemist.

"Black Friday" is nog een paar dagen weg en ik weiger dan de winkels te bezoeken.  Er zijn nu al heel wat leuke koopjes te vinden.  Voor mij een paarse kabeltrui, een groene feestelijke trui en een zilverkleurig gebreid jurkje (foto is trui, dus jurkje wat langer), wat de medewerkster van de mannequin moet halen.  Dat doet ze alleen als ik het ook koop en niet aanprobeer.  Prima en gelukkig past het goed.  Via FourSquare krijg ik er nog eens 10 procent korting op en ik ben helemaal blij met mijn "buit" van ongeveer $30 per stuk.

We bekijken ook de avondkledingafdeling, want we hebben beiden feestjes rond de Kerst.  Dat van Ricks bedrijf is 1 december, dus heel veel tijd heb ik niet.  Eigenlijk wil ik wel wat nieuws, maar vind hier niets.  Waarschijnlijk wordt het dus weer een jurk uit de kast, ook goed, dan draag ik die eens wat vaker en niemand, die van jaar tot jaar onthoudt wat ik aanhad.

Als laatste wil Irene nog even bij de oorbellen kijken.  Onderweg komen we langs de "Believe Meter".  Macy's is een Amerikaanse Bijenkorf, die al vele jaren bestaat en ook bekend is door de Thanksgiving Parade, maar ook Miracle on 34th Street, een heel bekende Kerstfilm uit 1947, die in de oorspronkelijke Macy's winkel speelt.  Virginia leerde daar dat er echt een "Santa Claus" bestaat, vandaar de "Believe Meter".

Er zijn allerlei prachtige oorbellen, maar niet precies waar Irene naar zoekt.  Zij zoekt naar een paar leuke en elegante zwarte oorbellen.  Er zijn legio zwarte paren te bewonderen, maar ze zijn of te lang of te saai.  Ik ben het helemaal met Irene eens, niets springt eruit.

Tot mijn verbazing ben ik dus degene, die vandaag slaagde.  Buiten nemen we afscheid en spreken ook meteen voor volgende week af.  Irene woont in de stad en loopt naar huis.  Ik zou de metro kunnen nemen bij Metro Center, maar dan is er geen garantie dat ik kan zitten, want dat is een heel druk station. 

Federal Triangle is een station eerder en maar een paar blokken verderop.  Inderdaad krijg ik meteen een zitplaats, maar dat is misschien ook omdat het treinstel enorm stinkt!  Ik moet er bijna van kokhalzen en zie een paar mensen discreet hun neus dichthouden.  Gelukkig gaat het een paar stations later beter, maar wat die vieze lucht nou was?  Zoiets heb ik nooit eerder meegemaakt.

Katja sms-t intussen dat ze zich ietsje beter voelt, gelukkig!  Saskia en Lawrence (die ook haar Homecoming date was, maar er is verder niets gaande, volgens het verhaal) staan als een paartje in onze keuken (we maakten alleen even thee, Mammie).  Het zal vast onschuldig zijn, hoor, maar Lawrence is een leuke jongen, dus wie weet.

Omdat ik niets aan heb geprobeerd bij Macy's ga ik gauw naar boven en pas alles.  Gelukkig zit het allemaal prima en ik ben vooral helemaal blij met het zilveren jurkje.  Het was het waard dat van de pop te laten halen.

Opeens voel ik me helemaal niet lekker.  Alles doet pijn en ik ben doodmoe.  Ugh!!! Helemaal niet wat ik wilde na zo'n leuke dag, maar het drukt me met mijn neus op het feit dat de zomer echt voorbij is en de fibromyalgie weer iets om serieus rekening mee te houden. 

Rick is al vroeg thuis en stelt voor Mexicaans te halen bij Tequila Grande hier om de hoek.  Dat vind ik helemaal prima.  Hun garnalentaco's in maistortilla's zijn lekker en licht.  En nu kijken we The Voice.  Ik zie telkens berichten over TVOH, wat ik nog nooit heb gezien.  Hier in de VS vind ik het een heel leuk programma.  Vanavond werken ze met Jennifer Hudson.

Nog even een schattige Flapjack foto (en ik vind reacties nog altijd erg leuk):

11 reacties:

naomi zei

Hallo

Leuke middag weer, lekker eten en dan ook nog geslaagd shoppen. Grappig het verhaal achter de believe meter. In de kerstwinkel in SF (echt genieten vondt ik) lag een sleutel voor als je geen schoorsteen had. Kon je deze buiten leggen zodat Santa naar binnen kon en dat heb je nu hier ook voor Sinterklaas zo grappig.

En ik vondt het verhaal van de christmas pickle heel grappig. Ik weet niet of jij het kent maar op google blijkt het dus van Duitse oorsprong te zijn. Alleen kennen ze het niet in Duitsland alleen de Duits/amerikanen. Maar leuke gedachte aan een augurk.

Ik geniet van dat soort verhalen/ tradities maar bijna elke avond liepen we een rondje door de kerstwinkel echt kwijlen en verbazen over zoveel verschillende ornamenten. Zo leuk.

Anoniem zei

Beste Petra,
Zo te lezen heb je gisteren een leuke dag gehad met jouw vriendin en ben je ook geslaagd met het shoppen voor de kerst en eindejaar.
Wel spijtig dat met het frissere weer de pijnen zich terug laten voelen. Ik vind ook dat koude niet goed is voor de spieren. Leve de warmte.
Ik probeer nog steeds de foto's te bekijken van de vorige dagen: ze komen even tevoorschijn en verdwijnen al na enkele seconden. Spijtig.
Nog groetjes van Hilde uit B. en een gezellige Thanksgiving day.

Anoniem zei

Heerlijk zo'n date met je vriendin.

Fijn dat het wat beter gaat met Katja.

Sterkte met je pijn.
Groet, Bea

Petr@ zei

Balen voor Saskia dat haar online Duits begint op Thanksgiving. In Duitsland kennen ze natuurlijk ook geen Thansgiving, ha ha ;-)
Hopelijk kost het haar niet teveel tijd.

Je hebt weer heerlijk gegeten tijdens de lunch. Gezellig zo met een vriendin. En dan ook nog zo goed geslaagd met winkelen. Heb jij dat ook dat als je niet op zoek bent, je van alles vindt en als je wel iets nodig hebt, je niet kunt slagen? Heel irritant is dat.

Anoniem zei

Gaat het al iets beter met Katja?Goed dat een apotheek verder in- formeert, zij weten toch altijd meer over medicijnen dan een arts.
Mij overkwam dit vorige week toen ik op een andere medicatie over moest stappen. Dit vanwege een heftige allergische reactie op bepaalde medicijnen . De dokter stond voor een raadsel en had dit nog nooit meegemaakt. Na ruim 4 weken is dit ook weer achter de rug.De apotheker vroeg waarom ik bepaalde medicijnen niet meer hoefde te gebruiken.Na uitleg begreep ze het.
Macy's , wat is dit toch een heerlijke winkel. Je bent heel leuk geslaagd. Hoorde net van Cathy over de etalages bij Macy's.
Ze had het op tv gezien.
Toen zij nog in Parijs woonde in 1992, gingen we altijd bij La Fayette kijken. Altijd geweldige etalages, sprookjesachtig gewoon.
Hadden vroeger bij de Bijenkorf maar dit is allang verleden tijd.
Jammer, het is zo sfeervol in december.
Geniet van je gezin het a.s. weekend. Fijne Thanksgivingday.
Groetjes Wil

Ineke zei

Wat een mooie en leuke truien heb je gekocht!
Zou het mogelijk zijn dat je (of Saskia) het recept van die lekkere muffins plaatst?

Tineke zei

Ik ben benieuwd naar jullie thanksgivingday en het verhaal van Katja; nieren klint erg serieus.
Lekker zo even shoppen en genieten met vriendin.
Ik ben allerlei sint cadeau aan het verzamelen en geniet van de vreugde van de kleinkinderen; sint liedjes zingen, verkleden en schoen zetten. Ook Sesamstraat doet veel aan sinterklaas dit jaar.
Het is mooi zonnig weer bij jullie, duim voor een betere pijndag morgen voor je.

Hester zei

Wat voor muffins maakt Saskia? Wat zit er in? Kan ik het recept krijgen? Hester

Wendy zei

Hoi Petra,

Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft! De laatste keer dat ik in New York was heb ik de Macy's voor de kids ook helemaal leeg gekocht. Nu zag ik net dat ze ook shippen naar NL dus dat wordt zo even snuffelen haha

Hier in de ban van Sinterklaas. Die domme pieten hebben het geld van Sinterklaas samen met de pepernoten rond gestrooid dus de heilig man heeft een groot probleem. Dus alle kids in NL zoeken de munten met een rode sticker (met mijter erop) want die zijn van de Sint. Gelukkig hebben wij al 4 munten gevonden en die liggen in de schoen voor de openhaard te wachten op nachtelijk bezoek! Mocht je daar ook van deze munten tegen komen dan zijn die dus van de Sint ;)

Fijne thanksgiving
Wendy

Petra zei

@Naomi - Grappig verhaal van die sleutel. Wij hebben wel een schoorsteen, dus Sinterklaas en de Kerstman hebben geen problemen binnen te komen (helaas de stinkbugs ook niet, maar daar hebben we het maar niet over). Inderdaad ken ik het verhaal van de pickle. We hadden er zelfs een, maar die is vorig jaar gesneuveld.

@Hilde - Maar je kunt de slideshow op mijn vorige blog toch zien? Ik weet werkelijk niet wat er mis is met dat fotoalbum.

@Bea - Dank je wel.

@Petra - Ja, dat is heel herkenbaar. Ik was bijvoorbeeld gisteren helemaal niet van plan iets te kopen.

@Wil - Vervelend, hoor, als het misgaat met medicijnen. Doen ze de Kerstetalages niet meer bij de Bijenkorf? Jammer!

@Ineke - Ik zal het recept in mijn blog van vandaag plaatsen.

@Tineke - Sinterklaas is natuurlijk ook wel erg leuk in Nederland. Ik ben blij dat zoveel mensen die traditie nog in ere houden.

@Hester - Ik zal de link op mijn blog van vandaag plaatsen.

@Wendy - Oh, wat leuk met die munten, ik kan me voorstellen dat dat heel spannend is voor kinderen en leuk om te vinden. Ik zal er hier ook op letten ;).

Margreet zei

Fijn, dat Katja zich weer wat beter voelt. Balen van dat Duits van Saskia op Thanksgiving, misschien zal het niet al te veel zijn?
Hoop dat je je niet al te ziek meer voelt!
Groetjes,