Onze webcam

Cul-de-sac Cam

donderdag, juli 18, 2013

Een dag even uit de hitte

Vandaag is de ene dag deze werkweek zonder rondleiding.  Ik blijf lekker lang doezelen in bed en maak dan samen met Kai gepocheerde eieren in de magnetron voor ons ontbijt.  Daarbij een paar koppen koffie en we zijn weer helemaal wakker.  Er is vandaag weer een heat advisory, dus buiten ontbijten doen we maar niet.  Het deck ligt 's ochtends in de zon.

De deurbel gaat en er staan een paar mannen van Harmony Ponds voor de deur om aan ons vijvertje te werken.  Ik weet dat Rick bezig is geweest met dat bedrijf om de fontein te veranderen, zodat Cosmo er niet meer in kan staan, maar hij heeft niet gezegd dat ze vandaag zouden komen. Ik wijs de mannen waar de vijver is en ze gaan aan het werk.

Niet veel later moet ik op weg naar de sportschool voor mijn personal training sessie met Sharon.  Kai komt echter melden dat de pick up truck van Harmony Ponds onze oprit verspert.  Wat een vreemde manier van parkeren!  Ik ga de voorman dus vragen die te verzetten.

Hij maant mij mee te lopen naar voren, want hij wil me iets laten zien.  Dat "iets" doet me meteen terugdeinzen!  Het is een enorm wespennest heel laag in de boom tussen ons huis en dat van de buren.  Buurvrouw Lorraine komt net aanrijden en ik wijs haar het nest ook.  De insekten erin kan ik niet meteen identificeren, maar ze zien er eng uit.

Al te laat voor mijn afspraak met Sharon ga ik gauw op weg, terwijl Lorraine haar man Chuck belt.  Die heeft wel vaker zulke grote nesten aangepakt, vertelt ze.  Hij zal vannacht na middernacht terugkomen van een reis en dan gif op dat nest sproeien.  's Nachts is de beste tijd, want dan zijn alle insekten op honk. Hij liever dan ik!

Het uur personal training gaat snel.  Sharon staat versteld dat ik alle drie de rondleidingen vol heb gehouden en blijft me maar manen morgen voorzichtig te zijn.  Ik denk dat we morgen ook weer gaan inkorten, want de gevoelstemperatuur zal weer boven de 40 graden zijn.  Na nog een half uur cardio is mijn sporten voor vandaag gedaan.

Intussen heb ik Rick ook op de hoogte gebracht van zowel het wespennest als de vijverwerkers.  Hij bleek niet te weten dat ze vandaag zouden komen en wilde erbij zijn om zeker te zijn dat het gebeurt zoals hij wil.  Rick besluit thuis te komen en vandaag van huis te werken. 

Manlief kennende druk ik hem op het hart niets aan het wespennest te doen.  Lorraine sms-te dat ze er een paar stoelen met een waarschuwing heeft gezet, zodat mensen er niet onbewust onderdoor lopen, zo laag hangt dat nest! 

Op de terugweg naar huis haal ik boodschappen bij Giant.  Dit is hier in Vienna mijn favoriete supermarktketen na Whole Foods.  Misschien omdat deze keten van Ahold is?  In ieder geval hebben ze hier de scanners, waarmee je je boodschappen al tijdens het winkelen kunt scannen.  Betalen is daarna heel snel, echt ideaal.

Als ik de oprit thuis weer oprijd valt me het wespennest meteen op.  Hoe hebben we dat al die tijd kunnen missen?  Het is namelijk echt flink groot en er vliegen insekten af en aan.  Het is een soort wesp, die ik niet eerder gezien heb en ik ga opzoeken welke het is. Ze hebben zwart-witte koppen en lijven. 

Al gauw vind ik de bald faced hornet.  Geen lieve diertjes zo te lezen, al zijn ze wel mooi en hun nest ook.  We hebben hier in de VS heel wat nare stekende wespensoorten, hoewel de "gewone" wesp zoals in Nederland, hier "yellow jacket" geheten, wel de meest agressieve is met steken.



Geen van die dieren wil je echter in het nauw brengen en sommigen, waaronder deze hornets kunnen heel gemeen zijn.  Ik hoop dan ook van harte dat buurman Chuck vannacht korte metten maakt met deze lieverdjes.

Kai en ik halen lunch van Manhattan Bagel en dan werk ik in de lekkere koelte van de airco een aantal administratieve taken af en zet foto's online.  Intussen zijn Laura en Saskia boven bezig.  Niet veel later komt Saskia naar beneden met beduidend roder haar dan voorheen.  Ze heeft er een rode spoeling door gedaan (lukte niet bij Laura's donkere haar) en het staat haar nog goed ook.

Om een uur of half vier lonkt het zwembad toch weer.  Het water daar is nu bijna net zo warm als de lucht, maar eenmaal eruit is het toch verfrissend.  Ik ga het nieuwste boek van Barbara Freethy lezen, een romantische mystery, maar even pauze van alle moorden in de Baldacci boeken, hoe spannend ook.  Ik zit er meteen weer helemaal in.

Jammer genoeg word mijn zwembadtijd vandaag ingekort, want na zo'n drie kwartier dondert het opeens heel hard!  De zon schijnt nog, dus letterlijk een donderklap bij heldere hemel.  Op mijn buienradar app zie ik een heel klein buitje ver hiervandaan.  Maar ja, regels zijn regels, na donder wordt het zwembad drie kwartier gesloten.

Thuis ga ik op het deck verder lezen.  Ik moet me een uur later echt ertoe zetten de Kindle weg te leggen!  Binnen is het ook een stuk lekkerder.  Kai speelt Assassin's Creed III nu op de tv en dat spel vindt plaats in Boston en New York.  Ik zie Kai en mij nog weleens naar die steden gaan om de plekken in dat spel op te zoeken.  Dat hebben we in Italie ook gedaan en was erg leuk.

En dan is het weer voorbereiden op een laatste superhete rondleiding van deze week morgen.  De heat advisory is alweer van kracht.  Ook morgen zijn er tieners bij, de jongste 12, dus ik denk dat ik het weer flink ga aanpassen als zij dat goed vinden.

Eindelijk staan de laatste foto's van de vakantie online, hier San Francisco

9 reacties:

Tink zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Tink zei

Wow Petra wat een naar nest! Als ik de buurman was zou ik daar niet zelf aan beginnen maar het door professionals laten opruimen. Wat als hij begint te spuiten en ze worden agressief en vallen hem aan? Het lijkt me nogal een groot nest en de kans dat je ze allemaal in één keer hebt is klein.

Griezelig hoor. Ik las nog niet zo lang geleden een artikel over iemand die overleden was door een aanval van deze wespen. Ze kunnen meerdere maken steken. Ik hoop voor jullie dat alles goed gaat!

Petra zei

@Tink - Ja, wij voelen ons er ook niet lekker bij, maar hij staat erop. Ik zal morgenochtend wel bang zijn naar buiten te gaan. Er schijnen honderden van die beesten in te zitten!

Becs zei

Poeh, lijkt me helemaal niets dat nest. Hopelijk heft je buurman success vanacht en wordt hij niet gestoken.

Wat is Saskia toch een knappe meid! Haar rode haar staat haar heel leuk!

Anoniem zei

Mooie foto's van S.F., wat toch nog altijd een mooie stad blijft.
Voor het wespennest mag je bij ons de brandweer verwittigen en die komen dan het nest verwijderen met een speciaal poeder in een spuitbus en zij zijn zelf beschermd met een speciaal pak. Dus het lijkt mij wel gevaarlijk om dat nest zelf te verwijderen! Deze dienst is dan nog gratis, wat er wel op wijst dat deze klus toch wel gevaarlijk is om zelf te doen.
Succes vandaag met je 4de rondleiding deze week. Wees voorzichtig in deze hitte.
Groeten van Hilde uit het nu ook tropisch België.

Anoniem zei

Wat heb je toch hete rondleidingen. Ik vind het knap dat je dat volhoud! En weer mooie foto's, vind de panormas ook heel leuk.
Wij hadden vorig jaar een hornet koningin die onze slaapkamer had uitgezocht om haar nest te maken. En aangezien ze nogal groot was vonden wij dat niet zo'n goed idee. We hebben haar gevangen en ergens anders losgelaten. Maar na twee dagen was ze terug. Hoe ze dat terug gevonden heeft is ons een raadsel!? Hebben wij haar weer gevangen en zijn haar veeeel verder weer los gaan laten. Daarna is ze niet terug gekomen. We hadden al vaker een gewoon wespennestje gehad, maar nog niet van zulke grote exemplaren. We vonden het dan ook zielig om haar dood te doen :-) Ik weet het, we sporen niet helemaal. LOL.
Nou, hopelijk zijn jullie vandaag van het nest af. En hopelijk heb je toch een leuke rondleiding ondanks de warmte.
Groetjes Tine.

Ineke zei

Jakkes, wat doodeng zo'n groot net. Zal duimen dat het verwijderen door de buurman goed gaat en dat jullie er dan van verlost zijn.
Mooie kleur haar heeft Saskia, echt Iers!

Petra zei

@Becs - Ja, het staat haar leuk, he?

@Hilde - De brandweer houdt zich daar hier niet mee bezig, die zouden daar een dagtaak aan hebben! Waarschijnlijk door het klimaat zijn hier veel stekende insekten met grote nesten.

@Tine - Ik moest echt hartelijk lachen om je verhaal. Ik zie het zo voor me! Ik vind deze insekten ook zo mooi en zo knap hoe ze dat nest hebben gebouwd, maar ja, ze steken ook naar, maar van harte gaat het doodmaken ervan bij ons ook niet, hoor. Ik zou willen dat we het nest op konden pakken en elders weer konden installeren.

@Ineke - Een keer sprayen was niet voldoende en ik betwijfel of een tweede keer dat wel is. De mannen gaan het nog eens proberen vanavond.

Tineke zei

Mooi foto's van San Franscisco; grappig de Lombardstreet ; mooiste straat daar, een onderzoekster bij mij op het werk heet ook zo, zal een vragen of het familie van is.
wij hebben jaren geleden ook een wespennest in de tuin gehad en een verdelgingsbedrijf is het weg wezen halen en we hebben het gelukkig niet meer gehad.
Hier is juli heel zomers; genieten; gisteren met 2 kleinkinderen naar een speelbad geweest op een grote weide met bomen met schaduw en speeltoestellen en daarna lekker in de schaduw op terras van restaurant gelunched.