Onze webcam

Cul-de-sac Cam

woensdag, juni 05, 2013

Meadowlark Gardens

Gisteravond laat waren er nog even wat tienerperikelen over Saskia's cijfers,  vooral Engels wat op het moment een F is, zucht.  Als Saskia boos wordt, spreekt zij opeens Engels terug tegen mij en ik moet toegeven dat ik dat helemaal niet leuk vind.  Misschien onterecht, want Nederlands is natuurlijk helemaal haar tweede taal, maar de andere twee deden dat nooit. Zo merken we voor de zoveelste keer dat het derde kind weer een compleet nieuwe "gebruiksaanwijzing" nodig heeft.

Als we vanochtend opstaan is Saskia al naar school vertrokken.  Ik ben nog steeds boos en vertel Rick dat ik geen Nederlands meer met Saskia ga spreken.  Achteraf gezien natuurlijk heel kinderachtig, maar ik heb toch altijd mijn best gedaan de kinderen (en Rick) die taal te leren. "Okay", zegt Rick nonchalant, zoals het een echte man betaamt (sorry aan de mannen hier).  Dat haalt de wind wel wat uit mijn zeilen, dus misschien maar goed ook.

Na mijn koffie en yoghurtje als ontbijt haast ik me naar de sportschool.  Daar wacht Sharon me al op voor een uur personal training. Haar kinderen zijn ongeveer dezelfde leeftijd als de onze en zij heeft een aantal verhalen te vertellen over haar derde zoon, die een jaar ouder dan Saskia is.  We vragen ons af of het ermee te maken heeft dat ze derde kinderen zijn?

Het uur gaat zodoende snel voorbij, want denk niet dat het praten Sharon ervan weerhoudt mij een flink zware routine te laten doen.  Later sms-t zij mij dat haar derde zoon (haar vierde is een meisje) vandaag besloten heeft tijdens schooltijd "even" naar Philadelphia te gaan voor een cheese steak sandwich eetwedstrijd.  Philadelphia is 2,5 uur rijden hiervandaan en zijn ouders wisten van niets.  Tieners! 

Saskia heeft vanmiddag een tandartsafspraak, maar vraagt die uit te stellen, omdat ze veel schoolwerk heeft.  Ik sms met haar en vertel mijn gevoelens over het niet Nederlands spreken.  Ze zegt het niet expres te doen, tja.  In ieder geval weet ze nu hoe ik me erover voel.  Ik wil eigenlijk ook vanmiddag van dit mooie weer genieten, dus stel de tandartsafspraak uit tot volgende week.

Als ik de cul de sac inrijd, zie ik buurvrouw Lorraine naar het zwembad lopen.  Het is pas kwart over elf en ik heb eigenlijk ook wel zin daarheen te gaan.  Het is zo lekker om een paar minuten te lopen en dan in een vakantieachtige omgeving te zijn. 

We kletsen wat en ik ga even het water in, maar dat is me vandaag te koel.  Voor mij moet het echt snikheet zijn, want zelfs met 24 graden in de schaduw vandaag schuif ik mijn ligstoel in de zon.  Langzaamaan wil ik ook wat kleur krijgen zodat ik in Hawaii niet helemaal bleek in die zon ga liggen.  Het is wel uitkijken, want wij zijn hier op de hoogte van Rome, dus de zon is flink sterk en je bent zo verbrand.

Tegen half een begint mijn maag te rommelen en het gesprek gaat ook net over Vietnamees eten.  Een kwartiertje later rijd ik naar Pho Thang Long om de vis pho op te halen.  Die smaakt weer ontzettend lekker buiten op het deck, maar de ijskoffie die ik er meestal bij bestel en die meestal erg lekker is, is vandaag veel te zoet. 

Nu Saskia niet naar de tandarts hoeft zie ik mijn kans schoon om naar Meadowlark Gardens te gaan.  Het is zulk lekker weer, zonnig en warm, maar niet vochtig.   Ik betaal de $5 toegangsprijs en loop dan het park binnen.  Het is meteen altijd zo'n oase in druk Vienna.  Zoals een Brits paar dat ik tegenkom ook zegt, het is altijd weer anders.


Dit keer zie ik bluebird babies, die door hun moeder worden gevoed.  Een heel aantal van de 70 soorten libelles, die hier in Noord-Virginia rondvliegen, zijn hier vertegenwoordigd en het is een uitdaging ze te fotograferen.  De waterlelies bloeien en de zwaluwtjes rusten op het pad.  Het is weer zo'n anderhalf uur flink genieten hier!

Op de terugweg stop ik nog even om een foto te maken van het pittoreske kerkje van de Antioch Christenen uit 1903.  Daar zie ik ook een inzamelingsdoos voor kleding en ik heb een zak daarvan in de van liggen.  Die kan ik hier dus ook meteen kwijt.
 
 
Terug in het centrum stop ik bij de ABC winkel.  Iedere staat heeft andere wetten omtrent de aanschaf van alcohol.  In sommigen kun je alles overal krijgen, hier in Virginia alleen wijn en bier en sterkere likeur alleen bij de ABC.  Ik heb weer zin in Aperol spritz, dus neem een fles Aperol mee.
 
Het is zo lekker buiten.  Als Rick thuiskomt bestellen we Zpizza en eten buiten.  Daarna wordt het ons te koel.  Ik weet het, 24 graden is zomers weer, maar je raakt toch gauw aan warmere temperaturen gewend.  Wel ga ik af en toe naar buiten om het spektakel van de vuurvliegjes te aanschouwen.  Die verlichten de bomen buiten weer alsof het kerstlichtjes zijn.
 
Foto's van vandaag staan hier.
 
 


11 reacties:

Anoniem zei

Prachtige natuurfoto's.
Saskia antwoordt jou in het Engels omdat als ze kwaad is haar 1ste taal toch makkelijker is met een grotere woordenschat dan het Nederlands, maar ze denkt daar waarschijnlijk niet zo over na en zal waarschijnlijk (na jouw berisping) in het vervolg terug antwoorden in het Nederlands is te hopen voor jou. Rick maakt daar zo geen punt van. Spreekt hij met jou ook steeds Nederlands?
Groeten van Hilde uit B.

Sally zei

Ook hier, terwijl ons hele gezin Nederlands is en thuis spreekt, merk ik vooral aan de jongste dat wanneer hij boos is (of opgewonden, enthousiast etc) zich beter in het Engels kan uitdrukken dan in in het Nederlands. Die taal spreken ze nu eenmaal met hun vrienden en op school en is meer hun moedertaal geworden. Dus ik denk ergens dat Saskia idd onbewust overschakelt. Maar als beiden boos zijjn (jij dus ook) kan ik me voorstellen dat het steekt. Want wij als volwassenen zouden wellicht beter moeten kunnen relativeren en wijzer zijn maar tja wij zijn ook maar een mens met emoties en gevoelens.

Mooie foto's van die botanische tuin. Wdb wonen jullie echt prachtig met al die 'attracties' in d ebuurt.

Anoniem zei

Wat jammer van je conflict met Saskia. Ik hoop wel dat ze haar cijfer nog kan ophalen.
Groet, Bea

jolanda zei

Choose your battles wisely... het conflict ging over cijfers, niet over in welke taal ze haar emoties uit. Engels zal makkelijker voor haar zijn. Heeft die F grote gevolgen of is het nog bij te werken?

Anoniem zei

Haha, hier dezelfde ervaring. Onze dochter is 1 jr jonger dan Saskia en switched ook naar Engels indien er emotie in het spel is. Denk dat het makkelijker is, en tegelijkertijd toch ook een soort van plagen.

Encinitas

Anja zei

Heerlijk om het zwembad zo dichtbij te hebben.
Lastig dat conflict met Saskia maar misschien uit ze zich beter in het Engels. Ik kan me wel voorstellen dat het je steekt.

naomi zei

Ik snap dat je je rot voelt er over dat ze in het Engels gaat vast de meest vertrouwde taal, maar ik denk dat je het niet moet zien als het gene dat ze express doet. Ik krijg het gevoel uit je tekst dat het voor jouw aanvoelt als een beetje stank voor dank. Als zijnde ik heb toch de moeite gedaan om jouw Nl te leren praat dat dan naar mij toe terug ook als je boos bent. Het is zeker goed dat je je gevoel uit, amar ik denk dat je juist er boven moet staan en gewoon stug NL tegen haar blijven praten. Sterkte ermee.

Wel balen een F voor engels is toch de basis taal dan denk ik hoe kan je er zo slecht in scoren.

Ik weet dat je op de hoogte van Rome goed kan verbranden zonder zonnebrand. Het was 3 dagen goed gegaan dus ik dacht ach onze laatste dag in het Colosseum en Forum kan ik ook wel zonder me in te smeren. Ik had me alleen een beetje vergist in wat voor oven je loopt op het Forum. Armen flink verbrand en pijnlijk. Maar ach ze hebben kleur.

Heerlijk even naar het zwembad en vanmiddag genoten in het mooie park.
Ik heb vanmiddag heerlijk 2 uur in de zon gezeten echt zomers/ vakantie gevoel.

Ik heb sinds 1 week een iphone had een samsung en vindt de iphone toch wel heel mooi en handig zoveel snufjes en trucjes. wat ik echt top vindt is dat ik kan facetimen met mijn moeder die op Sardinie is nu. En kost niets.

Liefs Naomu

Petra zei

@Hilde - Je hebt vast gelijk, maar Saskia heeft een betere woordenschat dan de andere twee en die deden dat nooit. Rick en ik spreken Engels met elkaar, maar hij spreekt Nederlands met de kinderen.

@Sally - Inderdaad, ik had er boven moeten staan, maar "in the heat of the moment" (zie soms komt ook bij mij Engels makkelijker ;)) was dat even moeilijk.

@Bea - Dat hoop ik ook. Ik zou bijna wensen dat dit al haar laatste jaar high school was, pffff!

@Jolanda - Helemaal gelijk, hoor :). De F is geloof ik nog wel op te halen, althans volgens Saskia

@Encinitas - Inderdaad, dat vermoeden heb ik dus ook. Je zegt het helemaal zoals ik het opnam.

@Anja - Ja, ze zal zich vast beter kunnen uiten, maar de dingen die ze zei kan ze ook heel goed in het Nederlands zeggen en dat is wat me steekt.

@Naomi - Misschien wel een beetje stand voor dank, maar ook dat ze gewoon de moeite dan niet meer wil nemen om Nederlands te spreken. Het was geen diepgaand gesprek of zo. Ja, verbranden gaat snel met de felle zon zo ver zuidelijk.

Margreet zei

Nou, ik vind het super dat ze je in het Nls antwoordt! En Rick spreekt NLs met de kinderen? Wow! Hiet praten de kinderen vaak Engels terug en spreken we altijd Engels als er anderen bij zijn. Vind het dus echt super van Saskia!

marion zei

Ik kan me voorstellen dat het je steekt dat ze ineens haar (jouw) Nederlandse kant "links laat liggen". Maar ik zou toch meer zitten met haar werkhouding en cijfers van de laatste tijd.

Sterkte!

Petra zei

@Margreet - Ja, Rick spreekt Nederlands met de kinderen zover hij dat kan. Het is natuurlijk niet perfect, maar het heeft wel geholpen met het Nederlands spreken van de kinderen.

@Marion - Ja, ik zal blij zijn als het zomervakantie is. Dan nog een jaar voor college, pfff