Onze webcam

Cul-de-sac Cam

zaterdag, juli 06, 2013

Dag 13 Hawaii: Snorkeldag

Om tien voor half zeven gaat Ricks wekker alweer.  We moeten om half acht bij de haven zijn voor onze snorkel- en duiktocht en die haven is een half uur rijden weg.  De kinderen zijn moeilijk op gang te krijgen en later dan ik wil vertrekken we.
 
Gelukkig is het geen probleem dat we iets te laat zijn, want er staat een lange rij om in te checken voor de Pride of Maui.  Dit is een dubbeldekker catamaran, die ongeveer honderd mensen kan herbergen.  Wij gaan op het bovendek zitten en Rick, Katja en Saskia worden meegenomen om zich klaar te maken voor hun duiken.
Tot mijn schrik ben ik vergeten een anti-zeeziek pil in te nemen, maar gelukkig is de zee heel kalm en krijg ik er inderdaad geen last van.  Anders zouden ze een speciaal gemberdrankje maken wat helpt tegen misselijkheid.
De vaartijd naar onze eerste snorkel- en duiklokatie, het maanvormige kratertje Molokini, bedraagt ongeveer een uur.  We zien de vulkaan Haleakala vanochtend helemaal uit de wolken en het is een mooie bootrit. 
Terwijl de anderen duiken gaan Kai en ik snorkelen.  Het water is hier zo helder dat je maar liefst vijftig meter ver kunt zien!  Zo helder hebben wij het nog nooit gezien.
Er zijn helaas niet heel veel vissen, maar die er zijn zijn mooi en kleurrijk.  Het uur in het water is dan ook zo voorbij en we worden terug op de boot geroepen.  De duikers zijn helemaal enthousiast want zij hebben zelfs een kleine haai gezien.  We zagen hen op een gegeven moment ook onder ons zwemmen en hebben zo foto's gemaakt.
Inmiddels zijn de hamburgers en hot dogs gegrild en wordt lunch geserveerd.  Ik neem een van hun vegetarische burgers en die is best lekker.  Toch weigert Saskia hem te eten.  Zij wil met de lunch wachten tot we terug zijn.
De volgende snorkel- en duikstop is "turtle town".  Hier is het ontzettend troebel en Kai ziet even een schildpad langs zwemmen, die ik mis.  Verder is er niet veel te zien en al voor het uur voorbij is gaan we terug naar de boot.  De duikers hadden meer geluk en zagen drie schildpadden.
Nu is de bar open en we nemen een lekkere mai tai.  Ik ben in gesprek geraakt met een heel aardig stel uit Waco, Texas, met wie we ervaringen over restaurants e.d. uitwisselen.  Voor we het weten zijn we terug bij de haven waar ik nota bene de eerste twee schildpadden van vandaag boven water zie komen om adem te halen.
Op de terugweg stoppen we bij de Maui Dive Shop, waar Rick een t-shirt koopt en Katja een bikini.  Daarna zetten we de kinderen af bij het hotel en gaan Rick en ik door naar een strand iets ten noorden van ons waarover we gehoord hebben dat het mooi snorkelen is. 

Vergeleken bij Molokini is het lang niet zo helder hier, maar wel beter zicht dan bij Turtle Town.  Er is ook een grotere varieteit aan vissen.  Rick is zijn flippers vergeten en blijft dus wat meer op een plek, terwijl ik verken.
Opeens zie ik iets groots naast me en ja, hoor, een enorme schildpad.  Ik zwem een stuk met hem mee en neem foto's en video.  Deze schildpad heeft vreemde witte groeisels aan zijn vinnen en staart.  Hopelijk is dat geen ziekte.  Rick ziet hem ook en we zwemmen een minuut of tien met hem mee.
Terug naar onze spullen zwemmend zie ik nog een schildpad.  Deze is mooier dan de eerdere en eet op zijn gemak zeewier, terwijl ik film en fotografeer.  Ik vind het zo geweldig al die schildpadden hier!  Ze zijn ook in Aruba, maar daar is het echt geluk hebben als je er een ziet.
Terug bij het zwembad haalt Rick wat cocktails en lezen we een uurtje.  Dan gaat Rick met Kai wat winkelen en ik me klaar maken voor het avond.  We ontmoeten de meisjes om kwart voor zeven bij de Hula Grill waar we willen eten.  Alleen blijkt hun avondmenu enkel uit hamburgers en sandwiches te bestaan en daar hebben we geen zin in.
Bij Leilani's is er een wachttijd van bijna een uur, ook al niet ideaal.  We besluiten eerst maar de mooie zonsondergang te gaan kijken en maken leuke foto's.  Dan gaan we kijken of Maui Fish and Pasta misschien plaats voor ons heeft.  Daar hoeven we maar een minuut of vijf te wachten dus dat wordt hem vanavond.
Het wordt een lekkere maaltijd.  De meisjes en ik delen gefrituurde boerenkool met parmezaanse kaas erop als voorgerecht.  Als hoofdgerecht neem ik de sushi, die ook lekker en vers smaakt. 
Na de lange dag gaan we vroeg slapen en hopen morgen alles uit alweer de laatste dag hier in Hawai te halen.  We hebben ons al voorgenomen het niet nog eens 25 jaar te laten duren voor we hier weer heengaan. 
Foto's van vandaag staan hier.
Schildpad filmpje: 

4 reacties:

Ingrid en Michael zei

Het is echt enorm mee genieten met jullie vakantie. Hawaï stond al hoog op het verlanglijstje, maar nu trekt het helemaal. Wat een berg moois is daar te zien! Prachtig!! Vraag me af wat julie voorkeur heeft, Aruba of deze eilanden. En misschien is het ook wel geen vergelijk...
At Saskia geen vegetarische burger omdat ze het niet vertrouwde of omdat deze bereid was op dezelfde plek als het vlees en er dus mee in aanraking kwam?

Anoniem zei

Wat apart om zo naast een zeeschildpad te zwemmen zeg.
Na het lezen van jullie verhalen kan ik haast niet wachten om ook op vakantie te gaan maar dat duurt nog even.
Veel pleziet nog!
Anja L.

naomi zei

Wow wat een geweldige dag weer ook al begon hij wel erg vroeg. Leuk dat de ene helft duikt en de andere helft snorkelt. Ik vindt dat ook altijd heerlijk ontspannen. Je hebt echt het maximale aan zwemtijd uit je dag gehaald vandaag. Prachtig die zeeschildpad.

Morgen ga ik een heerlijk zomers dagje naar Antwerpen even lekker wandelen en genieten.
Goede terugreis

Liefs Naomi

Anoniem zei

Filmpje met schildpad is goed te zien, maar de foto's deze keer niet.
In ieder geval nog een prettige laatste dag voor jullie allemaal en een veilige terugvlucht.
Zondagavondgroetjes van Hilde uit B.