woensdag, juni 26, 2013

Dag 3 Hawaii: De laatste dag op het eiland Hawaii

Met ietsje meer moeite dan de voorgaande dagen staan Rick en ik om half acht op.  Saskia sms-t of we Advil hebben voor haar hoofdpijn en komt dat halen.  Die boottocht gisteren heeft haar echt problemen opgeleverd.

Als ik mijn Facebook ga lezen wordt het raadsel van het fruit en de champagne meteen opgelost.  Het was een heel lieve geste van Karin en Laurens!  Laurens werkt voor Hilton en toen Karin zag dat wij in dit hotel logeren vroeg ze hem met de general manager hier iets voor ons te regelen.  Echt superlief, nogmaals heel hartelijk bedankt, Karin en Laurens!!!

Rick wil graag ontbijt halen van Starbucks en met bestellingen van Katja en Saskia op zak ga ik met hem mee.  Ik bestel mijn favoriete ijs-Americano en de barrista hier schrijft zonder naar de spelling te vragen mijn naam feilloos op de beker.  Dat is me in de VS nog niet eerder overkomen.

Rick neemt ook een sandwich, maar ik eet liever het fruit op de kamers als ontbijt.  Er is o.a. een halve papaya, een van mijn favoriete vruchten.  Buiten op het balkon met uitzicht op de spelende dolfijnen eten we het op.

Vandaag is alweer onze laatste dag op dit eiland en ik neem me voor zoveel mogelijk van dit uitzicht te gaan genieten.  Niet dat ik de rest van de vakantie geen mooie uitzichten verwacht, maar een dolfijnenverblijf zal het niet weer zijn.

Eerst gaan we weer proberen mooie foto's met de schildpadden te krijgen.  Dat lukt vandaag een stuk beter dan gisteren.  Ik merk dat het water in het diepere gedeelte van de lagune een stuk minder troebel is.  Daar zwemmen ook net twee mooie schildpadden helemaal op hun gemakje rond.  Zulke elegante dieren zijn het.

Ook Rick vindt van alles van zijn gading.  Samen maken we foto's van een schildpad, die net het water uitkruipt de rotsen op.  Voor we hier kwamen wist ik niet dat zeeschildpadden ook het water uitkomen om op stranden en rotsen te slapen en zonnen.  Na anderhalf uur snorkelen krijg ik het koud en gaan we met wat tegenzin het water uit.  In Aruba ben ik altijd blij als ik ook maar een schildpad zie en hier hebben we er wel tien gezien op deze ene plek!

Hoe weet ik niet, maar zonder dat ik het wist heb ik ook deze lange video opgenomen.  Ik raad aan het geluid uit te zetten, maar het is mooi de zwemmende schildpadden te zien

De kinderen zijn alweer aan het hardlopen en Rick gaat dat ook doen.  Ik vertrek weer naar de ietwat saaie fitnesskamer voor mijn halve uur op de elliptical machine.  Gelukkig gaat een half uur altijd snel genoeg voorbij.

De anderen vertrekken naar het zwembad, maar daar is geen schaduw en zwembaden zullen we bij de andere hotels ook hebben.  Ik besluit op het balkon de dolfijnenontmoetingen te gaan kijken en intussen mijn blogs bij te schrijven.  Het is gewoon een gratis dolfijnenshow zo.

Om een uur of twaalf komt Rick terug de kamer in.  Meg, Katja's vriendin, is inmiddels in Kona aangekomen na een verschrikkelijk lange busreis.  Wij gaan haar bij de Target daar ophalen.  Helaas is er veel verkeer en de veertig kilometer daarheen gaan tergend langzaam.  Ook de terugweg duurt lang waardoor we pas net voor tweeen aankomen bij ons lunchrestaurant.

Dat wordt net als zondag de Tommy Bahamas en ik ben heel saai en kies precies hetzelfde maal.  De ahi tonijn "taco's" zijn zo ontzettend lekker!  Katja had zondag al spijt die niet te hebben genomen, dus kiest hetzelfde.  Ook de anderen smullen.

Intussen is het helaas bewolkt en we zien het ten oosten van ons flink regenen.  Gelukkig houden wij het droog, al blijft het bewolkt.  Ik neem mijn plaats op het balkon weer in en kijk naar de verschillende programma's, die de dolfijnen en hun trainers afwerken.

Sommigen mogen de dolfijnen veel aanraken, anderen zien vooral kunstjes van ze.  Saskia toonde zondag wel interesse om het ook te doen, maar toen ze de prijs zag toch maar niet. Wij hebben het jaren geleden in de Bahamas al eens gedaan en daar was het een stuk goedkoper, hoewel toegegeven met lang niet zoveel tijd in het water met de dieren.

Rick gaat weer in de lagune zwemmen en de anderen naar het zwembad.  Als Rick klaar is met fotograferen gaan we ook nog even naar het zwembad, maar het is inmiddels te koel voor mij om erin te gaan.  We proberen nog een cocktail te scoren bij de zwembad bar, maar die sloot om vijf uur (whatever happened to "it's 5 o'clock somewhere"?).

Op de terugweg naar de kamer halen Rick en ik dan maar een cocktail bij de bar bij de dolfijnen.  Terwijl Rick mijn blue Hawaiian bestelt, kijk ik nog even naar die schattige dolfijnen.  Ze zijn duidelijk ook dol op mensen, want ze komen telkens kijken en springen en dollen erop los.  Ik zie ze eerlijk gezegd liever in het wild, maar vind dit ook wel heel erg leuk zo en zal ze missen.

Na de douches is het alweer tijd voor het avondeten.  Daarvoor hebben we een reservering bij het KPC restaurant in het hotel.  Dat ligt aan het strand en heeft mooi zicht op de zonsondergang.  We krijgen meteen een tafel buiten en het wordt erg gezellig.  Meg blijft vannacht logeren, dus eet ook mee.

De zonsondergang is prachtig en het wordt een heel gezellige maaltijd.  Meg past er helemaal bij.  Katja en ik delen onze maaltijd dit keer, zoals we gisteravond hadden moeten doen.  We beginnen met een voorafje van krabpoten, garnalen, ahi poke (de tonijn salade) en lokale oesters, heel lekker.  Het hoofdgerecht dat we delen is ook ahi tonijn filet met champignons en soba noedels.

We denken klaar te zijn met eten als de serveerster met een dessert van strawberry shortcake aankomt.  De kinderen hebben dat voor ons geregeld vanwege ons zilveren huwelijksfeest, heel lief (ik heb het waarschijnlijk al vaker geschreven, de echte dag is pas 20 augustus, maar we vieren het nu dus uitgebreid).  We delen het dessert met zijn allen en het smaakt zeer goed.

Terug in onze kamer gaan we de fles champagne soldaat maken.  Katja, Kai en Meg doen mee met de toast op nog eens 50 jaar huwelijk.  Saskia drinkt geen champagne, dus gaat alvast inpakken.  Haar tas ziet eruit alsof hij ontploft is, ik neem aan dat dat even tijd gaat nemen.

Rick en ik zijn heel netjes en zo weer ingepakt.  Onze dagen hier op de "Big Island" van Hawaii zitten er helaas weer op.  Het was een unieke ervaring.  Rick wilde hier eigenlijk niet heen, maar ik ben dolblij dat we gegaan zijn.  Morgen vliegen we naar Kauai.

Onderwater foto's van vandaag en gisteren staan hier.