Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, november 06, 2012

Verkiezingsdag

Eindelijk is het zover!  Na al het moddergooien naar elkaar (en niet alleen door de presidentskandidaten, want we hebben vandaag ook senatoren en afgevaardigden op ons stembiljet), de eindeloze telefoontjes over voor wie wij gaan stemmen, is het eindelijk de eerste dinsdag in november.  Of eigenlijk volgens de wet van 1845 de eerste dinsdag na de eerste maandag in november, dus het kan in sommige jaren op de tweede dinsdag vallen.

Hoe dan ook staat alles zodra ik opsta in het teken van de verkiezingen.  Mijn Facebook staat vol met opgeluchte mensen, die eindelijk hun stem hebben kunnen laten horen.  Het nieuws gonst van problemen met stemmachines en lange rijen bij stembureaus.  De beste tijd om te gaan stemmen, lees ik, is tussen tien en vier.

Op mijn gemak drink ik een paar koppen koffie en eet mijn Griekse yoghurtje.  Net na tienen rijd ik naar Cedar Lane school, waar ons stembureau is gevestigd.  Daar heb ik even moeite een parkeerplaats te vinden, maar de lange rij, die ik verwachtte, staat er gelukkig niet.


Eenmaal binnen staat er toch een redelijke rij, terwijl ik hier nog nooit heb moeten wachten.  Ik laat mijn rijbewijs zien, geef mijn naam en adres en krijg dan een kaartje aangereikt.  Dit is mijn vierde presidentsverkiezing en ik heb hier een paar keer gestaan met grote twijfel op wie ik zou stemmen.  Die heb ik vandaag gelukkig niet.
 
Obama/Biden bordjes

 
En andere kandidaten erachter
 
We hebben de keuze om op papier of electronisch te stemmen.  Er is helemaal geen wachttijd voor papier, maar ik besluit toch electronisch te kiezen.  Ik heb inmiddels, ook voor het eerst ooit, een heel aantal bekenden ontdekt.  Ik groet hen en sluit in de electronische rij aan.

Nog geen minuut later komt mijn Mormoonse buurvrouw en dus groot Mitt Romney fan, Linda, achter me staan.  "We're going to cancel out each other's vote!", zegt ze vrolijk.  Inderdaad, dit keer wel.  Maar we zijn meer dan politieke tegenstandsters, dus we kletsen gezellig over onze kinderen.  Zij heeft er zeven, waarvan drie van dezelfde leeftijd als de onzen, dus genoeg materiaal.

Zo gaat het halve uur wachten op de stemcomputer lekker snel.  Het gaat zo langzaam, omdat er lang niet alleen mensen op het stembiljet staan om op te stemmen.  Zo wil Virginia twee veranderingen in de constitutie van de staat aanbrengen en Fairfax County extra bonden verkopen voor drie verschillende dingen. 

Lappen tekst staan er om te lezen in een moeilijke taal, dus het neemt iedereen langer dan gewoonlijk om die rode "VOTE" knop in te drukken.  Voor wie wil weten, wat ik voor mijn neus krijg, klik hier.  Ik heb al van tevoren al die lappen tekst doorgelezen en besloten dat ik ze allemaal wel goed vind.  Ik stem op Obama/Biden, Tim Kaine voor de Senaat, Gerry Connolly voor het Huis van Afgevaardigden, helemaal Democraat, dus, dit keer.  Binnen twee minuten ben ik klaar.

Meteen rijd ik door naar de sportschool.  Onderweg kom ik langs twee andere stembureaus en zie daar files in de parkeerplaatsen en lange rijen buiten de deur.  Ik ben maar blij dat wij zo'n "rustige" locatie hebben.

Sharon is er ook en heeft ook gestemd.  Heel veel mensen hebben een "I voted" sticker op hun kleding.  Die van mij ligt nog in de van, want die gaat niet op mijn shirt blijven zitten tijdens het sporten.  Bovendien loop ik toch al niet zo graag met zo'n stickertje op.

Na bijna een uur op de crosstrainer is het inmiddels al ruimschoots lunchtijd.  Ik rijd naar Whole Foods om hun nieuwe lekkere rijstpapier rol gevuld met wortel, komkommer, advocade en tonijn en zalm als lunch te halen.  Ik besluit ook meteen maar avondeten voor mezelf mee te nemen, want Rick zal pas later vanavond weer thuis zijn.

Cosmo heeft wel weer eens een wandeling verdiend, dus ik neem hem mee de buurt in.  Onderweg kom ik Niall tegen.  Hij is van oorsprong Iers en we hebben het erover hoe fijn het is om mee te kunnen stemmen in dit land.  Voor mij heeft het vijftien jaar geduurd voor ik dat mocht, want met een groene kaart mag je niet stemmen.  Maar sinds 1999 heb ik een Amerikaans paspoort en sindsdien heb ik geen verkiezing overgeslagen.

Saskia wil de van meenemen naar Caffe Amouri met Kaylee, maar dat gaat niet door.  Ik heb een afspraak bij de Toyota garage voor een beurt voor de van, dus zet de dames af.  Ik begin echt uit te zien naar het moment dat Saskia haar eigen auto heeft!

Bij de garage krijg ik te horen dat er nogal wat gedaan moet worden.  Het zal zeker drie uur duren.  Ik heb geen zin om daarop te wachten en bovendien zal het dan donker zijn en ik wil niet in het donker hoeven rijden.  Gelukkig mag ik dan een leenauto meenemen tot morgen.

In een zwarte 2012 Corolla rijd ik niet veel later naar huis.  Net als ik de oprit oprijd, belt Saskia dat ze opgehaald willen worden.  De zon gaat net onder en doet de lucht vrijwel in brand staan!  Nog een paar uur en de stembureaus gaan dicht. 

Virginia is een van de belangrijkste staten in deze verkiezingen.  Ik vind het heel bijzonder om daar deel van te maken.  Het is een ding om een stem uit te brengen in een staat, waarvan al van tevoren bekend staat wie er gaat winnen.  Het feit dat dat in Virginia niet zo is, maakt dat ik het gevoel krijg dat mijn stem ook echt meetelt. 

Katja heeft vandaag ook in Blacksburg gestemd en Rick en Kai dus al twee weken geleden.  Al kijkend naar de nieuwsberichten smul ik van een stuk zalm van Whole Foods en hun spruitjes met ui.  Toen ik hoorde dat Rick niet thuis zou zijn voor het avondeten, heb ik die meteen ook aangeschaft voor vanavond en ze zijn weer heerlijk!

Het wordt vast een heel lange avond en nacht, maar ik hoop toch van harte niet op een herhaling van 2000, toen we wekenlang niet wisten wie er president zou worden.  Wat er ook gebeurt, ik hoop op een duidelijke uitslag.  Als Obama niet wint, zal dat voor mij de eerste keer zijn dat ik op een verliezende kandidaat heb gestemd.

16 reacties:

Margreet zei

Wij zitten gekluisterd aan de tv, ook in CO is het spannend. Balen dat we zelf niet kunnen stemmen, had het graag gedaan.
Veel succes voor je keuze :)

Tineke zei

Gefeliciteerd ; Obama weer 4 jaar president, was ook onze voorkeur.

Anoniem zei

Petra,
Obama wint.
Dus Petra, jij hebt dus goed gestemd.
Ik heb de indruk dat hier in Belgie (ook in Europa) de voorkeur gaat naar Obama om zijn beleid nog 4 jaar te kunnen verderzetten.
Groetjes van Hilde uit B.

Sally zei

leuk blogje zo en je houdt je traditie in ere. Ook dit keer was je keuze de winnaar. Gefeliciteerd

jolanda zei

Dus dat hele gedoe is niet nodig...:-) ze kunnen het ook gelijk aan je vragen.

guy zei

YES ! SAMEN MET VEEL BELGEN IS OOK DE BELGISCHE REGERING GELUKKIG.

Anoniem zei

Van harte met Obama!!! Wij zijn er hier allemaal blij mee en ik vond zijn overwinnings speech weer geweldig, blij dat hij gewonnen heeft....
Hoorde dat er in Florida wachttijden van 7 uur waren om te mogen stemmen, dat zou hier nooit gebeuren want hier is 7 minuten wachten om te stemmen al lang......
Groetjes, Evelyn

Anoniem zei

Wij denken ook dat Obama de juiste keuze is. Goed voor het land. Gelukkig dat ie 4 jaar meer krijgt. Want, wat kun je nu veranderen in 4 jaar, wat van tevoren wel 50 jaar zo is geweest. Ik bedoel een andere wet of gebruik. Het kost tijd om zoiets tot de mensen door te laten dringen. Ze eraan laten wennen. So, Hip Hip Hurray, for Obama.

Groetjes Tine.

Anoniem zei

Petra, leuk te zien hoe het stemmen etc gaat, en een goeie keuze:)
Piet

Els zei

Ik ben blij dat Obama gewonnen heeft. Heb het hier ook een beetje gevolgd, en in media hier stond dat mocht de verkiezing in België, of bij uitbreiding in West-Europa plaatsvinden, het zeker geen nek-aan-nekrace zou worden, slechts 9% zou hier voor Romney stemmen.

Anoniem zei

Gefeliciteerd, het is Obama weer geworden.
We hadden in Florida al het een en ander meegekregen maar zelfs thuis er geen ander nieuws vandaag.
Groetjes, Bea

Anoniem zei

Gefeliciteerd. Geweldig dat Obama gewonnen heeft.Heb gisteravond een groot gedeelte via de tv gevolgd maar ben toch maar naar bed gegaan.
Vanochtend direct de tv aangezet en ik ben helemaal bij.
Je hebt goed gekozen Petra.
Groetjes Wil

Sandrah zei

Maar gelukkig won hij wel! Ik denk ook dat hij de beste keuze is.
Wat ik zo goed vind, is dat jullie ook op een andere dag kunnen stemmen als je op de dag zelf niet kunt. Het is jammer dat wij die mogelijkheid niet hebben. Ondanks dat je iemand kunt machtigen, willen ze blijkbaar ook je paspoort zien. Dat is niet handig als je - zoals ik - tijdens de verkiezingen in Amerika op vakantie bent!

Want net als jij, vind ook ik het belangrijk om te stemmen en ik heb tot dit jaar (noodgedwongen dus) ook nooit overgeslagen.

lotte zei

Inderdaad bijzonder goed nieuws dat hij heeft gewonnen, heb een flink deel vd nacht naar de radio geluisterd en tv gekeken, vind het fasinerend hoe het er aan toe gaat bij jullie, met oa de torenhoge bedragen die ermee gemoeid zijn...
Obama's speech was idd geweldig. Is het bij jullie net zo'n groot feest als 4 jaar geleden?

Petr@ zei

Gelukkig weten we inmiddels dat je wederom op een winnende kandidaat hebt gestemd. Ik was erg blij met dit nieuws vanmorgen.

Het was inderdaad een beste tekst wat doorgenomen moest worden. Ze hadden beter deze tekst kunnen uitdelen in de wachtrij, zodat het stemmen wat vlotter ging. Alhoewel, dan had er waarschijnlijk geen rij gestaan :-)

Prachtige foto van de zonsondergang.

Mmm, spruitjes, heerlijk. Die zijn hier ook weer volop in de reclame, dus misschien iets voor dit weekend.

Petra zei

@Margreet - Ja, ik herinner me nog hoe vervelend ik het altijd vond om niet mee te mogen stemmen.

@Tineke - Ja, hoera!

@Hilde - Obama is sowieso populair in de wereld.

@Sally - Inderdaad, ha ha, ik heb me nog niet somber hoeven voelen.

@Jolanda - LOL

@Guy - Mooi zo :).

@Evelyn - Hier in Virginia ook heel lange rijen zelfs nog nadat de stembureaus gesloten waren. Ze hebben het aankondigen van uitslagen zelfs een uur uitgesteld hier.

@Tine - Helemaal mee eens, nu maar hopen dat de Republikeinen in het Congres ook een beetje mee gaan werken.

@Piet - Het is een hele belevenis.

@Els - Dat verbaast me niets, Obama is voor Europese begrippen ook nog redelijk rechts.

@Bea - Het is nog niet bekend wie Florida gewonnen heeft. Kun je nagaan.

@Wil - Dat denk ik ook wel en met mij meer dan 50% van de Amerikanen, gelukkig.

@Sandra - Dat is wel slecht, ja, dat je zonder je paspoort niemand kon machtigen.

@Lotte - Dat bijzondere gevoel van de eerste zwarte president, die "change" kwam brengen, was er dit keer niet. Ik denk dat Obama zelf ook wel gemerkt heeft dat een president alleen maar beperkt dingen gedaan kan krijgen. Hopelijk wordt er nu beter samengewerkt met elkaar.