donderdag, juni 27, 2013

Dag 4 Hawaii: Naar Kauai

Om kwart over zes al gaat Ricks wekker.  Eerst halen we koffie van het standje bij onze kamer.  Dan maak ik een heerlijke rijpe mango schoon van onze fruitschaal en daarvan eten we ieder de helft als ontbijt.  Ik ga buiten zitten, voor het laatst met zicht op de dolfijnen.  Dat waren wel heel bijzondere buren hier!

De kinderen zijn ook al gewekt en het wordt weer een passen en meten met de gewichten van de tassen.  Om onverklaarbare redenen is die van Katja opeens meer dan 50 lbs., terwijl ze er volgens haar niets meer bij heeft gedaan.  Tegen achten zijn we eindelijk zo ver en rollen de tassen naar de lobby.

Meg was intussen zo in gesprek met Katja dat ze haar bus van acht uur mist.  Gelukkig is er om drie uur nog een bus naar waar ze heen moet en het is geen straf om in dit resort daarop te wachten.  Wij nemen afscheid van haar.  Het was leuk en bijzonder haar uitgerekend hier weer te zien.

De rit naar het vliegveld verloopt vlot en na alle bagage bij de Hawaiian Airlines balie afgezet te hebben, gaat Rick de minivan terugbrengen naar Budget.  Intussen word ik benaderd door een porter, die aanbiedt het hele check in proces voor ons te doen.

Ze doen dat voor fooien en daar heb ik best een twintigje voor over.  Er staat een lange rij voor de gewone check in en dat gezeul met zeven enorme tassen en de handbagage is ook nogal wat.  Een kwartiertje later is het allemaal geklaard en krijgen we onze instapkaarten aangereikt.

Als Rick terugkomt gaan we door de veiligheidscontrole.  De meisjes blijken nog zitplaatsen te hebben.  Die krijgen ze bij het aan boord gaan.  De Hawaiian Airlines Boeings 717 zijn vrolijk beschilderd met een hula meisje op de staart.  Ze zijn ook heel comfortabel met voldoende beenruimte.

In het vliegtuig zitten we verspreid van elkaar.  Maakt ook niet uit, want het is maar een korte vlucht van een minuut of veertig naar Honolulu.  Ik vermaak me met het lezen van het tijdschrift van Hawaiian Airlines waar leuke artikelen over plaatselijke gebruiken in staan.  Voor ik het weet staan we bij de gate in Honolulu.

Honolulu vliegveld, anderen kunnen er een voorbeeld aan nemen

Hier hebben we een overstaptijd van bijna twee uur en we besluiten die voor de lunch te gebruiken.  Er is een leuk restaurant, Stinger Ray's, waar ik een portobello champignon met geroosterde paprika en basilicum bestel met daaroverheen brie en mozzarella gesmolten.  Erg lekker moet ik zeggen.

Ook tijdens de vlucht naar Kauai zitten we niet bij elkaar, maar die is nog korter dan die naar Honolulu.  Rond kwart over een landen we op het "Garden Island", Kauai.  Onze bagage is er ook vlot en dan nemen we het busje naar Budget om alweer een minivan op te halen.  In iets kleiners past al onze bagage niet.

Het valt ons hier, net als in Kona, op hoe ontzettend langzaam Budget is!  Het is er helemaal niet zo druk, maar Rick moet een half uur wachten voor hij eindelijk aan de beurt is.  Wat ze allemaal met die klanten bespreken is ons een raadsel, want Rick is binnen de vijf minuten klaar en krijgt de sleutels van de minivan.

Intussen heb ik allerlei brochures met dingen, die hier in Kauai te doen zijn, gepakt.  Dat is veel!  Dit eiland is echt een paradijsje, dat zien we ook meteen aan de prachtige natuur.  Niet voor niets heet het "Garden Island", het is een grote tuin.

Hier begonnen Rick en ik 25 jaar geleden onze huwelijksreis en we hopen het hotel waar we toen logeerden, maar dat in de jaren negentig door een orkaan zijn deuren sloot, te gaan bekijken.  Het is triest dat het niet weer is geopend, want het was het oudste Polynesische hotel.

Terug naar deze reis, we krijgen dit keer weer een Dodge Grand Caravan mee, maar nu zwart (de vorige was wit).  We herinneren ons hoe alles vanochtend paste en al snel zijn we op weg.  Het Marriott Kauai ligt maar ongeveer drie kilometer van het vliegveld vandaan, dus daar zijn we na een paar minuten al.

De bagage wordt meegenomen door de bell man en de auto even valet geparkeerd.  Meteen zien we dat dit ook weer een prachtig hotel is met een enorme vijver vol koi vissen en allerlei exotische watervogels.

Door de heel vriendelijke Amor worden we ingecheckt.  Dit keer hebben we aansluitende kamers met een deur ertussen.  Het uitzicht is ook weer niet mis.  We kijken uit op het prachtige zwembad en strand en zee.

Zodra de tassen worden gebracht, verkleden we ons en gaan naar het zwembad.  Rick en ik gaan ook meteen even een reservering maken voor het avondeten.  We hebben trouwens enorme trek, maar veel restaurants zijn nog dicht.  Aan de bar kunnen we een flatbread met champignons en tomaten bestellen.  Alle vijf nemen we een stukje daarvan en dat stilt de rommelende magen weer even.

Bij het inchecken kregen we ook vier bonnetjes voor een gratis Mai Tai.  Saskia is nog te jong om alcohol te mogen drinken.  Ik ben de enige, die deze cocktail wel lekker vindt, dus gebruik een bonnetje om lekker aan het zwembad van het drankje te genieten.  De anderen bestellen bier.

We genieten een uurtje van de zon en de verfrissende wind.  Het zwembadwater heeft ook precies de temperatuur voor mij, niet te warm, maar wel zo door.  Dan laten we Katja en Kai in het zwembad achter en gaan Rick, Saskia en ik op zoek naar een supermarkt.

Daar kopen we drankjes, snacks en ontbijtspullen, hoewel we dat laatste morgen in het hotel willen eten.  In ieder hotel willen we tenminste een keer ontbijten om het meegemaakt te hebben.  Rick vindt ook allerlei lekkernijen met macademia noten, waaronder ook Hershey kisses.  Ik ben wel benieuwd hoe die smaken!

We zijn net op tijd terug in het hotel om de fakkel ceremonie te kijken vanaf ons balkon.  Daar komt een heel verhaal en hula dansen bij kijken.  Alweer doet het Rick en mij aan 25 jaar geleden denken.  In dat hotel werd deze ceremonie iedere avond gehouden.

Voor het avondeten hebben we een reservering bij Duke's.  Althans, dat denken we, want als we er aankomen blijkt die reservering voor zondag gemaakt te zijn.  Dan zijn we niet eens meer op het eiland!

Gelukkig kunnen we na even wachten plaatsnemen.  Het is ook nog eens een tafel met uitzicht op zee, dus helemaal goed.  De heel vrolijke Claudia is onze serveerster.  Het eten is erg lekker en onze hoofdgerechten geven toegang tot de uitgebreide salade bar.  Ik smul vooral van de boerenkoolsalade daar, erg lekker!

Het hoofdgerecht, voor Katja, Rick en mij weer vis, komt met een mooie paarse orchidee.  Die zijn eetbaar, maar mijn tafelgenoten wagen zich er niet aan.  Ik wel en het smaakt neutraal, erg lekker met de saus, die bij de vis kwam.

Moe van de lange dag gaan we tv kijken op de kamer.  Laat zullen we het niet maken.  We hebben hier op Kauai meer excursies gepland dan op Hawaii.  Of ik hier aan sporten toekom valt nog te bezien.