Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, juni 06, 2013

Eastern Market en Capitol Hill

De mooie blauwe luchten zijn er vandaag niet, maar de warme temperaturen blijven.  Rick heeft mijn koffie weer gezet en Saskia en ik eten samen ontbijt.  Dan vertrekt zij naar school en ik ga boven sporten. Ik doe vandaag drie kwartier op de elliptical en laat dan Cosmo snel uit. 

Het weerbericht voorspelde regen, maar het is gelukkig nog droog en de zon komt zelfs af en toe door.  Ik maak me klaar om naar de metro te lopen en neem voor de zekerheid mijn paraplu ook maar mee.  Op de radar ziet het er niet goed uit, maar het blijft maar droog.  Klagen doe ik zeker niet!

De trein staat al klaar als ik het perron oploop.  Drie minuten later vertrekken we.  Ik ben ruim op tijd voor mijn afspraak om om half een bij Eastern Market aan te komen.  Een aantal maanden geleden bracht een vriendin uit Michigan me in contact met haar vriendin Susan, die hier niet ver vandaan woont.  Susan is namelijk ook een "foodie", net als ik, en geinteresseerd in exotisch eten.

Susan en ik hebben sindsdien regelmatig contact gehad en spraken vorige week af de beste soft shell crab sandwich in Washington te gaan eten.  Die is bij het restaurant in Eastern Market te vinden.  Dit is, geloof het of niet, de eerste keer dat ik deze markt bezoek in alle jaren dat ik hier woon.

Op de hoek van de markt staat Susan me al op te wachten.  Ik herken haar meteen van haar Facebook foto, alleen is ze een heel stuk kleiner dan ik had verwacht.  Gek, hoe foto's wel een beeld geven, maar niet compleet.  We lopen de markt binnen en sluiten aan in de rij voor de sandwich.

Die perfecte soft shell crab sandwich gaan we bij de Market Lunch eten.  Een restaurant is het niet echt te noemen.  Er staat een lange tafel met krukken eronder, maar de meeste mensen nemen hun eten mee.  Het is duidelijk erg populair en we moeten ongeveer een kwartiertje in de rij wachten.  Susan vertelt dat ze hier een paar keer geweest is, maar de soft shells telkens uitverkocht waren.


Vandaag hebben we geluk, want als we bij de joviale man, die de bestellingen opneemt, aankomen raadt hij die sandwich zelfs precies aan.  Er staan ook fried green tomatoes op het menu en volgens Susan zijn die in dit seizoen het verst en lekkerst.  Daar nemen we dus ook een portie van om te delen.  Ik heb die geloof ik nog maar een keer eerder gegeten.

Met onze sandwiches gaan we aan de lange "counter" (tafel) zitten.  Behalve de krab is alles aan deze maaltijd heerlijk.  Zelfs het broodje is ontzettend lekker!  Meestal eet ik dat niet of de helft ervan, maar deze is duidelijk hier gebakken.  Mmmmm, ieder hapje is zo lekker, meer hoef ik er niet over te zeggen! 

Na het eten lopen we door de markt.  In het weekend is er ook buiten een grote markt, maar door de weeks enkel binnen.  Er is van alles te krijgen, vis, vlees, groente, fruit, noem maar op.  Ook erg exotische dingen, zoals varkens- en kippenpoten.  Susan koopt wat prachtige abrikozen en ik zie er verder niets van mijn gading.

Het is nog steeds droog en zeer aangenaam buiten.  We besluiten door de historische Capitol Hill buurt te gaan lopen.  Veel mensen hebben prachtige tuintjes, soms hele grote struiken met onder anderen rozemarijn (wat ruikt die lekker!) en lavendel.  Ik vind de gietijzeren trappen en glas in lood raampjes boven de deuren ook erg mooi.  Heel veel interessante architectuur zien we hier.

We komen ook langs een gereedschappenwinkel waar gisteravond een enorme brand was.  Ze zijn er nu nog mee bezig en er zijn allerlei brandweervoertuigen en politie.  Kijkend naar de ravage moet het inderdaad een flinke brand zijn geweest!

Op een gegeven moment komen we bij de Marine Barracks aan.  Dan weet ik dat we ook dicht bij Cafe Belga zijn.  Susan zegt dat er hier in de buurt ook een bakkerij moet zijn, die macarons maakt.  Daar ben ik dol op en zij ook. 

Susan vindt de naam ervan op haar telefoon, The Sweet Lobby. Dat is een paar blokken verderop.  Inderdaad hebben ze ruime keuze aan macarons en ook cupcakes en ander lekkers.  Het is wel de kleinste bakkerij, die ik ooit heb gezien.  Ik koop een doosje met zes verschillende smaken macarons en Susan doet hetzelfde.

Als we The Sweet Lobby leuk vinden op Facebook krijgen we ook nog een paar gratis madeleines.  Dat doen we dus gauw op onze telefoon en krijgen die lekkere cakejes aangereikt.  Wat hebben het internet en vooral sociale media alles toch veranderd.  Susan en ik hadden elkaar zonder Facebook bijvoorbeeld nooit ontmoet en zo heb ik nog een heel aantal persoonlijke verhalen natuurlijk.

Susan stelt voor een biertje te gaan drinken op het terras van Cafe Belga.  Dat vind ik prima en bestel een Lambic Cassis, erg lekker.  Susan neemt een zuur bier.  We kletsen maar door en door, Susan is een erg gemakkelijk iemand om mee te praten. 

Haar man stelt voor hier vanavond te gaan eten om vijf uur en het is pas kwart over drie.  Ik vind het prima Susan nog verder gezelschap te houden en door de buurt te lopen.  Zolang het droog blijft is het een lekkere wandeling. 

De architectuur in deze oude buurt vind ik super en Susan vertelt me de namen van veel van de planten, die in de tuinen groeien.  Een "gewoon" rijtjeshuis hier moet zeker een miljoen kosten en ze zijn veel kleiner dan ons huis, maar je woont dan wel in een superbuurt!  Hoewel Susan mij vertelt dat ook deze buurt niet heel lang geleden niet veilig was. 

De stad Washington is enorm ten goede veranderd sinds wij hier zijn komen wonen en het de "Moordhoofdstad" van Amerika was.  Dat zijn gelukkig lang vervlogen tijden, in 2012 waren er 82 moorden in de stad, veel te maken met gangs.  Tegenwoordig zijn buurten waar we jaren geleden niet durfden te lopen de creme de la creme uitgaansbuurten.

Om een uur half vijf belt Susans man dat hij bij het restaurant is.  Dat komt mooi uit, want we zijn ook bijna weer bij het metrostation.  Ik neem afscheid en zij loopt terug naar Cafe Belga en ik ga de diepte van de metro in.  Wat een leuke middag was dit weer!  Hopelijk gaan we meer samen doen in de toekomst.

De metrorit naar huis verloopt vlot.  Ik vind mijn Sophie Kinsella boek langzamerhand wel leuker, al heb ik nog steeds niet dat "ik wil weten wat er verder gebeurt" gevoel zoals bij haar andere boeken.  Het is nog steeds droog als ik in Vienna aankom, maar ik bel Saskia toch even om te kijken of ze me op kan halen.  Zij is echter aan het werk.

Dan maar lopen, ook niet erg.  Ik bel Christine terug en we kletsen bij, terwijl ik naar huis loop.  Net als ik de buurt weer inloop begint het te spetteren.  Heb ik mijn paraplu toch niet voor niets meegenomen.  Net als ik de garage opendoe gaat het spetteren over in serieuze regen. 

De overgebleven regens van tropische storm Andrea komen ons nu een bezoek brengen.  Hopelijk zijn die zaterdag weer verdwenen, want dan heb ik een rondleiding.  Het regent in ieder geval vanavond flink.
Mijn vriendjes, Cosmo aan mijn voeten, Flapjack naast me en Snickers bovenop de bank
 
Rick komt thuis met eten van Plaka Grill. Hij had "happy hour" met zijn groep van zijn werk, maar nog niet gegeten.  Hij weet mijn favorieten bij dat restaurant: de linzensoep en de druivenbladeren gevuld met rijst en gehakt.  Allemaal even lekker, alleen vanavond helaas niet buiten gegeten vanwege de regen.  Gelukkig duurt die hier nooit heel lang.

Foto's van vandaag staan hier.

5 reacties:

Anoniem zei

Wat een gezellige buurt is Capitol Hill met die mooie huizen en tuintjes. Kan mij voorstellen dat dit wel een sjieke buurt is en de huizen onbetaalbaar.
Bij Café Belga een biertje drinken op het terras bij mooi weer is plezant, zeker met goed gezelschap.
Van de regen heb je gelukkig niet veel last gehad. Juist op tijd thuis voor de bui.
Groeten van Hilde uit B. en een aangename rondleiding in jouw geliefde stad voor morgen.

Anoniem zei

Wat leuk zo een internet date, en dat het dan ook zo klikt.
Zo fijn die tevreden huisgenoten om je heen, daar kan ik ook zo van genieten.
Heel fijn weekend, Bea

Anoniem zei

Wat een leuke wijk wij hebben daar een stukje gelopen na het Capitool en dan richting het station heel kneus en gezellig. Mazzel met het weer en wat leuk om zo met iemand af tespeken.

Fijn weekend fijne rondleiding naomi

Anja zei

Grappig, ik zag net op de webcam Cosmo op jullie oprit staan.
Fijn dat het zo goed klikte met Susan.

Petra zei

@Hilde - Al die regen kwam vandaag! We zullen maar zeggen goed voor de plantjes!

@Bea - Het is nooit saai met die dieren hier!

@Naomi - Een erg mooie en diverse buurt is het. Ik vind die historische buurten in DC altijd erg leuk om doorheen te lopen.

@Anja - Ha ha dat moet zijn geweest toen ik hem zichzelf liet uitlaten in de regen