Onze webcam

Cul-de-sac Cam

dinsdag, mei 19, 2015

Middagje New York

Ondanks een paar keer bezoek te hebben gehad van Zorro heb ik toch erg lekker geslapen.  Ik ben al vrij vroeg wakker, maar doezel tot een uur of acht.  Ik heb Katja wel even bezig gehoord, maar door mijn fan app verder weinig last van.

Als ik opsta is Katja dus al naar haar werk vertrokken.  De viervoetige babies zijn helemaal blij mij te zien.  Ze volgen me overal waar ik ga, wel gezellig.  Ik zet koffie en rooster een paar wafels met verse bessen.  Later bedenk ik me dat ik de broodrooster niet uit het contact heb getrokken, maar hoop maar dat die niet opeens in brand gaat.  Hij is wel heel erg oud!

Na Django nog even uitgelaten te hebben rijd ik naar het Long Branch treinstation.  Hoera voor de Waze app, die me helemaal rond het spitsverkeer leidt.  Ik betaal de $3 om er voor de dag te parkeren en koop een retourtje New York voor $30.  Soms denk ik echt: "Wie had dat ooit gedacht".


De trein komt en zo'n anderhalf uur later stap ik midden in de stad New York uit.  Het is mistig en begint net wat te druppelen, reden waarom ik naar de stad ben gegaan in plaats van van het strand dichtbij Katja's appartement te genieten.

Gelukkig is de paraplu maar even nodig en al gauw is het zo warm en vochtig dat ik mijn regenjas ook uittrek.  Ik wil vandaag graag het Guggenheim museum bezoeken en begin mijn wandeling daarheen.  Het blijft zo'n bruisende stad en bijzonder om er te zijn.

Onderweg bedenk ik me dat ik beter voor ik Central Park bereik kan lunchen, want daarna zijn er geen restaurants meer.  Vorige keer dat ik hier was heb ik Maison Kayser ontdekt.  Toen had ik geen tijd om er te eten, vandaag wel.

In Washington hebben we bakkerij Paul uit Parijs, in New York is dat Maison Kayser.  Ik krijg meteen een tafeltje en de bediening is heel vriendelijk en snel.  Ik bestel de gerookte zalm tartine met creme freche en een gebakken ei.  Het smaakt prima, maar ik vind Paul's broodje gerookte zalm nog steeds ongeevenaard.

Even overweeg ik een taxi naar het museum te nemen, maar ik heb nog meer dan genoeg tijd en besluit de resterende dertig blokken toch te lopen.  Onderweg zie ik prachtige deuren van onder anderen het Franse consulaat.

Als ik het Guggenheim binnenloop wacht me een teleurstelling.  Dit is de tweede keer dat ik hier binnenkom en net als de eerste keer is er maar een interessante verdieping, de rest wordt voorbereid op een nieuwe tentoonstelling.  Ik koop toch maar een (gereduceerd tarief) kaartje en bekijk de impressionistische werken van o.a. van Gogh, Monet, Picasso en Gaugain, die er wel hangen.

Binnen het halve uur sta ik echter weer buiten.  Inmiddels schijnt de zon wel lekker dus ik besluit een wandeling door Central Park te maken.  Ik ben nu te warm gekleed en de meeste anderen met mij. 

Via Times Square loop ik langzaam terug naar Penn Station.  Onderweg koop ik nog wat te drinken bij een Cosi en ben dan precies zoals ik wilde twintig minuten voor vertrek terug in het station.  Tien minuten voor vertrek wordt mijn spoor afgeroepen.

Dit is de sneltrein naar Long Branch en duurt twintig minuten korter dan de heenweg.  Ik zoek de van weer op en rijd terug naar Katja's flat.  Ondanks de Waze aanwijzingen rijd ik een paar keer mis, maar vind het dan toch weer.

Katja is ook net thuis en geeft me mijn verlate moederdagcadeautjes.  Die zijn erg leuk voor mijn feeentuintje en een lieve kaart.  We hebben het ook over haar bruiloft en feestdagen, maar die conversatie wordt wat verhit dus dat laten we gaan.  De nieuwe realiteit accepteren, het zal moeilijk worden, want Kevin heeft zijn heel familie hier  en die van ons is over de wereld verspreid.

We laten daarna Django even uit.  Er is een strandje vlakbij hun woning.  Ze wonen hier echt leuk, maar Katja wenste gisteren toch weer in onze buurt te kunnen wonen.  Er is veel meer te doen en volgens haar zijn de mensen er ook aardiger. 
 

Het is hier aan het water wel lekker vakantieachtig in de zomer.  Bij 9th Ave Pier gaan we wat drinken met zicht op de jachten, die er in de haven liggen.  We bestellen ook een garnalen voorafje en guacamole.  Lekker ontspannen is het!

Voor het avondeten gaan we vanavond naar Brandl.  Dat restaurant komt hoog aangeschreven, maar ons valt het tegen.  De bediening is zeer arrogant, je kunt wijn alleen per halve fles bestellen en de porties zijn belachelijk klein voor de prijs. 

Nu komen wij uit een van de duurste gebieden van het land en zijn echt wel wat gewend.  Ik bestel een salade met gorgonzola en walnoten.  Het is miniem en kost $11!  Katja's oesters zijn de kleinste ooit en onze tonijn en avocado "torens" zijn misschien torens voor een muis.  Gelukkig hebben we al wat gegeten bij 9th Ave!

Katja bestelt nog de creme brulee, lekker, maar ook weer veel te duur voor wat het is.  De stijve ik zal het niet schrijven, die ons bediend heeft, krijgt van mij maar precies 15% fooi.  Ik weet niet waarom dit restaurant op Yelp zo goed aangeschreven staat!

Thuis zijn we natuurlijk heel benieuwd naar wie de Bachelorette geworden is.  Een van die heel belangrijke dingen, die we gewoon moeten weten.  Het is de dame, die wij het minst vonden, dus ook gelijk de laatste aflevering, die ik er althans van zal kijken.  Morgen nog een gezellige dag hier in New Jersey voor de boeg, ik ga een paar Nederlandse dames ontmoeten.

Foto's uit New York staan hier

11 reacties:

Jurgen de Bruin zei

New York blijft toch iets speciaals hebben. Het blijft wel raar dat je er zo even de trein naar toe kan pakken. Ach, ik rij regelmatig langs de molens van Kinderdijk met de motor en iedere dag naar Amsterdam. Zo heeft iedereen wel iets. ;-) Ik zie trouwens net dat het Fleet week is in New York. nog iets van meegekregen of is het eigenlijk niet zo speciaal?

Tineke zei

Wat een groot nieuws, de bruiloft van Katja; dat wordt speciaal. Ik hoop dat er ook met jullie tradities en wensen rekening wordt gehouden en je je er op kunt verheugen.
Heeft Katja nog een dag vrij genomen om samen iets te ondernemen? Hoe bevalt haar baan?
Ik ga vandaag weer beginnen na onze Texel vakantie, ik ben heel blij met onze part-time werk mogelijkheden traditie in nederland

Gabrielle (otje) zei

Ach, gaat Katja trouwen ? Wat leuk ! Ik wens je nog een paar (?) fijne dagen in New Jersey.

Anoniem zei

Dat Katja gaat trouwen is toch wel een beetje een verrassing voor mij, omdat bij ons in België niet zo veel meer getrouwd word maar wel meer jonge mensen samenwonen. En soms na lang samenwonen wordt er dan in sommige gevallen getrouwd.
Katja en haar vriend kennen elkaar nog niet zo heel lang en wonen nog maar kort samen, vandaar de verrassing voor mij.
Dat je zo maar eventjes over en weer naar New York kon gaan was wel lekker meegenomen.
Groeten van Hilde uit B. en nog aangename dagen met Katja.

Sally zei

Hihi ik ben blijkbaar niet de enigste die zo tussen neus en lippen geschreven opmerking over de bruiloft groot nieuws vind. Leuk hoor. Geniet nog van je tijd daar.

Petra zei

@Allemaal - LOL, het was gewoon een"als" gesprek over de toekomst. Vandaar dat ik het nonchalant schreef :). Het gaat goed tussen hen en dan praatje over hoe dat dan zal gaan, maar het zal nog een aantal jaren duren

Anoniem zei

De bruiloft, ahaha, altijd een heel geregel.
Laat het maar over je heen komen. Dat heb ik ook gedaan en dat is goed bevallen.
Nog een gezellig tijd, Bea

Ron zei

Hey wat leuk... We zijn in 2011 nog in Long Branch geweest. Is het allemaal weer hersteld daar na Katrina? Ik las her en der dat er op de boulevard veel kapot was.

Anja zei

Haha, vond het al zo vreemd dat je tussen neus en lippen schreef over de bruiloft.

Petra zei

@Jurgen - Ja, zeker. Het is belangrijk je te realiseren dat je even naar dingen kunt gaan waar veel mensen veel voor betalen om te bezoeken.

@Tineke - Zoals al eerder geschreven, die bruiloft is nog toekomstmuziek. Vrij nemen kan Katja nog niet, daarvoor werkt ze er niet lang genoeg. Ze vindt de baan ok, maar zeker niet voor altijd.

@Gabrielle - Over een jaar of twee, drie hoopt ze wel

@Hilde - Katja en haar vriend kennen elkaar zes jaar en zijn al zo lang beste vrienden :). En dat trouwen zal dus nog een paar jaar op zich laten wachten. Rick en ik trouwden na elkaar anderhalf jaar te kennen, trouwens.

@Sally - Dat was dus omdat het enkel gedachten erover waren, niets concreets

@Bea - Ja, we hebben nog ruim de tijd ook

@Ron - Je bedoelt ongetwijfeld Sandy :). En ja, veel is daardoor vernietigd en heel wat wordt niet weer opgebouwd, helaas. Maar het is nog steeds een leuk gebied

@Anja - Katja is een echte vrouw en denkt dus nu ook al aan wat voor ring en jurk ze zou willen. Maar het zal nog een jaar of wat duren.

Ron zei

Sandy natuurlijk, sorry :-)...
Jammer hoor. Erg mooi omgeving daar. Maar lijkt me toch apart in een land te wonen, met per staat zulke verschillende gewoonten en wetten e.d.