zondag, maart 14, 2021

Over Katja's verjaardagsweekend

Zaterdag

We staan op onze gewoonlijke tijd op en Rick gaat Orion uitlaten. Ik douche intussen en daarna Rick. Dan pakken de dingen, die we mee willen nemen, in.

De sappen en Bundtini's gaan mee, maar ook onze Lava Buns voor het geval we ergens buiten willen eten. Orion vindt het maar niets dat we vertrekken, maar het is maar voor twee nachten dit keer.

We halen koffie en ontbijt van de Vienna Starbucks drive thru en gaan dan op pad. Gewoonlijk is het verkeer in het weekend druk, maar wij schieten heel goed op en voor we het weten naderen we Baltimore.

Als we Delaware binnenrijden hebben we beiden een pit stop nodig. We stoppen bij het Biden Welcome Center. Daar kopen we ook drankjes, voor Rick een diet Mountain Dew en voor mij diet Coke. Soms heb ik genoeg van alleen maar water.
Via de mooie Delaware Memorial Bridge rijden we New Jersey in. Daar realiseren we ons dat mijn EZ Pass transponder niet meer werkt. Dat is balen, want we zijn in Baltimore ook al door tolpoorten gegaan en zullen zeker een idioot hoge "administratie toeslag" krijgen op de niet betaalde tol. Volgende week bestel ik een nieuwe transponder.

Tegen enen rijden we bij Katja en Kevin voor. Django is net zo blij ons te zien, als die twee. Wij zijn hier al sinds december 2019 niet meer geweest. We zouden in april vorig jaar gaan, maar ja, de pandemie.
Na even bijgekletst te hebben, gaan we op weg naar lunch. Katja en ik hebben The Greek Spot uitgezocht daarvoor. Daar krijgen we geen spijt van. Rick en ik hebben een salade en die is enorm en heel erg lekker! Katja houdt het bij de avgolemono soep en hummus en Kevin heeft een gyro pita.

Er staan picknicktafels. We eten daar, al is het maar acht graden en waait er een koude wind. Rick en Kevin zijn zeker niet warm genoeg gekleed, Katja en ik gelukkig wel.

Na het eten gaan we naar Vincent's, het restaurant dat ik een aantal dagen geleden belde voor Katja's baby shower. We volgen Kevin en Katja en op een gegeven moment rijden we een gewone rijtjeshuizen buurt in.

We vragen ons af hoe dat restaurant hier kan zijn. Maar ja, Kevin zal het wel weten, denken we. Dan parkeert de GMC bij een van de huizen. Rick snapt er niets meer van en wil met Kevin gaan praten. Alleen blijkt Kevin een vrouw te zijn.

Serieus, ik heb in jaren niet zoveel gelachen! We hebben dus heel iemand anders gevolgd. Gelukkig had de vrouw niets door, want welke engerds rijden achter vreemdelingen aan naar hun huis. Rick had haar waarschijnlijk wel tot New York achternagereden. Ik kan er nu weer dubbel om liggen!

We ontmoeten Kevin en Katja niet veel later op de parkeerplaats van Vincent's. Dat wordt een teleurstelling. Het terras is best gezellig, maar Vincent heeft intussen ook een andere groep voor dezelfde tijd geboekt en wil ons het terras laten delen.

Daar zijn we niet in geinteresseerd, veel te veel mensen op een nogal klein terras. Ik ben eigenlijk wel een beetje gebelgd, want Vincent had mij beloofd deze datum en tijd voor ons vast te houden tot vandaag. Maar ja, de andere groep betaalde meteen en geld spreekt, zoals we hier zeggen. Katja was sowieso niet zo weg van deze locatie.

Katja wil gaan kijken bij een paviljoen dichtbij hun vorige woning. Dat is een overdekt gebouw met picknicktafels aan het water. Het uitzicht is heel mooi, maar het ligt naast een drukke speeltuin en die picknicktafels zijn niet erg comfortabel, zeker voor de oudere familie van Kevin. Dit wordt het hem dus ook niet.
Het is duidelijk dat we nu echt moeten gaan werken aan de plek waar Katja's shower gehouden gaat worden. Bij haar thuis gaan Katja en ik de lijst van door lokale mensen aangerade locaties af. Katja emailt er een aantal en ik bel, email en vul online formulieren in.

Rick gaat intussen inchecken bij de Residence Inn een paar kilometer van Katja's huis. Tegen de tijd dat hij terugkomt, ben ik de tel kwijt hoeveel restaurants e.d. we hebben benaderd. Hopelijk gaat daar een boeking van komen, dat kan haast niet anders.

Een ervan deed me lachen, heel aardige man, maar echte kleurrijke New Jersey taal, die zou ik in Virginia niet horen. Hij had geen plaats, maar adviseerde wel andere restaurants en dan kan ik zijn naam noemen, zodat ze goed voor ons zorgen. Een daarvan zal ik morgen bellen.

Zorro vindt mijn laars net als de katten in de cul de sac heel fijn om kopjes te geven, zo grappig!

Kevin heeft gisteren zijn eerste Pfizer inenting gehad. Hij lijkt er geen reactie op te hebben, maar wordt wel halverwege de middag ontzettend moe en gaat op bed liggen. Waarschijnlijk toch een lichte reactie, hopelijk wordt het bij de tweede injectie niet erger. Toch zijn wij een beetje jaloers, wij hebben nog geen idee wanneer wij aan de beurt zullen zijn.

Het avondeten wordt, geen verrassing voor Rick en Kevin, die Katja en mij door en door kennen, sushi en sashimi. Het is altijd leuk nieuwe Japanse restaurants te proberen. Mizuki is goed! Ik heb natuurlijk allemaal sashimi en sommige keuzes zijn anders dan bij de restaurants in Vienna.

Katja is erg moe, want ze heeft vannacht niet goed geslapen. Ik kan ook niet wachten om mijn laars uit te doen, dus direct na het eten nemen we afscheid. Het is een mooie heldere nachthemel en daar zien we Orion heel duidelijk.
We hebben een zeer comfortabele suite in de Residence Inn. We maken ons klaar voor bed en kijken dan een leuke serie op het History Channel, Food that Built America. De aflevering, die we zien is over Pizza Hut en Domino's. De eerste was het grootste pizza bedrijf in de VS en Domino's ging bijna failliet. Nu staat Domino's op nummer acht van fast food, Pizza Hut niet in de top tien.

Wij gaan vannacht over naar zomertijd. Katja baalt daarvan, want dat betekent een uur minder verjaardag voor haar. Voor ons zal het moeilijk zijn op tijd op te staan. Bedtijd!

Zondag

Zoals we al vreesden is het moeilijk opstaan met een uur vooruit en gisteravond laat gaan slapen. We blijven tot negen uur liggen en staan dan op.

Dat is onze gewoonlijke tijd, maar we zijn dus inderdaad een uur kwijt. Ik vind de zomertijd altijd fijn, maar die eerste paar dagen aan het tijdverschil wennen vreselijk.

Rick gaat koffies halen, terwijl ik mijn douche neem. Als hij terugkomt maakt hij zich klaar en dan rijden we naar Joe's Bagels voor Katja's verjaardagsontbijt. We hebben de bestellingen van K. en K. al binnen.

Voor Katja's verjaardag hebben we een bordje voor in de tuin mee en een ketting met "It's my birthday". Verder een kaart met haar cadeautje erin. Van Kevin heeft Katja een afstandsstarter voor haar auto gekregen.

We eten gezellig ontbijt en gaan dan tegen twaalven naar The Wright Taste, een restaurant met een mooie binnenplaats. Andre, die super aardig is, laat ons alles zien en vertelt welk eten we kunnen krijgen.

Hij is zo flexibel en het eten ziet er heerlijk uit. Katja kreeg vanochtend al meer emails van restaurants, die al geboekt waren. Het is hier wat duurder, maar ziet er ook wel heel perfect uit. Katja is enthousiast en we steunen zo een klein, door bruine mensen gerund bedrijf. Dat voelt in deze tijd ook erg goed.

We tekenen het contract en ik slaak een grote zucht van verlichting. Andre zal ook makkelijk bereikbaar zijn en, omdat het een klein restaurant is, ook dingen als veganistisch eten voor Saskia kunnen regelen. Ze hebben sowieso veel veganistisch eten, want Andre's broer en zus zijn veganistisch.

Mijn lijstje met eten keuzes en het thema van de shower, dat ik aan Andre geef

Met een heel goed gevoel gaan we terug naar Katja en Kevins huis. Katja krijgt daarna nog wel een paar emails van restaurants, die wel beschikbaar zijn, maar daarvan vindt ze of de locatie of het menu niet aantrekkelijk. We hebben dus de goede beslissing genomen. Nu de uitnodigingen en het plannen.

Na even rusten gaan we naar het strand. Daar kan ik helaas niet op lopen, maar we maken een heel korte wandeling op de boardwalk. Het waait keihard, dus echt aangenaam om lang buiten te zijn is het ook niet. Na wat foto's genomen te hebben, zoeken we de auto weer op.

Het is intussen al bij tweeen en na het late ontbijt hebben we zin in een lichte lunch. Kevin stelt voor naar de Marina Grille te gaan. Daar hebben ze een heel groot open deck. Het is beschut tegen de wind en er hangen verwarmers, maar het plafond is open.

Dit is ideaal! We zitten buiten en voelen de wind nog een beetje, maar met de verwarmers is het zeer aangenaam. Ik bestel de tonijn nachos, lekker, maar ontzettend veel wonton chips! De anderen zijn ook tevreden over hun keuzes. Het is erg gezellig, dus we nemen de tijd.

De rest van de middag werken we aan de puzzel, die we uiteindelijk met vereende krachten net voor het avondeten afmaken. Katja is er echt goed in!

Katja's keuze voor haar verjaardagsmaal wordt Scarborough Fair. Rick en Kevin gaan het halen. Het ziet er allemaal heel goed uit! Rick en ik delen een heerlijk bord met kaas en charcuterie en dan heb ik een lichte salade met burrata.

Na het eten steken we wat kaarsjes aan in een van de bundtini's en zingen Happy Birthday voor Katja.

Het is alweer lang geleden dat we bij elkaar waren met haar verjaardag en daar hebben we allemaal van genoten. Rick en ik delen een van de bundtini's en wauw, die zijn heerlijk!

Inmiddels is het al na negenen en ben ik meer dan klaar om mijn laars uit te doen. We nemen afscheid van Kevin, Katja zullen we morgenochtend nog zien voor het ontbijt.